Alternativ til Napster ?
Fra : Wost

Dato : 05-06-01 21:39

Fra : Simon K.N

Dato : 05-06-01 21:48

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 05-06-01 22:11

Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Kim Petersen

Dato : 05-06-01 22:20

> Pladeforretningen.

Yup, works for me

Fra : Jay

Dato : 05-06-01 22:25

Det er rart med et par jesus'er i gruppen...

Ps. I har selvfølgelig også betalt for jeres Windows + Office-pakken, ikke?!

Fra : Kim Petersen

Dato : 05-06-01 22:30

> Ps. I har selvfølgelig også betalt for jeres Windows + Office-pakken,
ikke?!

Yes, det har jeg. Men misforstå mig ikke - jeg synes det er ok med lidt
stjæl (det gør jeg også selv), men det skal være til inspiration, ikke til
erstatning.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 06-06-01 08:42

Jay skrev:

> Det er rart med et par jesus'er i gruppen...

Kalder du mig også Jesus, hvis jeg gør opmærksom på, at det er såvel
umoralsk som ulovligt at stjæle i supermarkedet?

> Ps. I har selvfølgelig også betalt for jeres Windows + Office-pakken,
> ikke?!

Jeg bruger ikke Windows - men dengang jeg gjorde, betalte jeg for den.
Officepakken havde jeg ikke. Hvis jeg endelig skal have sådan
kontorpjat, så foretrækker jeg StarOffice.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Jay

Dato : 06-06-01 09:48

Det er ligesom om at det er fy-fy med Napster, men alt muligt andet
"stjæleri" er OK.

Hvad med dengang i 80'erne, hvor mange sad og optog de helt rigtige hits fra
radioens "Hej P3" på bånd. Det er faktisk nøjagtig det samme som at
downloade et stykke musik. Forskellen dengang var bare at det ville lyde
skidt, hvis man overspillede båndene til hinanden.

Og hvis der er nogen der er bange for at musiksalget lider under f.eks.
Napster, så tror jeg ikke på det. Såvidt jeg er orienteret, så er
pladesalget (i Danmark i hvert fald) steget indenfor det sidste år, hvor
Napster er blevet meget udbredt, og CDR skiver blev billigere og billigere.
Og endelig, så er det vel mest Top40 musikken, der "lider" under det, men de
kunstnere/pladeselskaber, der sprøjter Top40 musik ud i en lind strøm lever
faktisk ikke ret meget af decideret salg. De lever af royalties fra radio'er
over hele verden. Forestil dig hvor meget det kan indbringe i løbet af et
års tid!!! Desuden sælger sådan een som Robbie Williams 14 mio albums, og
jeg tror sagtens du kan finde hans album på Napster...

Hvis man som (amatør)musiker er bange for Napster, så er man da for dum! Der
er da intet bedre sted at promovere sig! Eller dvs. VAR, for efterhånden er
Napster ikke meget værd pga. at multinationale pladeselskaber har ødelagt
det hele... I stedet for at udnytte dette fantastiske medie!

Jh

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 06-06-01 10:29

Jay skrev:

> Det er ligesom om at det er fy-fy med Napster, men alt muligt andet
> "stjæleri" er OK.

Hvor har du det fra? Jeg mener, alt tyveri er umoralsk, ligegyldigt om
varen er fysisk (som supermarkedets) eller mere abstrakt (som f.eks. en
musikfil).

> Og hvis der er nogen der er bange for at musiksalget lider under
> f.eks. Napster, så tror jeg ikke på det.
>
> Såvidt jeg er orienteret, så
> er pladesalget (i Danmark i hvert fald) steget indenfor det sidste år,

Pladesalget steg også før internettet kom til Danmark. Det gjorde det,
fordi unge fik flere penge mellem hænderne, og fordi der er mere fokus
på musikken (flere musik-tv-stationer osv.).

Det er nemt nok at komme med to fakta og påstå, at der er en
sammenhæng, men at bevise sammenhængen er straks sværere.

> [...]
> lever af royalties fra radio'er over hele verden. Forestil dig hvor
> meget det kan indbringe i løbet af et års tid!!!

Sony tjener også mange penge, og Sony-cheferne er sikkert stinkende
rige. Alligevel har jeg aldrig hørt nogen bruge det som argument for at
gå ud og stjæle et Sony-fjernsyn.

> Hvis man som (amatør)musiker er bange for Napster, så er man da for
> dum!

Enig (og jeg er i øvrigt selv amatørmusiker). Det er de *ulovligt*
kopierede musikfiler, jeg har et problem med.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Kim Petersen

Dato : 06-06-01 16:53

> Det er ligesom om at det er fy-fy med Napster, men alt muligt andet
> "stjæleri" er OK.

En lige lovlig fri fortolkning Jeg er også imod sort arbejde, skatte-,
social- og licenssnyd m.m. - hvis jeg skal betale, så skal alle andre sgu'
også.

> [...]
> downloade et stykke musik. Forskellen dengang var bare at det ville lyde
> skidt, hvis man overspillede båndene til hinanden.

Det var så vidt jeg ved ikke ulovligt. Det ulovlige består netop i at du kan
lave en helt tro (digital) kopi, mens det er ok at overspille digitial ->
analog -> digital.

> [...]
> års tid!!! Desuden sælger sådan een som Robbie Williams 14 mio albums, og
> jeg tror sagtens du kan finde hans album på Napster...

Som Jonas skriver er der ikke nødvendigvis en sammenhæng. Heldigvis lader
det til at seriøse kunstnere stadig kan sælge som forventet, og det er det
vigtigste for mig - at Me & My mister kroner er jeg egentlig ret ligeglad
med, selv om det er dobbeltmoralsk af mig. Det er svært det her... Jeg
vælger også at købe mine PC-spil, for hvis jeg ikke gør det, så kommer der
ingen nye - det er det samme med musik.

> Eller dvs. VAR, for efterhånden er
> Napster ikke meget værd pga. at multinationale pladeselskaber har ødelagt
> det hele... I stedet for at udnytte dette fantastiske medie!

Nu er de jo åbenbart på vej med online-salg af musik, hvilket jeg ikke synes
om - jeg vil have min musik på en cd med cover og hele svineriet. Jeg håber
man i lang tid kan få sin musik i skiveform

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 07-06-01 10:28

> fra

Det har nu ikke været ulovligt at lave en analog kopi (altså på bånd).

> [...]
at du kan
> lave en helt tro (digital) kopi, mens det er ok at overspille

Førhen var også det ulovligt... det ulovlige bestod i at man ikke må
fremstille en digital kopi fra et digitalt forelæg (og i bund og grund
er det det originale oplæg der tænkes på og ikke din mellem station
som er analog). Men i dag er det lovligt at tage en digital kopi til
personligt brug såfremt det man kopierer fra er lovligt (altså en
original cd). At det så nok er ganske umuligt at finde ud af hvad en
kopi er lavet på baggrund af er så en helt anden sag... men i dag er
det altså lovligt at lave en digital kopi ud fra et lovligt digitalt
forelæg hvis så fremt i fald kopien kun bliver brugt af en selv eller
inden for ens "hustandssfære).

/Thomas

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 07-06-01 21:21

"Thomas Nielsen" <corno@*nospam*worldonline.dk> wrote in message
> rigtige hits
> at
> ville lyde
>
> Det har nu ikke været ulovligt at lave en analog kopi (altså på bånd).

Loven om ophavsret gjaldt også i 80erne, så du måtte ikke bare kopiere alt
det Wham du ville.

--
Anders Ebbesen
Web Developer

Fra : Kim Petersen

Dato : 07-06-01 21:44

> Loven om ophavsret gjaldt også i 80erne, så du måtte ikke bare kopiere alt
> det Wham du ville.

Men vel ikke når man bare optog fra radioen? For i øvrigt ganske udmærket at
man ikke måtte (Wham)

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 08-06-01 07:21

Anders Ebbesen skrev:
> "Thomas Nielsen" <corno@*nospam*worldonline.dk> wrote in message

> Loven om ophavsret gjaldt også i 80erne, så du måtte ikke bare
kopiere alt
> det Wham du ville.

Hvad sagde Lov om Ophavsret i 80'erne om analoge kopier (eksemplar
fremstilling). (jeg ved det ikke)
I dag må du da kopierer lige så lystigt du vil på analoge medier
(kassettebånd ol.). Og nu må man så også kopiere på digitale medier
såfremt det er til personligt brug og at originalen er "lovlig" dvs.
en købt/lånt original cd.

Det er også i dag tilladt at kopiere biblioteksbøger såfremt det er
til eget brug og såfremt man ikke benytter offentlig tilgængelige
kopieringsmidler (så som kopimaskiner ol.)

/Thomas

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 08-06-01 09:32

Thomas Nielsen skrev:

> I dag må du da kopierer lige så lystigt du vil på analoge medier
> (kassettebånd ol.).
På ingen måde!

Du må for eksempel ikke kopiere et bånd med (andres) musik og så sælge det.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 08-06-01 11:47

Jesper Juellund Jensen skrev:

> På ingen måde!

Aha... på hvilket grundlag baserer du det?

> Du må for eksempel ikke kopiere et bånd med (andres) musik og så
sælge det.

Øh... det var heller ikke lige det jeg mente. - indtil videre har
diskussionen så vidt jeg kan se ikke gået på noget som helst mht.
videresalg.
Privat kopiering er fuldt ud tilladt.... hvorfor mener du ikke det?
har du nogen lovhjemmel? Prøv evt. at læse lov om ophavsret, især §12
(og husk at den iflg. L141 pr. 31/5 2001) er blevet ændret til at
indkludere en lovlighed mht. digital eksamplarfremstilling...) - den
uændret (gamle) lov kan findes f.eks. her:
http://www.ophavsret.dk/lov_main.htm og L141 kan findes f.eks. her:
http://www.ft.dk/Samling/20001/lovforslag_som_vedtaget/L141.htm

Hmm... måske skulle vi futte til dk.videnskab.jura ?! - det er vi godt
nok også i gang med den diskussion - godt nok kun vedr. digital
kopiering...

/Thomas

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 08-06-01 13:03

Thomas Nielsen skrev:

> Privat kopiering er fuldt ud tilladt.... hvorfor mener du ikke det?

Det mener jeg da også - men det var ikke det, der stod. Læs ovenfor igen.

Altså: Privat kopiering er tilladt, men man må ikke "kopiere lige så lystigt
man vil", hvis det for eksempel er med henblik på videresalg.

Det var såmænd bare det...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 08-06-01 13:17

> [...]
lystigt
> man vil", hvis det for eksempel er med henblik på videresalg.

Ok... bøjningen af "lystig"... - hvis man har lyst til at kopiere
så lystigt man vil til eget brug så skal man da have lov til det...
- skal da ikke afhænge af ens sindstilstand...

God weekend,

/Thomas

Fra : Jay

Dato : 05-06-01 22:26

www.bearshare.com

Fra : Tobbi

Dato : 06-06-01 13:58

http://www.limewire.com

Fra : Mikkel Winther Jense~

Dato : 06-06-01 18:25

Prøv at kigge i en af de 4-5 andre tråde!!

Wost <2355857m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b1d42d5$0$263$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : Dorte & Jørn

Dato : 07-06-01 19:42

www.audiogalaxy.com
det er en kanon god site - meget bedre end Napster. Du skal downloade deres
"satellite" for at hente sange. Prøv den
Jørn