Dårlig performance på zywall 5
Fra : Svend

Dato : 07-09-05 15:25

Hej

Jeg sidder med et dumt problem som jeg ikke kan gennemskue.

Jeg har en comx internet forbindelse, hvorpå der sidder 2 enheder. En
linux host der står og pinger den nærmeste router, og en zywall 5 der
står og pinger samme adr.

linux hosten har under 1 ms. i svartid konstant uden pakketab. Når min
windows xp maskine pinger samme host er svartiderne typisk 8-10 ms og
nogen gange svinger de helt op på 25 ms. Det kan være at antallet af
sessions påvirker dette, måske.

Men en gang i mellem oplever jeg at miste forbindelsen til internettet i
15-20 sekunder, ud fra uptime på routeren har den ikke været nede. jeg
har også kontrolleret at det ikke sker konsekvent når den genforhandler
dhcp adr., men jeg kan ikke afvise at de gange det sker har noget med
dhcp at gøre, men jeg tror ikke det er det.

Bare jeg havde råd til en pix , okay en 1712 kan også gøre det.

--
Svend

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-09-05 16:29

Svend <2@lazy.dk> wrote:

> [...]
>windows xp maskine pinger samme host er svartiderne typisk 8-10 ms og
>nogen gange svinger de helt op på 25 ms. Det kan være at antallet af

Det skulle vel ikke være en agressiv strøm-styring der har lukket
netkortet ned ?

DHCP tror jeg ikke er problemet i denne sammenhæng - Men hvad fortæller
'tracert' ?

<mlr>

Fra : Svend

Dato : 07-09-05 16:56

Michael Rasmussen wrote:

> Det skulle vel ikke være en agressiv strøm-styring der har lukket
> netkortet ned ?

Øh.., det vil sige at jeg skal sætte en anden fysisk maskine op for at
kontrollere pakketabne ?

> DHCP tror jeg ikke er problemet i denne sammenhæng - Men hvad fortæller
> 'tracert' ?

tracert stopper ved min router, når der er pakketab, jeg er ret sikker
på at den er problemmet.

--
Svend

Fra : Svend

Dato : 07-09-05 17:45

Michael Rasmussen wrote:

> Det skulle vel ikke være en agressiv strøm-styring der har lukket
> netkortet ned ?

Hej

Jeg prøvede at pinge en host på lan via switchen i zywall 5, på det
tidspunkt hvor der er pakketab. Det var der ingen problemmer i.

--
Svend

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-09-05 17:14

On Wed, 07 Sep 2005 16:25:18 +0200, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> linux hosten har under 1 ms. i svartid konstant uden pakketab. Når min
> windows xp maskine pinger samme host er svartiderne typisk 8-10 ms og
> nogen gange svinger de helt op på 25 ms.

Man kan ikke regne med de tider, der angives af Windows' ping. Du kan
evt. prøve med fping i stedet.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Svend Erik Høst

Dato : 07-09-05 21:29

Asbjorn Hojmark wrote:

> Man kan ikke regne med de tider, der angives af Windows' ping. Du kan
> evt. prøve med fping i stedet.
>
> -A

Det vil jeg prøve.

--
Svend

Fra : Svend

Dato : 07-09-05 21:43

Asbjorn Hojmark wrote:

> Man kan ikke regne med de tider, der angives af Windows' ping. Du kan
> evt. prøve med fping i stedet.
>
> -A

Hej

Den startede ligesom den anden, men så ændrede den tider ??

Reply[92] from 81.161.156.2: bytes=32 time=13.6 ms TTL=63
Reply[93] from 81.161.156.2: bytes=32 time=7.4 ms TTL=63
Reply[94] from 81.161.156.2: bytes=32 time=7.8 ms TTL=63
Reply[95] from 81.161.156.2: bytes=32 time=7.4 ms TTL=63
non-echo type 3 recvd
Reply[97] from 81.161.156.2: bytes=32 time=0.3 ms TTL=63
Reply[98] from 81.161.156.2: bytes=32 time=0.3 ms TTL=63
Reply[99] from 81.161.156.2: bytes=32 time=0.4 ms TTL=63
Reply[100] from 81.161.156.2: bytes=32 time=0.3 ms TTL=63
Reply[101] from 81.161.156.2: bytes=32 time=0.3 ms TTL=63
Reply[102] from 81.161.156.2: bytes=32 time=0.2 ms TTL=63

Den anden fping jeg havde kørende ændrede sig ikke.

--
Svend

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-09-05 23:34

On Wed, 07 Sep 2005 22:43:15 +0200, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> Reply[92] from 81.161.156.2: bytes=32 time=13.6 ms TTL=63
> Reply[93] from 81.161.156.2: bytes=32 time=7.4 ms TTL=63

Det er normalt, at første ping tager længere tid, og at det varierer
en del. Man kan heller ikke bruge ping som et endegyldigt bevis på
noget, bl.a. fordi noget udstyr prioriterer det meget lavt at svare på
ping.

> Reply[95] from 81.161.156.2: bytes=32 time=7.4 ms TTL=63
> non-echo type 3 recvd
> Reply[97] from 81.161.156.2: bytes=32 time=0.3 ms TTL=63

Du mangler et par svar, men til gengæld får du en unreachable. Det er
lidt sært.

Ka' du beskrive setup'et i lidt flere detaljer? Der er ikke noget NAT
involveret? Hvad er adresse og subnet-mask på de to hosts? Er .2 den
router, du har fået som default gateway af DHCP?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Svend Erik Høst

Dato : 08-09-05 07:29

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> en del. Man kan heller ikke bruge ping som et endegyldigt bevis på
> noget, bl.a. fordi noget udstyr prioriterer det meget lavt at svare på

Det er jeg klar over. Det er dog det samme billede hvis jeg pinger deres
mail server o.a.

> [...]
> involveret? Hvad er adresse og subnet-mask på de to hosts? Er .2 den
> router, du har fået som default gateway af DHCP?

Zywall'en natter selvfølgelig, men derudover er der ikke noget nat
involveret.

1 <1 ms <1 ms <1 ms ZyWALL 5 [172.17.14.1]
2 * 9 ms 8 ms 81.161.156.2
3 9 ms 9 ms 8 ms 82.211.224.161

ras> ip dhcp enif1 status
DHCP on iface enif1 is client
Hostname : .
Domain Name :
Server IP address: 172.30.13.2
Client IP address: 81.161.156.117/25
DNS server : 82.211.224.165, 0.0.0.0, 0.0.0.0
Default gateway: 81.161.156.1
Lease time : 5120 seconds
Renewal time: 2556 seconds
Rebind time : 4476 seconds
Client State = 3, retry = 1
periodtimer = 1449358, timer = 2505
flags = 2
Packet InCount: 2478, OutCount: 385, DiscardCount: 2098

Jeg vil prøve at tage en anden model med hjem fra arbejde idag.

--
Svend

Fra : Svend Erik Høst

Dato : 09-09-05 09:54

Asbjorn Hojmark wrote:
> [...]
> involveret? Hvad er adresse og subnet-mask på de to hosts? Er .2 den
> router, du har fået som default gateway af DHCP?

Jeg har lige fået en mail fra zyxel support der foreslår at slå RIP fra
på LAN og WAN interfacet, og jeg har ikke brug for RIP, så det gør jeg.

Vender tilbage med evaluering i næste uge når jeg har haft tid til at
teste ændringerne.

--
Svend

Fra : Svend

Dato : 14-09-05 19:46

Svend Erik Høst wrote:

> [...]
> på LAN og WAN interfacet, og jeg har ikke brug for RIP, så det gør jeg.
>
> Vender tilbage med evaluering i næste uge når jeg har haft tid til at

Hej igen

Ændringerne har ikke hjulpet. Der er stadig lejlighedsvis pakketab, og
de andre zywall 5 installationer jeg kender til har samme problemmer.

Jeg har skrevet til zyxel support, men har ingen gode erfaringer derfra.

--
Svend

Fra : Svend

Dato : 15-09-05 21:40

Svend wrote:

> [...]
> de andre zywall 5 installationer jeg kender til har samme problemmer.
>
> Jeg har skrevet til zyxel support, men har ingen gode erfaringer derfra.

Jeg har opgraderet min firmware til en sprit ny version V4.0 XD0, og nu
er min ping faldet fra 7 til 2-3 ms.

--
Svend