Hjælp til opstart at saltvand
Fra : Pernille og Anders

Dato : 05-06-01 20:33

Hej alle

Jeg drømmer om et flot saltvandsakvarie og da det efter sigende er ret dyrt
at begynde med, har jeg hidtil droppet tanken.... MEN så hørte jeg at man
kan lavet en "Billig udgave".

Jeg har et 250 l, en pumpe ca 650 l /timen, en luft pumpe (der larmer
hæsligt) en masse "boble slange", bundfilter og meget andet. Kan det
virkelig passe, at jeg med disse remedier kan lave saltvandsakvarie ??? Jeg
skal selvfølgelig have sådan en dims til at måle saltindhold o.s.v., men er
det det ??? Jeg ander intet om det og min 15 årige akvarie erfaring er kun
m.h.t ferskvand. Er der nogen der har et par gode tips så vil jeg blive
MEGET glad. Jeg skal nemlig til at flytte akvariet og så var chancen
der.......

Håber på et par erfarne råd.

Knus

Pernille

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-06-01 23:18

Pernille og Anders <pernille.anders@post.tele.dk> skrev i en
> [...]
> m.h.t ferskvand. Er der nogen der har et par gode tips så vil jeg blive
> MEGET glad. Jeg skal nemlig til at flytte akvariet og så var chancen

Selvfølgelig kan du lave et saltvandsakvarie med det udstyr! Problemmet
er bare at
det ikke fungerer i ret lang tid.
Mit råd til jer vil være at finde en i nærheden af jeres bopæl, der selv
har saltvand og så snakke med
ham. For der vil henad vejen opstå 1000 forskellige spørgsmål, som I kun
delvist kan få besvaret her.
Fordi der er ikke 2 saltvandsakvarier der opfører sig ens. Og mange gange
skal problemmet ses for at
blive forstået rigtigt. Samtidig vil en med et godt kørende akvarie kunne
forsyne jer med podet bundlag
og vand, samt når tiden er til det, måske lidt koraller og lign.

Som det fremgår af en anden tråd her, er jeg selv startet op igen efter
20 år, og i den tid er der sket
utroligt meget, med alt ting, især teknik.
Tingene er blevet meget dyre at anskaffe, men tilsynelandende bliver
driften så det billigere, da de
store vandskift ikke mere er nødvendige.
Da jeg selv skulle ud og købe en hel masse ting, kiggede jeg meget her på
nettet, og har fundet ud
af at der er rigtigt mange penge at spare ved at købe i Tyskland.
Min skummer Sander VT350 sparede jeg 300 kr. På den PH måler med
elektrode (Zoo Zajac ZZ33)
som jeg har bestilt sparer jeg over 1000 kr.
Selvfølgelig er der mange ting det slet ikke kan svare sig at købe i
Tyskland, f.eks pumper der har jeg
valgt 2 Aquaclear 802 til cirkulation i akvariet, 1 Aquaclear 402 til
skummeren og en Seltz 40 til at trykke
vandet op fra sumpen.

Hvis du har flere spørgsmål vil jeg genre forsøge at hjælpe dig, men
ellers kig på http://www.reefers.dk
der står mange intersante ting.

Carsten

Fra : Laila

Dato : 06-06-01 22:44

Hej Pernille.

Jeg tror ikke at nogen, ved deres fulde fem, vil opfordrer dig til at starte
saltvand uden en proteinskummer.
Den er LIVSVIGTIG for et saltvandsakvarie. Der findes flere forskellige
typer, og man bør se sig godt for.
Desuden skal der en særdeles kraftig cirkulation til i akvariet. Ihvertfald
hvis du skal have levende sten osv.
Og så bør du nok være opmærksom på at alt hvad du vil have i, levende sten,
koraller, anemoner osv. koster en formue.
Bor du i Kbh. er du heldig stillet hvad angår forretninger der sælger disse
ting. Bor du på Fyn eller i jylland er det den rene elendighed.
På Fyn er der intet og i Jylland ligger der to forretninger.
Man bør også være opmærksom på hvor man handler, da kvaliteten kan være
svingende.

Laila
Pernille og Anders <pernille.anders@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9fjcon$n4e$1@sunsite.dk...

Fra : M Sørensen

Dato : 14-06-01 00:23

NEJ !!!!!!!! du kan ikke starte et saltvands akvarie med de remedier, det
vil koste dig en masse ærgelser og penge hvis du prøver.
For det første er din 650 L pumpe ikke nok, man sir som en tommelfinger
regel at akvarie volumen ganges med 10 så har du din vandcirkulation i L/T
.............250L * 10 = 2500 L cirkulation.
Grundpillerne i et saltvands akvarie er de "levende sten" det er sten som
indeholder bakterier som nedbryder nitrat og andet guf . Proteinskummeren
vil jeg ikke anbefale at du dropper da det ellers ville være meget svært at
styre, jeg har dog set eksempler på saltvands akvarier der kører udelukkende
på en spandpumpe og powerheads, men det var hos en meget erfaren saltvands
akvarist,,,,,,, det kan bestemt ikke anbefales som begynder.
Som udgangs punkt bør du til dit 250L akvarie få fat i en skummer ( køb en
ordentlig) så mange levende sten du nu har råd og plads til, Pumper nok,
de rette lystofrør eller HQI lamper hvis du vil holde koraller og muslinger,
Salt (ikke "red sea") og en dims til at måle saltindhold med ).

Saltvand er måske ikke den billigste hobby, men det er efter min mening
noget af det mere spændende, da det kun er fantasien (og tegnebogen ) der
sætter grænser

Håber det kunne hjælpe dig lidt, ikke skræmme.. Hvis ikke kan du jo tage
et kig på www.reefers.dk

Mvh Martin Sørensen
www.reefers.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-06-01 09:45

M Sørensen <ms@reefers.dk> skrev i en

> Håber det kunne hjælpe dig lidt, ikke skræmme.. Hvis ikke kan du jo
tage
> et kig på www.reefers.dk

Det bliver lidt svært at kigge på din side, nu har den været væk i 3
dage.

Fandt du ud af hvad din kammerat skulle have for de 70 W HQI lamper.

Carsten