Et stort problem med skrivebeskyttelse i X~
Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 15:23

Jeg ved at der er nogle der vil sige at den hører hjemme under
dk.edb.system.ms-windows, men jeg har prøvet der og der er ikke rigtigt
nogen som kan komme med en løsning der afhjælper problemet.

http://nyhedsgrupper.tdconline.dk/artikler/dk.edb.system.ms-windows/138286

Derfor stiller jeg spørgsmålet her hvor der er netværkseksperter, da det ser
ud til at være en begrænsning i enten registreringsdatabasen eller i min
administrator konto (både når jeg logger ind som Administrator og som
Thunder(administrator)). Selvom jeg har været inde i lokale sikkerheds
politikker og give min konto alle rettigheder jeg kunne komme på.

Min XP Pro DK er en opgradering og det er Windows ME der er opgraderet fra.
(Jeg ved DET, WinME er noget lort). Der er installeret SP2.

Der er følgende spyware programmer installeret:

SpywareBlaster nyeste version
Spybot S&D nyeste
Ad-aware Nyeste
ie-spyad nyeste
AVG free nyeste
TauScan monitor nyeste

Windows firewall er slået fra.

Scandisk og Chkdisk finder ingen fejl. Og nej, jeg er ikke interesseret i at
køre NTFS (og ja, jeg ved det er hurtigere). Jeg har meget længe kørt FAT32
og ikke haft problemet.
Desuden har jeg nogle dos programmer som nok ikke ville kunne køre under
NTFS.
Og så er der lige det at det er umuligt at få data ud fra et nedbrudt NTFS
system (har prøvet det), uden at sætte HDD over i en anden pc, og det har
jeg ikke mulighed
for.
Dog kan det lade sig gøre med FAT32 og dertil har jeg et dos program til at
brænde med!
Desuden tror jeg ikke på at jeg ville kunne konvertere alle mine drev til
NTFS uden at få problemer, og med et 12GB system har jeg ikke meget lyst til
at geninstallere alt hvis det skulle gå galt. Jeg mangler stadig at lave min
rutinemæssige backup, men venter indtil dette problem er løst.

Flemming skrev:

> [...]
> filererne i mappen og undermapperne. Prøv at højreklike på ordet
> "Skrivebeskyttet" og klik på "Hvad er det?", så kommer der en forklaring
> på hvad beskyttelsen gør. Prøv at slå den fra og til, og du kan se at
> skrivebeskyttelsen på filererne bliver slået fra og til. Jeg kan
> forestille mig at dine mapper er sat til automatisk at skrivebeskytte
> filerne, og derfor har du problemer med visse ting.
>
> At afkrydningsfeltet altid er udfyldt med en grøn farve, uanset hvad du
> gør, er et irritationsmoment der er på alle XP'er.

Bingo, det er lige præcis problemet!

Hvordan kommer jeg af med det? Hvordan får jeg XP til at lade være med at
skrivebeskytte alle mapper og acceptere at jeg fjerner skrivebeskyttelsen?
Har det noget at gøre med at alle drevene er sat til standard share?

Håber at der er en ekspert der kan svare på dette:)

Med venlig hilsen

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-08-05 15:44

On Sat, 13 Aug 2005 16:23:28 +0200, "Thunder"
<thunderSNABELAget2net.dk> wrote:

> Jeg ved at der er nogle der vil sige at den hører hjemme under
> dk.edb.system.ms-windows, men jeg har prøvet der og der er ikke rigtigt
> nogen som kan komme med en løsning der afhjælper problemet.

Du kunne jo starte med at beskrive, hvad det er, der er problemet,
altså hvad er det, du ikke kan få til at virke.

Når jeg højreklikker på en tilfældig folder på min maskine og vælger
Properties, så er Read Only også grøn. Det er ikke en fejl. Det skal
være sådan. Og det har ingen betydning for, hvad man kan gøre med
filerne.

Måske har du bare set dig blind på et symptom, der ikke har noget med
problemet at gøre, så som sagt: Hvad er egentlig problemet?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 16:40

Jeg tilføjede et link til sagen i den anden gruppe fordi den er lang, men
ok.

Når jeg downloader med DC++ så sker det på nogle downloads at der i status
feltet kommer en fejl "Could not open target file: filen eller mappen ikke
kunne oprettes" og ifølge FAQ er det på grund af skrivebeskyttelsen.

Jeg kan ikke fjerne skrivebeskyttelsen fra nogen som helst mappe på alle
mine drev. Når jeg forsøger virker det også fint, men tager jeg egenskaber
for mappen igen er skrivebeskyttelsen tilbage.

Det er ikke alle downloads det sker ved, men mange. Der er ikke nogen på
DC++ der kan komme med anden årsag end at det er på grund af
skrivebeskyttelsen.

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-08-05 16:51

"Thunder" <thunderSNABELAget2net.dk> wrote:

>Det er ikke alle downloads det sker ved, men mange. Der er ikke nogen på
>DC++ der kan komme med anden årsag end at det er på grund af
>skrivebeskyttelsen.

Hvis du kigger lidt nærmere på de downloads der driller, tror jeg du vil
opdage de alle er filer > 4 Gbyte klassen ....

Det kan dit FAT32 filsystem nemlig ikke håndtere...

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 13:54

Der tager du desvære fejl:( de er på 2 - 3kb op til 400Mb. Jeg downloader
ikke filer på 4GB.

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland

Fra : MadHatter

Dato : 16-08-05 15:28

On Tue, 16 Aug 2005 14:53:46 +0200, "Thunder"
<thunderSNABELAget2net.dk> wrote:

>Der tager du desvære fejl:( de er på 2 - 3kb op til 400Mb. Jeg downloader
>ikke filer på 4GB.

Ja, det skrev du i en anden gruppe....

Har du checket problematikken omkring filnavne ??

Du sidder med en FAT32 baseret maskine, men downloader en samling
filer fra et NTFS miljø - Det kan give problemer med konvertering af
filnavnene...

Filnavnene indeholder måske karakterer, der er ugyldige i FAT32
systemet.

Filnavnet, eller rettere stien, kan blive for lang til FAT32.

Filer der har forskellige navne i NTFS miljø, kan få samme navn under
FAT32..

- - -

Specielt den sidste detalje er væsentlig, fordi dit fildelingsprogram
formentlig åbner multiple forbindelser og downloader flere filer
samtidig....

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 19:41

Hvordan kan du vide at det er et NTFS miljø jeg downloader fra? Det kunne da
lige så godt være FAT32 maskiner filerne kom fra. Og det er det i de fleste
tilfælde. At det skulle være årsagen tror jeg ikke.

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland

Fra : MadHatter

Dato : 17-08-05 21:47

On Wed, 17 Aug 2005 20:40:50 +0200, "Thunder"
> [...]

>lige så godt være FAT32 maskiner filerne kom fra. Og det er det i de fleste
>tilfælde. At det skulle være årsagen tror jeg ikke.

Det er jo nærmest umuligt at FAT-formatere en moderne computer, så mon
ikke jeg gætter rigtigt når jeg mener dine downloads kommer fra NTFS
baserede systemer

Ku du ikke glæde os med en listning fra en af de downloads der driller
?

Fra : MadHatter

Dato : 17-08-05 22:17

> [...]

baserede systemer

Ku du ikke glæde os med en listning fra en af de downloads der driller

FAT(32) er på det nærmeste uden sikkerhedsfunktioner og understøtter
ikke NT/XP's sikkerhedsmodel - Den slags kom først til med NTFS...

Dit problem kan derfor nærmest kun forklares ved at en anden process
har låst filen - Hvilke andre processer skulle arbejde med filer du er
ved at downloade ??

Det er sgu' da dit multitaskende fildelings program der downloader en
samling filer, hvoraf en-eller-flere uheldigvis får samme navn i dit
FAT32 miljø......

Fra : jamen

Dato : 17-08-05 22:30

MadHatter wrote:

> Det er jo nærmest umuligt at FAT-formatere en moderne computer, så mon
> ikke jeg gætter rigtigt når jeg mener dine downloads kommer fra NTFS
> baserede systemer

Jeg kender ikke noget til DC++. Men normalt ved netværk, så har det
filsystem fjernhosten kører med ingen betydning. Det der har betydning,
er netværksprotokollen.

> Det er sgu' da dit multitaskende fildelings program der downloader en
> samling filer, hvoraf en-eller-flere uheldigvis får samme navn i dit
> FAT32 miljø......

Du mener, at hvis man kører med NTFS, kan have flere filer med samme
navn (i samme bibliotek)?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-08-05 06:36

On Wed, 17 Aug 2005 23:30:06 +0200, jamen <jamen@invalid> wrote:

> Jeg kender ikke noget til DC++. Men normalt ved netværk, så har det
> filsystem fjernhosten kører med ingen betydning. Det der har betydning,
> er netværksprotokollen.

Der er forskel på, hvilke tegn, der forskellige OS'er og filsystemer
understøtter, og det kan sagtens give problemer. Så kan man komme ud
for, at man godt kan overføre filen, men ikke gemme den (med lige det
navn).

-A

Fra : jamen

Dato : 18-08-05 06:58

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> understøtter, og det kan sagtens give problemer. Så kan man komme ud
> for, at man godt kan overføre filen, men ikke gemme den (med lige det

Måske. Men i en perfekt verden, så er netværksprogramet skrevet korrekt,
og kan håndtere dette.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-08-05 08:14

On Thu, 18 Aug 2005 07:57:43 +0200, jamen <jamen@invalid> wrote:

> Men i en perfekt verden, så er netværksprogramet skrevet korrekt,
> og kan håndtere dette.

Så skal vi bare lave search and replace på vores verden med den
perfekte.

-A

Fra : Robert Piil

Dato : 18-08-05 08:49

On Thu, 18 Aug 2005 09:13:54 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Så skal vi bare lave search and replace på vores verden med den
>perfekte.

Ups, Min min bajer og min kone forsvandt. Hvor klager jeg?
--
Robert Piil

Efterlysning af stjålet Fender Precision bas:
<http://piil.org/blog/archives/255-Efterlysning-Fender-Precision-Bas-argang-76-78.html>

Fra : MadHatter

Dato : 18-08-05 09:37

On Thu, 18 Aug 2005 07:57:43 +0200, jamen <jamen@invalid> wrote:

>Måske. Men i en perfekt verden, så er netværksprogramet skrevet korrekt,
>og kan håndtere dette.

Det har intet med netværket at gøre...

Problemet er at manden kører med FAT32. Og han får obscure problemer
ved download med fildelingsprogrammet DC++. Disse filer kommer med
stor sandsynlighed fra et NTFS baseret filsystem - NTFS er ganske
simpelt det mest udbredte filsystem i dag

Min pointe er at der er himmelvid forskel på FAT32 og NTFS. Filerne
overføres med gyldige NTFS navne, men det er langt fra sikkert at
disse navne er gyldige på det FAT32 system, hvorpå de skal gemmes...

.... Men diskussionen er for så vidt irrelevant. For hvis manden vil
være så venlig at fremlægge en listning af et download, kan denne
problematik afklares på få sekunder...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-08-05 18:15

On Sat, 13 Aug 2005 17:39:54 +0200, "Thunder"
<thunderSNABELAget2net.dk> wrote:

> Jeg tilføjede et link til sagen i den anden gruppe fordi den er lang, men
> ok.

Nu spurgte du jo her i gruppen, og så forventer du vel ikke, at man
skal bruge en masse tid på at læse om problemet et andet sted for at
hjælpe dig?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-08-05 18:21

> [...]

> feltet kommer en fejl "Could not open target file: filen eller mappen ikke
> kunne oprettes" og ifølge FAQ er det på grund af skrivebeskyttelsen.

1) Åben den pågældende folker i Explorer (Stifinder)
2) Højreklik og vælg New | Text Document
3) Giv filen et navn
4) Tryk Enter

Hvis du kan oprette en fil i folderen på den måde, er det *ikke* et
problem i Windows, men i det program du benytter.

Evt. kan det, som Michael er inde på, være fordi filen simpelthen er
for stor til FAT32.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 14:01

Jeg tilføjede netop et link fordi tråden er så lang at jeg ikke ville
overdænge denne gruppe med den!

Jeg henvendte mig til denne gruppe fordi jeg regnede med at komme i kontakt
med en netværksekspert der kunne hjælpe med løsning af problemet.

Problemet er der stadig.

Med venlig hilsen

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-08-05 00:37

On Tue, 16 Aug 2005 15:01:04 +0200, "Thunder"
<thunderSNABELAget2net.dk> wrote:

> Jeg henvendte mig til denne gruppe fordi jeg regnede med at komme i
> kontakt med en netværksekspert der kunne hjælpe med løsning af problemet.

Strengt taget er det ikke et netværksproblem. Det er et Windows-
problem.

> Problemet er der stadig.

Ja, du svarer jo heller ikke på det, du bliver spurgt om, og så er det
jo ikke til at hjælpe dig.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 19:38

Hvad er det helt nøjagtigt jeg ikke har svaret på?

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland