cellspacing og cellpadding ...?
Fra : rasmus.carlsen

Dato : 05-09-05 10:09

Hejsa,

Jeg synes, jeg har en enkelt pixels luft mellem mine celler.

Er der noget med at man kan sætte cellpadding eller cellspacing til 0? Hvad
er hvad? Og kan man gøre det i styelsheetet?

ras

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-09-05 11:43

rasmus.carlsen skrev:

> Er der noget med at man kan sætte cellpadding eller cellspacing til 0?

Ja.

>Hvad er hvad?

Spacing er mellemrummet mellem naboceller, padding er den luft
der inden i cellen omgiver teksten. Lav en tabel med border 3 og
eksperimenter med forskellige størrelser på cellspacing og
cellpadding, så kan du tydeligt se det, og i øvrigt kan man lave
pæne rammer på den måde.

>Og kan man gøre det i styelsheetet?

Det kan man også godt. Den ene måde er ikke mere logisk end den
anden, men de er uafhængige af hinanden. Det betyder at hvis du i
CSS sætter padding til f.eks. 10 og i HTML-delen sætter
cellpadding til 20, så bliver afstanden 30 i alt.

Min metode består i:

1) Hvis jeg vil have lige meget luft til alle sider, bruger jeg
eksempelvis:

2) Hvis jeg vil have tætte linjer, men luft til begge sider,
styler jeg i CSS med f.eks.

..menu td {
   margin: 0;
   padding: 2px 10px 2px 10px;
}

Bemærk at rækkefølgen ved de 4 tal svarer til
   oppe, højre, nede, venstre
Der bliver altså en linjeafstand på 4px og en sideværts afstand
på 20px i alt.

I HTML-delen skriver jeg så bare <table> eller evt. <table
border='3'>.

Men også dér kan du sætte en border på og så prøve forskellige
muligheder af.

--
Bertel

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 05-09-05 17:54

In news:<cag1a31tdqlp$.1w6dm0kjn9dfu$.dlg@40tude.net>
Bertel Lund Hansen typed:

> [...]
> border='3'>.
>
> Men også dér kan du sætte en border på og så prøve forskellige

Note cell-spacing forstår IE kun når det står i HTML koden og ikke i
CSS, hvorfor må guderen vide for jeg har ingen ide om det.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-09-05 19:02

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

>Note cell-spacing forstår IE kun når det står i HTML koden og ikke i
>CSS, hvorfor må guderen vide for jeg har ingen ide om det

Der er ikke noget, der hedder cell-spacing i css.

Det hedder border-spacing og det er det IE ikke understøtter.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-09-05 12:02

rasmus.carlsen skrev:

> Er der noget med at man kan sætte cellpadding eller
> cellspacing til 0? Hvad er hvad? Og kan man gøre det i
> styelsheetet?

Se muligheder med og uden css her:
<http://gyros.dk/usenet/html/tabel_css.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-09-05 12:20

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Se muligheder med og uden css her:

Hvis man bruger CSS, er man så nødt til at sætte tabelparametrene
til 0 eller kan man stole på at browseren gør det automatisk?

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-09-05 12:34

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis man bruger CSS, er man så nødt til at sætte tabelparametrene
> til 0 eller kan man stole på at browseren gør det automatisk?

Det er et godt spørgsmål.

Jeg vil tro at css-værdierne vil tage præcedens over browserens
default for cellpadding/cellspacing - men jeg har ikke afprøvet
det, og jeg kan ikke finde dokumentation for det.

Vi kan jo prøve at teste det (bolden er hermed givet op).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 05-09-05 12:43

> Bertel Lund Hansen skrev:

- tak begge to. I er fantastiske ...

ras

Fra : Martin Hintzmann

Dato : 05-09-05 13:22

rasmus.carlsen wrote:
> Jeg synes, jeg har en enkelt pixels luft mellem mine celler.
>
> Er der noget med at man kan sætte cellpadding eller cellspacing til 0? Hvad
> er hvad? Og kan man gøre det i styelsheetet?

Sæt css egenskaben boder-collapse til collapse.
Så har tabellen ingen luft mellem borderne.

table {
border-collapse: collapse;
}

--