Det Levende Søkort - et par spørgsmål
Fra : Keld Rosenberg

Dato : 05-09-05 21:20

Hej Ng

Lige et par spørgsmål til DLSK:

Når man køber DLSK for ca. 900 kr, så får man en applikation med kort og
tillægsmateriale (havne og andet...)...

Hvor opdaterede er kortene ?

(hvis jeg køber i dag, vil jeg så få kort, der er opdateret til dags dato,
eller vil kortene være "ældre" ? Og hvis ja, hvor gamle?)

Efterfølgende opdatering af kort

(Hvor tit opdateres kortmaterialet i korttjenesten ? Lægges der en ny
version til download når et kort skal rettes ?)

Hvad dækker prisen fsva. opdatering ?

(Hvor længe har jeg adgang til korttjenesten for ovennævnte sum penge ?
Kan jeg tegne tillægsabonnement så jeg fortsat kan downloade nye versioner
af kortene ?)

Jeg har gennemlæst Dansk Sejlunions hjemmesider om DLSK, og undrer mig såre
over at ovennævnte ikke fremgår af siderne....

Hilsen Keld

Fra : Alex

Dato : 05-09-05 21:53

Måske det er dem her: http://soecd.kms.dk/geoservice2/opdate.htm

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 05-09-05 21:58

> Jeg har gennemlæst Dansk Sejlunions hjemmesider om DLSK, og undrer mig
> såre over at ovennævnte ikke fremgår af siderne....
>
> Hilsen Keld

Fandt lidt under "nyhedsbreve"... sært sted ?!?!? Åbenbart vil KMS til at
tage sig betalt for opdateringer, men prisen er ikke fastsat..

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-09-05 08:06

>Fandt lidt under "nyhedsbreve"...
>sært sted ?!?!? Åbenbart vil KMS til at
>tage sig betalt for opdateringer,
>men prisen er ikke fastsat..

Hej Keld,

Jeg tror at du er kommet lidt for langt ned i rækken af faneblade
på DS´hjemmeside.
Under "Det levende søkort 2" er der et punkt: Opdateringer til det
levende søkort, under dette findes et afsnit: "Opdateringer og
drivere til Det Levende Søkort".
Her står der:
Vær opmærksom på også at hente de senest opdaterede søkort og
temaer hos Kort og Matrikelstyrelsen via 'korttjenesten' i 'Det
Levende Søkort 2'. Søkortene på installations-CD'en er for længst
blevet forældet.
Klik på "korttjenesten" og du kommer til det link som Alex
henviser til.
Henvisningen under nyhedsbreve som du omtaler, er blevet fjernet
af DS.
Det ser ud til at man har valgt den policy at gratisopdateringer
ophører fra årsskiftet.
Hvis du sammenligner med opdateringstjenester for andre produkter
så er opdaterings politikken for DLSK gået i den modsatte retning.
De andre giver gratis opdateringer af hhv. indhold og mindre
program justeringer til gengæld er grundprisen væsentligt større.
Men hvori ligger det store problem for dig. Prisen på DLSK er lav
og DLSK er kun et planlægnings- og informationsprogram, og ikke et
navigationsprogram.
Næsten alle de oplysninger som er indlagt kan du gratis finde på
andre hjemmesider.

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-09-05 08:31

"Harding E. Larsen (slet L2AUX)" <harding@L2AUXlarsen.tdcadsl.dk> skrev

> Hvis du sammenligner med opdateringstjenester for andre produkter
> så er opdaterings politikken for DLSK gået i den modsatte retning.

Ja, det er klart, når der tilsyneladende er så mange, der finder det
nødvendigt at stjæle programmet frem for at købe det.

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-09-05 08:44

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev:

> [...]
><harding@L2AUXlarsen.tdcadsl.dk> skrev

>Ja, det er klart, når der
>tilsyneladende er så mange, der finder det

Jeg har ikke tal på hvor mange "så mange" er.
Jeg håber at det er meget få, da det er et godt og meget billigt
bredspektret planlægnings- og informationsprogram.

Mvh/Harding

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 06-09-05 21:27

> Jeg har ikke tal på hvor mange "så mange" er.
> Jeg håber at det er meget få, da det er et godt og meget billigt
> bredspektret planlægnings- og informationsprogram.
>
> Mvh/Harding

Ganske enig...

Jeg havde en tråd omkring vektorkort, som jeg anvendte på en tur til
Bremerhaven, og som i mine øjne er den smarteste form for kort. Desværre er
de en tak for dyre for mig, hvorfor jeg nu hælder i retning af DLSK.. Så må
tiden vise hvordan de indretter deres prispolitik når nu KMS ikke mere vil
gratisopdatere kortene..

Som jeg forstår den nuværende opdateringspolitik for DLSK, så laver man en
årlig opdatering. . . . Og det synes jeg lyder en smule mystisk.. Hvorfor
ikke en "realtidsopdatering", som vi så kunne abonnere på ved siden af...
KMS skal vel principielt vedligeholde en master af pågældende kort, og
hvorfor ikke lægge den nye til download ifm. et sådant abonnement....??? Så
kan man vælge at downloade når man synes og ikke vente til næste år..... Nå,
det var lidt ud af et sidespor; hedder vist produktudvikling

Tak til alle for kommentarerne..

Hilsen Keld

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-09-05 14:40

> [...]

> ikke en "realtidsopdatering", som vi så kunne abonnere på ved siden af...
> KMS skal vel principielt vedligeholde en master af pågældende kort, og

Fordi der antageligvis ikke er nogen til at betale for det...

DLSK er næppe nogen fornuftig forretning.

Claus

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 08-09-05 07:29

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> "Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> skrev

> Fordi der antageligvis ikke er nogen til at betale for det...
>
> DLSK er næppe nogen fornuftig forretning.
>
> Claus

Jeg har ingen anelse om hvor mange gange DLSK er solgt officielt og hvor
stort kopimarkedet er, men det er jo som for alting, et spørgsmål om at
lande en pris der er acceptabel.. Prisen for DLSK er i mine øjne acceptabel.
Hvordan man kunne strikke prisen for en opdateringsservice sammen er vel kun
begrænset af fantasien

Keld

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-09-05 15:41

> [...]

acceptabel.
> Hvordan man kunne strikke prisen for en opdateringsservice sammen er vel

Jeg har engang lavet en, mener jeg selv, ret realistisk beregning over
salget og omkostningerne ved DLSK. Den kan du sikkert finde på googlegroups.
Der bliver næppe afsat flere resoucer til det, og navnlig ikke efter, at
regeringen bestemt, at alle de forskellige styrelser og kontorer skal være
omkostningsneutrale og selvfinansierende. Set i det lys, så prioriteres DLSK
næppe særligt højt.

Problemet er, at fordi man pga af, at man allerede havde en velfungerende
"engine" fra det levende verdenskort, så har man fortsat i et format, som
ikke kan bruges til noget andet end DLSK.

Så skal de følge regeringens diktat, så skal en fortsat udvikling af DLSK
være bæredygtig og økonomisk neutral, og det vil jeg vædde med, at det kan
ikke lade sig gøre. Det er simpelthen alt for dyrt i forhold til, hvad det
kan indbringe.

Claus

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 08-09-05 19:29

> [...]
> ikke lade sig gøre. Det er simpelthen alt for dyrt i forhold til, hvad det

Trist...... <suk>

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-05 14:47

Hej Harding m.fl.
Jeg har set at andre før har betonet DLS som planlægningsværktøj men
ikke til navigation.
Det betones i materialet fra KMS/DS at DLS ikke bør træde i stedet for
traditionelt navigationsmateriale, men de kort som er i DLS er da
direkte fra grundmaterialet hos KMS og opdateret til og med maj 2005 ?!
De overholder WGS-84 og alle objekter er tilstede i kortene.
Med en GPS tilsluttet er det en særdeles effektiv trackplotter, som i
kompliceret farvand kan fortælle dig præcis hvor du er.
Derfor vil jeg mene, at i den funktion, - og til oprettelse/overførsel
af waypoints - er DLS et sikkert og nøjagtigt værktøj.
Til den beskedne pris de tager for det kan jeg godt forstå at de ikke
ønsker at man skal/bør udprinte kortene.
Alene på grund af de målestoks-problemer et print vil medføre er det
absolut ikke tilrådeligt at anvende disse som erstatning for søkort.

Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-09-05 09:21

snabela <"soren(snabela)helefamilien.dk"> skrev:
> [...]
>Til den beskedne pris de tager for
>det kan jeg godt forstå at de ikke
>ønsker at man skal/bør udprinte kortene.

Hej Søren,

Ja, det kommer såmen fra KMS selv, de skriver det i den
medfølgende folder.
Jeg havde en del korrespondance med KMS´programmører omkring det
tidspunkt hvor DLSK1 blev til.
Vi diskuterede indgående spørgsmål om "navigationsfladen" og
hvorfor de ikke indbyggede et navigationsprogram, samt de
begrænsninger som der var blevet indlagt som minimum/maximum
værdier for de PC´er som kunne anvendes, og også at de lavede
kortene i .it format.
Bærbare PC´er var dengang urimelig dyre og de PC´er som det var
muligt at købe brugte til at tage ombord kunne DLSK1 ikke køre på.
De betonede gang på gang at deres rammer, både teknisk og
økonomisk, var meget snævre og at konceptet var et planlægnings-
og oplevelsesprodukt.
Hele historien om salgstal, neddrosling af KMS, distribution m.m.
er en lang historie.

Der er undervejs fremkommet en gratis tjeneste, som fra 2006
bliver til en betalingstjeneste; men fra begyndelsen var tanken at
det skulle være et så billigt produkt at sejlerne ville købe en ny
og opdateret CD hvert år.

Udprintning af kort. Her skal KMS da ikke skyde sig selv i foden.
Deres opgave er at lave autoriserede søkort til skibsfarten. Salg
af søkort til sejlerne er desværre blevet meget nedtonet fra
politisk hold. De populære søsportskort, som gav en god indtægt
til KMS blev det for et par år siden besluttet ikke at lave.
KMS havde også en fornemmelse af at deres kort og
opmålingsresultater blev planket til de tyske søkort m.m.

Du får ikke bedre søkort over danske farvande end dem som KMS på
baggrund af Farvandsvæsnets opmålinger.
Der mangler kun det i produktet at indbygge et rigtigt
navigationsprogram, alternativt at lave kortene i et format som
andre navigationsprogrammer benytter.

M.h.t. DLSK er du tilfreds med dets funktioner og bevistheden om
at det kun er et hjælpemiddel sammen med rigtige søkort, så er det
helt fint. Men det er ikke noget navigationsprogram.
Selv om du har et rigtigt navigationsprogram skal du også have
opdaterede papirsøkort ombord blandt skibets øvrige papirer for at
kunne gennemføre en sikker sejlads.

Mvh/Harding

Fra : jetp

Dato : 07-09-05 14:20

"Harding E. Larsen (slet 8QBK9)" <harding@8QBK9larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11260814620.561409739835877@dtext.news.tele.dk...

> helt fint. Men det er ikke noget navigationsprogram.

Hej Harding

Ved du, hvori forskellen mellem et rigtigt navigationsprogram og DLS består,
rent sikkerhedsmæssigt?
Gps-visningen skulle vel være korrekt, og kortene kan vel ikke blive
bedre, - så jeg kan ikke få øje på forskellen udover mere avancerede
faciliteter, som ikke er i DLS.

Mvh Jens, Randers

Fra : Egon Stich

Dato : 07-09-05 16:58

"jetp" <jetpFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Gps-visningen skulle vel være korrekt, og kortene kan vel ikke blive
> bedre, - så jeg kan ikke få øje på forskellen udover mere avancerede

Det er da udelukkende et spørgsmål om, at "nogen" er bange for at pådrage
sig et ansvar.
Noget der måske kunne forekomme i USA.
DLS er et glimrende navigationsprogram.
Fungerer.
Og har de danske kort.
At nogen så tager "advarslerne" for pålydende, er blot et udtryk for uhørt
stor autoritetstro..

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-09-05 18:15

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> skrev:

>Det er da udelukkende et spørgsmål
> [...]

Ikke helt korrekt, vi kan også lave fornuftige regler i Europa.
Se linket under svaret til Jon.
Advarslerne er ikke et udtryk for uhørt stor autoritetstro.
Det er yderst fornuftige regler og bekendtgørelser der er
udarbejdet af MSN i Southampton i England.
Regler som Danmark også følger.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-09-05 08:20

>Hej Harding
>
>Ved du, hvori forskellen mellem et
>rigtigt navigationsprogram og DLS består,
> [...]

Hej Jens,

Forskelle rent sikkerhedsmæssigt kan ikke opgøres ud fra det ene
aspekt om skibets position på søkortet er rigtigt og om søkortet
er tegnet og kalibreret rigtigt.
Emnet søkort, dets tilblivelse og nøjagtighed har KMS lavet et
udmærket skrift. Heri er der skrevet om de mange
faldgrubber/usikkerheder som er hæftet til dette.
Alene her ligger der mange usikre sikkerhedsaspekter.
Vi skal nok skelne mellem kortenes egentlige formål, at
understøtte skibsfarten i sikker navigation og så det lystsejlere
oftest benytter kortene til, at sejle tæt på kysten.
Prøv at se på hvornår kortene er opmålt og lavet, flere områder er
ikke opmålt i over 100 år.
Sikkerheden ligger i at føre båden på betryggende måde. Heri er
positionsbestemmelsen nok den vigtigste. Herunder ligger så at man
med alle de til rådighedværende midler skal sikre en sikker
fremfærd. Her er papirsøkort og elektroniske søkort lige som kort
men på det elektroniske kan man få indtegnet sin position med en
eller anden signatur.

Og så kommer vi til " de mere avancerede faciliteter":
DLSK er et multimedieprodukt hvor styrken er lagt i
oplevelsespektret. Temaerne fylder meget og den navigationsprægede
del er meget lille, hvor sikkerheden til søs ligger i
informationssider med baggrundsviden.
Af aktiviteter til søs er indholdet turforslag (Tursteder i
Danmark, Fyn rundt), maritimt klubliv Sejlsport- og
motorbådsklubber) og surfsteder.
Aktiviteter på land: Forlystelser ( Bowlingbaner,
Forlystelsesparker, Golfbaner, Go-kartbaner, kanoudlejning,
surfskoler, trav- og galopbaner,vandland, svømmehallerog
veteranbaner), Seværdigheder (Dyreparker og akvarier, haver og
parker, kirker, museer, slotte og herregårde).
Søopmåling/Oceanografi: Her kan du i tekst og billeder læse om,
hvor de informationer kommer fra, som er medtaget i søkortet.
Sejladsplanlægning: I dette tema kan du få hjælp til navigation og
hvad du skal gøre, når du planlægger en sejlads og i hvilken
rækkefølge.
Bevaringsværdige fyr: Mange af vores ældre og spændende fyr i
tekst og billeder.
Du får en række waypoints som du kan overføre til din GPS og du
kan afsætte ruter i kortet og følge dem.

I et proff. navigationsprogram beskæftiger man sig ikke med disse
informationer.
Her er det aspekterne omkring selve navigationen der er i højsædet.
Derfor er disse programmer lavet med utroligt mange funktioner der
direkte understøtter sikker navigation og det i et område som nok
ikke er nødvendigt på Silkeborgsøerne.
De indeholder så mange funktioner at brugermanualerne, oftest er
på over 100 sider i A-4 format, at det her på siden vil være svært
at beskrive.

En væsentlig og iøjnefaldende forskel er også brugerfladen,
tilgængeligeheden af vedkommende information og måden man betjener
sig af værktøjerne.

Har man en båd og har mulighed/ønske om at installere GPS sammen
med en bærbar PC så synes jeg ikke man skal nøjes med DLSK alene.
Det er et godt informationsprogram og lad det blive ved det.
Køb et rigtigt Navigationsprogram og lad det udføre navigationen
sammen med papirsøkortene som backup.

For et stykke tid siden var jeg på Saltholm, her trækkes i snit
hver dag en sejler af grunden. Langt de fleste "grundejere" aner
intet om navigation de har ikke søkort ombord, "Vand er vand og
det kan man sejle på" de aner intet om sejlrender, overet mærker,
vanddybder o.s.v. I den time vi sad og spiste frokost var der to
motorbåde og to sejlbåde der sejlede direkte mod havnen, fra deres
position ude på Sundet og selvfølgelig gik de på grund.

Fra deres videnmæssige stade og op til et papirsøkort er der langt.
Den basale viden mangler.

Det er her der skal sættes ind fra klubbernes side med hjælp,
information og undervisning. Det er en kontinuerlig proces.
Når man har erhvervet en GPS, PC og DLSK, så er man kommet til at
sejleren er interesseret og næste skridt er at gå videre til et
anskaffelse af et navigationsprogram.

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-09-05 15:47

"Harding E. Larsen (slet KLSTD)" <harding@KLSTDlarsen.tdcadsl.dk> skrev

> Prøv at se på hvornår kortene er opmålt og lavet, flere områder er
> ikke opmålt i over 100 år.

Hvad kommer det sagen ved?

Det er præcis det samme med papirkort, så det aspekt er fuldstændigt
ligegyldigt i denne debat.

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-09-05 21:50

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev:

>"Harding E. Larsen (slet KLSTD)"
><harding@KLSTDlarsen.tdcadsl.dk> skrev

>Hvad kommer det sagen ved?
>
>Det er præcis det samme med
>papirkort, så det aspekt er
>fuldstændigt
>ligegyldigt i denne debat.
>
>Claus

Har du nu været i Århus igen.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-09-05 09:29

"Harding E. Larsen (slet 1TNYD)" <harding@1TNYDlarsen.tdcadsl.dk> skrev

> Har du nu været i Århus igen.

Flot, saglig og overbevisende argumentation...

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-05 21:16

Hej Harding
Uden at have patent på den endegyldige sandhed om DLS så tror jeg du er
for hård i din dom !
Stadigvæk: DLS er en tro kopi af de mange søkort som KMS har opmålt,
vedligeholdt og udgivet gennem årene, - justeret til relevante kortdatum.
Jeg kan ikke læse nogen steder at KMS siger at DLS ikke er til at stole
på. At de anbefaler at man tager navigationsmæssigt udgangspunkt i deres
papirkort-kopier af DLS giver god mening alligevel.
Dels er papir ikke afhængigt af et opladet batteri, dels er KMS jo et
kommercielt foretagende ud over at varetage nogle offentlige service- og
sikkerhedsforpligtelser.
At bruge som argument for kortenes uvederhæftighed at man kan få diverse
"temaer" (eller POI'er som de landbaserede navigationshajer kalder det)
mener jeg ikke er rimeligt, - det er blot en ekstra benefit.
Og at kæde generelt dårligt sømandskab i omegnen af Saltholm sammen med
en formodet unøjagtighed i DLS synes jeg heller ikke er fair.
"For what it is worth": Denne sommer (eller hva vi nu skal kalde ultimo
juli og primo august for) havde vi medbragt den blærbare med DLS og
konstant signal fra GPS'en (med EGNOS), og alt passede på en prik !
hvert et sømærke blev "ramt" præcist, og hyppige sammenligninger med
papirsøkortene viste fuld 100% overensstemmelse.
Det skal tilføjes at jeg altid udfordrer skæbnen og bevæger mig udenfor
sejlrender, -derind hvor krabberne skriger, og stadigvæk: Alt passede i
DLS-plotningerne præcis lige så godt som i papirudgaverne.
Men please husk at jeg ikke advokerer for at man kun skal bruge/stole på
DLS !! - jeg mener blot at DLS er et troværdigt supplement til
papirnavigation og sund sejlerfornuft og -erfaring.
Bedste sejlerhilsner
Søren Hedemand
Marie af Næstved
Beneteau Oceanis 320 med en vingekøldybgang på 1m20 (jubii)

PS med et TV-modul i den blærbare og en god rødvin, bliver 14m/s plus
regn i kaskader pludselig tåleligt.

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 08-09-05 22:27

> konstant signal fra GPS'en (med EGNOS), og alt passede på en prik !
> hvert et sømærke blev "ramt" præcist...

Hej snabela..Søren..

Hvordan modtager du EGNOS signalet ? På specialmodtager eller har du en
speciel GPS modtager ?

Er det stabilt/pålideligt ? Troede det kun var i prøvedrift....

/Keld

Fra : Jan

Dato : 09-09-05 08:02

Thu, 8 Sep 2005 23:27:23 +0200, "Keld Rosenberg"
<keld.rosenberg@mæil.dk>;
<4320acad$0$73109$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Hvordan modtager du EGNOS signalet ? På specialmodtager eller har du en
>speciel GPS modtager ?

Velg innstillingene for WAAS på GPS-mottakeren.

--
/jan
news postings should be followed up in news

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-05 09:14

Keld Rosenberg wrote:

> [...]
> speciel GPS modtager ?
>
> Er det stabilt/pålideligt ? Troede det kun var i prøvedrift....

Vi har en Garmin 152, og som en anden nævner er det en del af
basisopsætningen at enable WAAS/EGNOS.
152'eren indikerer løbende om der er differentialmodtagelse, - det er
der stort set altid - og hvad nøjagtigheden er. Den er meget høj, som
regel ganske få meter.
Det må være EGNOS, for jeg tror ikke vi kan fange WAAS-info i vores del
af verden.
Af samme grund har jeg skrottet min log. Så slipper jeg for de
uundgåelige tilstopninger, - får en præcis fart over grund, men mister
selvfølgelig fart gennem vand som kan hjælpe til strømforholdsvurdering.
Jeg har sørme osse skrottet hovedkompasset, da 152'eren hele tiden
fortæller mig både kompaskurs og andre relevante kursinfo, - men jeg har
selvfølgelig reservekompas som kan hives frem hvis det blir nødvendigt.
Til gengæld har jeg investeret i en Echopilot FLS, som scanner
forholdene fremad. Det er på ingen måde en fishfinder, men en sonar som
viser mig havbund, grunde, sten og undersøiske bundgarnspælerester (som
er f... irriterende)forude, ja sågar i roligt vand undervandsskroget på
både som kommer ret imod. Fantastisk værktøj når man foretrækker at
ligge for svaj så tæt ved en kyst som muligt. Den er svinedyr hvis man
køber herhjemme, men over nettet fik jeg den 30% billigere.
Mvh
Søren Hedemand

Fra : Michael Thomsen

Dato : 09-09-05 09:56

On Fri, 09 Sep 2005 10:14:26 +0200, snabela <soren <helefamilien.dk">>
wrote:

> Det må være EGNOS, for jeg tror ikke vi kan fange WAAS-info i vores del
> af verden.

Right, WAAS sendes over nord/syd america, EGNOS over Europa og MSAS over
Asien (den første MSAS satellit gik tabt; kender ikke nuværende status).

Alle systemer skulle være kompatible med hinanden.

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Fra : fen

Dato : 09-09-05 22:26

Hej " snabela"
Hvor var det du købte din Echopilot FLS ? med 30%.
Var det en FLS II model?
Fen

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 10:05

fen wrote:
> Hej " snabela"
> Hvor var det du købte din Echopilot FLS ? med 30%.
> Var det en FLS II model?
> Fen

FLS II Silver, købt på nettet hos Watski i Stockholm. Jeg så den hos et
par engelske net-butikker en anelse billigere, men jeg kendte ikke til
"soliditeten" hos dem, så jeg valgte Watski, - dem kender man jo.
Danske Palby (grossist)har dem men det er helt pip at betale det de
forlanger.
Se http://www.echopilot.com/ hvis du er interesseret i hvad de kan.
Mvh
Søren Hedemand

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 09-09-05 23:15

"snabela" <"soren(snabela)helefamilien.dk"> wrote in message

> [...]
> så tæt ved en kyst som muligt. Den er svinedyr hvis man køber herhjemme,
> men over nettet fik jeg den 30% billigere.

Vil det sige at EGNOS signalet udsendes på en "kompatibel" DGPS frekvens og
kan modtages på DGPS frekvenser ? Eller skal udstyret man bruger til at
modtage EGNOS korrektionssignalet have yderligere en modtageenhed for EGNOS
?

Mvh Keld

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-09-05 06:53

Nej, det er et helt andet system. EGNOS kommer fra satellitter og ikke fra
landradio som DGPS. Det er "bare" korrektionssignal fra 2 ekstra
satellitter. Man skal typisk ikke have en "ekstra" boks som med DGPS, men
det er implementeret i software i gps'en. Enten kan GPS'en forstå
korrektionssignalerne eller også kan de ikke. De fleste nyere/bedre GPS'er
kan fortolke EGNOS/WAAS.

Korrektionssatellitterne ligge iøvrigt ret langt nede mod horisonten (mod
syd), så det er ikke helt ligegyldigt hvorledes gps antennen (champignonen)
er monteret.

Bjarke

snip

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-09-05 08:45

> [...]
>overensstemmelse.
>Det skal tilføjes at jeg altid
>udfordrer skæbnen og bevæger mig udenfor

Det må være dejligt at kunne modtage EGNOS inden systemet er taget
i brug. Det forventes først at være oppe i 2006 og med fuld
service fra 2007. Her i juli blev de to første enheder først
modtaget til en afsluttende test (på jorden).

Nej jeg er ikke hård mod DLSK, det må være dig som dømmer når du
på tryk ser en gengivelse at de informationer der af KMS er trygt
i den medfølgende brochure.

Det er godt at du er tilfreds med programmet og bliver imponeret
over hvor stor nøjagtigheden er på en GPS. Desuden ligger der en
styringsmodel til grundlag for styringen af kortet m.h.t. længde
og bredde i det rigtige datum. Tilsidst er der så selvfølgelig nøja
gtigheden i korttegningsarbejdet.

Læg mærke til at der både er nyt afsnit og mellemrum til historien
fra Saltholm.
Historien er kun indflettet for at gøre opmærksom på det store
spænd der er mellem vores korrespondance og så en del sejlere som
slet ikke har kendskab til selv den mest grundliggende navigation.
Jeg har flere gange oplevet at bådejere som
navigationshjælpemiddel kun har et "Esso kort" for at finde fra A
til B.
Afsnittet skal du betragte som et afsnit mere beregnet på
information til en bredere læsekreds.

Når du bevæger dig uden for sejlrenden, og hvem gør ikke det, så
har vi en god braggrund i KMS´skrift om tilblivelse af søkort og
hvornår de er opmålt. I disse områder der er opmålt så langt som
for hundrede år tilbage kan man selvfølgelig ikke påregne at der
er foretaget efterfølgende opmålinger. Informationer der ikke
direkte er tilknyttet skibsfarten er lavt prioriteret.
Må jeg komme med st eksempel mere.
I 2003 blev "De farlige skydebaner" opdaget. Forsvarsministeren
har tidligere lovet at de skulle blive indtegnet på søkort og
optaget i Efterretninger for Søfarende inden 1. jan. 2005. Intet
er sket. Desuden bliv adskillige civile skydebaner med samme
karakteristika opdaget. Politiet som er ansvarlige for disse
skydebaner har givet en meget afvigende i forhold til
Justitsministeriets skydebaneinspektør som ikke har styr på
tingene. Trods set faktum at han er ansat under Forsvaret er der
ikke nogen kontakt til Forsvarets skydebanesagkyndige under Hærens
Kampskole. Alle disse forviklinger har ikke medført at
informationerne er kommet frem og indtegnet.
Der findes ikke én overordnet myndighed med ansvar. Kun
uansvarlighed.

Prøv også at se i et tidligere indlæg her skriver Flemming at han
er stødt på nogle store kalkblokke ved Stevns. De er ikke afmærket
på søkort. Det eneste der er at gøre er at kontakte Farvandsvæsnet
og gennem dem få det i Efterretninger for Søfarende. Det giver den
fornødne information til andre og såfremt du har et papirkort
eller et elektronisk system som du selv kan opdatere er du hjulpet
på vej.
At foretage et upd fra DLSK updsiden giver dig ikke den fornødne
oplysning.

Jeg har skam også et TV kort i den ene af mine PC´er ombord, vi
siger det er til teksttv, vejrmeldinger m.m.
M.h.t. din kommentar om et opladet batteri, så har jeg en lidt
anden indgangsvinkel til dette. Jeg kører altid med to separate
systemer på det som er væsentligt og har i den forbindelse
pobygget en sikkerhedsalgoritme og desuden medbringer jeg det
fornødne i reservedele, værktøj, måleinstrumenter og manualer for
at kunne imødegå evt. uheld/udfald.

De bedste sejlerhilsner

Harding

Fra : Michael Thomsen

Dato : 09-09-05 09:51

On Fri, 09 Sep 2005 09:44:41 +0200, Harding E. Larsen
<harding@QAOOYlarsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> service fra 2007. Her i juli blev de to første enheder først
> modtaget til en afsluttende test (på jorden).

Sikke noget sludder. Systemet kører dog ikke 100% endnu.
Se evt http://www.esa.int/esaNA/egnos.html

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-09-05 10:23

Michael Thomsen <sorry@no.spam> skrev:

>Sikke noget sludder. Systemet kører dog ikke 100% endnu.
>Se evt http://www.esa.int/esaNA/egnos.html
>
>//michael

Hej Michael,

I links der går videre fra det som du henviser til står der:

EGNOS Planning is that the system will start initial operations in
July 2005. By early 2006, when operational stability is expected
to be reached, the EGNOS open service will be declared formally
available. In early 2007, the EGNOS Safety-of Life Service will be
declared available following the certification process.

The use of EGNOS SIS until announcement of system Availability for
non-safety of life service should normally provide users with
excellent accuracy performance, but interruptions in EGNOS signal
broadcast from one or several GEO satellite cannot be excluded.

Mvh/Harding

Fra : Egon Stich

Dato : 09-09-05 18:07

"Harding E. Larsen (slet QAOOY)" <harding@QAOOYlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11262520930.255864546870235@dtext.news.tele.dk...

> I 2003 blev "De farlige skydebaner" opdaget.

Der skete det, at en skipper holdt dårligt udkik, og bevægede sig ind i
forbudt område..

Forsvarsministeren
> har tidligere lovet at de skulle blive indtegnet på søkort og
> optaget i Efterretninger for Søfarende inden 1. jan. 2005. Intet
> er sket.

Der har i årevis været årsager til, at skydeområder ikke har været angivet i
søkortene.
Imidlertid har der været afdmærkninger, som ansvarlige skippere kunne
forholde sig til.

> [...]
> skydebaner har givet en meget afvigende i forhold til
> Justitsministeriets skydebaneinspektør som ikke har styr på

Selvfølgelig har de styr på¨tingene.
Problemet ligger alene i en sensationshungrende presse, som man ikke ønsker
at lægge sig ud med..
det eneste "problem" var, at der kom en "københavnertype", som overtrådte
reglerne, og hylede og skreg, så han undgik at få den bøde, han faktisk
havde gjort sig fortjent til.
Af "Politisk korrekte årsager".

> [...]
> informationerne er kommet frem og indtegnet.
> Der findes ikke én overordnet myndighed med ansvar. Kun

Vrøvl.
Og du ved det..!!

> [...]
> på vej.
> At foretage et upd fra DLSK updsiden giver dig ikke den fornødne

Det er vel nok synd for "kø'venhavneren", at han ikke kan få opmålt området
pr flux...
Men der er ikke noget at lede efter.
Efter omtalen af disse "blokke", har jeg adspurgt de lokale fiskere, om de
kendte noget til samme.
Alle svar benægtende.
Så: Omtalte blokke, findes efter al sandsynlighed ikke..!!
Og at dømme DLSK ud fra sådanne tågeteorier, holder ikke en meter.
Selvfølgelig kan man, med fornøden back up i form af papirkort, anvende DLSK
som navigationsinstrument.
Jeg forstår ikke, hvad der får et menneske til, ud fra forsikringsmæssig
forbehold, at kassere DLSK som navigationsudstyr.
Bortset fra en aldeled forkvaklet autoritetstro, samt et for stort ego.
Betegnende for yngre generationer?

> [...]
> pobygget en sikkerhedsalgoritme og desuden medbringer jeg det
> fornødne i reservedele, værktøj, måleinstrumenter og manualer for

Nok fornuftigt?
Men: Sikkerhedsalgoritmer? Og et el og smedeværksted?
Hvad med almindelig godt sømandskab? Og sund fornuft?
Kan man ikke klare sig med sådant?
Og f.ex. undgå at sejle ind i forbudte områder?
Det har virket fint for mig. I snart en menneskealder...

MVH
Egon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-09-05 09:18

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i

> [...]
> Kan man ikke klare sig med sådant?
> Og f.ex. undgå at sejle ind i forbudte områder?
> Det har virket fint for mig. I snart en menneskealder...

Sund fornuft og almindelig, jordnær omtanke/tilgang til tingene er ikke nok
i dette tilfælde. Der skal alt være videnskabeligt og ualmindelig indviklet

(Det må egentlig være svært at slappe af og nyde sejladsen på denne
måde........)

Claus

Fra : Egon Stich

Dato : 10-09-05 15:09

> [...]
indviklet

> (Det må egentlig være svært at slappe af og nyde sejladsen på denne

Jeg holder meget på KISS systemet..
Keep it simple, stupid..

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-09-05 20:06

Egon tak for dit fantastiske indlæg, der blot viser at du intet
har fattet. Du er en værdig repræsentant for Hjemmeværnet.

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> skrev:

> [...]

Nej helt forkert, der blev holdt skarpt udkik og området blev
endda fotograferet fra vandsiden.
Der eksisterer ifølge søkort ingen skydebane ved Mandehoved.
Der var ikke hejst nogen advarselskugle, en advarselskugle som kun
er beregnet for de skydende. Havde den været hejst kunne den enda
ikke have været set fra havet grundet den høje vegetation på
stedet, den var højere end signalmasten.
Wirerne til hejsespillet fra rustet over og lå under flere års
vegetation. Spillet kunne kun med besvær drejes rundt.
Udkiksposten var ikke bemandet, der var ikke nedtrampet
vegetation, den stod til gengæld højt. Søjlen hvor et evt.
pejeapparat skulle stå på. var hullerne fyldt med gravrust og
viste ikke tegn på at der havde været fastgørelses bolte igennem i
mange år.
Søjlen stod kun 0,5 meter fra klinten hvor der lodret er mindst 20
meter ned. Der var ingen beskyttelses hegn. Det blev selvfølgeligt
anmeldt til arbejdstilsynet.
Skydelederen indrømmede til politirapporten at de havde skudt i
retning af en sejlbåd.
Kort efter lavede skydelederen endnu alvorligere dumheder under en
skydning ved Bredetved.
Han blev fyret fra Hjemmeværnet og frataget retten til på livstid
at virke som skydeleder.
Ingen bevægede sig ind i noget forbudt område.
Dine søforklaringer gør det meget nemt for almindelige danskere og
i særdeles søfarende ar forholde sig til dit hjemmeværn. Du
leverer al den information som er nødvendig for at politikerne med
sindsro kan fortsætte med en nedlukning af hjemmeværnet. Tak for
det.

> Forsvarsministeren
>
>Der har i årevis været årsager til,
>at skydeområder ikke har været angivet i
>søkortene.
Ja og de årsager var at de skydende skulle indstille enhver
skydning når der opholdt sig andre i fareområdet.
Du fik en meget grundig information her på siden i dagene 3-5/5
2003 og det fremgår tydeligt af det indlæg du lige har fremsat at
du intet har lært.
Der har været givet mange oplysning fra hjemmeværnets ledelse om
anvendelsen af disse skydebaner, der har været optale i
sejlerbladene, aviserne, i klubblade, på havnekontorer og i TV-
avisen har hjemmeværnets befalingsmænd indrømmet at der før 11/8-
2002 blev begået alvorlige fejl på hjermmeværnets skydebaner.

>Imidlertid har der været
>afdmærkninger, som ansvarlige
>skippere kunne
>forholde sig til.

Nej og atter nej, du er helt ude i hampen.

> Desuden bliv adskillige civile
>skydebaner med samme
>
>Selvfølgelig har de styr på¨tingene.

Nej og atter nej, du ved ikke hvad du skriver om.
Jeg har samtlige rapporter fra fra forsvaret, politiet og
justitsministeriets skydebaneinspektør.

I et tidligere indlæg her på nyhedsgruppen var du ikke særlig
autoritetstro. Hvordan kan det være at du nu så markant har
skiftet side?

>Problemet ligger alene i en
>sensationshungrende presse, som man ikke ønsker
>at lægge sig ud med..
Igen nej, det var groft forsømmelighed der førte pressen på
sporet. For øjeblikket arbejder Ekstrabladets "gravegruppe" igen
intenst på sagen. Igen på grund af grov forsømmelighed.

>det eneste "problem" var, at der kom
>en "københavnertype", som overtrådte
>reglerne, og hylede og skreg, så han
>undgik at få den bøde, han faktisk
>havde gjort sig fortjent til.
>Af "Politisk korrekte årsager".

Skal du nu ligefrem indføre lokalracisme, Er det sådan
hjemmeværnets folk arbejder.
Du har oplyst at du har været skydeleder på mandehoved og gennem
denne nyhedsgruppe har du leveret alle de informationer til
myndighederne som de ikke selv kunne fremskaffe da hjemmeværnet
ikke er de dygtigste til at føre dokumentation for de skydebaner
som de benytter.

>Trods set faktum at han er ansat
>under Forsvaret er der
>
>Vrøvl.
>Og du ved det..!!

Nej ikke korrekt,men du ved det selvfølgelig ikke. Du er ikke den
skarpeste kniv i skuffen.

>Det er vel nok synd for
>"kø'venhavneren", at han ikke kan få
>opmålt området
>pr flux...
Flemming er nu fra Helsingør!
>Men der er ikke noget at lede efter.
>Efter omtalen af disse "blokke", har
>jeg adspurgt de lokale fiskere, om de
>kendte noget til samme.
>Alle svar benægtende.

Alle fiskerne udtaler sig heller ikke om hjemmeværnets skydninger
på Mandehoved da det foregik. De prøvede men blev overalt mobbede
i det noget specielle miljø som findes på Stevns.
>Så: Omtalte blokke, findes efter al
>sandsynlighed ikke..!!
>Og at dømme DLSK ud fra sådanne
>tågeteorier, holder ikke en meter.
Og.....
>Bortset fra en aldeled forkvaklet
>autoritetstro, samt et for stort ego.
>Betegnende for yngre generationer?
Hvem er nu forkvaklet autoritestro igen?

Sandheden er at du udtaler dig om noget som du overhovedet ikke er
i stand til at udtale dig om.
Din forkvaklede indstilling til samfundet, på baggrund af dit
specielle tilhørsforhold, kan vi kun bære over med.

Du mangler totalt evnen til at modtage informationer som
konflikter med din egen opfattelse.

Det er yderst sørgeligt at I i jeres forkvaklede opfattelse af
jeres rettigheder, under dække af forsvarsvilje, har det livssyn
at der må skydes efter sejlerne og andre civile.
Med jeres våben har I forvoldt så megen død og skade på det danske
samfund i fredstid.
Jeg håber at jeres korps af "wanna bees" hurtigst muligt ophører
med at eksistere.
Er du klar over hvor mange skydebaner der findes i Danmark,
hvorfra der direkts skydes ud over vandet, uden der er nogen form
for kulgefang?
Dansk sejlunion og mange andre arbejder intens på at få den alle
lukket.

Mandehoved skydebane er lukket og forbliver lukket. Ifølge dens
vedtægter måtte den kun benyttes af Hjemmeværnet og den lokale
flyveeskadron. Selv politiet som benyttede den i en årrække måtte
ikke benytte den.
Emnet er så betændt at alle spørgsmål fra lokale og pressen bliver
henvist til Forsvarskommandoen.
Forsvaret har fået besked på at skydebanen er nedlagt og skal
fremover ikke inspicere den, bestyrelsen er nedlagt, og arealet
ejes nu af Stevns kommune og det skal anvendes til
ungdomsidrætslige formål.
Skydning kan ikke finde sted mere.
Alle naboerne takker for det skete.
Deres tilværelse nær skydebanen var et helvede for dem, da
hjemmeværnet huserede.

For nyligt opsattes skilte signeret af "De Danske
Skytteforeninger" på Mandehoved skydebane. Det var den tidligere
formand for Hjemmeværnets selvejende institution Mandehoved
skydebane der var selvbestaltet formand for den nye klub.
På De Danske Skytteforeningers liste figurerer navnet ikke. Den
civile klub påbegyndte skydning, uden nogen form for tilladelse.
Amtet har med bestemmelser forhindret at arelaet kan anvendes til
det tidligere formål. Stevns Kommune nedlage øjeblikkeligt forbud
og anmeldet de skydende.
Et godt stykke arbejde var udført at naboerne i forening.

Alle som ønsker information og kortskitser af "De farlige
skydebaner" kan se på http://groups.msn.com/b31klubben i løbet af
kort til tilkommer der yderligere 16 stk farlige skydebaner som
heller ikke er indtegnet på søkort eller på anden måde kommer til
sejlernes kendskab.

Mvh/Harding

Fra : Egon Stich

Dato : 11-09-05 21:40

"Harding E. Larsen (slet GTR8U)" <harding@GTR8Ularsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11264657550.335909448707071@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> kort til tilkommer der yderligere 16 stk farlige skydebaner som
> heller ikke er indtegnet på søkort eller på anden måde kommer til

Man kan jo helt tydeligt se, at du har en politisk dagsorden som du
forfølger.
Og det er jo ærgerligt, at en repræsentant for een sportsgren i den grad kan
hygge sig ved at genere en anden sportsgren, nemlig de civile skytter.
Som intet har med din påståede sag at gøre.
Hvis nogle lokale ikke ønskede at deltage i dit korstog, kunne det måske
tænkes, at de fandt sagen latterlig?

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-09-05 07:32

> [...]
>hygge sig ved at genere en anden
>sportsgren, nemlig de civile skytter.
>Som intet har med din påståede sag at gøre.

Nej der er intet politik i det.
Ingen grupper skal i Danmark skyde efter andre, uanset hvilken
sportsgren de tilhører.
Vi skal heller ikke have lokalracisme i Danmark.

Mvh/Harding

Fra : Egon Stich

Dato : 12-09-05 16:38

"Harding E. Larsen (slet ND360)" <harding@ND360larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11265069350.540903295685752@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> sportsgren de tilhører.
> Vi skal heller ikke have lokalracisme i Danmark.

Selvfølgelig skal man ikke det.
men, der er etlangt spring fra at ville ordnede forhold, og til, som du
fremturer med, at ville forbyde andre sportsgrene end din egen.
Typisk kjøvenhavneri..!!

Egon

Fra : Torben Henriksen

Dato : 12-09-05 17:23

> [...]
> Egon tak for dit fantastiske indlæg, der blot viser at du intet
> har fattet. Du er en værdig repræsentant for Hjemmeværnet.

Nu er du li'godt grov Harding, at Egon er medlem af Hjemmeværnet
må da være hans sag, at han måske har lavet fejl det gør vi alle,
men du angriber hele Hjemmeværnet i din lange tråd og det kan du bestemt
ikke tillade dig, nu kan du jo gætte hvorfor jeg skriver sådan
om Hjemmeværnet? Ja rigtig gættet jeg er selv medlem.
Du skriver bl.a. citat Jeg håber at jeres korps af "wanna bees" hurtigst
muligt ophører med at eksistere citat slut.
Viste du at der er 3 hovedgrene, land, luft og marinehjemmeværn, ja
selvfølgelig ved du det. Så vil jeg spørge dig hvad f..... vil du gøre hvis
du for brug for søredningstjensten (Marinehjemmeværnet er som bekendt
en del af dette beredskab) og der bliver svaret fra SOK alt beredskab er
optaget fordi Marinehjemmeværnet er nedlagt, Men Harding du finder
nok på råd, det klarer din højt udviklet videnskabelige hjerne nemt.
Gud forbyde at du vil komme i den situation
ha' en forsat god dag -:)

vh/Torben H

PS. Hvad betyder "wanna bees" oversat til dansk om jeg må be'

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-09-05 18:24

"wanna bees" er slang for "want to be" hvilket betyder "vil gerne være ..".
(Lige som slang for "hjemmeværnet" er "week-end mordere"...)

Det behøver I vel heller ikke at vide. *Hjemme*værnet" betyder vel at I
forholder jeg til de hjemlige sager og ikke skal kunne håndtere et angreb
fra en engelsktalende magt....

Jeg kan ikke forstå det du siger om søredning. Betyder det at hvis jeg
kommer i havsnød, så skal jeg måske vente til det bliver week-end ??
Søredningen er vel bemandet så den kan tage sig af folk i nød døgnet rundt
??

Sidst jeg var ude at sejle med marinehjemmeværnet sad vi i 4 timer og
"kontrollerede" de skibe der sejlede igennem sundet. Jeg føler ikke det gav
den helt store værdi, men det kan jo have været en aften uden "aktion".

Nu vi taler om "værdi": Hvorfor vil HJV ikke længere være "mærker" for
sjælland rundt sejladserne ?

/Bjarke

Fra : Carsten Holck

Dato : 12-09-05 18:39

Bjarke Christensen said the following on 12-09-2005 19:23:
> [...]
> kommer i havsnød, så skal jeg måske vente til det bliver week-end ??
> Søredningen er vel bemandet så den kan tage sig af folk i nød døgnet rundt
Ja, netop - MHV er en del af det danske søredningsberedskab - ikke kun i
week-enden - MHV fartøjer er på 1 times varsel 24/365 idet mange
besætningsmedlemmer har en aftale så de kan forlade deres arbejde for at
tage ud at redde menesker & miljø. Normal responstid er 30-45 minutter.

> Sidst jeg var ude at sejle med marinehjemmeværnet sad vi i 4 timer og
> "kontrollerede" de skibe der sejlede igennem sundet. Jeg føler ikke det gav
> den helt store værdi, men det kan jo have været en aften uden "aktion".

Så har din Skipper ikke informeret dig ordentligt. Du har nemlig
deltaget i beredskabet samt muliggjort at en eventuel olie/miljø
svinepels vil kunne identificeres, hvad man ikke kan bare udfra en plet
på radaren - der kan du ikke se hvilket skib der er tale om.
En god dag i beredskabet er en dag hvor der _ikke_ sker noget - det
betyder nemlig at der ikke er nogen meneskeliv gået til.
Hvis vi vil have aktion tager vi en dag i Laser-game-centret eller lign.

> Nu vi taler om "værdi": Hvorfor vil HJV ikke længere være "mærker" for
> sjælland rundt sejladserne ?

No idea, men er det fordi SR ikke vil betale for brændstof? just guessing.

check: http://www.dinfordom.dk

/carsten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-09-05 18:54

Ja, det er muligt, at jeg blev dårligt informeret.

Har alle skibene ikke AIS systemer, så man kan se navne, draft, vægt, cargo
osv på radaren ??

/Bjarke

snip

Fra : Carsten Holck

Dato : 12-09-05 19:09

Bjarke Christensen said the following on 12-09-2005 19:54:
> Ja, det er muligt, at jeg blev dårligt informeret.
>
> Har alle skibene ikke AIS systemer, så man kan se navne, draft, vægt, cargo
> osv på radaren ??
>
> /Bjarke
Jo, all over 300 ton skal have, men informationerne de udsender er
"bare" nogen som skibet selv indtaster, så hvis man har til sinde at
tømme sloptanken i øresund er det nok smart at sløre hvem man er - bøden
for det er nok mindre end bøden for miljøsvineri inklude oprydning
osv.osv. Så der skal stadig nogen til at se at han sviner *og* se hvem
han er. Men jo der er blevet nemmere med AIS.

/carsten

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 12-09-05 23:16

> [...]
> osv.osv. Så der skal stadig nogen til at se at han sviner *og* se hvem
> han er. Men jo der er blevet nemmere med AIS.

Denne her tråd kører lidt rundt, men som et kuriosum i forlængelse af
Carstens bemærkning, oplevede jeg selv under patruljesejlads for en måneds
tid siden at observere et containerskib med 12 stk. tjekkiske haubisere på
dækket. Dette skibs AIS system var konfigureret som et sejlskib...... Det
blev bemærket af VTS i Storebælt....

Tillid er godt........ kontrol er bedre..

Jeg er personligt ligeglad med kanonerne, men forureningen et givet skib
udleder SKAL efterspores med alle til rådighed stående midler, så vi kan
minimere forureningsrisikoen.. Og det kan kun ske hvis SOK's databaser er
korrekt opdateret med data på de skibe der gennemsejler de danske
farvande...

(søværnet var IKKE ligeglad med kanonerne

Keld

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-09-05 13:18

>Tillid er godt........ kontrol er bedre..
>
>Jeg er personligt ligeglad med
>kanonerne, men forureningen et givet skib
> [...]

Tak Keld for at du vil medvirke "med alle til rådighed stående
midler" til at nedbringe forurening.
Dette omfatter også forurening fra Hjemmeværnets skydebaner ikke?

Vær opmærksom på at grunden, især omkring skydehuset, vil blive
klassificeret som en giftgrund med et stort indhold af bly,
kobber, zink, nikkel, kviksølv, sølv barium, antimon, kulbrinter
NAPL og BTEX uden en grundig oprensning og efterfølgende
fristillelsesattest vil jorden ikke kunne opdyrkes; men kun
braklægges. Det er da heldigvis støjfrit.

Se også på dette link:

http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/1998/87-7909-207-
1/html/kap04.htm

som beskriver de uoprettelige konsekvenser af blyforurening.

En forurening som Hjemmeværnet intensivt har bidraget med i
havmiljøet.

Skal der skydes må man anvende egnede kuglefang,at stable noget
savsmuld op er absolut ikke nogen løsningse hjemmeværnets egne
artikler om dette:

http://groups.msn.com/b31klubben/kuglefangsparerpengeogsknermiljet.
msnw

På forhånd tak for din positive indsats!

Mvh/Harding

Fra : Torben Henriksen

Dato : 12-09-05 23:44

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:4325b9a2$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> kommer i havsnød, så skal jeg måske vente til det bliver week-end ??
> Søredningen er vel bemandet så den kan tage sig af folk i nød døgnet rundt
Nu er det lige sådan, at det med week-end er noget du har opfundet.

Selvfølgelig fungerer søredningstjensten døgnet rundt 365 dag om året
heri medregnet MHV det ved du udemærket godt. Hvis du ser på
SOK's årsrapport har MHV deltaget med 243 timer eller godt 11 %
af de aktioner der fandt sted i 2004. Så hvis man skal følge Hardings
tankegang og lukke Hjemmeværnet incl. Marinehjemmeværnet så vil
søredningstjensten få et problem, og i sidste ende, hvis uheldet er ude,
du eller mig, så enkelt er det.

> [...]
> "kontrollerede" de skibe der sejlede igennem sundet. Jeg føler ikke det
> gav den helt store værdi, men det kan jo have været en aften uden

Undskyld hvis jeg går lidt tæt på, men er du medlem af Hjemmeværnet?
grunden til spørgsmålet er, at i dit første afsnit skriver du "Det
behøver I vel heller ikke at vide." og i tredie afsnit skriver du."Sidst jeg
var ude at sejle med marinehjemmeværnet" I og jeg,!! eller sagt på en anden
måde
to be or not to be!!!

> Nu vi taler om "værdi": Hvorfor vil HJV ikke længere være "mærker" for
> sjælland rundt sejladserne ?
Godt spørgsmål, måske fordi der er andre større og vigtiger opgaver
at tage sig af.

vh/Torben H

Fra : Carsten Holck

Dato : 13-09-05 00:05

Torben Henriksen said the following on 13-09-2005 00:43:
> [...]
> tankegang og lukke Hjemmeværnet incl. Marinehjemmeværnet så vil
> søredningstjensten få et problem, og i sidste ende, hvis uheldet er ude,

Og politiet ville få problemer med at finde 1500 mand til at sikre
området omkring fyrværkerifabrikken i Seest, eller hvad det nu er næste
gang der bliver brug for beredskabet, 400 mand til assistance under
stormen i januar osv...

/carsten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-09-05 06:42

Nej, det er jeg ikke. Jeg har bare været med ude et par gange.

snip

Fra : Egon Stich

Dato : 12-09-05 19:30

"Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Harding E. Larsen (slet GTR8U)" <harding@GTR8Ularsen.tdcadsl.dk> skrev i
en
> meddelelse news:11264657550.335909448707071@dtext.news.tele.dk...

Ja.
Det er jeg.
Og, har aldrig gjort noget galt, i den tid, jeg var skydeinstruktør.
Ligeledes har jeg standset skydningen for mange både.
Lidt ærgerligt, men vi skal jo alle være der.
Også højtråbende kværulanter, der burde være lykkelige for at alt gik godt.
At eet menneske eventuelt kvajer sig, bør ikke medføre, at man forsøger at
afskaffe en del af forsvaret, samt en hel sportsgren, skytteforeninger, der
også deltager i olympiader, og som generelt ikke ligger nogen til last..!!
Det er der, du skider i nælderne.

Der er jo ingen, der vil afskaffe vores sejlsport, skønt der også sker
ulykker?
Vel?

At myndigheder ikke reagerer, er noget ævl.
Ligeledesat man ikke kan få oplysninger.
Du leder bare de forkerte steder. Det er sagen.
Alt relevant er genoprettet.
Og nu venter man bare på, at du falder ned på jorden igen.
Men det er vel svært, hvis man er blevet såret i sin selvfølelse?
Og i bund og grund er styret af en politisk dagsorden.

Og dine anklager imod fiskerne på Stevns, er da totalt latterlige..!!

Egon.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-09-05 08:29

>Ja.
>Det er jeg.
Ironi er nok heller ikke din stærke side.

>Og, har aldrig gjort noget galt, i
>den tid, jeg var skydeinstruktør.

Så vidt du ved.
Med din "viden" som du blotlagde den 3-5/5-2003 og tidligere i
denne streng vidner ikke på at du har styr på tingene.

>Ligeledes har jeg standset skydningen
>for mange både. og...?

>Lidt ærgerligt, men vi skal jo alle være der.
Ja og det må I respektere.

>Også højtråbende kværulanter, der
>burde være lykkelige for at alt gik godt.
Der er ingen kværulanter, der er et helt samfund som klager over
jeres bedrifter.

>At eet menneske eventuelt kvajer sig,
>bør ikke medføre, at man forsøger at
>afskaffe en del af forsvaret,
Her har du heller ikke ret der har været et antal tilsvarende
episoder hvor hjemmeværnets folk har skudt efter civile.

>en hel sportsgren, skytteforeninger, der
>også deltager i olympiader, og som
>generelt ikke ligger nogen til last..!!

Igen tager du fejl, De Danske Skytteforeninger har et meget højt
moralkodex og udmærkede sikrede skydebaner. Det er ikke dem som
skyder ud over vandet efter sejlerne.
Det er de selvbestaltede der er problemet.

>Det er der, du skider i nælderne.
Det er da kun hjemmeværnet efter en god frokostpakke.

>Der er jo ingen, der vil afskaffe
>vores sejlsport, skønt der også sker
>ulykker?
>Vel?
Irrellevant, vi sejler ikke ind i jeres skydebaner. I skyder ud
over vandet efter sejlerne.

>At myndigheder ikke reagerer, er noget ævl.
Vi måler kun på resultater, og de er udeblevet.

>Ligeledesat man ikke kan få oplysninger.
Der er endnu ikke fremkommet oplysninger om hjemmeværnets
skydetider i EfS.
>Du leder bare de forkerte steder. Det er sagen.
Nej et par hjemmeværnsgrupper har på deres hjemmesider oplyst om
skydetider. Hvem læser dem??? ikke sejlerne, alene tilgangen til-
og kendskabet til disse sider er mere end kryptiske.
>Alt relevant er genoprettet.
Vil det sige at alle de ikke relevante skydebaner, hvor der skydes
direkte ud over havet er lukkede.
Det tror jeg skal fremkomme fra en relevant myndighed om en sådan
findes.

>Og i bund og grund er styret af en
>politisk dagsorden.
Hvem sætter den politiske dagsorden for hjemmeværnet det gør I
selv.
I går var der i TV-avisen/nyhederne et indlæg om jeres igen
mislykkede hverve forsøg.
I blev i den grad latterliggjort: midaldrende tykke mænd med store
madpakker...
I 2002 var jeres opråb: Hvad laver hærhjemmeværnet...
I vidste det åbentbart ikke selv; men I leverede beviserne.

>Og dine anklager imod fiskerne på
>Stevns, er da totalt latterlige..!!
Det er fiskerne som anklager jer for mobning når de fortæller at I
skyder efter dem når de ligger på deres bundgarnsfiskepladser lige
neden for Mandehoved.
Det er I nu ikke ene om. Ved indsejlingen til Onsevig skød
hjemmeværnet også efter fiskere.
På Ærø skød I efter sejlere. På Nordals skød i også efter sejlere.
På Stold skød i også som ramte en landmand, og dræbte ham. I står
for mere end hundrede skydeepisoder.
I giver også våben til ikke danskere og først når de vises frem
med våbenet i TV, sker der noget.

Torben skriver om søredning med Marinehjemmeværnet. Er det nu et
fartøj som er beregnet til søredning. Var det ikke bedre at
udbygge CPH´s søredning, og etablere tilsvarende andre steder.
De har skibe som er egnet til redning på vand, de er proff. de er
ansat til redning 24 timer året rundt. Skibet er sejlklart og ude
på ganske få minutter. De er meget hurtigere fremme. De skal ikke
forlade deres civile arbejde for at påmynstre en HJV båd. Det er
deres arbejde. De koster kun en brøkdel af udgiften til jeres
legetøj.

Til Keld.
Det var da heldigt at det var søværnet som interesserede sig for
kanonerne. De kunne jo have faldet i de forkerte hænder. ik´

Er det ikke tankevækkende at det var Proff. rednings- og brandfolk
som fandt mit indlæg på B-31 klubbens hjemmeside om skudepisoden
ved Mandehoved og de helt uden min viden oplyste Ekstrabladet om
jeres handling.

I stedet for at bruge al jeres energi på at angribe samfundet
burde I rette den indad og tilsikre at I ved jeres skydeøvelser
kun skyder på de sikre skydebaner som bliver etableret til jer.

Hvor er HJV henne til Sjælland rundt? er det fordi arrangementet
efterhånden er af så begrænset omfang at I ikke ser nogen
reklameværdi i det mere?

Kunne hjemmeværnet nøjes med at benytte sikre skydebaner og ikke
gennem deres handlinger lægge sig selv for had.
Det er mere uskyldigt når i skyder med uniformsknapper fra de for
små uniformer som I anvender.
Påvirk jeres egen ledelse, kræv sikre forbedringer, eller meld jer
ud af Hjemmeværnet.

Mvh/Harding

Fra : Herman Persson

Dato : 13-09-05 09:30

"Harding E. Larsen (slet SH72D)" <harding@SH72Dlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
en
meddelelse news:11265967380.942307928035884@dtext.news.tele.dk...

> De Danske Skytteforeninger har et meget højt
> moralkodex og udmærkede sikrede skydebaner. Det er ikke dem som
> skyder ud over vandet efter sejlerne.

Jeg mener at kunne huske, at der har været en enkelt eller to episoder,
hvor
projektiler fra pistolskydning har været lige vel tæt på sejlbåde ved
Kongsøre i Isefjorden.

Hilsen Herman, pistolskytte under De Danske Skytteforeninger.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-09-05 13:27

Herman Persson <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev:

>"Harding E. Larsen (slet SH72D)"
> [...]

Hej Herman,

Tak for info, det vil blive undersøgt nærmere.
Har du flere info om hændelserne. Det vil lette sporingen.

I sommerferien kom en sejler hen til mig i Gilleleje og han
berettede om at også han var blevet beskudt ved Mandehoved.
Det er ved at blive undersøgt.
Ved Guldborg har der været flere episoder hvor en
fugleskydningsforening har skudt ud fra enden af en vej og ud over
havet. Lige ud for og langt inde i fareområdet lå der både med
personer for anker og andre sejlede forbi uden at skydningen blev
indstillet.
Der var udsat en vagt på stranden med en mobiltelefon; men der er
ingen mobildækning på stedet. høm høm.
Ud for Farøbroen er sejlere også blevet beskudt fra en skydebane
på land o.s.v. o.s.v.

Der er desværre alt for mange hændelser af den art.

Mvh/Harding

Fra : Egon Stich

Dato : 13-09-05 14:30

"Harding E. Larsen (slet YY47U)" <harding@YY47Ularsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11266146210.429349846583676@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> på land o.s.v. o.s.v.
>
> Der er desværre alt for mange hændelser af den art.

Her ser vi sandelig en "mand med en sag".
Ufatteligt, at en "sportsmand" i den grad gør sig umage for at ødelægge
andre menneskers sport.
Tænk, hvis en tilsvarende "gal mand" begyndte at advokere for forbud mod
lystsejlads.
Begrundet med antallet af ulykker, samt de uforholdsmæssigt store udgifter,
der er ved søredninger.
For ikke at tale om mulig forurening.
Du har aldrig tænkt på et tilsvarende korstog mod bilister?

Gudskelov er den type mennesker sjældne.
Og gør sig i deres "iver" til grin i de systemer de forsøger at "påvirke".

For øvrigt viser det sig i langt de fleste "sager" af omtalte karakter, at
der ingen fare har været til stede.
Nogle har hørt skud, og troet, de var rettet mod dem.
Sejler man blot 10 meter udenfor fareområdet, kan man ikke rammes.
Så enkelt er det.

Egon

Fra : Herman Persson

Dato : 15-09-05 04:34

> [...]
>

> Hej Herman,
>
> Tak for info, det vil blive undersøgt nærmere.
> Har du flere info om hændelserne. Det vil lette sporingen.

Hej Harding.

Nu har jeg spurgt nogle stykker fra skytteforeningen, og de vil spørge
videre. Søgning på Nettet med forskellige ordkombinationer gav en masse
hits
med dig
Har kigget lidt på kort 116 og er kommet i tvivl om stedet: Muligvis var
det
Bognæs / Tornehage. Det var i hvert fald noget, jeg lagde mig på sinde ved
planlægning af tur til Holbæk.
I øvrigt er der omkring en million skydevåben (rifler, pistoler og
haglbøsser) i privat eje i Danmark, og på den baggrund må sportsskydning /
jagt siges at være relativ ufarlig. Fritidssejlads og ridning kræver
adskillige dødsofre hvert år.

Hilsen Herman.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-09-05 07:51

> [...]
>skytteforeningen, og de vil spørge
>videre. Søgning på Nettet med
>forskellige ordkombinationer gav en masse

Hej Herman,

Jeg afventer dine informationer.

Ja du har ret jeg findes med i mange kombinationer. Det bliver til
mange hits når man aktivt går ind i en omfattende
informationskampagne til sejlerne.
Det har været arbejdet værd. Sejlere som surfer på internettet og
besøger sejladsrelaterede steder, læser deres klubblade, ser efter
opslag på havnekontorer, skulle nu kende til de fleste steder som
de skal, af hensyn til dem selv, skal være opmærksomme på ved
planlægning af deres sejlrute.
Når man kender til de mere farlige steder kan man selv tage sine
forholdsregler og sejle uden om.
Det er ikke behageligt at være midt i en kugleregn og tillige
bagefter få den besked fra politiet at de skydende indrømmede at
de havde skudt i retningen af en sejlbåd og at de samtidigt slet
ikke havde styr på afstande m.m.

Ja du har sikkert ret i at der findes så mange våben i privat eje
i Danmark. De er jo givetvis låst betryggende inde. når de ikke
anvendes med forstand.

Andre sports- og interessegrene kræver desværre også ofre.
Sejlsport som sport er heldigvis også relativt ufarligt.

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-09-05 11:29

"Herman Persson" <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev

> jagt siges at være relativ ufarlig. Fritidssejlads og ridning kræver
> adskillige dødsofre hvert år.

Sidstnævnte er desværre meget forstyrret af den måde, statistikken laves på.
F.eks. bliver mange staldulykker henført under ridning. Jeg har selv hele to
gange oplevet en skadestue, som af al magt ville kategorisere mit uheld som
tilhørende under ridning, selv om det ikke havde det fjerneste med ridning
at gøre.

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-05 12:30

> [...]
> som
> tilhørende under ridning, selv om det ikke havde det fjerneste med ridning

Hej her må jeg så, som aktiv udøver af alle tre sportsgrene blande mig
))

Claus har jo egentlig fat i noget af det rigtige - hvor bliver krydset sat
på skadesrapporten??

Jagt - ja der er desværre hvert år eksempler på at folk får nogle hagl i
nakken fordi en eller anden skydegal medjæger skyder efter en "for lav"
fasan eller and. Dødsulykker er heldigvis meget sjældne - den sidste danske
jeg sådan lige kan komme i tanke om var for et par år siden hvor en jæger
tog fejl af et kælkende barn og en ræv - dybt tragisk, men en forståelig
fejltagelse omstændighederen taget i betragtning.

Fritidssejlads - ja der er dødsofre hvert år, men der er nu mange af de
ulykker som jeg som sejler meget gerne vil have mig undtaget fra!! Når nu en
strandjæger i januar måned går på havet i en skydepram uden den mindste
viden om vind og vejr, og derefter vælter med jollen, og dør af det, så
registreres det som en fritidssejler, med det er vel egenlig en jagtulykke.
Nej ikke i forsikrings og dermed skadesregistrering sammenhæng. Vores
jagtforsikring er nemlig en ren ansvarsforsikring som kun dækker skader som
vi forvolder på andre, da det tilfældigvis er en ulykke der skete med en
"slags" båd involveret, så er det altså en søulykke der hører under
fritidssejlads.
- der er forøvrigt også mange af de andre fritdssejler ulykker, der er så
genemført tåbelige, at jeg bliver ked af at blive kaldt fritidssejler!!

Endelig er der rideulykker, som Claus siger så bliver enhver ulykke hvor en
ridehest er involveret straks kategoriseret som rideulykke, selv om man
måske slet ikke havde til hensigt at sætte sig op på krikken den dag!!

Der er med års mellemrum dødsulykker indenfor ridesporten, men der er rigtig
mange mindre uheld/ulykker, med brækkede ting og sager.

Jeg vil altså tilade mig at mene, at:

Jagt har få ulykker, men næsten hvert år jagtrelaterede dødsfald.
Sejlads har hvert år dødsfald, men relativt få andre ulykker.
Ridning har relativt få dødsulykker, men rigtig mange andre ulykker.
Dykning har så - for lige at gøre mine farlige sportsgrene færdige!! - hvert
år dødsfald, men meget få andre ulykker.

hilsen John

Fra : Egon Stich

Dato : 13-09-05 14:21

> [...]
> Med din "viden" som du blotlagde den 3-5/5-2003 og tidligere i
> denne streng vidner ikke på at du har styr på tingene.

Betydelig bedre, end du har.
Hvilket man jo så, da di i sin tid fumlede rundt de forkerte steder, efter
regelværket.
Som du sikkert ikke har læst, og i hvert fald ikke forstået.

> Ja og det må I respektere.

Hvilket også gøres.

> Der er ingen kværulanter, der er et helt samfund som klager over
> jeres bedrifter.

Ganske enkelt ikke sandt.
Nogle få, med en politisk dagsorden.
Det er det hele.

> Her har du heller ikke ret der har været et antal tilsvarende
> episoder hvor hjemmeværnets folk har skudt efter civile.

Uheld sker.
Hvor mange er døde? eller blot ramt?
Dit problem er, at fu tilsyneladende har det med skydevåben, som nogle
kvinder har det med edderkopper.

> Igen tager du fejl, De Danske Skytteforeninger har et meget højt
> moralkodex og udmærkede sikrede skydebaner. Det er ikke dem som
> skyder ud over vandet efter sejlerne.
> Det er de selvbestaltede der er problemet.

Selvfølgelig skyder de også ud over vandet.
Og det er ikke noget problem, så længe alle overholder reglerne.
Og der er ingen, der "skyder efter sejlerne". Du må jo være idiot, hvis du
tror det.
Og der er ingen "selvbestaltede" ulovlige ikke godkendte skydebaner..!!

Eneste problem, kan komme fra personer, der har det med skydevåben, som
nogle kvinder har det med edderkopper.

> Irrellevant, vi sejler ikke ind i jeres skydebaner. I skyder ud
> over vandet efter sejlerne.

Sludder og vrøvl.
Der skydes over vand.
Og skal standses, ved indsejling i området.
Som forøvrigt er forbudt område, når der signaleres skydning.

> Der er endnu ikke fremkommet oplysninger om hjemmeværnets
> skydetider i EfS.

Nej.
Og det kommer der næppe.
Ligesom omtalte heller ikke bliver pligtlæsning, før sejlturen.
Men det er måske målet for dit næste korstog?
Man har jo set, hvorledes ønsket om rigide regler, og store kasketter,
bliver større, jo nærmere sundet, man kommer..

> Nej et par hjemmeværnsgrupper har på deres hjemmesider oplyst om
> skydetider. Hvem læser dem??? ikke sejlerne, alene tilgangen til-
> og kendskabet til disse sider er mere end kryptiske.

Jeg taler om dine amatøragtige forsøg på, i sin tid, at finde regelværket
omhandlende forhold for skydebaner.
Der var du ikke for kvik, men førte dig frem med en halv vind.

> Vil det sige at alle de ikke relevante skydebaner, hvor der skydes
> direkte ud over havet er lukkede.
> Det tror jeg skal fremkomme fra en relevant myndighed om en sådan
> findes.

Skydebaner, der har fareområde over vandet, bliver da ikke lukket.
Så langt rækker din "myndighed" heldigvis ikke.

> Hvem sætter den politiske dagsorden for hjemmeværnet det gør I
> selv.

Helt enkelt: Sludder og vrøvl.
Man er underlagt folketingets lovgivning.

> [...]
> I 2002 var jeres opråb: Hvad laver hærhjemmeværnet...
> I vidste det åbentbart ikke selv; men I leverede beviserne.

Når jeg siger: "Politisk korstog", har jeg jo ret.
Det viser du hermed.
Ligesom du forfalder til boulevardagtig populisme, i din uvidenhed om, hvad
du "udtaler" dig om.

> [...]
> forlade deres civile arbejde for at påmynstre en HJV båd. Det er
> deres arbejde. De koster kun en brøkdel af udgiften til jeres

Hjernespind.
Grundet uvidenhed.

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-09-05 17:24

> [...]

>heldigvis ikke.

>Helt enkelt: Sludder og vrøvl.
>Man er underlagt folketingets lovgivning.

Åh hold op du lyder som en tyk velnæret Hjemmeværnsgris på vej til
slagtning.

Dine skydebaner er ikke indtegnet på noget søkort, din latterlige
lille parabolantenne kan ingen se, især ikke når den ikke er
hejst, ingen ved at der findes en skydebane og i hvilken retning
der skydes.
Efterfølgende oplysninger fra forskellige myndigheder
tilkendegiver at der på samme skydebane, og her er ikke tale om
skydeterræn, skydes i forskellige retninger, er det sandsynligt.

Hærens kampskole har indført nye regler for egnet afmærkning af
skydebaner m.m. De har erkendt at de over hundrede år gamle regler
ikke kan anvendes i et urbaniseret samfund.

Din stædig fastholden til det som du kender til er latterligt.

Erkend at din viden er utilstrækkelig gå på pension!
Du gavner ikke Hjemmeværnets fortsatte beståen.
Der er ingen som der vil skydes på uanset dine tåbelige påstande.

Meddel omverdenen hvordan reglerne er for de famøse skydebaner, om
du kan. Så skal vi andre nok korrigere dig, om du igen tager fejl.

Mvh/Harding

Fra : Egon Stich

Dato : 13-09-05 20:32

"Harding E. Larsen (slet KASAX)" <harding@KASAXlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse >
> Meddel omverdenen hvordan reglerne er for de famøse skydebaner, om
> du kan. Så skal vi andre nok korrigere dig, om du igen tager fejl.
>
> Mvh/Harding

Det nytter jo ikke at argumenterer med en fanatiker.
Der end ikke er i stand til at finde de relevante love og bestemmelser for
forsvaret.
Men plukker i, hvad han tilfældigt finder.
Sådanne ryster man på hovedet af.

EOD.

Egon

Fra : Steffen Skov

Dato : 13-09-05 17:53

> Uheld sker.
> Hvor mange er døde? eller blot ramt?
> Dit problem er, at fu tilsyneladende har det med skydevåben, som nogle
> kvinder har det med edderkopper.

Hæ - den var god!
Nu har jeg sejlet 30 år i de indre danske farvande uden at blive skudt på,
andet end af fruens svadaer.
Er der ikke noget med at skydepladserne sætter nogle signaler på land, når
der er skydning, og at det samtidigt annonceres på langbølge. Jeg kan ikke
lige huske det?
Hilsen
Steffen
Fjern 1. & 2. ubekendt i adresse

Fra : Egon Stich

Dato : 13-09-05 20:25

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der er skydning, og at det samtidigt annonceres på langbølge. Jeg kan ikke

Du kan ikke regne med, at alle skydebaner er indtegnede på sø- eller andre
kort.
Der er forskellige måder at afmærke skydebaner på, når der skydes.
Nogle steder rød ballon, andre en form for flash-lys.
Og det skulle ikke undre mig, om der stadig kan findes en enkelt bane, der
bruger en flettet sort kurv
Og endelig er der mulighed for såkaldte "improviserede" skydebaner, der ikke
er afmærkede.
Så, det kan godt virke forvirrende.

Noget du kan udlede af Hardings skriverier, som du ikke skal tage alt for
alvorlige.
Han kender ikke regelsættet, men plukker lidt her, lidt der, i hvad han nu
har kunnet finde.
Og han cykler rundt i bestemmelserne for henholdsvis private og militære
skydebaner.
Således, at det stemmer mede hans korstog mod skydesporten. Og Hjemmeværnet.
(Og så er han slet ikke nået til at forsøge at få forbudt de muligheder,
jægere har.)

MVH
Egon.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-09-05 14:41

>Er der ikke noget med at
> [...]

Her er forklaringen som hjemmeværnets folk ikke har kendskab til:

Forsvarets faste skydepladser, som er indtegnede på søkort, er et
begreb i forhold til bekendtgørelser i Efterretninger for
Søfarende nr. 1., samt i Farvandsefterretninger.
Det er omtale af skydning på diise pladser som du hører om i
radioen og på VHF kanalerne.

Forsvaret har en række andre også faste skydepladser, der ikke er
optaget i Efterretninger for Søfarende.
Herud over findes der hjemmeværnsskydepladser som eksisterer under
en fondsdannelse, samt civile skydepladser.

Forskellen er at fareområder efter bekendtgørelsen kan afspærres
og overtrædelse kan sanktioneres, medens skydninger på ikke
optagne skydepladser skal respektere anden benyttelse af området.

Den meget omtalte plads på Mandehoved og alle øvrige skydepladser
er at sammenligne med den sidste kategori, hvorfor skydning her
skal respektere anden benyttelse af området - herunder
selvfølgelig lystsejlads og fiskeri m.m.
Sagt på en anden måde: Skydning skal altså indstilles når et
fartøj bevæger sig ind i fareområdet for en sådan skydebane, der
ikke er optaget i Efterretninger for søfarende eller afmærket på
søkort.
Den slags skydebaner er der over 85 stk af.

Mange af disse skydebaner var i en så ringe tilstand, på grund af
manglende vedligeholdelse og fornøden instruktionsmateriale til
brugerne, at de blev lukket, og en del er fortsat lukkede.
Omkostningen og muligheden for at bringe dem op på det stade som
myndighederne foreskriver er ikke til stede.

På toppen af dette har der været flere episoder hvor skydningerne
ikke er blevet standset, de skydende har direkte indrømmet at de
skød i retning af både. Endelig er der blevet affyret skud som er
gået ud over fareområdernes udstrækninger og har dræbt personer.

Det er alle disse skydebaner som DS ønsker indtegnet på søkort,
skydetider angivet og sikkerheds- samt fornøden signaleringsudstyr
opsat, således at at det er muligt at se signalerne inden man
indtræder i fareområdet.
Der skal på banerne opsættes det fornødne laserafstandsmålings- og
vinkelmålings udstyr samt radar i det omfang som er nødvendigt.

Skydeøvelser for hhv. forsvaret eller civile er der ingen som har
noget imod, blot de foregår under de rigtige forhold med fornøden
afskærmning og opsamling af affaldet.
Samfundet har gennem årene ændret sig og på grund af
urbaniseringen er tillige støj og forureningen faktorer tilkommet
som lovgivninger og som alle må rette sig efter.

Det er det hele sagen drejer sig om og alle skal indordne sig
under.

Mvh/Harding

Fra : Steffen Skov

Dato : 14-09-05 19:06

"Harding E. Larsen (slet R1I5X)" <harding@R1I5Xlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11267054880.57402703902207@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> som lovgivninger og som alle må rette sig efter.
>
> Det er det hele sagen drejer sig om og alle skal indordne sig

Øhhhh - det var da et meget intetsigende svar på et seriøst spørgsmål. Jeg
fatter tilhvertifald ikke en disse. Der er for mange undertoner og for lidt
fakta.
Men pyt - jeg fik et fremragende svar tidligere i dag.
God jagt og hilsen fra
Steffen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-09-05 21:40

>Øhhhh - det var da et meget
> [...]

Den basale informations skal du hente ved kilden, Efterretninger
for søfarende som du finder via google, skriv EfS skydning.

Den øvrige forklaring om baggrunden behøves du ikke kende for at
færdes på havet.

I Dansk Sejlunions nyhedsbrev tursejler 1/2005 finder du følgende
udlægning af informationen:

Skydebaner og sejlerliv.
Dansk Sejlunion arbejder med sagen omkring skydebaner der ligger
ved vandet og hvor der kan være fare for de sejlende. På nuværende
tidspunkt er der nogenlunde styr på hjemmeværnets og de militære
skydebaner, som vil blive vist i de nye søkort efterhånden som de
genoptrykkes.
Med hensyn til de civile skydebaner pågår der et stort arbejde med
at få dem registreret centralt og vist dem i søkortet, hvis det er
aktuelt. Dansk Sejlunion kommenterer på sagen i forbindelse med
høringssvar til alle amternes regionsplaner, ligesom vi følger
Justitsministeriets arbejde med at etablere en central
rregistrering af skydebanerne.
Dansk Sejlunion har fra medlemmer fået spørgsmål om, hvorledes man
skal forholde sig til skydebanerne.
Skydning fra forsvarets skydebaner oplyses altid i Efterretninger
for Søfarende (EfS) og som fritidssejler skal man være orienteret
om disse skydninger og sejle udenom de områder, som er angivet i
EfS. Med hensyn til øvrige skydebaner er det de skydende, som skal
holde udkig og standse skydningen, hvis der er et skib på vej ind
i fareområdet. Der pålægges således skydebanen et stort ansvar,
som kræver at man holder udkig og at det materiale man anvender
til at afgøre om et skib er i fareområdet er i orden og betjenes
korrekt.
Dansk Sejlunion informere naturligvis mere om sagen på
www.sejlsport.dk og i Sejlerbladet, når der er en ny udvikling i
sagen.

Mvh/Harding

Fra : Egon Stich

Dato : 14-09-05 19:21

> [...]
lidt
> fakta.
> Men pyt - jeg fik et fremragende svar tidligere i dag.

Det skal du ikke tage dig af, Steffen.
Manden er ude i tovene, med en "Ikke sag".
Han kender ikke lovene og reglementerne, godkendelsprocedurene osv.
Derfor intetsigende almindeligheder.
Det der er så ærgerligt er, at han dumstædigt forsøger at genere en anden
sportsgren.
Men: Han lever i en anden verden.
Hvilket du også kan se, når han kommer med sine "højteknologiske" løsninger
på småproblemer, som praktiske mennesker klarer med små midler.

MVH
Egon

Fra : Torben Henriksen

Dato : 13-09-05 20:54

> [...]
> forlade deres civile arbejde for at påmynstre en HJV båd. Det er
> deres arbejde. De koster kun en brøkdel af udgiften til jeres

Harding, nu må du altså styrere dig, du ved jo udmærket godt at MHV
har fået helt nybyggede skibe som på flere områder er mere modernede
en redningstjenestens fartøjer, et af dem er stationeret i Rødby Havn jeg
er sikker på du kan få en rundvisning så vil du også helt sikkert få et
andet syn på MHV's effektivitet. Her taler vi ikke om krudt og kugler,
men om effektiv redningsindsats, desuden er de udstyret med det nyeste
grej inden for miljø og oliebekæmpelse var det ikke en af de ting du
efterlyste i en tidliger tråd?
Med hensyn til proff. arbejde er fører og besætning fuldt på højde
med den nyeste uddannelse og skal være klar til afgang inden for meget
kort tid, akkurat ligesom en frivillig brandmand skal vare det.
Hvad udgiften til sådant et beredskab er ved jeg ikke, men det er klart
billigere en udgiften til en redningsstation incl. mandskab det er logik
"for burhøns" i og med mandskabet på et MHV patruljefartøj kun
skal have penge/løn for den tid de udfører en opgave pålagt af SOK
og så er det kun tabt arbejdsfortjeneste.
En helt anden ting er sikre skydebaner både til lands og til vands
det er vi helt enige om, jeg har selv deltaget i et utal af skydninger
også over vand, ALTID blev ALLE sikkerhedsforskrifter overholdt
så lad venligst være med at skære alle over en kam.
Jeg kan se på B-31 siden at der har været et langt sagsforløb og
det har været oppe og vende hos Sejlunionen, her er der tilsyneladende
ikke sket mere hvorfor? er det fordi det kommer fra en eller anden
ligegyldig selvbestaltet klub vis formand har fået den vandvittige ide
at Hjemmeværnet incl. Marinehjemmeværnet skal nedlægges og dermed
forringe søredningstjensten?? Ja jeg spørger bare.

vh/Torben H

Fra : Carsten Holck

Dato : 13-09-05 21:39

Torben Henriksen said the following on 13-09-2005 21:53:

> [...]
> en redningstjenestens fartøjer, et af dem er stationeret i Rødby Havn jeg
> er sikker på du kan få en rundvisning så vil du også helt sikkert få et
Det tror jeg ikke, hans syn ændre sig ikke før det er ham der bliver
hevet op af vandet, i bevidstløs tilstand. Erfaringen siger at
holdningen ændres klart i positiv retning når man haft brug for
redningsberedskabet.

> [...]
> med den nyeste uddannelse og skal være klar til afgang inden for meget
> kort tid, akkurat ligesom en frivillig brandmand skal vare det.

CPH "søredning" er så vidt jeg husker dem der var på kursus hos MHV
(dragør) for at lære lidt om søredning, og hvis man tror at en
brandmand-fly ved noget om indsats til søs/søredning, så er der seriøst
behov for oplysning.

> [...]
> skal have penge/løn for den tid de udfører en opgave pålagt af SOK
> og så er det kun tabt arbejdsfortjeneste.
pt. ca 640.- pr dag...

> [...]
> at Hjemmeværnet incl. Marinehjemmeværnet skal nedlægges og dermed
> forringe søredningstjensten?? Ja jeg spørger bare.

I øvrigt er skydebanen på mandehoved aftegnet på 1:50.000 kort og har
været det længe.

/carsten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-09-05 08:18

Torben skrev:
tidliger tråd?

Nej det gjorde jeg ikke det var en af jeres egne.
Men er det nu betimeligt at I bruger penge på sådan noget, det har
vi jo statens miljøskibe til.
Er det noget som I har fundet på på samme måde som da I ansøgte om
penge til udskiftning af gamle nedslidte gasmasker og så i stedet
købte M95 automatvåben.
Forsvaret har i en periode som blev afkortet haft officerer
udstationeret hos jer. De kom tilbage og fortalte om de
underligste ting og var glade for at de ikke skulle fortsætte
tjenesten hos jer.
Hvordan kan det være at Forsvaret ville give jer udrangeret
ubrugeligt udstyr8M54)? Var det ikke godt at der her blev grebet
in og I trods alt fik brugbart udstyr? Min indsat gik kun ud
gennem oplysning, at tilsikre at der blev anvendt sporbart udstyr.
Hvorfor vil Politiet ikke lege med jer mere? De løser civile
opgaver og mener ikke at I med våben i hånden er troværdige
legekammerater.
Den debat som er oppe i tiden på grund af jeres hverveforsøg,
falder mange danskere for brystet.
Hvorfor giver I våben til ikke danskere?

>pt. ca 640.- pr dag...

Nej man skal se på hele omkostningen.

Tak for din medvirken til at overholde sikkerhedsforskrifterne,
kæmp også for at skydebanerne bliver indrettet med sikkerheds-,
støj- og opsamlingsudstyr.
Så er der ingen som har noget imod skydning.

Det er langt fra korrekt, DS har gjort et meget stort stykke
arbejde og der er kommet rigtigt mange resultater ud af deres
anstrængelser.
Det vil fremkomme når de nye søkort bliver udgivet og i de nye
regionsplaner.

>I øvrigt er skydebanen på mandehoved
>aftegnet på 1:50.000 kort og har
>været det længe.
Ja det er korrekt, andre lignende skydebaner er ikke indtegnet
det er der ingen logik i.

Er det nu meningen at I vil have indført at alle sejlere skal have
et komplet sæt generalstabskort ombord?

Hvad var det som startede denne streng. Det var Keld som brokkede
sig over priser og opdateringer på DLSK. Et produkt som kun koster
omkring 900,- DKR.
Se lige her på KMS´prisliste for generalstabskortene og
opdateringer:

Disk 1: Amterne øst for Storebælt inkl. Bornholm 4.200,00
5.250,00
1:25.000, 1:50.000, 1:100.000, 1:200.000, 1:500.000 og et
oversigtskort over Danmark.

Disk 2: Fyn og Sønderjyllands amter 4.200,00 5.250,00
1:25.000, 1:50.000, 1:100.000, 1:200.000, 1:500.000 og et
oversigtskort over Danmark.

Disk 3: Vejle og Århus amter 4.200,00 5.250,00
1:25.000, 1:50.000, 1:100.000, 1:200.000, 1:500.000 og et
oversigtskort over Danmark.

Disk 4: Ribe og Ringkøbing amter 4.200,00 5.250,00
1:25.000, 1:50.000, 1:100.000, 1:200.000, 1:500.000 og et
oversigtskort over Danmark.

Disk 5: Viborg amt 4.200,00 5.250,00
1:25.000, 1:50.000, 1:100.000, 1:200.000, 1:500.000 og et
oversigtskort over Danmark.

Disk 6: Nordjyllands amt 4.200,00 5.250,00
1:25.000, 1:50.000, 1:100.000, 1:200.000, 1:500.000 og et
oversigtskort over Danmark.

Disk 7: Sjælland, Fyn og Bornholm 4.200,00 5.250,00
1:25.000, 1:200.000, 1:850.000 og et oversigtskort over
Danmark.

Disk 8: Jylland Syd 4.200,00 5.250,00
1:25.000, 1:200.000, 1:850.000 og et oversigtskort over
Danmark.

Disk 9: Jylland Nord 4.200,00 5.250,00
1:25.000, 1:200.000, 1:850.000 og et oversigtskort over
Danmark.

Disk 10: Hele landet 4.200,00 5.250,00
1:50.000, 1:200.000, 1:500.000, 1:850.000 og et oversigtskort over
Danmark.

Disk 11: Hele landet 1.485,00 1.856,25
1:100.000, 1:200.000, 1:500.000, 1:850.000 og et oversigtskort
over Danmark.

Landsløsning (disk 1-6 eller 7-11) 18.330,00 22.912,50
1:25.000, 1:50.000, 1:100.000, 1:200.000, 1:500.000 og et
oversigtskort over Danmark.

Ajourføring
To muligheder:
1) Ombytning til ajourførte versioner til 25% af den til enhver
tid gældende salgspris, hvis produktet er købt eller ombyttet
inden for 5 år eller
2) Ajourføringsaftale om årlig ajourføring til 8% af den til
enhver tid gældende salgspris, dog min. 460 kr.

Og så kan der vel ikke koges mere feltsuppe på den pølsepind.

Fortsat god dag med jeres civile arbejde.

Med venlig sejlerhilsen

Harding

Fra : Carsten Holck

Dato : 14-09-05 09:08

Harding E. Larsen (slet PBRCH) wrote:

> tidliger tråd?
>

> Nej det gjorde jeg ikke det var en af jeres egne.
> Men er det nu betimeligt at I bruger penge på sådan noget, det har
> vi jo statens miljøskibe til.

VI bruger ikke penge på det, det er samfundet der beslutter at det er en
god (læs billig) ting at anvende den frivillige del af forsvaret i
miljøets tjeneste. Hvis du havde vidst noget om forureningsbekæmpelse i
havmiljøet, ville du vide at de 2+2 miljøfartøjer vi råder over rækker
som en skrædder et vist sted. En Flydespærring er ikke noget man bare
lægger ud og slæber rundt på hvis man ikke lige har øvet det - og et
miljøfartøj kan ikke gøre det alene, der skal hjælpe fartøjer til

> [...]
> Hvorfor vil Politiet ikke lege med jer mere? De løser civile
> opgaver og mener ikke at I med våben i hånden er troværdige
fsv Politiet Så læs lige hvad Rigspolitichefen udtaler:

<citat>
Hvis der er en, der ikke vil blande sig i, om hjemmeværnet skal bære
våben eller ej, så er det rigspolitichef Torsten Hesselbjerg.

”Det er jo fuldstændig grotesk at forestille sig, at jeg som
rigspolitichef skulle blande mig i hjemmeværnets våbenuddannelse og
foreslå, at man i fremtiden skulle rende rundt med et kosteskaft eller
pegefingeren og sige bang-bang,” siger han til Hjemmeværnsbladet og
betegner hele sagen som en stor misforståelse.

Sagen startede, da Jyllands-Posten den 20. august skrev følgende:

”Står det til Rigspolitiet, må hjemmeværnets 20.000-25.000 aktive
medlemmer ikke længere øve sig med løst krudt uden for de militære
øvelsesterræner. I stedet kan de pege med fingeren og råbe bang-bang
eller skyde efter fjenden med et kosteskaft eller en gren.”

Men den holdning bliver altså afvist på det kraftigste af Torsten
Hesselbjerg, der tværtimod fastslår, at han forventer, at hjemmeværnets
medlemmer er i besiddelse af en relevant våbenuddannelse og kan betjene
et våben.

”I helt ekstraordinære og særlige situationer – hvor politiets egne
ressourcer ikke slår til - kan der blive tale om at indsætte
hjemmeværnet som en del af Forsvaret til bevogtning af samfundsvigtige
civile installationer med våben. Efter terrorbomningerne i London har vi
jo set, at fremtiden er vi ikke herre over,” siger rigspolitichefen.
</citat>

Så få lige styr på virkeligheden inden du udtaler dig om noget du ikke
har forstand på.

Og det er da godt at Politihjemmeværnet kan lære politifolk noget om
trafikregulering.

<citat>
14 politielever, der er halvvejs mod målet om at blive politibetjent,
befandt sig i formiddagstimerne onsdag den 17. august på skift ude midt
i tre forskellige store lyskryds i Odense med hver deres
trafikreguleringsstav i hånden.

”De var hamrende nervøse og dybt koncentrerede, men de gik til den med
både ildhu og iver, og klarede det faktisk rigtig godt. Vi kunne hele
tiden se forbedringer,” siger Bent H. Nielsen, civilindsatskoordinator
ved Politihjemmeværnskompagni 4333 Odense.

Sammen med kollegerne Jacob Bosted og Dannie Davidsen vejledte og
instruerede han de kommende politibetjente i trafikreguleringens ædle kunst.
</citat>

> Og så kan der vel ikke koges mere feltsuppe på den pølsepind.

At du ikke kommenterer de øvrige emner, tager jeg som udtryk for at du
godt ved (og det er da noget...) at du er ude i områder du ikke ved
noget om, men alligevel ikke vil indrømme at du tager fejl.

Og så er vi vist _så_ langt fra starten af denne tråd at jeg skal
provokeres meget groft før jeg svarer yderligere, så (næsten E)OD.

/carsten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-09-05 13:05

Jeg kan se at vi ikke læser samme avis.

I Berlingske står der:

Hjemmeværnets frivillige medlemmer må ikke være udstyret med
våben, heller ikke med løst krudt, hvis de vil holde øvelse sammen
med politiet.
Det fastslår rigspolitichef Torsten Hesselbjerg.

Dermed er der på ny lagt op til konflikt mellem to af de vigtige
aktører i det danske totalforsvar.

Hesselbjergs afvisning af bevæbnede hjemmeværnsfolk som deltagere
i øvelser sammen med politiet falder i et interview i den seneste
udgave af Hjemmeværnsbladet.

Her tager Torsten Hesselbjerg afstand fra forbud mod at
hjemmeværnsfolk øver sig med våben uden for militære
øvelsesterræner. Han ønsker ikke som påstået i medierne, at
hjemmeværnet skal afvæbnes.

Men selv om hjemmeværnet altså fra politiet i særlige tilfælde kan
få tildelt opgaver, som kræver våben, vil politiet ikke øve sammen
med hjemmeværnet, hvis hjemmeværnet har våben med. Det begrunder
rigspolitichefen med, at de fleste opgaver for politiet er
almindelige eftersøningsopgaver, trafikregulering og redning, som
ikke kræver våben.

Vi har da set hjemmeværnsfolk med maskinpistol på vommen som
regulerer trafikken til et dyeskue. Sikke et syn!!!
Tag jer sammen!!!

>At du ikke kommenterer de øvrige
> [...]

Er det ikke således at om man peger fingre er de tre rettet mod en
selv.

Jeg samner information om hvilke regler som er gældende på de
famøse hjemmeværnsskydebaner. Her fornemmer jeg at I er meget på
afveje.

Du glemte også at svare på det med generalstabskortene ik´?

>Og så er vi vist _så_ langt fra
>starten af denne tråd

Og dermed er vi tilbage til begyndelsen af denne tråd. Priser på
opdateringer.

Mvh/Harding

Fra : Torben Henriksen

Dato : 14-09-05 20:52

"Harding E. Larsen (slet PBRCH)" <harding@PBRCHlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11266825010.398728785373944@dtext.news.tele.dk...
> tidliger tråd?
>

> Nej det gjorde jeg ikke det var en af jeres egne.

Jeg var ikke klar over du var så tungnem,eller sagt på en anden måde,
jeg troede du var klar over vi debatterede søredningstjenste og
ikke krudt og kugler
> Men er det nu betimeligt at I bruger penge på sådan noget, det har
> vi jo statens miljøskibe til.

Desværre er det sådan at staten kun har to miljøskibe nemlig Mette og
Maren Mols og derfor besluttede forsvarsudvalget/regeringen at de nye
patruljefartøjer som MHV fik bygget også skulle indgå i et dansk miljø
beredskab og som følge heraf blev besætningerne på forsvarlig vis
uddannet også til dette job. Husker du påsejlingen i Kadetrenden
her ydede MHV en fortræffelig indsats og fik stor tak fra official side,
-læs forsvarsminister og forsvarsudvalget- det skal heller ikke glemmes
Beredskabskorpset, Hjemmeværnets øvrige grene samt en masse civile
ydede en endog meget stor indsats på land, men det er nok overgået din
opmærksomhed i bestræbelserne på at få nedlagt noget som størstedelen
af den danske befolkning er optaget af.
> Er det noget som I har fundet på samme måde som da I ansøgte om
> penge til udskiftning af gamle nedslidte gasmasker og så i stedet
> købte M95 automatvåben.
Det er ikke korrekt, der blev købt gasmasker, alle HJ. folk fik udleveret
nye gasmasker, M95 våben er en helt anden historie

> Forsvaret har i en periode som blev afkortet haft officerer
> udstationeret hos jer. De kom tilbage og fortalte om de
> underligste ting og var glade for at de ikke skulle fortsætte
> tjenesten hos jer.
Hvor har du dog det fra Harding -en enlig svale- personligt har jeg
oplevet en del officerer som af egen fri vilje søgte til Hjemmeværnet
og er blevet til de skulle pensioneres, igen skærere du alle over en
kam, det kan du ikke tillade dig.

> [...]
> in og I trods alt fik brugbart udstyr? Min indsat gik kun ud
> gennem oplysning, at tilsikre at der blev anvendt sporbart udstyr.

Kender ikke sagen i detaljer, så jeg bliver dig svar skyldig.

> Hvorfor vil Politiet ikke lege med jer mere? De løser civile
> opgaver og mener ikke at I med våben i hånden er troværdige
> legekammerater.

Sluder og vrøvl. HJV's Politikompagnier landet over løser til stadighed
opgaver i samarbejde med det lokale Politi.
Våben i hånd til at løse civile opgaver, nu er du latterlig Harding, hvad
pokker skal en hjemmeværnsmand med våben når han skal dirigere
færdslen til et marked fx. det ville bare være i vejen.

> Den debat som er oppe i tiden på grund af jeres hverveforsøg,
> falder mange danskere for brystet.

Hvis du ellers har set TV reklamer som TV2 kører for tiden
så skal man ikke have meget fantasi for at se en hvis selvironi heri,
det er da helt fint.

> Hvorfor giver I våben til ikke danskere?
Fornemmer jeg en undertone af racisme

> Nej man skal se på hele omkostningen.

Hvad tror du er billigst, at drive fx. Gedser redningsstation med
mandskab og hele molevitten lønninger til fast mandskab bl.a.
og så et MHV patruljefartøj som kun rykker ud efter ordre
fra SOK. Ja. rigtig gættet MHV

> Tak for din medvirken til at overholde sikkerhedsforskrifterne,
> kæmp også for at skydebanerne bliver indrettet med sikkerheds-,
> støj- og opsamlingsudstyr.
> Så er der ingen som har noget imod skydning.

Det er da dejligt at læse, at du ikke har noget imod skydning
heri iberegnet Hæren, Hjemmeværnet og de civile skytteforeninger.
For, selvfølgelig SKAL alle sikkerhedsforskrifter overholdes alt
andet vil være utopi.
Forøvrigt er en lang række skydebaner i de senere år nedlagt
også baner ud mod vand ene og alene fordi det var for dyrt at
etablerer effektive sikkerhedsforanstaltninger eller et led i alm.
omstrukturering

> [...]
> anstrængelser.
> Det vil fremkomme når de nye søkort bliver udgivet og i de nye

Det er da glædeligt at DS er på banen det har man bare ikke hørt/læst
om (måske fordi jeg ikke holder de relevante blade) så må vi bare
håbe at magt som de har agt!!

> Hvad var det som startede denne streng. Det var Keld som brokkede
> sig over priser og opdateringer på DLSK. Et produkt som kun koster
> omkring 900,- DKR.

Ja, hvad mon Keld filosoferer over nu, har han i det hele taget fået
svar på sit spørgsmål, jeg orker ikke at se efter i denne laaaange
tråd.
> Og så kan der vel ikke koges mere feltsuppe på den pølsepind.

Nææ, selv pinden må være kogt mør.-:))
Tak for en god debat, selv om den var lidt ophedet ind i mellem

Mvh./Torben H.

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 15-09-05 15:39

> [...]
> tråd.
>
> Nææ, selv pinden må være kogt mør.-:))
> Tak for en god debat, selv om den var lidt ophedet ind i mellem

Tjah.... tråden var da ganske seriøs indtil den røg af sporet . . . . Jeg er
da blevet klogere på det jeg spurgte om.. Resten kan man jo lade være med at
læse.....
/Keld

Fra : Egon Stich

Dato : 14-09-05 12:14

> [...]
> at Hjemmeværnet incl. Marinehjemmeværnet skal nedlægges og dermed
> forringe søredningstjensten?? Ja jeg spørger bare.

Her rammer du sømmet på hovedet.
Han betragtes i vide kredse, som en dansk udgave af Servantes figur, der
udførte drabelige kampe mod vejrmøller..

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-09-05 18:44

Du er da en vejrmølle af dimensioner.

Det står meget ringere til med med uddannelsen blandt
hjemmeværnets befalingsmænd end vi frygtede.

SHOOTING RANGE
NO ADMITTANCE WHEN
THE BULLET IS HOISTED

er skriften på jeres skydebane.

Harding

Fra : Torben Henriksen

Dato : 14-09-05 21:02

Ja, bemærk lige, han har ikke tilbagevist min påstand så det må være
hans dagsorden, men han vil få det endog meget svært at få gennemført.

mvh/Torben H.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-09-05 21:50

Torben Henriksen <torbh@mail.tele.dk> skrev:
> [...]

Nej igen er i forkert på den, man forlediges til at skrive som
sædvanligt.
B-31 klubben er en international klasseklub under Dansk Sejlunion,
men det har intet medsagen at gøre, det kører da lidt rundt for
jer i mangelen på af forsvare jeres tåbelige påstande.

Jeg påpeger at I med jeres fustrationer og tåbelige indlæg her og
i dagspressen er på vej til selv at nedlægge et ellers godt men
nødvendigt og reduceret Hjemmeværn skruet ned til de krav som
politikerne ønsker at betale for.
I gør jer selv en bjørnetjeneste med alt det rod som I præsterer.
Lad os nu få fred i landet.

Mvh/Harding

Fra : Jon KÃ¥re Hellan

Dato : 08-09-05 09:14

"jetp" <jetpFJERN@mail.dk> writes:

> [...]
>
> Hej Harding
>
> Ved du, hvori forskellen mellem et rigtigt navigationsprogram og DLS består,

IMO har fastsatt godkjenningsregler for elektroniske
kartsystemer. Jeg kjenner ikke innholdet av reglene, men prosedyrer
for oppdatering av kartene må opplagt være med. Hvis et elektronisk
kartsystem ikke tilfredsstiller kravene, er det ikke godkjent for
navigasjon. Er det godkjent for navigasjon, kan du bruke det til å
føre tankskip.

DLSK er ikke godkjent, heller ikke - så vidt jeg vet -
BlueChart eller noen av de andre som selges til forbrukere.

Papirkart *er* godkjent for navigasjon, men bare dersom man holder
kartene kontinuerlig oppdatert med alle rettelser. I Norge blir
rettelsene kunngjort i "Etterretninger for sjøfarende". Det fins
sikkert fritidsskippere som holder kartene sine helt oppdatert, men
det kan ikke være mange.

Jon KÃ¥re

Fra : Jon KÃ¥re Hellan

Dato : 08-09-05 12:50

Harding E. Larsen <harding@DKS6Llarsen.tdcadsl.dk> (slet DKS6L) writes:

> Jon KÃ¥re Hellan <dev@null.com> skrev:
> Her er et link til en beskrivelse omkring procedurerne:
>
> http://www.c-map.no/rtu/pdf/Regulationsecurity.pdf

Takk

> Navigationsprogrammerne som som lystsejlerne kan anvende giver
> samme mulighed for opdatering og desuden er der værktøjer i
> programmet som sætter navigatøren i stand til at udføre manuelle
> opdateringer.

Nyttig. Har dessverre ikke funnet noen slik funksjon for min Garmin
kartplotter med BlueChart. Hvilke systemer sikter du til?

Jon KÃ¥re

Fra : N/A

Dato : 08-09-05 10:17

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-09-05 10:17

Jon Kåre Hellan <dev@null.com> skrev:

>IMO har fastsatt godkjenningsregler
> [...]

Hej Jon,

[...]

Også i Danmark har vi "Efterretninger for Søfarende" hvor
informationerne kommer fra. De udsendes både på papir, via nettet
og på radio.

Jeg tror også at kun få fritidsskippere opdatere deres kort.
Jeg synes det er godt at nogle fritidssejlere interesserer sig for
opdateringer, også af DLSK, selv om det vil overgå til en
betalingsservice.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-09-05 14:45

>Nyttig. Har dessverre ikke funnet
>noen slik funksjon for min Garmin
>kartplotter med BlueChart. Hvilke
>systemer sikter du til?
>
>Jon Kåre

Hej Jon,

Velbekomme.

Du kan lige få et par links mere for samme emne:

http://www.seamanship.co.uk/M_Notice%
20Updates/safetyofnavigation/regulations/regulation19.htm#21

http://www.mcga.gov.uk/c4mca/mcga-
consult_archive7_solasv_latest.pdf

Problemet med færdige kortplottere er at opdateringer bliver gjort
til en kommerciel forretning, på den måde at lagringsmediet skal
ind til en forhandler og han så udfører opdateringerne.

Jeg anvender programmer som kører på en bærbar PC. De
navigationsprogrammer som jeg anvender har disse
opdateringsfunktioner i værktøjslinien.
Programmerne er meget forskellige i grafikfladen i den form som de
viser opdateringsinformationerne og også på den måde som de
opdateres på.

Af programmer som er til at betale for fritidssejlere er der mange
og der kommer til stadighed nye til.
Af de lidt ældre typer som har ovennævnte funktioner kan nævnes
Mariner, Maxsea, Offshore navigator og mange lignende.
Mariner er et gammelt DOS-lignende progam, simpelt og nemt at
bruge. Maxsea kan behandle flere kortformater og Offshore som har
en rigtig god brugerflade samt rigtig mange features.

Men i den sidste ende så foretrækker jeg at jeg foruden kortet, at
kunne opsætte boxe med de informationer som er relevante for
besejlingen af det specifikke farvand og på en meget nem måde kan
skifte til andre relevante informationer efterhånden som jeg
kommer frem. Desuden skal skærmen kunne opdeles således at der kan
vises et oversigtskort og et detailkort samtidigt.

Udviklingen går stærkt inden for navigationsområdet. Det er ikke
længe siden at søkortene blev drejede, således at man fik en 3-D
virkning og det sidste er at erstatte korttegningen af et 3-D foto
af landskabet og lade vandet skifte farve fra lys blå for lav
dybde til mørkeblå for stor dybde.
Det har den virkning for mange at de ikke skal forstå søkortets
mange detaljer; men kan nøjes med at sammenligne virkeligheden med
billedet. Hvor man så lander med hensyn til informationer og
styreoplysninger er ikke godt at vide.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-09-05 14:56

Jeg burde tilføje linket direkte til omtalen af de forskellige
korttyper og deres klassifikation, linket findes det henvist til i
et tidligere link.

http://www.seamanship.co.uk/M_Notice%
20Updates/safetyofnavigation/pdf/MGN%2063.pdf

Mvh/Harding