Mac og CMS
Fra : none

Dato : 03-08-05 17:48

Hej

Jeg er på jagt efter et godt CMS til Mac, men har svært ved at finde ud
af, hvad der findes på markedet. Det behøver ikke være særlig avanceret,
og må gerne være freeware eller shareware.

Er der nogen der kender et sådant ? Jeg har prøvet mambo, men kan ikke
rigtig få det til at spille.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-08-05 18:05

On 2005-08-03 18:48:22 +0200, spam@spam.spam (none) said:

> [...]
> og må gerne være freeware eller shareware.
>
> Er der nogen der kender et sådant ? Jeg har prøvet mambo, men kan ikke

Der er rigtigt mange at vælge imellem, da de fleste er baseret på PHP
og kører fint på Mac OS X. Jeg har selv prøvet e107, men er nu gået
over til mambo, som jeg har brugt til mit arbejdes intranet, som er i
gang med at opbygge.

Mambo kan rigtigt meget, men er efter min mening også ret komplekst.
Jeg har dog formået at få det til at spille, så det kan altså lade sig
gøre, uden at man er ekspert

Hvad var dit problem med mambo, måske jeg kan hjælpe?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : none

Dato : 03-08-05 22:05

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Hvad var dit problem med mambo, måske jeg kan hjælpe?

Det lyder godt, da jeg har hørt meget godt om mambo. Det er længe siden
jeg forsøgte, så jeg har glemt hvad fejlen var, men jeg vil lige prøve
at fremprovokere den, og så give en melding her i gruppen.

Fra : none

Dato : 03-08-05 22:29

Det lykkedes mig at lave fejlen i første hug. Efter upload til b-one,
blvier jeg mødt af mambos startskærm, der indeholder denne info:

PHP version >= 4.1.0
Yes
- zlib compression support
Available
- XML support
Available
- MySQL support
Available
configuration.php
---->Writeable
---->Session save path
---->/tmp, Unwriteable

Det lykkedes mig aldrig at lave en writeable session save path. Kender
nogen til problemet ?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-08-05 22:53

none <spam@spam.spam> wrote:

> [...]
> ---->Session save path
> ---->/tmp, Unwriteable
>
> Det lykkedes mig aldrig at lave en writeable session save path. Kender

Nej, der fik du mig. Det problem har jeg aldrig set, men jeg har også
kun installeret den på et par Mac OS X Servere, som jeg har været så
heldig selv at styre.

Jeg kan dårligt huske startskærmen, men kan du ikke definere en anden
sti end /tmp? Det er nok ikke tilladt at skrive der af
sikkerhedsårsager, så hvis du nu lavede en mappe i dit eget homedir og
valgte den?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : none

Dato : 07-08-05 14:52

Jeg har prøvet lidt forskelligt, men jeg tror faktisk ikke det lykkedes
mig at vælge en anden mappe i mit homedir. Måske har jeg gjort noget
forkert.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 03-08-05 19:21

none <spam@spam.spam> wrote:

> [...]
> og må gerne være freeware eller shareware.
>
> Er der nogen der kender et sådant ? Jeg har prøvet mambo, men kan ikke

Der findes Typo3... Der er en masse danske vejledninger og tutorials.
Selve siden typo.org er på engelsk men kig lidt rundt og du finder mange
vejledninger på dansk. Jeg har selv prøvet typo3 og var rimelig tilfreds
med det. Men lidt ligesom med Mambo så er det første trin på stigen
altid det højeste.

Jeg er faktisk skiftet fra typo3 til mambo, men hvis du har spørgsmål så
er du velkommen til at stille dem. Der er da flere CMS hajer i dette
forum.

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Tom

Dato : 03-08-05 23:17

En anden ide er ...

En hamrende god løsning er spip på spip.net !!
Dette CMS kører som så mange andre på .php så det er ligemeget hvilken
platform du ligger det på.. Næsten..
Hvis du med mac mener at afvikle CMSet er det heller ikke et problem..
Skal der nævnes nogle problemer så er det at "koderne" i systemet er på
fransk..
Det er lidt svært i begyndelsen.. Men bliver lettere når du kommer videre..
Til gængæld er ALT ( og lidt til ) CSS i seperate filer.. så du kan virkelig
få lavet dette system om til hvad du ønsker..
Lay outet på selve siderne er dog der hvor de franske koder kan drille
lidt..
OBS kan så vidt vides IKKE køre på en php 5.0 serev

Et dk eksempel er
mir2.dk
Der ligger interessant nok - flere CMSer - på denne side.. Og en virkelig
simpel ( du kan heller ikke få den til særligt meget) er
http://mir2.dk/en1/
Kan ikke lige huske hvad det hedder..
Interesseret kan jeg finde ud af hvad det hedder !
Det kan ganske enkelt intet andet end at publicere sider..
Det er dog muligt at manipulere en smule med lay out..
I begge tilfælde er der kliktællere, stats og en del andet med..
Spip.net er stedet hvor du kan læse mere om spip !!

Fra : JHP

Dato : 05-08-05 20:43

none wrote:

> Er der nogen der kender et sådant ? Jeg har prøvet mambo, men kan ikke
> rigtig få det til at spille.

Jeg ville foreslå PostNuke eller CMSimple hvis det skal være nemmere.
mvh Joakim

Fra : none

Dato : 07-08-05 14:52

Hej med jer og tak for alle jeres inputs. Jeg vil lige kigge lidt på de
foreslåede cms'er. Mambo er dog min umiddelbart største favorit