Microsoft patent på ipod brugerflade
Fra : Peter Ursin

Dato : 15-08-05 20:03

Hej,
er der nogen der kender mere til denne historie fra Politiken:

Iflg. artiklen har Apple fået afslag på patent på ipod'ens
brugergrænseflade da Microsoft 5 måneder tidligere har ansøgt om det
samme.
Når jeg hører brugergrænseflade så tænke jeg på menusystemet, men det
virker næsten for utænkeligt?

Microsoft udtaler om muligheden for at licensere til Apple:
"Overordnet er vores politik at tillade andre at licensere vores
patenter så de kan bruge vores innovative metoder i deres produkter"

mvh
Peter Ursin

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 15-08-05 20:59

Peter Ursin <zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

> Hej,
> er der nogen der kender mere til denne historie fra Politiken:

Jeg så den for at par dage siden her:
<http://www.informationweek.com/story/showArticle.jhtml?articleID=168601
205&tid=5978>

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Erik Richard

Dato : 15-08-05 21:49

Hej Peter

Jeg véd ikke, hvor meget eller hvor lidt, der er om snakken om at det er
blevet nægtet Apple at tage patent. Men her er faktisk originalartiklen.

http://news.com.com/Microsoft,+Apple+in+iPod+patent+tussle/2100-1047_3-5830435.html

Iflg. den, så er det kun lykkedes MS's advokater at 'forsinke' Apples
anmeldelse af patent...

"...In a ruling issued last month, a patent examiner rejected Apple's
attempt to patent some of the user interface concepts behind the popular
digital music player, noting that Microsoft developer John Platt filed
for similar claims five months before Apple did...."

- Men da det kommer fra CNET, så er jeg meget stærkt tvivlende på, hvor
meget sandhed, der er i det. - CNET har endnu aldrig i de snart 10 år,
jeg har været på net og læst deres artikler, været positive over for Apple!

mvh. Erik Richard

Peter Ursin wrote:
> [...]
> "Overordnet er vores politik at tillade andre at licensere vores
> patenter så de kan bruge vores innovative metoder i deres produkter"

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Terje Rydland

Dato : 16-08-05 08:00

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> digital music player, noting that Microsoft developer John Platt filed for
> similar claims five months before Apple did...."

Men denne patentsøknaden fra MS ble levert etter at iPoden hadde vært på
markedet en stund. I USA kan ikke andre enn produktutvikleren få tildelt
patent på deler av et produkt etter at produktet er introdusert. Så hvis
patentsøknaden fra MS inneholder noe som finnes på iPoden vil ikke MS
kunne få patent på det - det er det bare Apple som kan.

Så det betyr at MS' patentsøknad vil avslås, og at Apple, etter å ha
Smodifisert sin søknad, vil få den. kulle mot formodning MS få patent på
Sdette vil det være fordi det ikke har noe med iPoden å gjøre.

Dette er bare nok et eksempel på dårlig journalistikk. Og på et underlig
ønske i pressen og andre steder om at Apple skal tape og MS skal vinne.

Terje

Fra : Erik Richard

Dato : 16-08-05 18:21

Hej Terje

Terje Rydland wrote:

> [...]
> patentsøknaden fra MS inneholder noe som finnes på iPoden vil ikke MS
> kunne få patent på det - det er det bare Apple som kan.

Ja, sådan er det her i Skandinavien, men USA har helt deres egne regler.
Det betyder fx., at der godt kan tages patent på et produkt i USA, men
fx. ikke i Skandinavien, - og omvendt. - Et produkt kan patenteres her i
Skandinavien, men ikke i USA

> Så det betyr at MS' patentsøknad vil avslås, og at Apple, etter å ha
> Smodifisert sin søknad, vil få den. kulle mot formodning MS få patent på
> Sdette vil det være fordi det ikke har noe med iPoden å gjøre.

Det er ud til, at det, der søges om, er den 'wheel technology', som
Apple har udviklet og ikke det softwaremæssige. Jeg har lige fået
nyhedsbrevet fra Otherworld Computing, og her står, at MS _har_ fået
patentet nu. - Og det selvom de åbenbart ikke har nogen produkter, hvor
den teknologi bruges. Det eneste, de har, der kan minde lidt om det, er
en ekstern styreenhed til deres XBox systemer.

Og hvis det amerikanske patent nævn mener, at de to ligger så tæt på
hinanden i teknologi og udformning, ja, så er reglen desværre sådan, at
det er den første producent, der får retten og ikke den, der indgiver
patentansøgning

Jeg har selv været i en lign. situation for en del år siden. - Jeg havde
udviklet et specielt højttalerprincip og taget kontakt til det danske
patentkontor. - Jeg kunne godt tage patent i Danmark, men da Harman
Kardon - uafhængigt - havde udviklet et system, der minder om det, ville
jeg ikke kunne få hverken International Patent, World Patent eller US
Patent, selvom HK ikke havde indgivet ansøgning.

> Dette er bare nok et eksempel på dårlig journalistikk. Og på et underlig
> ønske i pressen og andre steder om at Apple skal tape og MS skal vinne.

Tja, men det ser desværre ud til, at M$ vinder - igen... Det er lidt
skrapt, at den galning bare kan betale sig til alt! - Jeg mindes -
desværre - igen Gale Gates udtalelse på CNN "...I want the power! No
matter the cost!"....

Her er, hvad OWC skriver:
"Apple denied iPod Patent! A patent Apple requested in September of 2002
for the iPod's rotational wheel was recently rejected. Seems Microsoft
received a patent for a filing they did five months sooner for a method
of generating media playlists which was deemed similar enough to that
which Apple sought. It shouldn't be that big of a deal as it is expected
Apple will be able make some tweaks in their application and still get
the desired patent protection. In a worst case though, it would be
really bad news if Microsoft actually had something on Apple they could
sue over."

Her er linket til hele historien:
<http://www.toptechnews.com/story.xhtml?story_id=37722>

mvh. Erik Richard

Fra : Terje Rydland

Dato : 16-08-05 18:51

> [...]
> Det betyder fx., at der godt kan tages patent på et produkt i USA, men
> fx. ikke i Skandinavien, - og omvendt. - Et produkt kan patenteres her i

Joda - USA har sine egne regler.
Og en av dem er at et firma IKKE kan få patent på en teknologi som et
annet firma allerede leverer, selv om firmaet som leverer teknologien
ikke har levert en patentsøknad.

Terje