Backup med Rsync
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 03-08-05 20:50

Der har været en vampyr inde over min puter. Hvidløg fordrev den.

Det var noget tilbagekopiering fra en back up på ekstern FW HD, der ikke
virkede efter hensigten.

Leder er et andet backupprogram. har prøvet Carbon Copy Cloner, men den
vil ikke lave fuldstændig backup (fejlen er sikkert min). Har så - efter
råd her i gruppen - prøvet Rsync i gåt aftes. Det er ellers noget af
backup den laver. Ville arkivere 262653 filer (items), så skulle alt det
skjulte vel være med ? :)
Men efter 1 time (sic) og 91% gik den fuldstændigt i stå. I andet forsøg
(endnu en times tid) lykkedes det tilsyneladende.
Det var i Simple Rsync mode (default). Men jeg kan ikke se en disse på
den partition på den eksterne FW HD, som jeg havde bestilt som
destination. Men jeg kan se, at der er brugt lagerplads.

Hvad gør jeg forkert?

Har endnu ikke kigget dybt i Rsync, men kan den ikke lave incremental
backup, så den kun overfører ny og ændrede filer? Det er vel det, der er
humlen bag synkronisering, eller hvad?

--
v.h.
Mich.

Fra : Erik Richard

Dato : 04-08-05 01:52

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:
> Der har været en vampyr inde over min puter. Hvidløg fordrev den.

Var det den fra bøffen den anden aften.?

> [...]
>
> Leder er et andet backupprogram. har prøvet Carbon Copy Cloner, men den
> vil ikke lave fuldstændig backup (fejlen er sikkert min).

Det er vist ikke bare din fejl. CarbonCopyCloaner er et misfoster, der
er så svær at bruge, så selv garvede folk har opgivet den...

> Har så - efter råd her i gruppen - prøvet Rsync i gåt aftes.
> Det er ellers noget af backup den laver. Ville arkivere 262653
> filer (items), så skulle alt det skjulte vel være med ? :)

Ja, og den backup, der er kommet ud af det er 100% bootbar, - hvis du
har markeret for 'Bootable'!

> [...]
> den partition på den eksterne FW HD, som jeg havde bestilt som
> destination. Men jeg kan se, at der er brugt lagerplads.

Samme oplevelse her første gang...

> Hvad gør jeg forkert?

Er din eksterne disk formatteret i 'Journalized mode'? - Det kan den
nemlig ikke li'. Jeg omformatterede min disk til HFS+ (normal - ikke
journalized), og så virkede det.

'Vælger' du 'Source' og 'Destination' eller trækker du dem til de
respektive felter? - Da den gik i stå her, havde jeg 'valgt' 'Source' og
'Destination', men efterfølgende trækker jeg blot over til felterne, og
så virker det uden videre.

> Har endnu ikke kigget dybt i Rsync, men kan den ikke lave incremental
> backup, så den kun overfører ny og ændrede filer? Det er vel det, der er
> humlen bag synkronisering, eller hvad?

Jo da. Men første gang skal du vælge fuld backup af alt. Husk også at
afkrydse for 'Bootable backup'. Næste gang, du vil lave backup, vælger
du 'Source og 'Destination, markerer igen for bootable og knappen for
'Update', Klik på 'Synchronize', - så tager den kun de filer, der er
ændrede eller kommet til efter sidste backup.

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 04-08-05 20:51

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Var det den fra bøffen den anden aften.?

Har jeg nu dummet mig igen? Hvilken bøf har jeg nu lavet?

> Det er vist ikke bare din fejl. CarbonCopyCloaner er et misfoster, der
> er så svær at bruge, så selv garvede folk har opgivet den...

Det virker da ellers meget venligt og tilgængeligt, men når det nu ikke
duer, sååååå .....

> Ja, og den backup, der er kommet ud af det er 100% bootbar, - hvis du
> har markeret for 'Bootable'!

Det var den ikke. Kørte i defaultindstillinger. Bare for gøre de enkelt.

> Er din eksterne disk formatteret i 'Journalized mode'? - Det kan den
> nemlig ikke li'.

Det kan jeg da ikke huske, Erik, det er længe siden. Men info'en siger
"MacOS udvidet" og muligheden for at indeksere er aktiv (mørkegrå), vil
det sige, at den er journalized mode?

>Jeg omformatterede min disk til HFS+ (normal - ikke
> journalized), og så virkede det.

Jo, men her taler du vel så om at omformattere _hele_ disken? Den går
inte Granberg. Der er andre partitioner, som jeg har brugt til at lagre
andre menneskers data, som en sikkerhedsbackup for dem.
Jo, jo, vel kan jeg brænde hele skidtet over på nogle DVD'er og så
starte forfra. Men mon ikke det er hurtigere at finde frem til et
brugbart backup-program? Ingen indbygget fornærmelse i sidste bemærkning
:)

> [...]
> respektive felter? - Da den gik i stå her, havde jeg 'valgt' 'Source' og
> 'Destination', men efterfølgende trækker jeg blot over til felterne, og

Jeg brugte source og destination og navigerede mig frem til dem.

> [...]
> 'Update', Klik på 'Synchronize', - så tager den kun de filer, der er
> ændrede eller kommet til efter sidste backup.

Det lyder jo lige som det, jeg har brug for. Så det er lidt ærgerligt
det med formatteringen af den eksterne.

--
v.h.
Mich.

Fra : Erik Richard

Dato : 05-08-05 16:14

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Har jeg nu dummet mig igen? Hvilken bøf har jeg nu lavet?

Nåh, jeg tænkte nu på 'afterburn' efter den bøj, du var ude og spise i
sidste uge.

> Det virker da ellers meget venligt og tilgængeligt, men når det nu ikke
> duer, sååååå .....

Hm, jeg har aldrig kunnet få den til at virke...

> Det var den ikke. Kørte i defaultindstillinger. Bare for gøre de enkelt.

og glemt at afkrydse for 'Make bootable'...

> Det kan jeg da ikke huske, Erik, det er længe siden. Men info'en siger
> "MacOS udvidet" og muligheden for at indeksere er aktiv (mørkegrå), vil
> det sige, at den er journalized mode?

Nej, det står i parantes bagefter. Der er to muligheder i HFS+ - kun
'HFS+' og 'HFS+ (journalized)'

> [...]
> starte forfra. Men mon ikke det er hurtigere at finde frem til et
> brugbart backup-program? Ingen indbygget fornærmelse i sidste bemærkning

Nå ja, så nej, kun den partition, du bruger til backup. Partitionerne er
jo markeret hver for sig i X, så brug blot Diskværktøj til det. Marker
partitionen, vælg 'Slet' -> 'Indstillinger' -> 'Mac OS Udvidet'

> Jeg brugte source og destination og navigerede mig frem til dem.

Pråøv at trække dem til de respektive felter...

> Det lyder jo lige som det, jeg har brug for. Så det er lidt ærgerligt
> det med formatteringen af den eksterne.

som nævnt, så kan du nøjes med at slette/formattere den aktuelle
partition...

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-08-05 22:18

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Nej, det står i parantes bagefter. Der er to muligheder i HFS+ - kun
> 'HFS+' og 'HFS+ (journalized)'

Det gør det nu ikke i min info (i Finder, altså), men det stod i
diskværktøj, da jeg kiggede dér. Partitionen var almindelig HFS+,
omformatterede den så. Det hjalp ikke en tøddel.

> Nå ja, så nej, kun den partition, du bruger til backup. Partitionerne er
> jo markeret hver for sig i X, så brug blot Diskværktøj til det. Marker
> partitionen, vælg 'Slet' -> 'Indstillinger' -> 'Mac OS Udvidet'

Se ovenfor

> Pråøv at trække dem til de respektive felter...

Hvad er nu det for noget pjat? Men, OK, jeg gjorde som du anbefaler. Men
det hjalp heller ikke.

> som nævnt, så kan du nøjes med at slette/formattere den aktuelle
> partition...

Jeps, men det hjalp altsammen ikke spor. Efter en time (sic) med backup
til en HFS+ partition via "indtrækningsfelter" gik Rsync i stå efter
92%. Det er jo for lidt. "HALT" virkede ikke, jo, den aktiverede den
kulørte badebold (i det her møjvejr kan det sgu' være det samme). Afbryd
havde ingen effekt, måtte tvangslukke hele maskinen. Det er ellers meget
længe siden, jeg har måttet bruge den metode :)

Kan jeg konkludere, at jeg er et fjols eller er Rsync noget gylle (i
mine hænder og på min PB)? Det er da fint nok, at det er gratis, men når
det ikke virker, kan det vel være det samme. Gad vide om producenten vil
erstattet mig mine snart mange forgæves timer i selskab med Rsync?

--
v.h.
Mich.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 10-08-05 22:34

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> det ikke virker, kan det vel være det samme. Gad vide om producenten vil
> erstattet mig mine snart mange forgæves timer i selskab med Rsync?

Jeg har ikke helt forstået af jeres tråd: Er det rsync fra
rsync.samba.org I skriver om? Hvis det er, så er programmet slet ikke
beregnet til back-up, for det er et synkroniseringsprogram. Hvis det er
et helt andet program I skriver om, så må I undskylde dette indlæg.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-08-05 23:03

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]
> beregnet til back-up, for det er et synkroniseringsprogram. Hvis det er
> et helt andet program I skriver om, så må I undskylde dette indlæg.

Thorkil, du er da altid velkommen i trådene her :)
I Infoen står der om versionen: RsyncXv.2.1, (C) 2004 Kevin A. Boyd &
The Regents of the University of Michigan. Det er alt, hvad _jeg_ véd.
Jeg kan nemlig ikke huske, hvor jeg hentede det.
Der er en archive funktion, som jeg går ud fra er det første backup. Der
er osse en (senere?) synkronisering.

--
v.h.
Mich.

Fra : Erik Richard

Dato : 11-08-05 01:10

Hej Thorkil

Hm, jeg véd ikke om det er den samme, men den vi snakker om hedder helt
korrekt RsyncX 2.1 <http://archive.macosxlabs.org/rsyncx/rsyncx.html>.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 11-08-05 17:34

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hm, jeg véd ikke om det er den samme, men den vi snakker om hedder helt
> korrekt RsyncX 2.1 <http://archive.macosxlabs.org/rsyncx/rsyncx.html>.

OK. Jo, det er en udgave af rsync med GUI til Mac OS X. Jeg vil stadig
fastholde, at det er et værktøj til synkronisering over netværk, og ikke
et backup-program.

Jeg har dog en gang brugt rsync som del af en backup-procedure: Jeg
synkroniserede nogle data fra en linux-boks til en Novell-boks, som
kørte daglig backup på bånd. Nu er jeg (heldigvis!) sluppet for
Novell-boksen, så jeg bruger ikke funktionen længere.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-08-05 23:11

> [...]

> beregnet til back-up, for det er et synkroniseringsprogram. Hvis det er
> et helt andet program I skriver om, så må I undskylde dette indlæg.

Lidt mere oplysning til dig, Thorkil. Her fra en readme fil:

"RsyncX (C) 4/20/2004 by Kevin A. Boyd & The Regents of The University
of Michigan.
rsyncxdev@umich.edu

(snip)

This version of rsync is the current stable release from
www.opendarwin.org, a site maintained by Apple employees and external
contributors. The version of rsync that ships with Mac OS X comes from
rsync.samba.org, a version that does not support HFS+ volumes."

Den sidste bemærkning siger vel "alt" ?

--
v.h.
Mich.

Fra : Erik Richard

Dato : 11-08-05 01:05

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Det gør det nu ikke i min info (i Finder, altså), men det stod i
> diskværktøj, da jeg kiggede dér. Partitionen var almindelig HFS+,
> omformatterede den så. Det hjalp ikke en tøddel.

Hm, I min 'Vis Info' står der under 'Format:' "Mac OS - udvidet (journaled)"

> Se ovenfor

Det undrer mig, at det ikke hjalp!

> Hvad er nu det for noget pjat? Men, OK, jeg gjorde som du anbefaler. Men
> det hjalp heller ikke.

?? - Som jeg skrev, så havde jeg samme problem første gang, hvorefter
jeg brugte 'drag&drop', og nu virker det efter hensigten...

> [...]
> havde ingen effekt, måtte tvangslukke hele maskinen. Det er ellers meget
> længe siden, jeg har måttet bruge den metode :)

Så sku' du være i Kaliningrad... Nå, men jeg går ud fra, du brugte
COM+ALT+ESCAPE til at afbryde med?

> Kan jeg konkludere, at jeg er et fjols eller er Rsync noget gylle (i
> mine hænder og på min PB)? Det er da fint nok, at det er gratis, men når
> det ikke virker, kan det vel være det samme.

Hverken eller... Min fornemmelse siger mig, at Rsync ikke er velegnet
til PowerBooks. - Fik forleden en mail omkring det samme fra en af vore
Nisus folk, - samme problem, - også på en bærbar - iBook 900.

Jeg har ingen logisk forklaring på problemet, men med et lille program,
der hedder 'MenuMeters', kan jeg se, at der bruges ret meget CPU kraft,
når RsyncX kører, så det kan måske være forklaringen, - at der er for
lidt 'power' i bærbare under en vis str.. - Jeg sidder jo med en
G4/1,4ghz/1280mb RAM, så her er der da noget at 'æde af'.

Jeg havde Rsync kørende i baggrund, og da jeg så samtidig åbnede WaMCom
gik MenuMeters på '90% CPU power used', - det kunne mærkes, når store
sites skulle åbnes... - Så er selv en 1,4ghz sløv som en snegl...

Men hm, - hvad er der så af muligheder... 'SilverKeeper' måske, men den
kan ikke lave bootable backups, men den er også gratis. Og så er der jo
Synchronize! Pro X, men den _er_ dyr.! - Udover Synchronize Pro X har
Qdea et par andre, men de kan heller ikke lave bootable backups, til
gengæld er de forholdsvis billige. Prøv at kigge på www.qdea.com og hent
de forskellige demoer.

Men pas lige på Synchronize Pro X. Den har en meget grim fejl. Hvis man
vil lave en bootable backup, vil den automatisk slette originalen, og
fejlen består i, at man ikke kan slå det fra. Istedet skal man bruge
'Customize', slå 'Delete Original' fra og så blot vælge hele disken, -
den backup, der kommer ud af den metode, bliver også bootable. Jeg
brugte den metode som et forsøg. Lavede backup af en hel disk over til
en USB ekstern disk, og jeg kunne starte fra den eksterne USB disk! - og
det endda fra både en B&W G3/900mhz og den her G4/1,4ghz...

> Gad vide om producenten vil erstattet mig mine snart
> mange forgæves timer i selskab med Rsync?

Desværre nok ikke, - så tror jeg, vi er mange, der ville have været både
halv- og helmillionærer.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Christian Bech

Dato : 11-08-05 09:49

In article <42fa95e3$0$1159$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
> [...]

> til PowerBooks. - Fik forleden en mail omkring det samme fra en af vore
> Nisus folk, - samme problem, - også på en bærbar - iBook 900.

Rsync fungerer fint på min iBook 900 samt hos 3 PB-brugere, jeg kender.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-08-05 20:11

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Rsync fungerer fint på min iBook 900 samt hos 3 PB-brugere, jeg kender.

Så var jeg måske for hurtigt ude med at afskrive Rsync som noget klamp?
Hvad gør jeg forkert, mon?

Jeg har opfattet det sådan, at man første gang skal lave en "archive"
til en tom partition for derefter at kunne sync'e ved en senere
lejlighed.

--
v.h.
Mich.

Fra : Christian Bech

Dato : 11-08-05 21:52

In article <1h15epz.qml90kgqdk59N%Mich@noget.invalid>,
Mich@noget.invalid (Mich. Ottosen) wrote:

> Så var jeg måske for hurtigt ude med at afskrive Rsync som noget klamp?
> Hvad gør jeg forkert, mon?

Sikkert ikke noget. Den kan bare ikke li' dig. Jeg tror ikke, man kan
gøre noget galt. Jeg lavede archive første gang, hvor jeg browsede mig
frem til source og destination og trykkede så på den knap, der ikke er
"halt". Næste gang prøvede jeg med at dragge og droppe. Begge dele
virkede fint.

> Jeg har opfattet det sådan, at man første gang skal lave en "archive"
> til en tom partition for derefter at kunne sync'e ved en senere
> lejlighed.

Det der med partitioner har jeg ikke prøvet. Jeg brugte en ekstern disk,
som der lå noget på i forvejen.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-08-05 22:00

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Sikkert ikke noget. Den kan bare ikke li' dig.

Det har du sikkert helt ret i. Der er nu -efterhånden - også en stærk
animositet fra min side. Rsync er en dåm skid :)

> [...]
> frem til source og destination og trykkede så på den knap, der ikke er
> "halt". Næste gang prøvede jeg med at dragge og droppe. Begge dele

Det er lige den procedure, jeg har prøvet flere gange.

> Det der med partitioner har jeg ikke prøvet. Jeg brugte en ekstern disk,
> som der lå noget på i forvejen.

Det _kan_ jo være, at Rsync ikke opfatter en partition som en disk? Men
det lyder lidt underligt i mine øren.

--
v.h.
Mich.

Fra : Erik Richard

Dato : 12-08-05 00:52

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Det har du sikkert helt ret i. Der er nu -efterhånden - også en stærk
> animositet fra min side. Rsync er en dåm skid :)

Slap nu a' Mich. - så meget anderledes er du da ikke end os andre -
altså bortset fra, at du foretrækker cigarer, hvor jeg foretrækker
piben.

> Det er lige den procedure, jeg har prøvet flere gange.

> Det _kan_ jo være, at Rsync ikke opfatter en partition som en disk? Men
> det lyder lidt underligt i mine øren.

Det gør den! - Jeg har prøvet begge dele - både til en hel disk og til
en partition. Begge virker fint her.

Men som jeg skrev til Christian, så kan det måske være, at der er noget
galt med selve programmet, - så prøv evt. at hente en frisk og
installere den.

Dér, hvor det kiksede for mig, var med den downloadable stand-alone
version, men da jeg tog den fra CD image filen, som jeg også har hentet,
virker det fuldstændig, som det skaal.

Fra : Christian Bech

Dato : 18-08-05 10:43

In article <1h15jop.50cgzkz73boeN%Mich@noget.invalid>,

> Det er lige den procedure, jeg har prøvet flere gange.

Den er også svær at gå forkert i. Har du prøvet at smide skidtet ud
(altså RSync ikke harddisken) og reinstallere?

Enig.

Fra : Erik Richard

Dato : 12-08-05 00:29

Hej Christian

Christian Bech wrote:

> [...]
> frem til source og destination og trykkede så på den knap, der ikke er
> "halt". Næste gang prøvede jeg med at dragge og droppe. Begge dele

Det var samme metode, jeg selv brugte, men første gang gik det galt her,
men med drag&drop virkede det upåklageligt.

> Det der med partitioner har jeg ikke prøvet. Jeg brugte en ekstern disk,
> som der lå noget på i forvejen.

Har prøvet både partition og en hel disk. Begge dele virker uden problem
her.

Jeg véd ikke, om det har noget at sige, men den første gang, hvor det
gik galt, brugte jeg det stand-alone program - RsyncX 2.1, - man kan
downloade. Anden gang - og fremover, - har jeg brugt det program, der
ligger på RsyncXCD 2.1 - altså den store CD image fil, man kan hente og
brænde en bootbar CD fra...

- Der kan vel være opstået en fejl i det installerede program, så en
frisk installation kunne måske være nyttig...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-08-05 10:02

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> program, der hedder 'MenuMeters', kan jeg se, at der bruges ret meget
> CPU kraft, når RsyncX kører, så det kan måske være forklaringen, - at

Hvis det er samme slags rsync som i resten af Unixverdenen, er grunden
formentlig at serveren og klienten gør en masse arbejde for at få
færrest mulig bytes over netværket.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-08-05 20:11

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hm, I min 'Vis Info' står der under 'Format:' "Mac OS - udvidet (journaled)"

Tjah, det kan jeg osse se, hvis jeg tager info på den interne HD, men
for partitionerne på den eksterne siger den ikke noget :)

> Så sku' du være i Kaliningrad... Nå, men jeg går ud fra, du brugte
> COM+ALT+ESCAPE til at afbryde med?

Nej, nej. jeg skrev vist den hårde metode: com + ctrl (?) + strømmen på
strømknappen.

> Hverken eller... Min fornemmelse siger mig, at Rsync ikke er velegnet
> til PowerBooks. - Fik forleden en mail omkring det samme fra en af vore
> Nisus folk, - samme problem, - også på en bærbar - iBook 900.

Altså er det gylle til PB'er? og iBooks (Christian mener noget andet)

> [...]
> lidt 'power' i bærbare under en vis str.. - Jeg sidder jo med en
> G4/1,4ghz/1280mb RAM, så her er der da noget at 'æde af'.

Jeg halter jo noget bagud: PB G4/550MHz/512 RAM. Men alt andet var
lukket ned, kørte alene med Rsync, så jeg konkluderer, at RSync er noget
klamp.

> Men hm, - hvad er der så af muligheder... 'SilverKeeper' måske, men den
> kan ikke lave bootable backups, men den er også gratis.

Gratis og gratis, jeg måtte da købe en LaCie DVD brænder - der var
Silverkeeper med på en CD:)
Men kan den lave inkremental backup (altså synkronisere, hvis det er
det, det hedder)?

--
v.h.
Mich.

Fra : Erik Richard

Dato : 11-08-05 21:25

Mich. Ottosen wrote:

> Tjah, det kan jeg osse se, hvis jeg tager info på den interne HD, men
> for partitionerne på den eksterne siger den ikke noget :)

Nu har jeg ikke min eksterne FW disk sat til lige nu, men jeg mener, den
er alm. HFS+ formatteret, og så står der bare "Mac OS - udvidet"

> Nej, nej. jeg skrev vist den hårde metode: com + ctrl (?) + strømmen på
> strømknappen.

Ja ja, men forsøgte du også med at afslutte programmet med
COM+ALT+ESCAPE (knappen øverst til venstre), - det burde kunne afslutte
alle OS X programmer...

> Altså er det gylle til PB'er? og iBooks (Christian mener noget andet)

såvidt vil jeg nu ikke gå...

> Jeg halter jo noget bagud: PB G4/550MHz/512 RAM. Men alt andet var
> lukket ned, kørte alene med Rsync, så jeg konkluderer, at RSync er noget
> klamp.

Jeg er nu godt tilfreds med den. Det er da den, jeg brugte, da jeg
lavede en komplet backup af en 10.3.5 til en anden disk, så jeg har 2
forskellige X diske at boote på.

> Gratis og gratis, jeg måtte da købe en LaCie DVD brænder - der var
> Silverkeeper med på en CD:)

Det kunne du jo bare have ladet være med. SilverKeeper ligger til
gratis download både på Versiontracker og hos LaCie selv...

> Men kan den lave inkremental backup (altså synkronisere, hvis det er
> det, det hedder)?

Altså kun medtage ændrede filer efter første backup? - Det mener jeg,

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-08-05 23:11

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Jeg er nu godt tilfreds med den. Det er da den, jeg brugte, da jeg
> lavede en komplet backup af en 10.3.5 til en anden disk, så jeg har 2
> forskellige X diske at boote på.

Ja, det er da fint nok, men så har du vel også læst ReadMe-filen? Og
gjort hvad der står i den?
Nu har jeg læst den, men fatter ikke meget af den. Her er et udpluk:

"RsyncX (C) 4/20/2004 by Kevin A. Boyd & The Regents of The University
of Michigan. rsyncxdev@umich.edu

This application will install in the following locations:

/Applications/Utilities/RsyncX.app
/usr/bin/rsync

[...]

Det er ikke mindst til glæde for Thorkil, men det er der så i en anden
meddelelse i tråden.

Den fortsætter, altså ReadMe filen:

"*** NOTES ***
If you are upgrading from version 2.0c or earlier of RsyncX, then you
must add the flag
--rsync-path="/usr/local/bin/rsync"
to all of your original scripts.

If you are upgrading from version 1.7d or earlier of RsyncX, and you
wish to use your older scripts and preserve HFS+ functionality, then you
must open old scripts into a text editor that will NOT insert linefeeds
(word wraps), and add the flag --eahfs to the end of each invocation of
the rsync command.

In order for this version of rsync to work and preserve HFS+
permissions, at least this version of /usr/local/bin/rsync must
be installed on every machine that will be involved in the rsync. Check
by typing "rsync --version" on all machines before starting, if unsure."

Jamen, jeg er nu ikke upgrading noget som helst. Jeg har aldrig haft
lxxxxx (læs: smørret) inde over før nu, altså (det er - lede, lede og
kigge - version 2.1). Men - og nu bliver det lidt spooky - mappen hedder
2.2. Det er den senest nedhentede (efter din anbefaling: en "frisk").
Klokken nærmer sig midnat, og det løber koldt ned ad ryggen på mig. Skal
jeg hen til hvidløgskrukken igen?

Men den sidste bemærkning fatter jeg nada af: "Check by typing "rsync
--version" on all machines before starting, if unsure." Before starting
what? Programmet (det er da vist ikke muligt?), maskinen ? Hov, du der
ReadMe forfatter! Du har tabt en læser her.
Prøvede via Finderens findfunktion at finde den nævnte "this version of
/usr/local/bin/rsync", men den fandt jeg ikke. Er det, der er galt? Det
forklarer vel ikke, at jeg kan backe 92% op og så bliver smidt tilbage
til start, vel?
Har du sådan en på dine maskiner: /usr/local/bin/rsync ?

> Altså kun medtage ændrede filer efter første backup? - Det mener jeg,
> men den kan ikke lave bootable backups...

Ja, netop. Jeg kan godt leve med, at jeg ikke kan lave bootable backups
på min eksterne FW HD. Jeg har nogle runde skiver at kaste i CD-drevet
(så længe det virker, atlså)

P.S.: Erik, kunne jeg ikke få dig til at slette en masse af de tidligere
medd., når du svarer. Den der voldsomme farvelade er svær at få overblik
over. Håber ikke, at jeg træder på nogle ømme tæer.

--
v.h.
Mich.

Fra : Erik Richard

Dato : 13-08-05 01:21

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Ja, det er da fint nok, men så har du vel også læst ReadMe-filen? Og
> gjort hvad der står i den?

Nej, jeg læser kun installationsvejledninger. - resten lærer jeg på 'den
hårde metode'.

> [...]
> 2.2. Det er den senest nedhentede (efter din anbefaling: en "frisk").
> Klokken nærmer sig midnat, og det løber koldt ned ad ryggen på mig. Skal

Uha! - Pas på, det er jo et meeeeget stærkt heksefordrivende middel.!

At den får endelsen 2.2 og ikke 2.1, skyldes, at du ikke først har
slettet den gamle...

> [...]
> /usr/local/bin/rsync", men den fandt jeg ikke. Er det, der er galt? Det
> forklarer vel ikke, at jeg kan backe 92% op og så bliver smidt tilbage

Logik? - Jeg fatter heller ikke noget. - Måden at skrive på lyder som
noget 'linux-værk'...

> Har du sådan en på dine maskiner: /usr/local/bin/rsync ?

Den mappe eksisterer slet ikke. Blandt de usynlige filer har jeg under
etc/bin/r en fil, der hedder 'rsyncx.dt' - mener jeg det var - intet
andet...

> Ja, netop. Jeg kan godt leve med, at jeg ikke kan lave bootable backups
> på min eksterne FW HD. Jeg har nogle runde skiver at kaste i CD-drevet
> (så længe det virker, atlså)

Backup-programmet eller CD drevet.? (jeg ku' ik' dy mig)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-08-05 07:17

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC

Meget pudsigt. Dit "ø" er mærkeligt her, og du kører Latin-1 Quoted
Printable. Er det et Mac-ø, eller skal jeg opgradere min nyhedslæser?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard

Dato : 13-08-05 22:13

Hej thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Meget pudsigt.

Ja, det må du da nok sige...

> Dit "ø" er mærkeligt her, og du kører Latin-1 Quoted
> Printable. Er det et Mac-ø, eller skal jeg opgradere min nyhedslæser?

Jeg tror, det skyldes dels de problemer, jeg har med WaMCom lige nu,
dels at min sig file er lavet medSimpletext og bare valgt fra anden
mappe, så det vil jeg da lige checke...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-08-05 11:16

> [...]
> what? Programmet (det er da vist ikke muligt?), maskinen ? Hov, du der
> ReadMe forfatter! Du har tabt en læser her.

1. Tænd din Terminal.app
2. Tast rsync --version

> Prøvede via Finderens findfunktion at finde den nævnte "this version of
> /usr/local/bin/rsync", men den fandt jeg ikke. Er det, der er galt?

I din Terminal.app taster du
cd /usr/local/bin

derefter taster du
ls

og ser indholdet, som bl.a. er rsync

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 14-08-05 18:56

> [...]

> rsync.samba.org, a version that does not support HFS+ volumes."
>
> Det er ikke mindst til glæde for Thorkil, men (...)

Tak for det!

Når de skriver, at rsyncX understøtter HFS+, så må det vel betyde, at
den understøtter HFS-flag og ressource-grene. Det er selvfølgelige meget
rart på en Mac...

Den "normale" måde at bruge rsync er mellem 2 maskiner, som begge har
rsync installeret, men rsync kan også bruges lokalt, og jeg forstår, det
er sådan I bruger det. Iøvrigt har rsync en ret god manualside, som
findes i terminalen med:

man rsync

Jeg er vant til at bruge den type programmer fra kommandolinjen, men jeg
kan se, at der findes et GUI-program, som blot genererer parametrene til
kommandolinjeprogrammet. Det er jo op til ens smag og behag, hvad man
foretrækker. Hvis der fortsat er problemer, så skru op for "Debugging
Verbosity" og kom med udskriften. Prøv også at gemme scriptet og kom med
det.

Jeg vil godt rette en lille misforståelse, selvom det tenderer det
pernitne. I et tidligere indlæg blev det nævnt, at rsync kan bruges til
at lave inkrementel backup. Normalt forstås en inkrementel backup sådan,
at der laves backup af nye og ændrede arkiver siden sidste backup. En
synkronisering gør det samme, men _overskriver_ de gamle versioner med
de nye. Rsync kan dog indstilles til at gemme én gammel version, men jeg
tror ikke, det kan gøre fra GUI-programmet.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-08-05 23:11

> Det kunne du jo bare have ladet være med. SilverKeeper ligger til
> gratis download både på Versiontracker og hos LaCie selv...

To ting:
Jeg kendte ikke Silverkeeper, men lærte den at kende via den
omkostningstunge vej = den var smidt med noget software til en brænder.
Silverkeeper kan ikke lide HFS + formatet, det siger den selv. Så
Silverkeeper kommer over i skabet med "De programmer, der ikke kan lide
min maskine eller min person"

--
v.h.
Mich.