"Fjernstyring" af sekundær pc?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-08-05 00:50

3 stk. XP Home med Fast Eternet og krydsede kabler - ISDN uden router e.l.:

For længe siden "kom jeg til" at lave noget "fjernstyring" af en pc i mit
netværk:

Når jeg startede min primære pc startede den sekundære pc også - nu har jeg
fået 20 m. mellem maskinerne og kunne godt tænke mig at lege lidt med
princippet - kan nogen sige mig hvilken opsætning der skal til, da jeg selv
har glemt det?
Hans

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 30-08-05 08:21

> [...]
> fået 20 m. mellem maskinerne og kunne godt tænke mig at lege lidt med
> princippet - kan nogen sige mig hvilken opsætning der skal til, da jeg

Prøv at søge på WakeOnLAN. Det er noget som netværkskortet og bundkortet
skal understøtte.
Bundkortet skal sørge for at netværkskortet får strøm, så det kan lytte
efter en bestemt pakke på netværket og så give bundkortet besked om at
starte. Jeg har ikke selv prøvet det...

Niels Dybdahl

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-08-05 09:12

Niels Dybdahl skrev:

> [...]
> lytte efter en bestemt pakke på netværket og så give bundkortet
> besked om at starte. Jeg har ikke selv prøvet det...

Hvis jeg via søgefunktionen i XP søger på WakeOnLAN er der ingen hits.

Jeg har et program "poweroff" som dog har en sådan funktion - har dog ikke
kunnet tænde en anden netværks-pc med dette.
Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-08-05 19:04

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> wrote:

>Jeg har et program "poweroff" som dog har en sådan funktion - har dog ikke
>kunnet tænde en anden netværks-pc med dette.

Det er korrekt: Poweroff kan også WakeOnLan...

Forudsætningen er selvfølgelig at netkortet understøtter WOL og
funktionen er aktiveret i BIOS.

Og så skal du anvende netkortets MAC-adresse - Det er ikke nødvendigvis
den samme som computeren optræder med. Hvis netkortet er bundet op til
en 'Netværksbro' optræder maskinen med en virtuel MAC-adresse....

<mlr>

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 31-08-05 08:08

Michael Rasmussen skrev:

> Forudsætningen er selvfølgelig at netkortet understøtter WOL

På et tidspunkt har det som sagt virket.

> og
> funktionen er aktiveret i BIOS.

Ups - det kan være at jeg skal dérind og rode.

> Og så skal du anvende netkortets MAC-adresse - Det er ikke
> nødvendigvis den samme som computeren optræder med.

Brugte pc'ens hér da jeg forsøgte i forgårs :-/

> Hvis netkortet er
> bundet op til en 'Netværksbro' optræder maskinen med en virtuel
> MAC-adresse....

De sidste begreber siger mig desværre ikke noget :-/

Anyhow - nu har jeg da fået lidt at spekulere over
Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-08-05 15:44

>På et tidspunkt har det som sagt virket.

>Ups - det kan være at jeg skal dérind og rode.

>Brugte pc'ens hér da jeg forsøgte i forgårs :-/

Kig ind i 'Netværksforbindelse' - Ser du en netværksbro og din
LAN-forbindelse er 'broforbundet', højreklikker du på netværksbroen og
fjerner fluebenet ud for LAN-forbindelse.

Herefter er netkortet / LAN-forbindelsen selvstændig - og du kan se
netkortets MAC-adresse med f.eks en IPCONFIG /ALL

<mlr>

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-09-05 19:31

Michael Rasmussen skrev:

> Kig ind i 'Netværksforbindelse' - Ser du en netværksbro og din
> LAN-forbindelse er 'broforbundet', højreklikker du på netværksbroen og
> fjerner fluebenet ud for LAN-forbindelse.

Dét dér med "at se en netværksbro" forstår jeg ikke - men hvis jeg
højreklikker på én af mine 2 netværksforbindelser får jeg mulighed for at
vælge "Netværksbro" - dog kun hvis jeg "vælger mindst 2 forbindelser" -
hmnnn - lyder spændende, men jeg skal nok ha det skåret ud i pap

Kører XP SP2 hvis det er.

> Herefter er netkortet / LAN-forbindelsen selvstændig - og du kan se
> netkortets MAC-adresse med f.eks en IPCONFIG /ALL

Dét skal nok osse ud i pap hvis der er no'en der har overskud
Hans