webspeed og flere computere
Fra : Henrik Hartig

Dato : 28-08-05 15:57

Jeg har med undren læst at med tdc-webspeed kræves køb af ekstra
ip-adresser:
http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&_pageLabel=P54009

Altså noget i stil med: Har du købt telefonabb., skal du betale ekstra
for antallet af telefonapp. i dit hus/lejlighed!

Jeg har prøvet at sætte en linksys wrtg54-router til - og ganske
rigtigt, tdc kan at der er flere pc'ere på (det må være noget med, at
webspeed-modemmet genkender mac-adresserne (?)

Jeg synes det er grove løjer, fra tdc's side. Er der nogen mulighed for
at omgåes denne begrænsning?

Hilsen

Henrik

Fra : Sune Storgaard

Dato : 28-08-05 16:13

Henrik Hartig wrote:
> [...]
>
> Altså noget i stil med: Har du købt telefonabb., skal du betale ekstra
> for antallet af telefonapp. i dit hus/lejlighed!

Hvad med noget i stil med: Hvis du vil have 2 numre, må du betale extra. Den
analogi holder lidt bedre.

> Jeg har prøvet at sætte en linksys wrtg54-router til - og ganske
> rigtigt, tdc kan at der er flere pc'ere på (det må være noget med, at
> webspeed-modemmet genkender mac-adresserne (?)

Routeren laver NAT med den ene IP adresse du har, således du kan have flere
pc'ere på bagved, ganske normal løsning.

> Jeg synes det er grove løjer, fra tdc's side. Er der nogen mulighed
> for at omgåes denne begrænsning?

Det er ganske normalt man kun får 1 adresse, se det som en service at du kan
købe flere. Nogle udbydere giver dig dog en router med -som du kommer til at
betale for på den ene eller anden måde. Hos andre (som her) er du lige
direkte på , og så må du vælge en af de 2 løsninger hvis du vil have flere
på.

Kan ikke rigtig se hvad de grove løjer skulle være i den her sag ?

--
This episode is called: "an elephant fucks a pig".
But the networks had it changed to "an elephant makes love to a pig".

Fra : Henrik Hartig

Dato : 28-08-05 16:27

Sune Storgaard wrote:

> Hvad med noget i stil med: Hvis du vil have 2 numre, må du betale extra. Den
> analogi holder lidt bedre.

Den analogi du kommer med holder med alm. adsl-forbindelser. Med
Webspeed er det IKKE nok at bruge sætte en router til, som har NAT-tabel.
Så min analogi kan så udtrykkes på denne måde: Køb en telefonlinje pr.
telefonapperat!

> Routeren laver NAT med den ene IP adresse du har, således du kan have flere
> pc'ere på bagved, ganske normal løsning.

NEJ Jeg kan ikke!

> [...]
> på.
>
> Kan ikke rigtig se hvad de grove løjer skulle være i den her sag ?

jo det er da grove løjer at skulle købe ekstra ip pr. pc. Eller - om du
vil - Ekstra telefonlinje pr. telefonapp.

Med min egen tele2 (og garanteret også alle andre) har jeg én fast ip og
min router, som så deler ud til alle mine fem andre pc'ere.
Jeg tror muligvis vi misforstår hinanden. Læs evt:
http://www.sslug.se/emailarkiv/teknik/2005_05/msg00111.html

/henrik

Fra : Roland Hansen

Dato : 28-08-05 19:51

"Henrik Hartig" <hartig@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
klip
Med Webspeed er det IKKE nok at bruge sætte en router til, som har
NAT-tabel.

Hvorfor ikke det?
> Routeren laver NAT med den ene IP adresse du har, således du kan have
> flere pc'ere på bagved, ganske normal løsning.

NEJ Jeg kan ikke!

Hvorfor ikke? Det virker da andre steder.

Ja, med en router.

Fra : Henrik Hartig

Dato : 28-08-05 21:07

Roland Hansen wrote:
> [...]
>
> Hvorfor ikke det?

> NEJ Jeg kan ikke!
>
> Hvorfor ikke? Det virker da andre steder.

Jeg har simpelthen taget grueligt fejl. Det lader til det kan lade sig
gøre - med en router. At det bare er mig som har misforstået både tdc's
tekst og hvordan jeg sætter pc'erne op med webspeed og router. Så jeg
beklager min afvisning overfor Sune.
/henrik

Fra : Sune Storgaard

Dato : 29-08-05 21:36

Henrik Hartig wrote:

> [...]
> tdc's tekst og hvordan jeg sætter pc'erne op med webspeed og router.
> Så jeg beklager min afvisning overfor Sune.

NP :)

Fra : Henrik Hartig

Dato : 28-08-05 16:36

Sune Storgaard wrote:

> [...]
> på.
>
> Kan ikke rigtig se hvad de grove løjer skulle være i den her sag ?

Jeg har muligvis misforstået noget
Lader til du har ret i at en router, løser problemet..... sorry.

/henrik

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 28-08-05 16:23

Henrik Hartig wrote:
> Jeg har med undren læst at med tdc-webspeed kræves køb af ekstra
> ip-adresser:
> http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&_pageLabel=P54009

Det er kun, hvis du ikke anvender en router, at du skal købe
ekstra IP-adresser, hvilket også fremgår af den nævnte side.

> Jeg har prøvet at sætte en linksys wrtg54-router til - og ganske
> rigtigt, tdc kan at der er flere pc'ere på (det må være noget med, at
> webspeed-modemmet genkender mac-adresserne (?)

Mon ikke de snarere har registreret, at PC'en allerede har fået tildelt
en IP-adresse ud fra dens MAC-adresse. Denne skal enten frigives
eller PC'ens MAC-adresse skal klones over i routeren.
Når du bruger en router er det kun denne, der skal have en IP-adresse
fra TDC.

> Jeg synes det er grove løjer, fra tdc's side. Er der nogen mulighed
> for at omgåes denne begrænsning?

Ja med en router, som det klart og tydeligt fremgår af den side,
som du henviser til.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Henrik Hartig

Dato : 28-08-05 16:35

Per H. Nielsen wrote:

> [...]
> fra TDC.

> Ja med en router, som det klart og tydeligt fremgår af den side,

ok, jeg må vist krybe til korset. Det ser ud som om en router løser
problemet - Jeg har bare ikke fået det til at virke, medens det virker
fint på min tele2 adsl-forbindelse. Vil kigge på det i morgen og evt.
prøve at indhente hjælp hos jer her i gruppen.

Henrik

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 28-08-05 19:52

Per H. Nielsen wrote:

> [...]
fint på min tele2 adsl-forbindelse. Vil kigge på det i morgen og evt.
prøve at indhente hjælp hos jer her i gruppen.

------

Jeps, en router vil løse det. Det du er ude for, er det samme som jeg
oplevede, da jeg skulle skifte en pc på webspeed: TDC registrerer
mac-adressen, så bare du skifter netkort, vil du få samme problem.

Løsningen ligger heldigvis lige for, selvom det ikke virker logisk: Du
finder simpelthen din opsætningsvejledning, og registrerer din webspeed, som
om den var helt ny.
Så skulle det funke, med routerens mac-adresse i stedet for den der tilhørte
din pc.

God fornøjelse med det.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : SoftMan Brian

Dato : 28-08-05 20:56

"Henrik Hartig" <hartig@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
> fint på min tele2 adsl-forbindelse. Vil kigge på det i morgen og evt.
> prøve at indhente hjælp hos jer her i gruppen.

Du skal huske at når du har sat routeren til kabelmodemmet, skal
kabelmodemmet slukkes helt (altså pil strømkablet fra), knappen på modemmet
går kun i standby.

Jeg har haft nogle dage hvor den absolut ikke ville skifte hvilken maskine
jeg har på nettet, men så dagen efter har det virket fint :-/

Fra : Kasper Dupont

Dato : 28-08-05 21:19

Henrik Hartig wrote:

> ok, jeg må vist krybe til korset. Det ser ud som om en router løser
> problemet - Jeg har bare ikke fået det til at virke,

Det kan også være tricky. Med webspeed er MAC adressen
registreret to steder, de skal begge opdateres i den
rigtige rækkefølge. Desuden skal man være sikker på, at
routeren er konfigureret rigtigt. Det giver mange
fejlmuligheder. Jeg har på et tidspunkt måttet hjælpe
en af mine bekendte, hvor alle tre var forkerte.

Følgende fremgangsmåde burde virke, hvis ellers routeren
er korrekt konfigureret:

1. Sluk alt udstyret (på kabelmodemet er det ikke nok at
bruge standby, strømkablet skal trækkes ud).
2. Tænd kabelmodem og vent til det er startet op.
3. Tænd router og vent til den er startet op.
4. Tænd computer og vent til den er startet op.
5. Start en webbrowser og indtast en vilkårlig URL. Du
burde nu blive sendt til registreringssiden.
6. Log ind med kundenummer og password.
7. Slet den eksisterende registrering af din PC
8. Opret en registrering af din router, den burde af sig
selv foreslå den rigtige MAC adresse.
9. Sluk router og computer.
10. Tænd routeren og vent til den er startet op.
11. Tænd computeren og vent til den er startet op. Der
burde nu være adgang til nettet for alle computere
koblet til routeren.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Henrik Hartig

Dato : 28-08-05 22:48

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> 11. Tænd computeren og vent til den er startet op. Der
> burde nu være adgang til nettet for alle computere

Tak. Fin opskrift. Den vil jeg prøve i morgen
/henrik

Fra : Henrik Hartig

Dato : 28-08-05 22:47

Takker for jeres hjælp