Skjule/ændre Received: from-header
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-08-05 17:10

Hej,

Hvis man bruger mailtjenesten på OS X Server (10.3.8), som vel
hedder Postfix, til at sende igennem, hvordan kan man mon så
bestemme, hvad der skal stå i 'Received: from'-headeren i mailen?

Jeg er knap så vild med, at der står den lokale IP-adresse på
brugeren, som har sendt mailen. Godt nok så burde det lokale
netværk være nogenlunde beskyttet, men alligevel...

Der står pt.: 'Received: from [lokal IP] (unknown [lokal IP])'
i headeren.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bruno

Dato : 31-08-05 17:41

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
> netværk være nogenlunde beskyttet, men alligevel...
>
> Der står pt.: 'Received: from [lokal IP] (unknown [lokal IP])'

Den lokale IP adresse af typen 10.0.x.x eller 192.168.x.x er totalt
generisk og kan ikke bruges til at identificere nogen på internettet, så
hvis det er den du mener er der ingen grund til at bruge energi på det.

De andre IP adresser i headeren kan du næppe gøre noget ved, ihvertfald
vil din ISP alligevel "afsløre" din offentlige IP og sådan skal det være.

Mvh

Bruno

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-08-05 19:33

Bruno skrev:

> [...]
> totalt generisk og kan ikke bruges til at identificere nogen på
> internettet, så hvis det er den du mener er der ingen grund til

Okay. Jeg synes blot at have læst et sted, at man så vidt mulig
bør undgå at afsløre de lokale IP-adresser for omverdenen i
tilfælde af, at en eller anden en dag skulle snige sig ind på
lokalnettet udefra, men jeg har nok misforstået noget så.

--
Hilsen
Madsen