At kunne arbejde hjemmefra
Fra : Morten Snedker

Dato : 18-08-05 07:59

Et firma har 5 arbejdsstationer med Windows XP Professional og en
"dum" filserver ligeledes med XP Pro.

De skal nu alle have muligheden for at kunne arbejde hjemmefra -
teoretisk på samme tid.

Det vil sige, de skal kunne koble op til en server (MS 2003 Server,
forestiller jeg mig), og kunne arbejde på identisk vis, som sad de ved
deres egen maskine på arbejde - herunder adgang til deres Outlook, som
er et absolut vigtigt arbejdsredskab.

Nogle idéer til setup - så'n overordnet set (set med server-briller)?

Hvis en anden gruppe er mere relevant, så bare fut mig...

mvh /Snedker
---

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-08-05 08:22

On Thu, 18 Aug 2005 08:58:31 +0200, Morten Snedker
<morten.snedker@planprojekt.dk> wrote:

> Et firma har 5 arbejdsstationer med Windows XP Professional og en
> "dum" filserver ligeledes med XP Pro.
>
> De skal nu alle have muligheden for at kunne arbejde hjemmefra -
> teoretisk på samme tid.

Sæt en lille VPN-koncentrator op (evt. i form af en firewall), læg en
VPN-klient på pc'erne and you're done. Der er ingen grund til at ændre
på serveren for det, og firewall'en bør du have under alle omstændig-
heder.

En Cisco PIX 501 kan fx være VPN-koncentrator (Easy VPN Server, som de
kalder det) for SVJH 10 klienter.

-A

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-08-05 15:14

> [...]
> heder.
>
> En Cisco PIX 501 kan fx være VPN-koncentrator (Easy VPN Server, som de

Og så behøver de ikke engang en særlig VPN-klient på pc'erne, da Windows XP
fint snakker f.eks. PPTP med en PIX 501.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/16/05)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-08-05 06:54

On Thu, 18 Aug 2005 16:13:59 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Og så behøver de ikke engang en særlig VPN-klient på pc'erne, da
> Windows XP fint snakker f.eks. PPTP med en PIX 501.

Ja, men PPTP er lidt noget skrammel... Sikkerheden er dårligere end
IPSec, og der er for mange steder, hvor PPTP ikke virker, fordi det er
ikke er NAT-transparent.

-A

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-08-05 08:58

Morten Snedker <morten.snedker@planprojekt.dk> writes:

> [...]
> forestiller jeg mig), og kunne arbejde på identisk vis, som sad de ved
> deres egen maskine på arbejde - herunder adgang til deres Outlook, som

Hvis du aktiverer Fjernskrivebord (System Properties->Remote
faneblad->Remote Desktop på min engelske XP) på hver maskine kan den
sædvanlige bruger koble sig op på deres sædvanlige maskine med "Remote
Desktop Connection" programmet (Ligger under Tilbehør ->
Kommunikation) som er gratis tilgængeligt til mange platforme.

Dit problem er så at give dem adgang til det. Det gøres ofte ved at
den maskine de skal bruge, kan koble sig til netværket via VPN.

Det fungerer godt her, selv ved lave båndbredder. Jeg har en kollega
der gør det hjemmefra på en Win98 maskine.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Svend Erik Høst

Dato : 18-08-05 15:25

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> [...]
>
> Det fungerer godt her, selv ved lave båndbredder. Jeg har en kollega
> der gør det hjemmefra på en Win98 maskine.

Jeg har også gode erfaringer med det, vi bruger zywall's og remote
desktop protocol.

--
Svend

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 19-08-05 06:54

"Morten Snedker" <morten.snedker@planprojekt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogle idéer til setup - så'n overordnet set (set med server-briller)?
>

> Hvis en anden gruppe er mere relevant, så bare fut mig...

Du skriver ikke noget om de applikationer, der skal køres på.

Hvis det alene drejer sig om at sende og læse post, samt hente et dokument i
ny og næ til bearbejdning derhjemme, så er en firewall, som rummer en
VPN-opsætning til x klienter nok. Vi har brugt Zyxel indtil at vi fik for
mange tunneller (over 30 hjemmearbejdspladser).

Hos folk i den anden ende bør I også opsætte en firewall, da de ikke bliver
usårlige over for vira o.lign. blot fordi at de sidder derhjemme. Desuden
vil brugernes evt. manglende evne til at patche deres Windows ved brug af
ekstern firewall ikke åbne for, at en af de mange sårbarheder i Windows
bliver udnyttet til at bringe lys over tunnellens opsætning.

Planlægger I eventuelt at bruge lidt tungere applikationer over tunnellen
som f.eks. et økonomi-program, skal I have en terminal-server i virksomhed.
Windows 2003 server i standard-udgaven rummer en sådan, men man skal betale
for at åbne for et antal klienter. De fleste økonomi-programmer kan ikke
finde ud af de såkaldte session-afhængige fjern-printere, så derfor kan det
komme på tale at købe nogle 600 kr. print-servere og lave noget IP-print.

Men Jeres fil-server bør være en Windows server-version og ikke en XP Pro
med nogle shares, hvis Jeres behov er afvikling af tunge applikationer og
dermed introduktionen af terminal-server.

Carsten Overgaard