Hjælp til opbygning af privat netværk
Fra : gavekort

Dato : 26-08-05 13:59

Hej

Håber nogen kan give mig nogle gode ideer til et privat hjemme
netværk. Hvordan dette gøres mest optimalt, hvilke produkter jeg bør
anvende, hvilke løsninger jeg bør anvende?

Her er hvad jeg gerne vil opnå:

1. Mulighed for både trådløs og kabel forbindelse, til henholdsvis
den bærbare og stationære.
2. Printeren skal være uafhængig af pc'erne (trådløs printserver
el. lignende), og alle pc'erne skal kunne tilgå printeren?
3. Der skal være en fælles lagringsplads på netværket, som alle
pc'erne kan tilgå. (gerne omkring 150 GB og skal gerne kunne
udbygges).

4. Der skal helst tages hensyn til, at jeg senere vil udbygge med
eksempelvis en media streamer, så jeg kan se billeder m.m. på mit tv,
uden at nogen pc er tændt.

5. Har jeg brug for en firewall, som kobles på netværket? Har set
nogle produkter, som vist tilsluttes imellem væggen og switchen.

Jeg er ikke fastlåst på nogle produkter, ud over mine pc'er, som er
nye. Jeg skal også have en ny printer/kopi maskine.

Noget jeg er meget i tvivl om, er sikkerheden ved det trådløse, set i
forhold til netværkslagring. Og hvilken løsning er bedst til
netværkslagring. Har en idé om, at de løsninger hvor harddisken
kobles på routeren/switchen er mere sikre end de hardiske som står
alene med en trådløs controller? Men ved ikke om det holder vand?

Jeg bor i københavn S, og anbefalinger til butikker med meget
netværks udstyr må gerne anbefales.
Jeg har forsøgt at finde en løsning, men som med så meget andet, ser
der ud til at være så mange løsninger, at jeg nu er tilbage i punkt
0 (nul)

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-05 14:37

gavekort wrote:
> Håber nogen kan give mig nogle gode ideer til et privat hjemme
> netværk. Hvordan dette gøres mest optimalt, hvilke produkter jeg bør
> anvende, hvilke løsninger jeg bør anvende?

Det er jo et meget vidt begreb. Der er talrige fornutige måder at gøre
det på, men der er måske nogle ekstra spørgsmål du kan stille dig selv:

> 2. Printeren skal være uafhængig af pc'erne (trådløs printserver
> el. lignende), og alle pc'erne skal kunne tilgå printeren?

Har du planer om en egentlig server, der altid er tændt, eller bør du
nøjes med en mere letvægts "printserver".

> 3. Der skal være en fælles lagringsplads på netværket, som alle
> pc'erne kan tilgå. (gerne omkring 150 GB og skal gerne kunne
> udbygges).

Det samme gælder dette. Man kan også få små letvægts enheder til
netværks lager.

> 4. Der skal helst tages hensyn til, at jeg senere vil udbygge med
> eksempelvis en media streamer, så jeg kan se billeder m.m. på mit tv,
> uden at nogen pc er tændt.

Det afhænger vel meget af hvilket produkt du til den tid har tænkt dig
at anskaffe.

> 5. Har jeg brug for en firewall, som kobles på netværket? Har set
> nogle produkter, som vist tilsluttes imellem væggen og switchen.

Hvis man kan finde ud af at konfigurere den og ikke bruger den som
undskyldning for at iøvrigt gå på kompromis med sikkerheden er det meget
fornuftigt at have en selvstændig firewall.

> Noget jeg er meget i tvivl om, er sikkerheden ved det trådløse, set i
> forhold til netværkslagring.

Der er vel den samme sikkerhed som trådløs netværk iøvrigt. D.v.s. undgå
ukrypteret eller WEP.
Du sørger vel for adgangskontrol på netværkslageret under alle
omstændigheder, så man skal authentikere sig før man får adgang til det.

> [...]
> kobles på routeren/switchen er mere sikre end de hardiske som står
> alene med en trådløs controller? Men ved ikke om det holder vand?

Det kan man ikke sige. Ofte er det jo routeren, der er den trådløse AP.
De sikre løsninger er dem som er konfigureret rigtig og iøvrigt ikke
baserer sig på dårligt designet sikkerhed (som f.eks. WEP).

Sikkerhed er mange ting. Man kan jo f.eks. få en lagringsserver som:
http://edbpriser.dk/listprices.asp?ID=97987
Det er jo ret netm bare at slutte en USB harddisk til sådan en, men har
man "sikkerhed" imod datatab, hvis disken crasher.
Har man brug for RAID, eller backup?

Peter