iSync med Palm
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-08-05 12:43

Som antydet andetsteds har en Tiger-installationsforretning spoleret min
Palm-iSync.

- Application Launch Failure. The Application "Transport Monitor" culd
not be launched because of a shared library error: "8<Transport
Monitor><Transport Monitor><HotSyncLib.PPC><>"

Den besked får man, ligegyldigt hvor man vil ind for at rette op på
tingene. Derfor slettede jeg al Palm-software og hentede en ny. Det kan
i øvrigt godt være lidt svært at finde det rigtige sted. Men jeg fandt
det dog her:

http://euro.palmone.com/europe/en/support/palmdt4b_mac.html

Palm Desktop 4.2.1 angives at være ført ajour op til OS 10.4.

Men så kommer problemerne. I iSync skal man slå Palm-syncronisering til.
Det kan man ikke. For HotSync skal gøres klar først.

I HotSync Manager skal man i Conduit Settings vælge iSync Kanal. Den
kommer ikke tilsyne.

Tidligere skulle man hente og installere iSync Palm Conduit. Men den dur
tilsyneladende ikke mere. Den kræver iSync 1.2. Nuværende hedder iSync
2.1. Det skal åbenbart betyde, at iSync Palm Conduit er blevet
overflødig?

iSync-hjælp siger, at jeg forinden disse indstillinger skal synkronisere
min Palm og min computer mindst én gang ved hjælp af HotSync Manager.
Det stiller jeg mig uforstående overfor. Hvis det kan lade sig gøre,
hvad skal man så med iSync? Kan HotSync Manager foretage en korrekt
synkronisering af iCal og Adressebog mellem min Palm og min Mac? Det er
jeg ikke glad for at kaste mig ud i.

Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-08-05 14:55

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> hvad skal man så med iSync? Kan HotSync Manager foretage en korrekt
> synkronisering af iCal og Adressebog mellem min Palm og min Mac? Det er

Jeg fandt følgende diskussion:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050719223230934&lsrc=osxh

Kommentarer?

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-08-05 15:42

> [...]

> hvad skal man så med iSync? Kan HotSync Manager foretage en korrekt
> synkronisering af iCal og Adressebog mellem min Palm og min Mac? Det er

Tilsyneladende er der et problem mellem Palm-software og iSync nyere end
1.2. Kan man under Tiger skifte sin iSync 2.1 ud med 1.2, som tidligere
har fungeret ordentligt?
Så kan man bagefter opgradere igen. Det drejer sig kun om at få iSync
skrevet ind i Conduit Settings.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-05 16:02

Hej Ove,

> iSync-hjælp siger, at jeg forinden disse indstillinger skal synkronisere
> min Palm og min computer mindst én gang ved hjælp af HotSync Manager.

Ja, og det er netop det, du skal gøre.

> Det stiller jeg mig uforstående overfor. Hvis det kan lade sig gøre,
> hvad skal man så med iSync?

iSync synkroniserer Apple-programmerne. HotSync manager har sin egen
kalenderapp, osv.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-08-05 18:33

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej Ove,

> Ja, og det er netop det, du skal gøre.

> iSync synkroniserer Apple-programmerne. HotSync manager har sin egen
> kalenderapp, osv.

Forklar mig så meningen med denne sætning fra iSync-hjælp (punkt 1 i
vejledning til at "Indstille en Palm OS-enhed til synkronisering"):

"Sørg for, at du har installeret Palm Desktop 4.0 eller en nyere version
til Mac OS X, og at du har synkroniseret din Palm og computer mindst en
gang vha. HotSync Manager."

Hvad er det, jeg skal synkronisere med HotSync, hvis det ikke er de
Apple-programmer, som jeg ellers vil synkronisere med iSync?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-05 20:19

Hej Ove,

> Hvad er det, jeg skal synkronisere med HotSync, hvis det ikke er de
> Apple-programmer, som jeg ellers vil synkronisere med iSync?

Gør det nu bare?

Du skal synkronisere for at iSync conduiten kan blive installeret i
HotSync. Dvs. i dette tilfælde skal man rent faktisk gøre det, der står
i manualen...

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-08-05 09:15

> [...]

> Du skal synkronisere for at iSync conduiten kan blive installeret i
> HotSync. Dvs. i dette tilfælde skal man rent faktisk gøre det, der står

Ja, undskyld hvis jeg forekommer lidt tungnem. Men det er jo nærliggende
at forestille sig, at en sådan operation ville slette, hvad man har på
sin Palm. Det gjorde så ikke. Men det bragte heller ikke andet med sig.
iSync kommer stadig ikke frem i Conduit Settings. Derfor vil jeg gerne
henvise til, hvad jeg har anført andetsteds i tråden: at der er nogle
problemer mellem Palm-software og nyeste iSync, som ikke mere bruge
tilføjelsen "iSync Palm Conduit", uanset at nyeste Palm-software påstås
at være tilpasset Tiger.
Nu har jeg jo set i bakspejlet kunnet foretage løbende opdatering af
iSync uden at det skabte problemer.
Kan det så være en løsning at foretage en midlertid installation af en
ældre udgave af iSync (1.2) + iSync Palm Conduit?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-08-05 09:28

> [...]

> Kan det så være en løsning at foretage en midlertid installation af en
> ældre udgave af iSync (1.2) + iSync Palm Conduit?

I forlængelse af ovenstående: hvor er der download af iSync i ældre
version (1.2)?
(Nejtak, jeg skal ikke have noget af foretage installation fra en ældre
OS X-cd, der laver uønsket ravage i systemet).

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-05 15:05

Hej Ove,

> [...]
> problemer mellem Palm-software og nyeste iSync, som ikke mere bruge
> tilføjelsen "iSync Palm Conduit", uanset at nyeste Palm-software påstås

Har du fulgt manualen til punkt og prikke?

Jeg bruger Tiger, nyeste iSync og Palm uden problemer.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-08-05 15:33

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej Ove,

> Har du fulgt manualen til punkt og prikke?
>
> Jeg bruger Tiger, nyeste iSync og Palm uden problemer.

Det gjorde jeg også indtil i forgårs. Men da var funktionaliteten altså
gået i arv fra den ene OS X-opdatering til den anden. Nu er problemet at
genetablere funktionaliteten med den nyeste software: Palm 4.2.1 og
Tiger. Hvor kan det gå galt?
HotSync og iSync har fundet hinanden dengang, da iSync hed 1.2 og
støttede sig til iSync Palm Conduit. Det skal/kan iSync 2.1 ikke. I
stedet skal man køre en tur med HotSync. Det har jeg gjort to gange nu,
og indholdet af min Palm er nu skrevet ind i Palm Desktop. Men jeg
ønsker stadig at bruge Apples programmer. Det kan jeg bare ikke, fordi
iSync ikke kommer frem i Hotsync settings.
Jeg har ledt længe - men forgæves - efter et sted, hvor man kan hente
iSync 1.2.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-05 17:13

Hej Ove,

> støttede sig til iSync Palm Conduit. Det skal/kan iSync 2.1 ikke. I

Øh, jo det skal?

> stedet skal man køre en tur med HotSync. Det har jeg gjort to gange nu,
> og indholdet af min Palm er nu skrevet ind i Palm Desktop. Men jeg

Har du gjort som der står i manualen og installeret iSync Palm Conduit?
Og ændret indstillingerne for iSync Palm Conduit i HotSync Manageren?

Det lyder som om du har kørt punkt 1 i manualen, og glemt punkt 2-7.

> Jeg har ledt længe - men forgæves - efter et sted, hvor man kan hente
> iSync 1.2.

Ved Tiger _skal_ du bruge iSync 2.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-08-05 18:39

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej Ove,

> Øh, jo det skal?

Nej. Se:
http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/isyncpalmconduit.html

iSync Palm Conduit nægter at lade sig installere med henvisning til, at
den kræver iSync 1.2.

> Har du gjort som der står i manualen og installeret iSync Palm Conduit?
> Og ændret indstillingerne for iSync Palm Conduit i HotSync Manageren?
>
> Det lyder som om du har kørt punkt 1 i manualen, og glemt punkt 2-7.

"2. Vælg Enheder > Slå Palm OS HotSync til, og følg instruktionerne på
skærmen."

Det er jo det, jeg ikke kan få lov til. Jeg får at vide, at der er
problemer med HotSync - som slet og ret er installeret efter bogen, men
som ikke under nogen omstændigheder vil vise iSync i sine settings. Så
den procedure bider sig selv i halen.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-05 19:31

Hej Ove,

> Nej. Se:
> http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/isyncpalmconduit.html

Du misforstår siden.

Du skal IKKE installere iSync Palm Conduit _1.2_ på iSync 2.x naturligvis.

Men du _skal_ bruge iSync Palm Conduit (men naturligvis i version 2).

iSync Palm Conduit kommer med iSync 2. Det er altså ikke noget ekstra,
du skal downloade.

> "2. Vælg Enheder > Slå Palm OS HotSync til, og følg instruktionerne på
> skærmen."

> Det er jo det, jeg ikke kan få lov til.

Hvilket program giver dig ikke lov?
Hvilken fejl får du? (helt præcist)

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-08-05 09:53

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej Ove,

> Du misforstår siden.

Så udtrykker den sig stærkt misvisende og ufuldstændigt.

> [...]
>
> Men du _skal_ bruge iSync Palm Conduit (men naturligvis i version 2).
>
> iSync Palm Conduit kommer med iSync 2. Det er altså ikke noget ekstra,

Tidligere var iSync Palm Conduit jo noget, man skulle downloade
særskildt. Og vers. 1.2 er tilsyneladende den eneste, man kan hente. Jeg
kan ikke se, at jeg har en vers. 2 nogen steder. Og jeg sidder som nævnt
med Tiger- installation, der kun er et par dage gammel.
Hvorfor siger vejledningen ikke et ord om iSync Palm Conduit?

> Hvilket program giver dig ikke lov?
> Hvilken fejl får du? (helt præcist)

Jeg sender dig nogle screenshots af de meddelelser, jeg får.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-05 11:47

Hej Ove,

> Så udtrykker den sig stærkt misvisende og ufuldstændigt.

Det synes jeg ikke. Kig på datoen på siden... den er skrevet i september
2003. De kan jo dårligt have skrevet en masse om iSync 2 og Tiger på det
tidspunkt.

> Tidligere var iSync Palm Conduit jo noget, man skulle downloade
> særskildt. Og vers. 1.2 er tilsyneladende den eneste, man kan hente.

Ja, _tidligere_. Ikke mere.

> kan ikke se, at jeg har en vers. 2 nogen steder. Og jeg sidder som nævnt
> med Tiger- installation, der kun er et par dage gammel.
> Hvorfor siger vejledningen ikke et ord om iSync Palm Conduit?

Det gør den da også?

Læs alle 7 punkter i manualen, før du giver op

1) Installer Palm Desktop 4.0 og sørg for at du har HotSync 3.0

2) Start iSync vælg nable Palm OS Hotsync. Dette installerer iSync Palm
COnduit i Palm Desktop.

3) Åben HotSync Manageren

4) Vælg HotSync > Conduit Settings

5) Dobbelt-klik på iSync Conduit og vælg "Enable iSync for this palm device"

6) Du er ikke japaner.

7) Klik OK

> Jeg sender dig nogle screenshots af de meddelelser, jeg får.

Jeg vil helst ikke have tilsendt screenshots per email. Diskussioner på
usenet hører til på usenet. Brug evt. binaer grupperne til den slags.

Jeg har meget svært ved at se, hvordan du kan blive så forvirret om at
du skal downloade ting, osv. Hvis du kigger på det tredje screenshot du
sendte mig, så står der:

"... iSync udføre følgende: "

hvor der er nævnt "Installere iSync HotSync Conduit"

Dvs. iSync installerer det selv.

Den fejl du får er også tydelig, den er på næste screenshot. iSync kan
ikke finde HotSync 3.0.

Dvs. du har enten fået det installeret forkert, det forkerte sted eller
lign. Prøv at gør det der står (med hensyn til at åbne hotsync og gå
tilbage til iSync). Hvis det ikke virker, så afinstaller Palm softwaren
på den korrekte måde, og installer igen. Husk at du skal have Palm
Desktop 4.0 og ikke en gammel version, du har haft tidligere.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-08-05 13:39

> [...]
> på den korrekte måde, og installer igen. Husk at du skal have Palm
> Desktop 4.0 og ikke en gammel version, du har haft tidligere.

Hej Jens

Der er vejledninger til iSync forskellige steder: i programmets menuer
og ved klik på spørgsmålstegn i skærmmeddelelserne. De fortæller ikke
helt den samme historie. Sidstnævnte har 7-punktsplanen, men nævner ikke
iSyncPalmConduit. Men never mind.
Jeg har slettet alt hvad der hører til Palm (der er ingen mulighed for
at vælge afinstallering i installationspakken). Jeg har installeret igen
- og som før nyeste version.
Jeg har foretaget Hotsync.
Jeg har åbnet iSync > Enheder > Slå Palm OS Hotsync til
Jeg har fået de samme meddelelser som før
Jeg har åbnet Hotsync > Conduitsettings og set, at iSync-kanal ikke
findes
Jeg har gentaget proceduren med samme resultat.

Indtil videre vil Palm Desktop være mit kalender- og adressebogsprogram.

Som man kan se, er der andre ude i verden, der har haft problemer med
sagen:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050719223230934&lsrc=osxh

Men tak for din interesse.

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-05 17:10

Hej Ove,

> Der er vejledninger til iSync forskellige steder: i programmets menuer

Jeg kan ikke umiddelbart se forskel på det. Når jeg siger "manualen"
mener jeg den tekst der kommer, når man trykker på Hjælp i menuen i
iSync. De små hjælpetekster ved spørgsmålstegnene betragter jeg ikke som
en manual.

> Som man kan se, er der andre ude i verden, der har haft problemer med
> sagen:
>http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050719223230934&lsrc=osxh

Det de siger er, at iSync ikke kan installere conduiten da den
simpelthen ikke har tilladelse til at skrive i biblioket. iSync skal
køres af samme bruger, som har installeret HotSync.

Har du af en eller anden grund forkerte permissions, bliver du
naturligvis nødt til at rette dem så den bruger du vil køre iSync med
har skriveadgang dertil.

Du kan enten rette det med æble-i eller en chmod kommando som de angiver
på siden.

Alternativt kan du starte iSync som root brugeren første gang for at
installere conduiten.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-08-05 19:50

> [...]

> på siden.
>
> Alternativt kan du starte iSync som root brugeren første gang for at

Det var det, der skulle til. Jeg loggede ind som root og fik nu positiv
respons på at slå Palm OS Hotsync til. iSync er på listen i Conduit
Settings. Jeg fik også at vide, at de andre conduits ville blive
disabled. De er dog stadig på listen. Jeg har sat dem til "Do nothing".

Når jeg nu aktiverer sync fra den håndholdte, er det stadig Hotsync -
ikke iSync - der går igang. Hvis jeg aktiver sync fra iSync, får jeg at
vide, at den håndholdte ikke vil blive omfattet af syncen.
Men jeg kan ved efterprøvning se, at den håndholdte faktisk
synkroniserer kalender med iCal. Jeg mener, at man tidligere så iSync
komme til syne, og man så hjulet køre. Men det skal åbenbart ikke mere.

Men tak for hjælpen under alle omstændigheder.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 08-08-05 09:53

> [...]

> synkroniserer kalender med iCal. Jeg mener, at man tidligere så iSync
> komme til syne, og man så hjulet køre. Men det skal åbenbart ikke mere.
Det kan jeg bekræfte.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-08-05 16:58

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> Det kan jeg bekræfte.

Jamen så skulle alt jo være, som det skal være.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-08-05 21:02

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvad er det, jeg skal synkronisere med HotSync, hvis det ikke er de
> Apple-programmer, som jeg ellers vil synkronisere med iSync?
De tilsvarende funktioner i programmet Palm Desktop. (Date Book, To Dos,
Addresses, Memos).
Jens