Bekymrende lyd på 12" powerbook
Fra : Henrik Enslev

Dato : 25-08-05 22:22

Hej

Min powerbook 12" alu har altid givet to kliklyde når jeg vækker den
efter søvn (altså maskinens. Det lyder nærmest som når man slår en
theske mod en tupperware bøtte med låg på. Lyden kommer fra et sted
under tastaturet (hvor eller kunne man spørge).

Uden åbenlys årsag er den pludseligt begyndt at sige disse plastik plop
lyde gentagende gange i træk uden noget system jeg har kunnet
gennemskue.

Jeg har først prøvet at logge af (sker ellers sjældent), og derefter at
slukke maskinen og pille batteriet ud og så genstarte, men lyden er der
endnu.

er der nogen der kender årsag og evt. medicin?

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Lyrik

Dato : 25-08-05 22:34

Henrik Enslev wrote:
> [...]
> endnu.
>
> er der nogen der kender årsag og evt. medicin?

++++++++++++++++++++++++++++++
Det lyder som om harddisken er ved at stå af.
Gem dine data og vent.....
Hvor længe den holder efter disse lyde er et ubesvaret spørgsmål.

Hilsen
Jens

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-08-05 09:07

In dk.edb.mac, Henrik Enslev wrote:

[...]

> er der nogen der kender årsag og evt. medicin?

Hvad får du ud af at åbne Terminal.app, og skrive:

diskutil info disk0 | grep SMART

Jeg har selv disse klik-lyde, og kan konstatere, at det har noget med
min lydudgang at gøre. Når jeg sætter et stik i høretelefonudgangen, og
piller det ud igen fikser det nogle gange problemet.

~/j

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/kontakt/> |

"Ford, you're turning into a penguin. Stop it!"

Fra : Henrik Enslev

Dato : 26-08-05 20:15

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> In dk.edb.mac, Henrik Enslev wrote:
>
> [...]
>
> Hvad får du ud af at åbne Terminal.app, og skrive:
>
> diskutil info disk0 | grep SMART

Den skriver
SMART Status: Verified

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-08-05 20:22

In dk.edb.mac, Henrik Enslev wrote:

> Den skriver
> SMART Status: Verified

Så er der ifølge diskværktøjerne ikke noget i vejen med disken. Har du
prøvet det andet jeg skrev?

~/j

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/kontakt/> |

It's just a job. Grass grows, birds fly,
waves pound the sand. I beat people up. - Muhammed Ali, 1977.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 27-08-05 10:30

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Så er der ifølge diskværktøjerne ikke noget i vejen med disken. Har du
> prøvet det andet jeg skrev?
>
> ~/j

Ja jeg havde faktisk højtalere i iTunes igår, og mar måske ikke hørt
lyden siden, men har heller ikke brugt maskinen meget siden, så jeg ved
ikke om det har hjulpet.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 28-08-05 19:28

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Ja jeg havde faktisk højtalere i iTunes igår, og mar måske ikke hørt
> lyden siden, men har heller ikke brugt maskinen meget siden, så jeg ved
> ikke om det har hjulpet.

Nu er kliklyden der ikke mere, men til gengæld er den begyndt at vise
badebold, og "program svarer ikke" og rode i programmenuerne, så et
indesign dokument fx står med mail menu. Den er vist rigtig gal.