"Topcom" WiFi fra Netto - og Mac
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 05-09-05 20:13

Hej der

Netto har solgt mig en billig 802.11g router. Der fulgte en USB WiFI
dongle med i æsken, som ikke umiddelbart spiller på min kærestes Mac:
Puttede den i en ledig port, og der skete intet. Er her nogen ved om det
kan bringes til at spille på en Mac?

Hun kører Mac OS 10.2.

Pakken fra Netto er fra "Topcom" (http://topcom.net/) og indeholder
1) "Skyr@cer WBR 254G" router.
2) "Skyr@cer Wireless USB stick 54 Mbps".

Janus

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-09-05 21:04

Janus Sandsgaard <spamthis@janus.dk> wrote:

> [...]
> dongle med i æsken, som ikke umiddelbart spiller på min kærestes Mac:
> Puttede den i en ledig port, og der skete intet. Er her nogen ved om det

Jeg har skrevet det før, men da USB kom frem hed det sig, at man ikke
kunne bruge USB-porten på en Mac til netværk, hvilket man kan på en pc.
Der er nogle, der har fået det til at fungere, men dårligt. Jeg har nu
trevlet Apples support-sider igennem, og netværk via USB-porten er ikke
omtalt nogen steder.
Jeg er derfor bange for, at donglen ikke er understøttet. I
princippet er det også langt bedre at køre netværk over ethernet-porten.
Den er beregnet til det samme, og der er ikke så mange andre enheder,
der bruger den. USB-portene kan man som regel finde rigeligt andet at
bruge til. Desværre er der en lille prisforskel, og især når man
alligevel har noget USB-udstyr, betyder det en ekstraudgift. Købte du
udstyret mhp. på at bruge donglen, eller var det bare for at få en
billig router, og så fulgte donglen med i prisen? Hvad er det for en
Mac, din kæreste har? Kan du forbinde den med kabel? Er det en bærbar?
Kan der installeres et AirPort-kort eller et PCMCIA-kort i den?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 05-09-05 21:13

In article <1h2frqs.1djb65mkmqj3dN%news@muenster.dk>,
news@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> Der er nogle, der har fået det til at fungere, men dårligt. Jeg har nu
> trevlet Apples support-sider igennem, og netværk via USB-porten er ikke

Nu igen

Jeg mener ikke at der er så lang tid siden, at en her i gruppen havde
prøvet Belkin-dimsen med succes. Men det betyder naturligvis kun at den
så virker.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 05-09-05 21:24

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Der er nogle, der har fået det til at fungere, men dårligt. Jeg har nu
> trevlet Apples support-sider igennem, og netværk via USB-porten er ikke

Æv bæv. Håbede ellers lige at chippen i den nye "Topcom"-sag kunne
snakke med OSX.

> Jeg er derfor bange for, at donglen ikke er understøttet. I
> princippet er det også langt bedre at køre netværk over ethernet-porten.

Klart, og sådan kører det også i dag. Det trådløse kommer ind i
billedet, netop fordi hun gene vil være fri for kablet, som vores datter
leger med..

> Købte du
> udstyret mhp. på at bruge donglen, eller var det bare for at få en
> billig router, og så fulgte donglen med i prisen?

Købte for at få en billig 802.11g. Jeg har selv indbygget AirPort kort i
min gamle men stadig velfungerende Pismo. Vi skal altså bare have
kæresten på.

> Hvad er det for en Mac, din kæreste har?

En iBook G3 ca 500 Mhz.

> Kan der installeres et AirPort-kort eller et PCMCIA-kort i den?

Der er desværre ingen PCMCIA i kæresten iBook - og som jeg forstår det
skal hun derfor bruge et alm. AirPort (ikke "Extreme"), som er udgået og
derfor dyr/svær at skaffe. Overvejer dog at forære hende mit AirPort
kort, og så købe et billigt PCMCIA til mig selv (min Pismo spiser
PCMCIA). Hvis altså ikke vi kan finde et billigt AirPort-kort, eller få
USB-dimsen til at spille.

Janus

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-09-05 21:45

> [...]

> Der er desværre ingen PCMCIA i kæresten iBook - og som jeg forstår det
> skal hun derfor bruge et alm. AirPort (ikke "Extreme"), som er udgået og

Det er vist blevet genlanceret. Det fandt vi vist ud af her i gruppen
for nylig. Jeg fandt det da her ved en hurtig søgning:

<http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?uid=60015&prodid=42691>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-09-05 12:01

Henrik Münster wrote:

> Det er vist blevet genlanceret. Det fandt vi vist ud af her i gruppen
> for nylig. Jeg fandt det da her ved en hurtig søgning:
>
> <http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?uid=60015&prodid=42691>

Tak for det. Det er alt andet lige den pæneste løsning, fordi kortet kan
sidde inde i maven på maskinen og bruge den indbyggede antenne.

Har du læst noget om, at kortet er blevet re-lanceret af Apple, eller er
der mon bare tale om at forhandleren du henviser til har fundet en æske
med nogle af de gamle fra "dengang"?

Janus

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-09-05 18:02

> [...]

> Har du læst noget om, at kortet er blevet re-lanceret af Apple, eller er
> der mon bare tale om at forhandleren du henviser til har fundet en æske

Vi har diskuteret det før her i gruppen. Jeg mener bestemt, kortet er
blevet relanceret som reservedel. Ikke så meget fordi, Apple har bestemt
det, men mere fordi chippen i det kan skaffes igen. Det er vist Lucent,
der leverer indmaden. Jeg har godt nok ikke nogen link til det. Apple
sender jo ikke ligefrem pressemeddelelser ud om reservedele til gamle
computere. Er der ikke en anden, der ved noget?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 05-09-05 21:20

In article <431c98d4$0$18645$14726298@news.sunsite.dk>,
Janus Sandsgaard <spamthis@janus.dk> wrote:

> Hej der
>
> Netto har solgt mig en billig 802.11g router.

Var det i denne uge og hvor billig var den?

>Der fulgte en USB WiFI
> dongle med i æsken, som ikke umiddelbart spiller på min kærestes Mac:
> Puttede den i en ledig port, og der skete intet. Er her nogen ved om det
> kan bringes til at spille på en Mac?

Traditionelt virker de ikke. D-Link (ikke Belkin, som jeg skrev til
Henrik) har dog lavet en stick, som skulle virke:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=47200

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 05-09-05 21:32

Christian Bech wrote:

> Var det i denne uge og hvor billig var den?

Ja, det var i denne uge (her i dag). Prisen var 299 kr. Kunne ikke helt
gennemskue om det var "ugens tilbud" eller oprydning fra gamle
tilbuds-uger, for det var sørme mange "spot-varer" på hylderne i dag.

Janus

Fra : Christian Bech

Dato : 06-09-05 22:35

In article <431cab23$0$18644$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]

> gennemskue om det var "ugens tilbud" eller oprydning fra gamle
> tilbuds-uger, for det var sørme mange "spot-varer" på hylderne i dag.

Jeg kunne hverken finde den i kataloget eller i Netto, så du har bare
været heldig.