Et nemt dansk hjemmeside program?
Fra : AlbertE

Dato : 02-09-05 13:52

Min mor vil gerne lave sin egen hjemmeside og i den forbindelse, skal hun
have fat i et godt nemt og overskueligt dansk hjemmeside program. Hun har
ingen erfaring overhovedet og hun har som sådan heller ingen interesse i
hvordan siden er bygget op (HTML kode m.v.) men blot hvordan den ser ud og
hvordan hun gør det. Siden skal så uploades med FTP til en server. Serveren
understøtter ikke ASP eller Frontpage ekstensions.

Hvad findes der? Jeg har søgt på internettet og har da også fundet et par
stykker (jeg har glemt navnen), men jeg synes de var alt for svære at bruge.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 02-09-05 14:16

On 2005-09-02, AlbertE <ae77162_2@hotmail.com> wrote:
> Hvad findes der? Jeg har søgt på internettet og har da også fundet et par
> stykker (jeg har glemt navnen), men jeg synes de var alt for svære at bruge.

Har du prøvet Stones Webwriter:
http://www.webwriter.dk/

Tilmed et dansk produkt. Jeg ved dog ikke om det er for svært. Frontpage,
findes den på dansk?

Fra : AlbertE

Dato : 02-09-05 14:49

> Har du prøvet Stones Webwriter:
> http://www.webwriter.dk/
> Tilmed et dansk produkt. Jeg ved dog ikke om det er for svært. Frontpage,
> findes den på dansk?

Jeg har prøvet Stone og den var ikke så nem igen for en nybegynder. Den
behøver ikke kunne en masse - bare det mest basale. Frontpage ved jeg ikke
om den understøtter FTP upload og den er dum at bruge, da man sikkert nemt
kan komme til at bruge FP ekstensions og det understøtter serveren ikke.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-09-05 17:43

AlbertE skrev:

>Jeg har prøvet Stone og den var ikke så nem igen for en nybegynder. Den
>behøver ikke kunne en masse - bare det mest basale.

NVU kan anbefales.

http://mozilla.dk/nvu
--
Knud

Fra : AlbertE

Dato : 03-09-05 01:09

> NVU kan anbefales.

Jeg har prøvet den men den kunne ikke FTP uploade samt havde den absolut sti
til billeder istedet for relativ.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-09-05 09:41

Den 03-09-05 02.08 skrev AlbertE følgende:

> Jeg har prøvet den men den kunne ikke FTP uploade samt havde den absolut sti
> til billeder istedet for relativ.

Så har har du gjort noget forkert. Der er dog en enkelt mangel ved
FTP-understøttelsen, idet den kun understøtter passive mode. Skulle du
bruge et af de få webhoteller, der kun understøtter active mode, kan Nvu
ikke uploade i den nuværende version.

Den mest udbredte fejl, hvis man ikke kan uploade, er, at man angiver en
undermappe som ftp://minhjemmeside.dk/mitnavn - man skal blot angive
ftp://minhjemmeside.dk.

Billederne uploades selvfølgelig med relativ sti.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skrot mus og tastatur, i fremtiden kan du styre computeren med stemmen,

Fra : Peter Westh

Dato : 02-09-05 22:24

"AlbertE" <ae77162_2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Frontpage ved jeg ikke om den understøtter FTP upload og den er dum at
> bruge, da man sikkert nemt kan komme til at bruge FP ekstensions og det
> understøtter serveren ikke.

Frontpage understøtter FTP upload, og du kommer ikke til at bruge server
extensions medmindre du anstrenger dig for det. Frontpage er slet ike så
dårlig som det var engang, det er efterhånden blevet et helt okay program,
der med lidt omhyggelighed også kan lave en helt pæn kode.

/P

Fra : Jeppe Bundsgaard

Dato : 02-09-05 20:41

AlbertE wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> hvordan siden er bygget op (HTML kode m.v.) men blot hvordan den ser ud og

Hej AlbertE
Jeg vil anbefale dig at se på de såkaldte cms-programmer. Det er programmer
med hvilke du kan lave hjemmesider direkte på nettet - ingen koder er
nødvendige - så det er lige noget for din mor og alle vi andre der vil tænke
på indholdet og ikke teknikken, når vi laver hjemmesider.

Jeg kan anbefale dig www.smartsitepublisher.dk - bl.a. fordi jeg selv har
udviklet det. Men jeg synes da også du skal se på nogle af de andre - søg på
cms i google.

Mvh
Jeppe

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : John P [jopa]

Dato : 02-09-05 21:00

Jeppe Bundsgaard skriblede bla:

> Jeg kan anbefale dig www.smartsitepublisher.dk - bl.a. fordi jeg selv
> har udviklet det.

Lige så lidt som jeg kan anbefale mit eget kan jeg heller ikke anbefale dit.
Specielt med de priser og ikke valid kode

Nøjes med dine rekvalmer i din signatur

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Jeppe Bundsgaard

Dato : 02-09-05 21:50

John P [jopa] wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Lige så lidt som jeg kan anbefale mit eget kan jeg heller ikke anbefale dit.
> Specielt med de priser og ikke valid kode

Det er gratis for AlbertE's mor, så jeg forstår ikke at prisen skulle være et
problem. Det koster penge for dem der skal tjene penge på det - det er vel ikke
så urimeligt at jeg gerne vil have lidt udbytte af at bruge nætter og huller i
tiden på at udvikle dette værktøj til dem? Og så synes jeg for øvrigt det er
sjovt når folk bruger mit program - fordi det så giver mening at udvikle det.

Det validerer ikke fordi jeg bl.a. har tilladt mig at inkludere et flash-objekt
- og fordi explorer kan noget det ikke må for w3. Jeg er enig i at man skal
tilstræbe validering - men jeg synes at denne puritanske holdning der er flere
her i nyhedsgrupperne der lægger for dagen, er lidt for fanatisk. For øvrigt
sjovt at du har en javascriptfejl (linje 2, tegn 1) i dit cms, som du jo så
alligevel også fik nævnt

Når det er sagt, så vil jeg sige at jeg faktisk synes at det burde mere frem i
folks bevidsthed at man nu godt kan lave hjemmesider uden at være superkoder -
så vi kan få flere til at lave indhold på nettet, for det er jo det internettet
er så fremragende til.

Med venlig hilsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-09-05 23:34

Jeppe Bundsgaard wrote:

> Jeg er
> enig i at man skal tilstræbe validering - men jeg synes at denne
> puritanske holdning der er flere her i nyhedsgrupperne der lægger for
> dagen, er lidt for fanatisk.

Det har da intet med hverken puritanisme eller fanatisme at gøre.

Standarden er udviklet med det formål, at udviklerne af browsere kan have en
fælles rettesnor - i modsætning til tidligere tiders krig mellem IE og NN,
hvor det nærmest var umuligt at lave sider, som kunne vises i begge
browsere.

Standarden har også det formål, at når hjemmesider er skrevet i henhold til
standarden (koden validerer), kan man nogenlunde forvente korrekt funktion
og ens visning i alle grafiske browsere (eks. lynx er et tekstbaseret
browser).

Hvis hver enkel udvikler af hjemmesider holder på deres ret til at kode
efter egen selvopfundet standard, vil jeg meget nødig være browserudvikler,
for hvordan hulen skal man kunne få siderne til at se fornuftige ud.

> [...]
> at være superkoder - så vi kan få flere til at lave indhold på
> nettet, for det er jo det internettet er så fremragende til.

Jamen så ret dit cms til, så det laver valid strict kode. Så enkelt er det.
Efterfølgende kan brugerne bare fylde indhold på og læne sig tilbage, for
siden kan forventes at fungere lige godt og se ens ud i alle browsere. ;)

Problemet er, at næsten ingen cms'er kan lave fornuftig valid kode - og de
få, der faktisk kan, koster en herregård plus tre-fire bondegårde.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : John P [jopa]

Dato : 03-09-05 09:23

> [...]
> dagen, er lidt for fanatisk. For øvrigt sjovt at du har en
> javascriptfejl (linje 2, tegn 1) i dit cms, som du jo så alligevel

Hej Jeppe netop fordi mit hjemmebryggede ikke validerer og er lavet med
tabeller gør at jeg ikke vil reklamere for det
Måske en dag når jeg bliver gammel og ikke har andet at lave så kigger jeg
på det

Bemærk venligst at vi skriver i html gruppen hvor det vel er rimeligt at vi
herinde beskæftiger os med overholdelse af standarter

ja da

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-09-05 21:50

Jeppe Bundsgaard <jeppe@bundsgaard.net> skrev:

> Jeg kan anbefale dig www.smartsitepublisher.dk - bl.a.
> fordi jeg selv har udviklet det.

Skulle du ikke lige kigge på din kode inden du anbefaler
det til andre:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.smartsitepublisher.dk%2Fmain%2Ftop%2Findex.php => Det er bare forsiden.

Vi bruger i forvejen en frygtelig masse tid på at lære folk
at skrive kode, og så prakker du folk et tabeldesign med
indbyggede fejl på ærmet

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 04-09-05 03:30

AlbertE skrev:

> [...]
> stykker (jeg har glemt navnen), men jeg synes de var alt for svære at bruge.

Inkluderer det TSW WebCoder? Hvis I er hurtige kan I stadig nå at få
TSW WebCoder 5 gratis, inden ejeren ændrer TSW fra free- til
shareware. Det er dansk udviklet og interntionalt anerkendt. Selv synes
jeg WC (ikke den mest flaterende forkortelse) er nemmere end Stones,
men det kommer vel an på behovene.

Hvis det I leder efter er en WYSIWYG-editor (WYSIWYG betyder What You
See Is What You Get) er der også en sådan inkluderet i WC, den er
bare ikke så stabil som man kunne ønske. FTP-manager, validering,
auto-proposal, PHP, CSS, you name it - it got it!

Håber ikke det blev for meget reklame

Malthe Sunesen

--
der selv bruger TSW Webcoder - surprise!