Slette programmer + alm. vedligeholdelse
Fra : Steen Jensen

Dato : 02-08-05 15:35

Da jeg fik en iBook for 6 måneder siden, fortalte en 'ekspert' mig, at
jeg slettede programmer, ved ganske enkelt at slette filem i mappen
'programmer' - jeg var jo vant til en anderledes procedure fra Windows.
Nu ved jeg, at fx Garageband og Konfabulator lægger mapper andre steder
på computeren, så bør jeg bruge et specielt 'oprydningsprogram' til at
fjerne stumper fra fjernede programmer?

Er der gode værktøjer, til at holde iBook'en optimalt kørende, på samme
måde, som programmer der holder styr på Windows' registreringsdatabase?

--
Steen

http://isteen.smartlog.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 16:43

Steen Jensen <iSteen@litespam.dk> wrote:

> [...]
> Nu ved jeg, at fx Garageband og Konfabulator lægger mapper andre steder
> på computeren, så bør jeg bruge et specielt 'oprydningsprogram' til at

mnaj... sådanne dimser er inaktive og spm sådan ikke en del af
programmet. dvs det eneste de gør er at de fylder op. Men det er
ganske rigtigt at 95 ud af 100 programmer slettes ved at du trækker
programmet til papirkurven.

Mange programmer gennerer nogen filer som de skal bruge for a fungere,
typisk lægges disse filer i ~/Library eller ~/Library/Application\
Support. Et eksemple på et sådan program er Safari der selvfølgelig
skal gemme en cache, bogmærker, historie osv. ud over de almindelige
indstillinger. Safaris ting ligger i ~/Library/Safari. Firefox's
ligger i ~/Library/Application\ Support/Firefox.

Du kan se hvad en pakke har installeret og hvor ved at bruge
terminalprogrammet "lsbom". pakker installeret med Aplles
installationsprogram laver en kvittering som gemmes i
/Library/Recipts. Dvs du fyrer denne komando af for at se hvas eks
pakken GarageBandDemoSongs.pkg har installaeret:

$ lsbom /Library/Receipts/GarageBandDemoSongs.pkg/Contents/Archive.bom

Der vil du se at demosangene er installeret under /Users/Shared på din
harddisk

> Er der gode værktøjer, til at holde iBook'en optimalt kørende, på samme
> måde, som programmer der holder styr på Windows' registreringsdatabase?

Der er /ikke/ en eqvivalent til registreingsdatabsen. Brug
programmet "Aktivitetsoversigt" eller "top" fra terminalen for t
overvåge processer på maskinen.

btw. hvad vil du egentlig siden du stiller netop /det/ spørgsmål? -
Det kan gøre det en del lettere at hjælpe dig, hvis jeg ved hvad du
vil og dermed hvad du har _brug_ for at få at vide. Ellers er jeg nød
til at skyde med spredehagl for at give dig en rimelig dækkende
forklaring - en forklaring som let kommer til at fylde +10 sider.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Steen Jensen

Dato : 02-08-05 17:42

> btw. hvad vil du egentlig siden du stiller netop /det/ spørgsmål?

Jeg vil egentligt bare gerne vide, hvordan jeg bedst vedligeholder min
iBook. Da jeg brugte windows, kørte jeg regelmæssigt en reg. cleaner,
som klarede døde genveje, overflødige filer i registreringsdatabasen
etc.
Jeg fik at vide (af AktivData), at den slags ikke var nødvendigt på en
Mac, men at når jeg fx slettede programmer, så var det nok at hive
programmet direkte ned i papirkurven.
Man vil jo gerne have en maskine, der yder optimalt, ikke
--
Steen

http://isteen.smartlog.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 02-08-05 17:57

> [...]
> programmet direkte ned i papirkurven.
> Man vil jo gerne have en maskine, der yder optimalt, ikke

Cocktail er glimrende idé til vedligeholdelse.
<http://www.macosxcocktail.com>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Steen Jensen

Dato : 02-08-05 18:02

> Cocktail er glimrende idé til vedligeholdelse.

Tak for det - jeg suser lige derover
--
Steen

http://isteen.smartlog.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-08-05 19:15

In article <1h0oku8.py0ugdzbat9pN%iSteen@litespam.dk>,
iSteen@litespam.dk (Steen Jensen) wrote:

> Tak for det - jeg suser lige derover

Jeg bruger det også selv med glæde, men det er shareware og koster
derfor lidt. Man kan i stedet bruge Onyx, der er gratis. Jeg tror
faktisk, det kan det samme.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 19:20

> [...]
> iBook. Da jeg brugte windows, kørte jeg regelmæssigt en reg. cleaner,
> som klarede døde genveje, overflødige filer i registreringsdatabasen

Jammen så er mit bedste råd: Det gør du ikke! Mac OS X er overodenlig
god til at gøre det for dig.

Der er sikkert mange her i gruppen, der vil forslå dig at tømme caches,
reperere disktilladelser osv, men jeg mener det er komplet overflødigt
og ren og skær placebo.
Der kan være fornuft i at reperere tilladelser, og tømme caches efter
en _OS_ opdatering, såfremt alt ikke spiler som det skal. Det gør det
nu 9 ud af 10 gange.

Sidst men ikke mindst /kan/ du rende ind i fontrelaterede problemer - i
de tilfælde er det fornuftigt at nuke dennne cache.

> Jeg fik at vide (af AktivData), at den slags ikke var nødvendigt på en
> Mac, men at når jeg fx slettede programmer, så var det nok at hive
> programmet direkte ned i papirkurven.

Det er det i 95% tilfælde osse.

> Man vil jo gerne have en maskine, der yder optimalt, ikke

Jo bedste kur for det er: Læs så meget ram i den som muligt, dvs køb
en 1GB klods - det lyder af meget men det er det ikke.

Næste råd er: lad være med at fylde din disk op til randen, hold hele tiden
mindst 30-40% fri! Det er ikke genveje og indstillinger der fylder i
den størrelsesorden. Det er spil, alverdens samlinger af pirat
software, film, musik og billeder.
Invester i en FW disk eller brænd skidtet ned på en DVD.

Sidste råd: lad være at læsse alt det smarte shareware på du kan
finde, vær selektiv. Der skrives meget lort som bruger mange resurcer
og opfører sig mindre pænt. Pas især på "haxies", der bruger
uautoriserede frameworks, hvilket er lig med at bede om problemer.
Apple laver jævnligt om på disse framworks hvoved softwaren der
fungerede smukt på udvikler X's maskine ikke, fungere særligt
hensigtsmessigt på bruger Y's maskine.

Det same gælder Fonte, brug kvalitetsfonte der ikke roder rundt med
ID'erne. Alt for mange gratis fonte er noget hø (basta).

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-08-05 00:12

> [...]
> Der kan være fornuft i at reperere tilladelser, og tømme caches efter
> en _OS_ opdatering, såfremt alt ikke spiler som det skal. Det gør det

Ovenstående kan jeg sekundere. OS X er fantastisk til at holde sig selv
optimalt kørende. Af samme årsag slukkes min PowerBook eller konens iMac
G5 aldrig. Hvis de ikke bruges står de bare på standby. Denne praksis
fungere uden problemer 30-40 dage, og sikkert mere til, men en gang
imellem skal man jo ud af huset så længe, at man af hensyn til CO2
udledningen, synes man bør slukke for alt isenkrammet

--
Mvh Martin

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 03-08-05 09:17

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> imellem skal man jo ud af huset så længe, at man af hensyn til CO2
> udledningen, synes man bør slukke for alt isenkrammet

En iMac G5 er blevet målt til 2.8W i sleep, så det er vel ikke umagen
værd at slukke for. Hvis du ikke slukker på hovedafbryderen, så er der
sikkert et eller andet apparat som bruger mere, selvom det er "slukket".

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 03-08-05 09:06

> [...]
> indstillinger. Safaris ting ligger i ~/Library/Safari. Firefox's
> ligger i ~/Library/Application\ Support/Firefox.

Jeg oplever at mange af programmernes filer de steder blot er xml-filer,
dvs. også meget små i filstørrelse (med undtagelse af cache-filer fra få
programmer). Så man »sparer« ikke meget plads ved at fjerne mapperne.

> [...]
>
> $ lsbom /Library/Receipts/GarageBandDemoSongs.pkg/Contents/Archive.bom
>
> Der vil du se at demosangene er installeret under /Users/Shared på din

Jeg gør en gang imellem det at søge almindeligt i finder efter
programmets navn efter at have trukket det over i papirkurven. Mapperne
i f.eks. application support har oftest samme navn som programmet, og
dem trækker jeg så også over i papirkurven. Men igen, de fylder ikke
noget og man (jeg) ser dem ikke fordi de ligger inde i biblioteket (på
bagerste hylde).

--
Mvh. Poul

Fra : Steen Jensen

Dato : 03-08-05 12:10

Jeg takker for alle de gode svar.
Så blev jeg (igen) lidt klogere - og endnu mere glad for, at jeg
skiftede til Mac
--
Steen

http://isteen.smartlog.dk