Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon A20 eller HP PS618?
Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 05-06-01 20:24

Det med at vælge et digital-kamera er ligesom at gå på indkøb efter en
computer i PC-junglen. Men efterhånden synes jeg at jeg kommet ned til to
kamera'er der ligger i det prisleje jeg finder acceptabelt.
Jeg vil ikke give meget mere end 4000kr for selve kameraet, da jeg sikkert
også kommer til at købe lidt ekstra udstyr - såsom taske esktra memory-kort
og opladelige batterier.

Indtil videre er det kamera jeg synes jeg kommer tættest med Canon A20. Det
lader til at få nogle gode 'reviews' rundt omkring og når jeg sammenligner
billeder synes jeg at de ser bedst ud.
HP'erens billeder synes jeg virker lidt mere kornede (ved ikke lige hvad
fotofolket kalder det) også i de høje opløsninger - ihvertfald i forhold til
Canon'en (ved at sammenligne billeder fra steves-digicams og
imaging-resource).
Dog er der flere funktioner i HP'eren - så vidt jeg kan forstå er det flere
manuelt indstillelige funktioner.

Jeg kommer til at bruge kameraet til lidt af hvert, da den både vil blive
brugt privat og på mit arbejde. Dvs. at jeg kommer til at tage en del
udendørs billeder, så vel som indendørs.

Jeg har ikke ejet et kamera før (hverkan alm. eller digi.), men håber at jeg
kan få lidt kommentar til min "research".

Mvh
Stig N. Jepsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-06-01 23:21

On Tue, 5 Jun 2001 21:24:01 +0200,
Stig Nørgaard Jepsen <stignj@mail.dk> wrote:
> [...]
>imaging-resource).
>Dog er der flere funktioner i HP'eren - så vidt jeg kan forstå er det flere

www.dpreview.com har givet HP 4 stjerner, og Canon 3 stjerner, men:

HP kan kun 1600x1200 + 800x600
Canon har også 1024x768

HP kan indstilles til 100+200 ISO (mere lysfølsom)
Canon kører 100 ASA (men kan auto-skifte til 150)

HP har manuel focus + ukendt type autofocus
Canon har 3-punkts autofokus.

Canon har mulighed for adapter til andre linser/filtre etc.

HP har mulighed for ukomprimerede billeder
HP kæører med Digita styresystem, så du kan lave dine egne programmer
til den.

HP kører serielt
Canon kører USB

HP komer med 16MB RAM
Canon kommer med 8MB RAM

Jeg valgte Canon PowerShot A20, og har ikke fortrudt, udover at jeg
gerne ville have 400 ASA lysfølsomhed og 10x optisk zoom, men det kan
jeg ikke få i denne prisklasse.

>Jeg kommer til at bruge kameraet til lidt af hvert, da den både vil blive
>brugt privat og på mit arbejde. Dvs. at jeg kommer til at tage en del
>udendørs billeder, så vel som indendørs.

Tusmørke / natbilleder uden blitz holder ikke på nogen af dem.

>Jeg har ikke ejet et kamera før (hverkan alm. eller digi.), men håber at jeg
>kan få lidt kommentar til min "research".

Du kan bare springe ud i det. Begge er OK kameraer. Canon er splinter
ny, og jeg mener den fiver bedre billeder.
--
Povl H. Pedersen - I hate spam, and so does abuse@whitehouse.gov
Position: N 56 09 37 - E 010 12 29

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 06-06-01 09:28

Først - Tak for svaret...

Det

> www.dpreview.com har givet HP 4 stjerner, og Canon 3 stjerner, men:
>
> HP kan kun 1600x1200 + 800x600
> Canon har også 1024x768

Og så vidt jeg husker har Canon'en også 640 * 480

> Canon har mulighed for adapter til andre linser/filtre etc.

Det har HP'en også med en linse-adapter
(http://www.cameranook.com/p/Pentax/index7.htm)

> HP kører serielt
> Canon kører USB

HP kører både USB og serielt

Desuden har HP'en vidst en fjernbetjening - hvis man mener at man skulle få
brug for sådan en.
Jeg hælder dog nok stadigvæk mest til Canon'en - selvom der også er nogle
ting der trækker ved HP'en fx. Digita OS'en...

/Stig

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-06-01 20:35

On Wed, 6 Jun 2001 10:27:38 +0200,

>Og så vidt jeg husker har Canon'en også 640 * 480

Korrekt. Den har 1600x1200, 1024x768 og 640x480. Så den mangler
800x600 (hvis man har noget at bruge det til).

Mit 64MB CF kort siger at der er plads til 707 billeder i
laveste opløsning, højeste kompression, og 64 billeder i
allerbedste kvalitet. Jeg kan dog normalt ikke se noget JPEG
støj på mellem komprimering (=100 billeder).

>Det har HP'en også med en linse-adapter
>(http://www.cameranook.com/p/Pentax/index7.htm)

OK, så er det det samme som med Canon.

>Jeg hælder dog nok stadigvæk mest til Canon'en - selvom der også er nogle
>ting der trækker ved HP'en fx. Digita OS'en...

Det var også hvad der trak mest i retning af HP for mig, men valgte
Canon. Jeg er meget glad for at den eliminerer forveudvaskning ved
overgange. Det er hvad man typisk har kunnet genkende digitale billeder
på.

Fra : Lyrik

Dato : 06-06-01 00:15

"Stig Nørgaard Jepsen" <stignj@mail.dk> wrote in message

> [...]
Det
> lader til at få nogle gode 'reviews' rundt omkring og når jeg sammenligner
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Af de to kameraer må det være det bedste valg. Hp618 har en mærkelig tendens
til at lave kornede billeder.
Det er mindst, ved et manuelt valg af en "filmfølsomhed" på 100 ISO, men
billederne mangler i skarphed og er også kornede selv med denne indstilling,
omend meget lidt.
Canon A20 får gode anmeldelser. Det er fuldautomatisk, uden lukker- eller
blændeforvalg, men det giver gode skarpe billeder efter hvad jeg har set.
Billederne er målbart meget skarpere end HP-en.

Hilsen
Jens