Diskdrev direkte på lokalnet?
Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 31-08-05 19:56

Hej.

Findes der en box forsynet med et "stort" diskdrev, der direkte kan
tilsluttes et lokalnet, og dermed tilbyde lagerkapacitet for data fra
flere forskellige pcer?

Det er formålet at et antal win xp prof. og win 2000 pcer skal kunne
tilgå boxen og derpå lagre data der skal være tilgængelig for alle pcer,
som alle skal kunne skrive, læse og ændre data, ligesom på en filservers
public drev.

Diskstørrelsen skal være ca. 100 - 200 Gbytes med "raid 1 replikering"
eller lignende backupmulighed. Pålidelighed og sikkerhed er vigtigt, og
prisen kommer i anden række.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-08-05 20:08

Svend Erik Jensen <adressen@er.invalid> wrote:

>Findes der en box forsynet med et "stort" diskdrev, der direkte kan
>tilsluttes et lokalnet, og dermed tilbyde lagerkapacitet for data fra
>flere forskellige pcer?

Måske noget i denne retning:

http://www.midtdata.dk/asp/productchoice.asp?mainundergruppe=NAS&goto=productchoice&

<mlr>

Fra : Gert Krabsen

Dato : 31-08-05 21:40

Michael Rasmussen wrote:

> Måske noget i denne retning:
>
> http://www.midtdata.dk/asp/productchoice.asp?mainundergruppe=NAS&goto=productchoice&

Forhåbentlig ikke - til de priser ;-(

Søg evt. efter Synology DS101. Svjh var prisen i omegnen af 1500. Hertil
kommer så den harddisk, du stopper i - og de er jo billige nuomdage.

Fungerer fortrinligt.

mvh
Krabsen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 31-08-05 21:56

Gert Krabsen wrote:
> Søg evt. efter Synology DS101. Svjh var prisen i omegnen af 1500. Hertil
> kommer så den harddisk, du stopper i - og de er jo billige nuomdage.

Eller Linksys NSLU2.

Men et af kravene var at det skulle bruges med RAID 1.
Du kan godtnok slutte 2 diske til NSLU2, men jeg ved ikke hvor godt
software RAID kører over USB. (det er nok også forskelligt fra OS til OS.)

Peter

PS: Til Svend Erik, RAID er iøvrigt ikke en erstatning for backup.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 01-09-05 07:41

Peter Mogensen wrote:

> [...]

> Peter
>
> PS: Til Svend Erik, RAID er iøvrigt ikke en erstatning for backup.

Netop. Derfor forslaget om Synology, hvor du kan lave backup til en
ekstern USB-HDU direkte fra Synologyen.

/Krabsen

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 05-09-05 16:21

On Wed, 31 Aug 2005 22:56:28 +0200, Peter Mogensen wrote in
dk.edb.netvaerk <uPoRe.127$lQ2.31@news.get2net.dk>:

>Eller Linksys NSLU2.

Den kender jeg godt.

>Men et af kravene var at det skulle bruges med RAID 1.
>Du kan godtnok slutte 2 diske til NSLU2, men jeg ved ikke hvor godt
>software RAID kører over USB. (det er nok også forskelligt fra OS til OS.)

Den er vist ikke særlig velegnet med hensyn til datasikkerhed.

>PS: Til Svend Erik, RAID er iøvrigt ikke en erstatning for backup.

Jeg ved det, jeg fik mig dårligt formuleret.

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 05-09-05 16:18

On Wed, 31 Aug 2005 22:40:09 +0200, Gert Krabsen wrote in
dk.edb.netvaerk <431615a5$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>:

>Forhåbentlig ikke - til de priser ;-(

Nah, det er lidt pebret.

>Søg evt. efter Synology DS101. Svjh var prisen i omegnen af 1500. Hertil
>kommer så den harddisk, du stopper i - og de er jo billige nuomdage.
>
>Fungerer fortrinligt.

Det vil jeg se lidt nærnere på.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-09-05 17:13

>Nah, det er lidt pebret.

Var det ikke dig selv, der skrev: "Pålidelighed og sikkerhed er vigtigt,

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 05-09-05 19:28

On Mon, 05 Sep 2005 18:12:35 +0200, Michael Rasmussen wrote in
dk.edb.netvaerk <khroh1hh9tm0qm70pv0lefhldbtckfclfp@4ax.com>:

>Var det ikke dig selv, der skrev: "Pålidelighed og sikkerhed er vigtigt,
>og prisen kommer i anden række"

Jo, men der er ingen grund til at støbe boxen i platin...

Fra : Hans

Dato : 31-08-05 22:00

Svend Erik Jensen wrote:
> [...]
>
> Diskstørrelsen skal være ca. 100 - 200 Gbytes med "raid 1 replikering"
> eller lignende backupmulighed. Pålidelighed og sikkerhed er vigtigt,

Prøv og kig lidt på den nye model Synology Diskstation 101g+:
http://www.synology.com/enu/products/diskstation/DS-101g_plus/index.php?page=overview.html

Jeg har selv en Diskstation 101, som kun har 100Mbit Laninterface, men til
gengæld er den blæserløs og med den nye firmware har den også fået en Apache
Webserver indbygget. Jeg er yderst tilfreds med købet, men til firmabrug er
den nye model nok mere velegnet grundet Gigabit interfacet.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-05 22:53

Svend Erik Jensen wrote:
> [...]
>
> Diskstørrelsen skal være ca. 100 - 200 Gbytes med "raid 1 replikering"
> eller lignende backupmulighed. Pålidelighed og sikkerhed er vigtigt, og

G-Drive, mener de findes med RJ-56 tilsutning, og der kan du få 'raid in
a box'

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-08-05 23:17

On Wed, 31 Aug 2005 20:55:52 +0200, Svend Erik Jensen
<adressen@er.invalid> wrote:

> Findes der en box forsynet med et "stort" diskdrev, der direkte kan
> tilsluttes et lokalnet, og dermed tilbyde lagerkapacitet for data fra
> flere forskellige pcer?

Der findes en del. Teknologien kaldes NAS (Network Attached Storage),
hvilket givet vil gøre det nemmere for dig at finde produkterne. Start
fx på

http://www.networkworld.com/reviews/2003/0428nasmain.html
http://www.networkworld.com/bg/2003/nas/index.jsp

HTH,
-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 05-09-05 16:27

On Thu, 01 Sep 2005 00:17:20 +0200, Asbjorn Hojmark wrote in
dk.edb.netvaerk <oaach193oqs64gehb22q30nvf037sf9m92@news.cybercity.dk>:

>Der findes en del. Teknologien kaldes NAS (Network Attached Storage),

Jeps, der var betegnelsen jeg ledte efter.

>http://www.networkworld.com/reviews/2003/0428nasmain.html
>http://www.networkworld.com/bg/2003/nas/index.jsp

Mange tak, og iøvrigt tak for alle svar og kommentarer. Jeg har nu noget
at gå videre med over for leverandørene.

Fra : Esben

Dato : 01-09-05 00:29

"Svend Erik Jensen" <adressen@er.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Diskstørrelsen skal være ca. 100 - 200 Gbytes med "raid 1 replikering"
> eller lignende backupmulighed. Pålidelighed og sikkerhed er vigtigt, og

HP, Dell og IBM har storage servere, som bygger på Windows Storage Server
2003 og leveres mere eller mindre køreklare. De kører typisk RAID 5
(software eller hardware). Sikkerhed fås som på normale servere i form af
redundante blæsere etc. Hvis I allerede har en server findes der også
eksterne diskbokse til disse, som kan tilsluttes via fiber eller SCSI.

Husk også backup til løsningen.

--
Esben