Hvordan styler man <hr>?
Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 02-09-05 17:23

<hr style="width:90%; color:blue;"> virker hvor man bruger det, men hvordan
er CSS-syntaksen hvis man vil have flere med forskellig længde?
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-09-05 20:50

Poul Erik Jensen skrev:

> <hr style="width:90%; color:blue;"> virker hvor man bruger
> det, men hvordan er CSS-syntaksen hvis man vil have flere med
> forskellig længde?

Du kan enten bruge inline css som ovenstående:

<hr style="width: 50%">

<hr style="width: 80%">

- eller bruge klasser til det:

HTML:
<hr>
<hr class="wide">
<hr class="small">

CSS:
hr{
   /* Sæt alle farveegenskaber hvis
       farven skal slå igennem generelt */
   color: blue; background-color: blue; border-color: blue;
}
hr.wide{ width: 90%; }
hr.small{ width: 50%; }

Jeg har et par gamle sider om styling af hr:
<http://gyros.dk/usenet/html/hr.shtml> (farve på hr)
<http://gyros.dk/usenet/html/hrcenter.shtml> (centrering af hr)
<http://gyros.dk/usenet/html/hrsize.shtml> (højde og farve på hr)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 02-09-05 23:43

> Jeg har et par gamle sider om styling af hr:

OK, tak. Har prøvet, men konstateret at det ikke virker i FF
Kan dog skyldes andre fejl, f.eks. forkert doctype, som ikke er på plads
endnu.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-09-05 08:50

Poul Erik Jensen skrev:

> OK, tak. Har prøvet, men konstateret at det ikke virker i FF

Må vi se dit forsøg (online)?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 05-09-05 12:26

> Må vi se dit forsøg (online)?

De er altid online! - det er www.skolekammeraten.dk jeg forsøger at
tilpasse, men mine width's-CSSer ville ikke fungere - og midt i forsøget
var validerings-siden åbentbart overbelastet - og jeg med
..
http://www.skolekammeraten.dk/galleri1.php har jeg brugt som "klud" - og fik
det også til at fungere, men nu opfører width sig underligt og i FF lukkes
appletten med menu inde i en ramme.

Det er muligt at jeg kan rette op på det ved valideringen, der forhåbentlige
har en mere tålelig responstid nu.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 05-09-05 16:53

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev i en meddelelse
> Det er muligt at jeg kan rette op på det ved valideringen, der
> forhåbentlige har en mere tålelig responstid nu.

Det har hjulpet )

Der er dog stadig noget, der trods valideringsgodkendelse ikke virker efter
hensigten i FF - undermenuerne overlapper, så den praktisk talt er umuligt
at bruge. Det er sikkert en følge af, at den applet jeg benytter ikke kan
være i en tabelcelle i FF (?)

hr class kan tilsyneladende ikke benyttes i en div blok, der kræver at blive
afbrudt inden hr og gentoptaget. Er det rigtigt finder jeg det usmidigt og
kluntet.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-09-05 21:52

Poul Erik Jensen skrev:

> hr class kan tilsyneladende ikke benyttes i en div blok, der
> kræver at blive afbrudt inden hr og gentoptaget.

Nej, det er ikke korrekt. Men dine klassenavne til hr er ugyldige;
klasse- og id-navne må ikke starte med et ciffer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 05-09-05 22:33

> klasse- og id-navne må ikke starte med et ciffer.

Aha, det var bare en brostensbelægning )

Hvorfor reagerer validatoren så ikke med røde streger?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-09-05 23:02

Poul Erik Jensen skrev:

> Hvorfor reagerer validatoren så ikke med røde streger?

De ugyldige klassenavne er ikke en fejl i forhold til html-koden -
så html-validatoren brokker sig ikke.

I css er det en generel regel om navngivning man skal have fat i:

,-------- [ The following rules always hold: ]
| [...]
| In CSS 2.1, identifiers (including element names, classes, and IDs
| in selectors) can contain only the characters [A-Za-z0-9] and ISO
| 10646 characters U+00A1 and higher, plus the hyphen (-) and the
| underscore (_); they cannot start with a digit, or a hyphen
| followed by a digit. Only properties, values, units, pseudo-
| classes, pseudo-elements, and at-rules may start with a hyphen (-);
| other identifiers (e.g. element names, classes, or IDs) may not.
`--------
<http://www.w3.org/TR/CSS21/syndata.html#q6>

Det resulterer så i en parsefejl når du prøver at validere hr.90.
Parsefejl optræder på et tidspunkt hvor validatoren endnu ikke har
opdelt (parset) koden i de bestanddele - blokke, selektorer,
egenskaber, værdier mv. - den består af. Derfor er det sværere at
give en fyldestgørende fejlmeddelelse. Jeg skal ikke gøre mig klog
på om det er muligt at komme med en mere fornuftig fejl, men bare
anføre at det næppe er simpelt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 06-09-05 00:16

> De ugyldige klassenavne er ikke en fejl i forhold til html-koden -
> så html-validatoren brokker sig ikke.

Det cvar nu også CSS-valideringen jeg mente, da det jo er der de defineres.
Men der er sat et bogstav foran, så spiller det.

Nu mangler så blot kosmetikken (farveangivelse af scrollskakter, der jo ikke
er tilladeligt )