størrelse på html-dok
Fra : Leonard

Dato : 02-09-05 12:18

Hvor stort kan og må en html-side være?

Det er selvfølgelig om loadhastighed, men hvis den er underordnet, er
der så en grænse på et antal linier, antal Mb eller noget andet der
sætter en begrænsning?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-09-05 13:28

Leonard skrev:

> Hvor stort kan og må en html-side være?

Jeg har engang siddet og ventet på 16 MB. Det var noget
Flash-noget der var ineffektivt kodet.

> Det er selvfølgelig om loadhastighed, men hvis den er underordnet, er
> der så en grænse på et antal linier, antal Mb eller noget andet der
> sætter en begrænsning?

Jeg ved det ikke, men gætter på nej - ud over hvad afsender og
modtager selv sætter af systembegrænsninger. Der er i hvert fald
ikke nogen egenskab ved selve nettet der sætter nogen grænse. Det
er faktisk 'uvidende' om hvor mange pakker der hører til én fil.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-09-05 13:45

Leonard skrev:

> Hvor stort kan og må en html-side være?

Så stor som browser og styresystem kan håndtere.

> Det er selvfølgelig om loadhastighed, men hvis den er
> underordnet, er der så en grænse på et antal linier, antal Mb
> eller noget andet der sætter en begrænsning?

Der er et par ting der kan have indflydelse:

Lokal timeout: Hvis browseren bliver træt af at vente på en side.
Det er formentlig primært aktuelt hvis den side man venter på ikke
oplyser hvor stor den er (altså at der ikke sendes en content-
length-header - typisk ved en servergenereret side). I de tilfælde
kan browseren enten vælge helt at droppe siden, eller prøve at
hente den igen.

Servertimeout: Hvis en servergenereret side bruger længere tid end
sidens timeoutværdi, vil hele siden ikke blive vist. Den type
problemer skyldes dog typisk sider der tager lang tid at generere -
det er ikke nødvendigvis en særlig stor side set fra browseren.

Hukommelsen og i mindre grad processoren på klientmaskinen: En
ældre maskine vil hurtigere få problemer med en tung side end en ny
maskine. Filstørrelsen på involverede dokumenter har naturligvis
betydning, men sidens kompleksitet spiller også ind (jo flere
indlejrede tabeller eller avancerede css-rutiner der er i brug,
desto tungere bliver siden).

I praksis er det gerne hensynet til en fornuftig loadtid der sætter
grænsen for størrelsen af en html-side. Selv om en browser godt kan
vise en side hvis den får 10 minutter til det, er der ikke mange
brugere der gider vente så længe.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 02-09-05 19:59

In news:<k4dgh15qk9472lt9uluv7ukus511dlsntq@4ax.com>
Leonard typed:
> Hvor stort kan og må en html-side være?
>
> Det er selvfølgelig om loadhastighed, men hvis den er underordnet, er
> der så en grænse på et antal linier, antal Mb eller noget andet der
> sætter en begrænsning?

Tidligere var der en uskreven regel, at en side skulle loade inden for
10 sekunder, med adsl er det næppe nogen betydende begrænsning. men i
østeuropa og kina hvor 33.6 og 56 k modemmer stadig er ret udbredte der
slår regelen hårdt.

Jeg kan kun tale for mig selv, men jeg venter mindst 30 sekunder på en
side, men hvis siden viser tegn på den er under opbygning aå venter jeg
på den, også selv om der går et minut eller to. (sidder på en 128/512
forbindelse)

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--