Logon på win2002/3-server
Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 08-08-05 21:19

Hej Gruppe
Jeg har spurgt til det før og ville vende tilbage, når jeg nåede længere
ind i netværket.
Fra windåserne logger jeg på med brugernavn og password på
»UVDOM«-domænet. Så får jeg adgang til mit personlige drev og til
fællesdrevet.
På iBooken (10.3) kommer UVDOM frem under netværk i finder. Videre under
UVDOM kan jeg se maskinerne, som er på (f.eks. PC52 og LAP02 for
stationære og bærbare), og jeg kan se to med sære navne:
eller anden måde. Til sidst er der en ved navn GHOST. Manden fra
edb-firmaet siger, at GHOST er serveren. Hvis jeg prøver at tilslutte
mig den, melder den fejl: et eller andet kan ikke SMB/(halløj med
i):UVDOM/GHOST...
Kan nogen hjælpe mig videre, eller er det tilbage til edb-firmaet? (jeg
mener det er er en win2002 eller 2003-server. Det er ikke en
2000-server, men jeg kigger efter imorgen.

Tillægsspørgsmål: Idag så jeg flash afviklet lynende hurtigt på en
Pentium M 1,6 GH i forhold til min G3 600 MHz - selvfølgelig,
selvfølgelig, min er en gammel maskine, men flash har altid præsteret
meget bedre på windåser. Tror I ikke, at apples nye powerbooks vil kunne
afvikle windows også? Please sig ja, for mange ting (som ovennævnte
server-logon og flashafvikling) ville være lettere... Og kommer
powerbooksene ikke lige i starten af 2006? Selvom PS eller flash ikke er
oversat endnu, så kan det køre i en eller anden emulering, ikke? Eller
kommer der ikke intelmacs før end størstedelen/de vigtigste programmer
er oversat?!

--
Mvh. Poul

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-08-05 21:36

On Mon, 08 Aug 2005 22:19:07 +0200, Poul Skovmand Thingholm wrote:

> [...]
> UVDOM kan jeg se maskinerne, som er på (f.eks. PC52 og LAP02 for
> stationære og bærbare), og jeg kan se to med sære navne:

Det er nok nærmere PC'ere hvor man bare har accepteret det forslag
Windows kom med til hostnavnet.

> Til sidst er der en ved navn GHOST. Manden fra
> edb-firmaet siger, at GHOST er serveren. Hvis jeg prøver at tilslutte
> mig den, melder den fejl: et eller andet kan ikke SMB/(halløj med
> i):UVDOM/GHOST...

Du tilslutter altså med domæne\brugernavn og så et password?

> Kan nogen hjælpe mig videre, eller er det tilbage til edb-firmaet? (jeg
> mener det er er en win2002 eller 2003-server. Det er ikke en
> 2000-server, men jeg kigger efter imorgen.

Der er ikke noget der hedder en Win2002 server.
--
MVH
osv...

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 08-08-05 21:47

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Det er nok nærmere PC'ere hvor man bare har accepteret det forslag
> Windows kom med til hostnavnet.

Muligvis?

> Du tilslutter altså med domæne\brugernavn og så et password?

Nej, det tror jeg ikke.
Hm, i windows er der 3 linier: øverst brugernavn, midten password og
nederst domæne. I Finder kommer der ved klik på »tilslut« en dialog frem
den retning. Den svarer så, at SMB (er sikkert samba-protokol?!) og
noget andet med i, derefter adskiller-tegn a la :// og dernæst
UVDOM/GHOST ikke vil som jeg vil. Er det meget vigtigt hvad den svarer?
Den vil jo bare ikke kendes ved mig, og det er vel fordi jeg/iBooken
prøver at tilgå den som en samba-fildelingsserver mens den i
virkeligheden skal have et-eller-andet windows-goddaw-script?!
Jeg gør det igen imorgen, og så skal jeg nok skrive af og tage snapshots
af fejlmeldingsvinduerne.

> Der er ikke noget der hedder en Win2002 server.

OK, så er det en 2003-server. Var der ikke noget med, at de aktivt skal
åbnes op for mac osx's måde at tilgå dem på?

--
Mvh. Poul

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-08-05 22:37

On Mon, 08 Aug 2005 22:46:49 +0200, Poul Skovmand Thingholm wrote:

> Muligvis?

Det er sådan noget Windows-installeren skriver for at få et unikt navn
som standard.

> Nej, det tror jeg ikke.
> Hm, i windows er der 3 linier: øverst brugernavn, midten password og
> nederst domæne.

Ja, og det er det man kan erstatte med domæne\brugernavn i det øverste
felt når der kun er to felter at skrive i. Hvis en PC ikke er medlem af
domænet, er man nødt til at fortælle logon'et hvorfra den skal validere
brugernavn og password, da det ellers tages fra din egen PC.

>I Finder kommer der ved klik på »tilslut« en dialog
> eller noget i den retning. Den svarer så, at SMB (er sikkert
> samba-protokol?!)

Samba er en implementering af SMB (Server Message Block).

> og noget andet med i, derefter adskiller-tegn a la ://
> og dernæst UVDOM/GHOST ikke vil som jeg vil. Er det meget vigtigt hvad
> den svarer?

Hvis man gerne vil have en ide om hvorfor du ikke får lov til at komme
ind, så ja.

> Den vil jo bare ikke kendes ved mig, og det er vel fordi
> jeg/iBooken prøver at tilgå den som en samba-fildelingsserver mens den
> i virkeligheden skal have et-eller-andet windows-goddaw-script?!

Nej, når du bruger Samba bruger du Windows' måde at snakke på.

> [...]
>
> OK, så er det en 2003-server. Var der ikke noget med, at de aktivt skal
> åbnes op for mac osx's måde at tilgå dem på?

Jo, det mener jeg at kunne huske noget om. Der var vist en anden der skrev
løsningen her i gruppen for nogen tid siden. Kan sikkert findes med
Google Groups.

--
MVH
osv...

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 09-08-05 22:20

> [...]

> Jo, det mener jeg at kunne huske noget om. Der var vist en anden der skrev
> løsningen her i gruppen for nogen tid siden. Kan sikkert findes med

Jeg har med held haft min iBook tilsluttet Win2003-serveren på mit
arbejde. Jeg erindrer svagt, at jeg pillede ved et eller andet ved
serveren, men jeg husker det ikke bestemt. (Jeg pillede temmeligt meget
ved serveren på det tidspunkt af alle mulige andre grunde, så det kan
være svært at huske det hele...)

På MacOSXHints fandt jeg følgende:

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050302023720578&query=Wi
ndows+2003>

Kun det første hack er nødvending for at forbinde fra Mac'en til
Win-serveren. Det kræver selvfølgeligt, at du kan få lov til at pille,
eller kender ham, som kan.

Jeg har ikke prøvet at melde min iBook ind i domænet, for det har jeg
ikke haft brug for. Det har du næppe heller, men hvis du har, så skal du
ind i:

Programmer -> Hjælpeprogrammer -> Biblioteksindstilling

Klik på hængelåsen og angiv din adgangkode.

Sæt hak ved Active Directory og klik på Konfigurer ..

Angiv domæne-navnet, som skal ligne et Internet-domæne, og måske er et
Internet-domæne. Hvis du ikke ved hvad det er, så kan du finde det fra
en XP-boks, som allerede er tilmeldt domænet. (Jeg husker ikke lige
hvor, men det kan du altså.) Hold dig fra de avancerede valg.

Men altså; du få næppe brug for at tilmelde din Mac til domænet, så al
det sidste her kan blot glæde dig over at slippe for. Det er ikke
afprøvet, så jeg tør ikke love dig for at overhovedet det virker.

Håber, jeg var til lidt hjælp.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 15-08-05 21:12

> Samba er en implementering af SMB (Server Message Block).

Jeg føler ikke der er implementeret noget

> Hvis man gerne vil have en ide om hvorfor du ikke får lov til at komme
> ind, så ja.

Den siger: Kan ikke finde originalen... Jeg kan kun klikke OK.

Altså: under netværk dukker UVDOM op som en mappe i finder. I den mappe
kan jeg se alle de andre tændte computere og ghost som "grå kloder" i
bokse med lille henvisningspil i nederste venstre hjørne: ved
dobbeltklik kommer tilslut-dialogen frem.

I windows er det anderledes: der kommer tilslut-dialogen allerede ved
UVDOM såvidt jeg husker...

> Nej, når du bruger Samba bruger du Windows' måde at snakke på.

Damn, det virker ikke sådan. På torsdag har jeg et møde med IT-supporten
fra Ålborg, og han har allerede henvist til deres interne mac-vejleder,
så det skal nok lykkes på et tidspunkt: lige nu er der flere og mere
presserende ting som f.eks. at eleverne skal have XP Pro version 2
installeret for at komme på det trådløse. Det kan bare ikke være rigtigt
mener jeg, men da skolens hjemmeside kun virker i explorer på en windåse
har de lissom allerede sorteret nogle fra...

--
Mvh. Poul

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-08-05 22:04

On Mon, 15 Aug 2005 22:12:10 +0200, Poul Skovmand Thingholm wrote:

> Jeg føler ikke der er implementeret noget

Tjae, det fungerer.

> [...]
> bokse med lille henvisningspil i nederste venstre hjørne: ved
> dobbeltklik kommer tilslut-dialogen frem.

Det må være nogen henvisninger du selv har lavet. De er åbenbart
forkerte.

--
MVH
osv...

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 19-08-05 07:13

> Det må være nogen henvisninger du selv har lavet. De er åbenbart
> forkerte.

Nope, jeg har ikke lavet henvisninger. Serveren har ikke tjenester for
mac installeret, og de forslag på nettet om at ændre security policy
skal jeg vente med. Firmaet bag ved serveren siger, at de har en macmand
fordi de supporterer blandede netværk. Ham ringer jeg til i næste uge.
Og så kan det være jeg enten skriver svaret her eller stadig trænger til
hjælp. Jeg håber på det første...

--
Mvh. Poul