Skal man det?
Fra : Alex

Dato : 06-09-05 16:29

Jeg har for 2 mdr. siden købt en ny/brugt gearkasse af et autoriseret
service center for Volvo Penta! I dag går det så galt, den vil ikke mere
skifte gear? Det viser sig at der ikke er olie på gearkassen? Jeg ved ikke
om det er fordi den har tabt det, eller om det fordi de ikke har fyldt olie
på da de skiftede den. I service centret siger de "det var ikke så godt" og
efterfølgende siger han så, at jeg skal tjekke olie hver gang inden jeg
tager ud? En rep. til 18.000kr. Kostede det for den nye /brugte gearkasse
samt et komplet service tjek, lavet af forhandleren. Nu skal jeg måske om på
den igen. Skal man tjekke olie på gearkassen hver gang man sejler ud?

Mvh Alex.

Fra : Bent Pedersen

Dato : 06-09-05 17:14

Uanset om der ikke var olie på, eller den har tabt olien, må du kunne få det
lavet kvit og frit. At sige at du skal kontrollere olien hver gang du skal
sejle er noget vrøvl.
Hvis du får problemer med dem bør du klage et eller andet sted.

Hvilken motor er der tale om?

Mvh
Bent

Fra : Alex

Dato : 06-09-05 19:27

Jo det er en Volvo Penta MD2 25 HK med en MS gearkasse med fast skrue. Han
sagde godt nok til at starte med, at hvis det var pakningen eller andet, var
det ikke med vilje de havde gjort det. Øhhhh det var så imens jeg lå og
ventede på at en fisker kom og trak mig i havn. Da jeg kom i havn ringede
jeg og sagde jeg nu var kommet ind og hvad vi skal finde på ang. det han
skal se på den. Det er faktisk kun 1 mrd. siden jeg fik den lagt i. Jeg kan
se på regningen, at der ikke er taget penge for gearkasse olie men kun for 3
L. 15/40 olie til motoren?
Nå men det bliver spændende at se hvad han siger i morgen. Jeg har købt en
anden gearkasse til 2000kr og denne gang skifter jeg den selv, så ved jeg
hvad jeg får og så spare jeg lige 9000 på den konto. Jeg ved ikke hvad vi
finder ud af, men jeg river ham så godt som 120% omkring byretten.

Alex 3060.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-09-05 18:58

Alex wrote:
> [...]
> hvad jeg får og så spare jeg lige 9000 på den konto. Jeg ved ikke hvad vi
> finder ud af, men jeg river ham så godt som 120% omkring byretten.

Du må ikke røre ved den førend mekanikeren har haft mulighed for at
udbedre skaden hvis det er hans skyld. Skifter du den alligevel er det
nærmest som at du er erkender at det er din "skyld" og så får du ikke
noget ud af det.

Principielt er det dit ansvar at der er olie på motor og gearkasse. Om
det er et rimeligt krav at man skal efterse motor og gear for olie osv.
hver gang skal sejle en en tur, kan man så diskutere. Om ikke andet
burde du i hvert fald have kontrolleret at der var olie på første gang
du skulle sejle efter reprationene. Det er jo dig der i første omgang
kan komme til at stå med håret i postkassen hvis du har brug for at din
motor virker, og regner med det, i en kritisk situation.
Jeg tror umiddelbart at et eller andet kompromis med mekanikeren vil
være det bedste du kan forvente. Men tal med en jurist der har forstand
på den slags. Evt. prøv i jura gruppen.

- Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-09-05 19:38

Vrøvl, så ville man jo aldrig komme ud at sejle.

Når man har lavet en væsentlig "update" så bør man holde skarpt øje med
alting på de første sejladser, til man er sikker på at der ikke er
vanskeligheder. Det synes jeg du har forsømt.

Når mekanikken har bevist sin stabilitet, så kan man nøjes med at kontrolere
det regelmæssigt. Gearolie må være tilstrækkeligt at kontrollere ved
søsætning og en enkelt gang eller 2 i løbet af sæsonen.

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-09-05 08:52

Alex <no@non.com> skrev:
> [...]
>skal tjekke olie hver gang inden jeg
>tager ud? En rep. til 18.000kr.
>Kostede det for den nye /brugte gearkasse

Hej Alex,

Det er yderst uheldigt at gearkassen er uden olie.
Du skriver at du ikke ved om den har tabt olien.
Hvor skulle den tabes hen?
Det kan du da se under motoren ved det motorcheck som du udfører
inden enhver sejlads.
Har du taget et fuldt duelighedsbevis incl. praktisk del eller har
du taget motorkursus se:
http://www.sejlerskole.dk/generatepage.php?pageid=3009
Så vil du have lært at inden en sejlads påbegyndes så skal du se
til motoren og se om der er løbet brændstof ud, olie ud o.s.v. fo
at bedømme om det er formålstjenligt at påbegynde sejladsen.

Især skal du være ekstra opmærksom når motoren har været repareret
og gearet er en del af motoren.
Desværre for dig er mekanikerens udsagn korrekt.
Har du skrevet i din logbog hver gang efterfølgende at du har
checket i motorrummet og du ikke her har set forekomst af olie, er
der en chance for at beviset står til din fordel, at der ikke er
fyldt olie på.
Du må endelig ikke røre ved/demontere gearkassen, før der har
været udført et syn af en syns- og skønsmand.
Der skal indblandes en uvildig person med den fornødne baggrund
for at bedømme tilfældet ellers ender det som påstand mod påstand
og efterfølgende af firmaets ønske om at bevare sit renome. Ved at
give en god service kan de ligefrem opnå en reklamefordel.
Husk at al kontakt til firmaet skal være skriftligt, hvor du selv
beholder kopier af det fremsendte.

Mvh/Harding

Fra : Bent Pedersen

Dato : 09-09-05 14:29

"Harding E. Larsen (slet UCYUE)" <harding@UCYUElarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11260797080.296285261101467@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> til motoren og se om der er løbet brændstof ud, olie ud o.s.v. fo
> at bedømme om det er formålstjenligt at påbegynde sejladsen.

Det er vist at gå lidt for vidt. Eller påstår du seriøst at der er sejlere
der udfører dette check før afgang...?
Det ville svare til at man går en tur rundt om sin bil og kontrollerer alle
lygterne, før man kører. Det er der nok ikke så mange der gør, selvom der
vist står et sted at man skal.

Manden er i sin gode ret til at forvente at værkstedet selvfølgelig har
hældt olie på.

Men det er rigtigt at du ikke skal rode med den, før værkstedet har fået
mulighed for at rette fejlen.

Bent

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-09-05 14:53

>Det er vist at gå lidt for vidt. Eller
> [...]

Hej Bent,

I min omgangskreds er det normalt.
En af vennerne, som er tidligere prøvemester på skibsmotorer, og
som har en motorbåd, har med vilje sat fedtkoppen til smøring af
stævnrøret nede i motorrummet, således at han skal åbne til
motorrummet en gang i timen under sejlads og i forbindelse med
smøringen kan han så inspicere motoren. Det har ikke været nogen
dårlig ide.
Vi er også et hold kludesejlere og motorbådssejlere som mødes hver
den første på vinterpladsen for at turne motoren og efterfølgende
drikke en øl sammen.

Var der en lækage på din bilmotor ville du se det med det samme
når du bakker ud af carporten /garagen eller fra parkeringspladsen.
Bådmotoren er bare pakket ind på en anden måde og det bør man tage
hensyn til.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-09-05 00:25

"Harding E. Larsen (slet 3MGSY)" <harding@3MGSYlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
en
meddelelse news:11262742210.211675171865572@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> når du bakker ud af carporten /garagen eller fra parkeringspladsen.
> Bådmotoren er bare pakket ind på en anden måde og det bør man tage

Harding, man kan altid være bagklog... Tænk om man skulle checke alt
det
man har inden man benytter det... selvom det rent faktisk står i mange
manualer at man skal checke dit og dat... Jeg er slet ikke i tvivl om at
du
checker dine ting på båden og at du gør det med omhu... derimod tror jeg
du
forsømmer at checke mange andre ting... det kunne være din bil inden du
kører, det kunne være din plæneklipper etc. Det korte af det lange, vi har
alle vore favoritter
F.eks. var der en tråd oppe sidste år om sikkerhed og hvad der burde
forefindes i en båd... jeg besvarede med et indlæg om bilen... hvis man
bevæger sig ud i sne og storm bør man tage varme tæpper, drikkevare og mad
bilen... Det er der bare ikke ret mange der gør, heller ikke sejlere...
men
det er ligesom når det er deres båd er det straks noget andet... Nogle
køber
en weber grill, og der bliver værnet om den og den bliver renset og
plejet... mens andre igen (incl. bådfolket)griller.. og når det er gjort
bliver grillen blot smidt til en side for nu er man færdig med den... Vi
har
altså alle vore favoritter...
Endelig er der maskin fører, de checker deres maskine hver morgen inden de
starter, d.v.s. de checker om der er olie på motoren, men de checker ikke
om
der er gear olie på...
Slutteligt er det faktisk sket at et værksted har "glemt" at hælde olie på
en bil efter reperation... det er jo absolut mangel på almindelig omhu...
og
det gør det ikke mindre kritisabelt når man kigger på service sedlen
bagefter og ser at alle punkter er krydset af med et flueben...

Fra : Egon Stich

Dato : 10-09-05 09:07

"Jan Rasmussen" <jr@ÆØÅvejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> det gør det ikke mindre kritisabelt når man kigger på service sedlen
> bagefter og ser at alle punkter er krydset af med et flueben...

Eller denne:

Hældt motorolie på ..... x kr.
Isat bundprop..............x kr.
Hældt motorolie på ..... x kr.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-09-05 20:13

Jan,

Du må holde dig et emnet og ikke skrive al den tågesnak.

Som skipper på en båd har man ansvaret. En del af dette ansvar er
at inspicere motoren for utætheder.
Er det ikke let i din båd, må du se at få det lavet således at du
let kan inspicere dit motorrum.
For mig tager det ikke over 30 sekunder.
Selv få dråber olie kan tydeligt ses i det pæne og rengjorte
opsamlingskar under motoren.

Mvh/Harding

Fra : Torben Henriksen

Dato : 11-09-05 21:38

Undskyld Harding, men nu kan jeg alså ikke lade være, du må
absolut være duksedrengen over alle duksedrenge.
Og forøvrigt, hvem skriver om tågesnak?? var det ikke Harding
der skrev om bilmotor først??
Var det ikke manglende gearolie på en bådmotor tråden startede med-:)
vh/Torben H

"Harding E. Larsen (slet GKN8W)" <harding@GKN8Wlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11264662030.353060063341697@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-09-05 07:49

Jeg syntes det var et rigtigt dårigt eksemple og skrev derfor:
[...]

Det føler jer er mere i tråd med konstatering af oliespild fra en
bådmotor.

Du må læse hele tråden inden du dømmer og så tilmed forkert.

Det gør ikke noget at man har øjne og ører åbne når man går ombord
i ens båd for at påbegynde en sejltur.

Uheld optræder som regel ikke enkeltstående men er et sammentræf
af flere ting som ikke er vedligeholdt.

Nu tillader jeg mig at springe til en anden form for
transportmiddel uden at du skal blive foranlediget til at
kommentere dette.

Hvis fly blev vedligeholdt efter det som du forsøger at få ud
mellem sidebenene, var der ikke mange i luften.
Vær du glad for at der findes sporbare vedligeholdelsessystemer og
at de følges.

Mvh/Harding

Fra : Bent Pedersen

Dato : 13-09-05 16:59

"Harding E. Larsen (slet A9Q45)" <harding@A9Q45larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11265079410.0293173586864626@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> når du bakker ud af carporten /garagen eller fra parkeringspladsen.
> Bådmotoren er bare pakket ind på en anden måde og det bør man tage

Jeg synes selv det er et glimrende eksempel.
Nu skrev jeg så "kontrollere alle lygterne" hvilket jo intet med olie har at
gøre (medmindre selvfølgelig det er lampeolie..

Derimod kontrollerer jeg olien på min bil-motor (dog ikke gearkassen...) en
gang imellem når jeg tanker, men den har immervæk en hel del flere
drift-timer end min bådmotor.....

Så en gang til: At kontrollere olien på gearkassen på en bådmotor hver gang
man skal ud at sejle er.. - lad os sige unødvendigt hvis vi skal tale pænt.
Hvis værkstedet har leveret en renoveret motor/gearkasse uden olie på, burde
de reparere den kvit og frit. Forudsat selvfølgelig at de ikke har gjort
opmærksom på den manglende olie med en stor rød seddel? Det ser jeg tit på
fabriksnye industrigear.

Bent

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-09-05 08:11

>Så en gang til: At kontrollere olien
>på gearkassen på en bådmotor hver gang
>man skal ud at sejle er.. - lad os
>sige unødvendigt hvis vi skal tale pænt.

Hej Bent,

Du tager det for bogstaveligt.
Den kontrol som jeg prøver at beskrive er en visuel kontrol hvor
du ser på motoren og ned i karret under motoren om der her ligger
olie. Gør der det er det et udtryk for en unormalitet.
Selvfølgelig trækker man ikke hver gang oliepinden på gearkassen
for at se olieniveauet. En gearkasse bruger ikke olie som motoren
gør.
Olieniveauet på selve motoren kontrolleres oftere for her er der
et normal forbrug af olie.
Der er forskellige inspektionsniveauer. De starter altid med at
man bruger synet. Herud fra får man et førstehåndsindtryk.

Mvh/Harding