VoIP mellem PIX 515E og PIX 510
Fra : Jens Bruun

Dato : 25-08-05 15:22

Vil det give problemer, f.eks. med QoS, at etablere VoIP (Avaya) mellem to
lokationer, hvor der er VPN-forbindelse via hhv. PIX 515E (2Mbit/sek) og PIX
501 (2.048/512Kbit/sek ADSL)?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/23/05)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-08-05 18:03

On Thu, 25 Aug 2005 16:22:20 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Vil det give problemer, f.eks. med QoS, at etablere VoIP (Avaya) mellem
> to lokationer, hvor der er VPN-forbindelse via hhv. PIX 515E (2Mbit/sek)
> og PIX 501 (2.048/512Kbit/sek ADSL)?

Hvis forbindelsen aldrig er overbelastet, så giver det ikke problemer.
Hvis det er site-to-site VPN, som du angiver, skal der ikke andet end
en filoverførsel til at ødelægge voice-delen.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-08-05 06:38

> Hvis forbindelsen aldrig er overbelastet, så giver det ikke problemer.
> Hvis det er site-to-site VPN, som du angiver, skal der ikke andet end
> en filoverførsel til at ødelægge voice-delen.

Så vidt jeg ved, kan man køre QoS på 515, men ikke på 501. Er det korrekt?
Har du kendskab til en lille firewall, der kan benyttes til opkobling af en
hjemmearbejdsplads, og som tilbyder QoS og site-to-site VPN (IPSec),
alternativt en lille boks med QoS, der kan sættes mellem 501 og LAN-siden?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-08-05 20:32

On Mon, 29 Aug 2005 07:37:37 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Så vidt jeg ved, kan man køre QoS på 515, men ikke på 501. Er det korrekt?

Man kan lave QoS i PIXOS7, og det er rigtigt, at man ikke kan køre
PIXOS7 på en 501'er.

Man kan dog diskutere, om den form for QoS er det nødvendige og
tilstrækkelige for at sikre fornuftigt voice-kvalitet. Man får nu
engang det bedste resultat med QoS end-to-end.

> [...]
> hjemmearbejdsplads, og som tilbyder QoS og site-to-site VPN (IPSec),
> alternativt en lille boks med QoS, der kan sættes mellem 501 og LAN-siden?

Idéen er, at man typisk har en router mellem PIX'en og Internet, og da
PIX'en (principielt) ikke er blocking, kan man lave QoS på den router.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 07-09-05 12:38

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
LAN-siden?

> Idéen er, at man typisk har en router mellem PIX'en og Internet, og da
> PIX'en (principielt) ikke er blocking, kan man lave QoS på den router.

hvordan kan man gøre dette, når det hele er i en L2L tunnel ?
routeren kan da ikke se ind i VPN tunnelen ?

vh
Martin Bilgrav