/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Mac adr, mm,
Fra : Ole


Dato : 02-09-05 18:19

Jeg har desværre været så uheldigt at min bærbar computer er blevet ståjet
ude på skolen. Nu tænkte jeg så om det er muligt at spore den, hvis
vedkommende der har nappet den sætter den til internettet? (den har både
trådløs og almindelige netværkstik)

Her tænker jeg bl.a. på MAC adr.( selvom den måtte køre igennem en router?)

Ole



 
 
Bo Simonsen (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Bo Simonsen


Dato : 02-09-05 19:05

Ole wrote:

> Her tænker jeg bl.a. på MAC adr.( selvom den måtte køre igennem en router?)

Nej en mac adresse er kun gældende på det lokale fysiske segment, dvs.
før routeren, på et lokalt net.

--
Regards / Med venlig hilsen
Bo Simonsen

http://www.geekworld.dk

Ole (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 03-09-05 04:21

Hm, det var ærgeligt er der måske andre måder at finde den?

Venligst
Ole
"Bo Simonsen" <bo@geekworld.dk> skrev i en meddelelse
news:43189431$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...
> Ole wrote:
>
>> Her tænker jeg bl.a. på MAC adr.( selvom den måtte køre igennem en
>> router?)
>
> Nej en mac adresse er kun gældende på det lokale fysiske segment, dvs. før
> routeren, på et lokalt net.
>
> --
> Regards / Med venlig hilsen
> Bo Simonsen
>
> http://www.geekworld.dk



Kasper Dupont (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Dupont


Dato : 03-09-05 08:57

Ole wrote:
>
> Hm, det var ærgeligt er der måske andre måder at finde den?

Sandsynligvis ikke. Har du ikke en forsikring, der dækker?

>
> Venligst
> Ole
> "Bo Simonsen" <bo@geekworld.dk> skrev i en meddelelse
> news:43189431$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...
> > Ole wrote:
> >
> >> Her tænker jeg bl.a. på MAC adr.( selvom den måtte køre igennem en
> >> router?)
> >
> > Nej en mac adresse er kun gældende på det lokale fysiske segment, dvs. før
> > routeren, på et lokalt net.

Faktisk kan man godt se MAC adressen på maskiner der er
koblet på webspeed. Der indgår den nemlig i det navn man
får fra et reverse DNS opslag på IP adressen. Men en
søgning efter en specifik MAC adresse vil kræve en del
DNS opslag. Men det er for optimistisk at forvente, at
man kan finde maskinen på den måde.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate
256000 pages with GFP_KERNEL on x86.

Ole (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 03-09-05 10:02

Jo jeg vil tro min indbos forsikring dækker den, men den dækker jo desværre
ikke alle mine opgaver og hvad ellers jeg måtte have liggende på den.

Venligst
Ole

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
news:43195752.B5BA8A6C@daimi.au.dk...
> Ole wrote:
>>
>> Hm, det var ærgeligt er der måske andre måder at finde den?
>
> Sandsynligvis ikke. Har du ikke en forsikring, der dækker?
>
>>
>> Venligst
>> Ole
>> "Bo Simonsen" <bo@geekworld.dk> skrev i en meddelelse
>> news:43189431$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...
>> > Ole wrote:
>> >
>> >> Her tænker jeg bl.a. på MAC adr.( selvom den måtte køre igennem en
>> >> router?)
>> >
>> > Nej en mac adresse er kun gældende på det lokale fysiske segment, dvs.
>> > før
>> > routeren, på et lokalt net.
>
> Faktisk kan man godt se MAC adressen på maskiner der er
> koblet på webspeed. Der indgår den nemlig i det navn man
> får fra et reverse DNS opslag på IP adressen. Men en
> søgning efter en specifik MAC adresse vil kræve en del
> DNS opslag. Men det er for optimistisk at forvente, at
> man kan finde maskinen på den måde.
>
> --
> Kasper Dupont
> Note to self: Don't try to allocate
> 256000 pages with GFP_KERNEL on x86.



Asbjorn Hojmark (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 03-09-05 11:39

On Sat, 3 Sep 2005 11:01:44 +0200, "Ole" <lord@fitness.dk> wrote:

> Jo jeg vil tro min indbos forsikring dækker den, men den dækker jo desværre
> ikke alle mine opgaver og hvad ellers jeg måtte have liggende på den.

Nej, der 'dækker' din backup.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Bo Simonsen (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Bo Simonsen


Dato : 03-09-05 11:49

Kasper Dupont wrote:

>>Hm, det var ærgeligt er der måske andre måder at finde den?

> Sandsynligvis ikke. Har du ikke en forsikring, der dækker?

Hvad med PC-Finder?

(Det var simpelthen for fristende.

>>>>Her tænker jeg bl.a. på MAC adr.( selvom den måtte køre igennem en
>>>>router?)
>>>
>>>Nej en mac adresse er kun gældende på det lokale fysiske segment, dvs. før
>>>routeren, på et lokalt net.
>
>
> Faktisk kan man godt se MAC adressen på maskiner der er
> koblet på webspeed. Der indgår den nemlig i det navn man
> får fra et reverse DNS opslag på IP adressen. Men en
> søgning efter en specifik MAC adresse vil kræve en del
> DNS opslag. Men det er for optimistisk at forvente, at
> man kan finde maskinen på den måde.

Korrekt, og ved alle andre ISPer holder den ikke, og desuden må maskinen
ikke være bag et NAT, hvilket gør det endnu mere umuligt.

--
Regards / Med venlig hilsen
Bo Simonsen

http://www.geekworld.dk

Asbjorn Hojmark (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 03-09-05 09:49

On Fri, 2 Sep 2005 19:18:31 +0200, "Ole" <lord@fitness.dk> wrote:

> Nu tænkte jeg så om det er muligt at spore den, hvis vedkommende
> der har nappet den sætter den til internettet?

I praksis nej. Det er nu, du skal bruge din forsikring.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Niels Baggesen (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Niels Baggesen


Dato : 03-09-05 10:26

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@hojmark.org> wrote:
> On Fri, 2 Sep 2005 19:18:31 +0200, "Ole" <lord@fitness.dk> wrote:

> > Nu tænkte jeg så om det er muligt at spore den, hvis vedkommende
> > der har nappet den sætter den til internettet?

> I praksis nej. Det er nu, du skal bruge din forsikring.

Og din backup!

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Ole (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 03-09-05 14:44

Ja, heldigvis har jeg en næsten helt ny backup, så det går forhåbentligt.
Bare belastende. Men tak for hjælpen

Ole

"Niels Baggesen" <nba@users.sourceforge.net> skrev i en meddelelse
news:1125739553.246896@pc769.sb.statsbiblioteket.dk...
> Asbjorn Hojmark <Asbjorn@hojmark.org> wrote:
>> On Fri, 2 Sep 2005 19:18:31 +0200, "Ole" <lord@fitness.dk> wrote:
>
>> > Nu tænkte jeg så om det er muligt at spore den, hvis vedkommende
>> > der har nappet den sætter den til internettet?
>
>> I praksis nej. Det er nu, du skal bruge din forsikring.
>
> Og din backup!
>
> /Niels
>
> --
> Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
> The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming



Niels Elgaard Larsen (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Niels Elgaard Larsen


Dato : 03-09-05 14:52

Ole skrev:

> Jeg har desværre været så uheldigt at min bærbar computer er blevet ståjet
> ude på skolen. Nu tænkte jeg så om det er muligt at spore den, hvis
> vedkommende der har nappet den sætter den til internettet? (den har både
> trådløs og almindelige netværkstik)
>
> Her tænker jeg bl.a. på MAC adr.( selvom den måtte køre igennem en
> router?)

MAC-adressen hjælper dig nok ikke.

Der var en historie for et par år siden om en Apple Mac, der blev stjålet og
sporet da tyven satte den til nettet.

Din lille chance er maskinen kontakter en server på en måde så den kan
genkendes. Hvis den fx logger på en en IMAP-server og henter din post, så
er der en log-fil med dit brugernavn og tyvens IP-adresse.

Der er vist også nogle hjemmenetværk, hvor man bruger en DHCP-server hos
ISP'en. Så skal du bare have sat dit hostnavn/identifier.

Du kan jo også håbe at tyven er så dum at bruge din bærbare på samme skole.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste