/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Første sejltur
Fra : Steen Elm


Dato : 01-09-05 21:22

Hej

Jeg har planlagt at købe en båd i Åhus og sejle den hjem til Helsingborg.
Jeg har være på en uge sejlskole, men har aldrig sejlet alene før. Nogle
gode råd ?
Båden er på 7 meter.
Jeg har Det levande Sjökortet 2 Åhus-Strömstad og Bærbar med GPS.

Steen



 
 
Christian Gammelgaar~ (01-09-2005)
Kommentar
Fra : Christian Gammelgaar~


Dato : 01-09-05 21:53

Hej

Første råd: Hav papirskort med

Vh Christian

Steen Elm wrote:
> Hej
>
> Jeg har planlagt at købe en båd i Åhus og sejle den hjem til Helsingborg.
> Jeg har være på en uge sejlskole, men har aldrig sejlet alene før. Nogle
> gode råd ?
> Båden er på 7 meter.
> Jeg har Det levande Sjökortet 2 Åhus-Strömstad og Bærbar med GPS.
>
> Steen
>
>

*** Calle *** (01-09-2005)
Kommentar
Fra : *** Calle ***


Dato : 01-09-05 22:15

Steen Elm wrote:
> Hej
>
> Jeg har planlagt at købe en båd i Åhus og sejle den hjem til
> Helsingborg. Jeg har være på en uge sejlskole, men har aldrig sejlet
> alene før. Nogle gode råd ?
> Båden er på 7 meter.
> Jeg har Det levande Sjökortet 2 Åhus-Strömstad og Bærbar med GPS.
>
Når det er en nykøbt båd du ikke kender, så tag et par mand afsted i
tilfælde der opstår problemer.

--
*** Calle ***



Torben Henriksen (01-09-2005)
Kommentar
Fra : Torben Henriksen


Dato : 01-09-05 23:09

Hej Steen

For 3 md. siden købte jeg ny (gammel) båd i Helsingør. Den skulle sejles
hjem til Langø som ligger ved indsejlingen til Nakskov, da vi skulle sejle
den hjem i stræk nord om Sjælland havde jeg 2 erfarne mænd med, det var
absolut en stor fordel, Husk søkort, redningsveste, alarmblus m.m.
læg ruten ind på dit søkort og på GPS'en og husk du kender ikke
båden endnu, safty first. God tur

vh/Torben H.

"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev i en meddelelse
news:4qJRe.145449$dP1.501741@newsc.telia.net...
> Hej
>
> Jeg har planlagt at købe en båd i Åhus og sejle den hjem til Helsingborg.
> Jeg har være på en uge sejlskole, men har aldrig sejlet alene før. Nogle
> gode råd ?
> Båden er på 7 meter.
> Jeg har Det levande Sjökortet 2 Åhus-Strömstad og Bærbar med GPS.
>
> Steen
>
>



Harding E. Larsen (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 02-09-05 08:37

Steen Elm <steenelm@comhem.se> skrev:
>Hej
>
>Jeg har planlagt at købe en båd i
>Åhus og sejle den hjem til Helsingborg.
>Jeg har være på en uge sejlskole,
>men har aldrig sejlet alene før. Nogle
>gode råd ?
>Båden er på 7 meter.
>Jeg har Det levande Sjökortet 2
>Åhus-Strömstad og Bærbar med GPS.
>
>Steen

Hej Steen,

I rækken af velmenende råd er der to ting i dine spørgsmål jeg
hæfter mig ved.
Med den mangel på erfaring i at færdes til søs bør du få et par
stykker med som både har den fornødne erfaring og som har mindst
duelighedsbevis.
En uge på sejlerskole giver ingen erfaring kun at du har fået lidt
forsmag på det at færdes i en båd.
Det levende søkort må du endelig ikke betragte som det du skal
anvende til navigation.
Der er ifølge Kort og Matrikelstyrelsen, som har udviklet det, kun
et planlægnings- og informationsprogram for støtte under sejlads.
Styrken ligger i alle grundlæggende informationer om aktiviteter
til lands og til søs. Kort og billeder over havne giver gode
informationer inden anløb. Bevaringsværdige fyr og afsnittet om
søopmåling er heller ikke noget som man studerer når man sejler.

Inden du sejler ud skal din båd være udrustet med forskellige ting
prøv at se i dette link: http://www.sejlernet.dk/regel1.htm
Det giver et fingerpeg om hvad der bør være ombord. Ud fra dette
indhold af udrustning bør du lægge dit sikkerhedsniveau.

Med venlig hilsen

Harding


Torben Henriksen (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Torben Henriksen


Dato : 02-09-05 09:53


"Harding E. Larsen (slet 4HSHU)" <harding@4HSHUlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse >

>
> I rækken af velmenende råd er der to ting i dine spørgsmål jeg
> hæfter mig ved.
> Med den mangel på erfaring i at færdes til søs bør du få et par
> stykker med som både har den fornødne erfaring og som har mindst
> duelighedsbevis.
> En uge på sejlerskole giver ingen erfaring kun at du har fået lidt
> forsmag på det at færdes i en båd.
> Det levende søkort må du endelig ikke betragte som det du skal
> anvende til navigation.
> Der er ifølge Kort og Matrikelstyrelsen, som har udviklet det, kun
> et planlægnings- og informationsprogram for støtte under sejlads.
> Styrken ligger i alle grundlæggende informationer om aktiviteter
> til lands og til søs. Kort og billeder over havne giver gode
> informationer inden anløb. Bevaringsværdige fyr og afsnittet om
> søopmåling er heller ikke noget som man studerer når man sejler.
>
> Inden du sejler ud skal din båd være udrustet med forskellige ting
> prøv at se i dette link: http://www.sejlernet.dk/regel1.htm
> Det giver et fingerpeg om hvad der bør være ombord. Ud fra dette
> indhold af udrustning bør du lægge dit sikkerhedsniveau.
>
> Med venlig hilsen
>
> Harding


Hej Harding

Helt enig i det du skriver, det var faktisk også det jeg mente
med mit indlæg

vh/Torben H.



Bent Pedersen (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Bent Pedersen


Dato : 02-09-05 15:35

"Harding E. Larsen (slet 4HSHU)" <harding@4HSHUlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11256468310.258026720548077@dtext.news.tele.dk...
> Steen Elm <steenelm@comhem.se> skrev:
>>Hej
>>
>>Jeg har planlagt at købe en båd i
>>Åhus og sejle den hjem til Helsingborg.
>>Jeg har være på en uge sejlskole,
>>men har aldrig sejlet alene før. Nogle
>>gode råd ?
>>Båden er på 7 meter.
>>Jeg har Det levande Sjökortet 2
>>Åhus-Strömstad og Bærbar med GPS.
>>
>>Steen
>
> Hej Steen,
>
> I rækken af velmenende råd er der to ting i dine spørgsmål jeg
> hæfter mig ved.
> Med den mangel på erfaring i at færdes til søs bør du få et par
> stykker med som både har den fornødne erfaring og som har mindst
> duelighedsbevis.
> En uge på sejlerskole giver ingen erfaring kun at du har fået lidt
> forsmag på det at færdes i en båd.
> Det levende søkort må du endelig ikke betragte som det du skal
> anvende til navigation.
> Der er ifølge Kort og Matrikelstyrelsen, som har udviklet det, kun
> et planlægnings- og informationsprogram for støtte under sejlads.
> Styrken ligger i alle grundlæggende informationer om aktiviteter
> til lands og til søs. Kort og billeder over havne giver gode
> informationer inden anløb. Bevaringsværdige fyr og afsnittet om
> søopmåling er heller ikke noget som man studerer når man sejler.
>
> Inden du sejler ud skal din båd være udrustet med forskellige ting
> prøv at se i dette link: http://www.sejlernet.dk/regel1.htm
> Det giver et fingerpeg om hvad der bør være ombord. Ud fra dette
> indhold af udrustning bør du lægge dit sikkerhedsniveau.
>
> Med venlig hilsen
>
> Harding
>

Okay, han er jo ikke på vej jorden rundt, så ro på nu.

Udover selvfølgelig et par erfarne gaster er det bedste råd nok at studere
vejr-udsigten. Og så tage konsekvensen og blive i havn hvis det ikke ser så
godt ud.

Mvh
Bent

Og god tur selvfølgelig.



Soren H (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Soren H


Dato : 02-09-05 16:10

Bent Pedersen wrote:
> "Harding E. Larsen (slet 4HSHU)" <harding@4HSHUlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelse news:11256468310.258026720548077@dtext.news.tele.dk...
>
>>Steen Elm <steenelm@comhem.se> skrev:
>>
>>>Hej
>>>
>>>Jeg har planlagt at købe en båd i
>>>Åhus og sejle den hjem til Helsingborg.
>>>Jeg har være på en uge sejlskole,
>>>men har aldrig sejlet alene før. Nogle
>>>gode råd ?
>>>Båden er på 7 meter.
>>>Jeg har Det levande Sjökortet 2
>>>Åhus-Strömstad og Bærbar med GPS.
>>>
>>>Steen
>>
>>Hej Steen,
>>
>>I rækken af velmenende råd er der to ting i dine spørgsmål jeg
>>hæfter mig ved.
>>Med den mangel på erfaring i at færdes til søs bør du få et par
>>stykker med som både har den fornødne erfaring og som har mindst
>>duelighedsbevis.
>>En uge på sejlerskole giver ingen erfaring kun at du har fået lidt
>>forsmag på det at færdes i en båd.
>>Det levende søkort må du endelig ikke betragte som det du skal
>>anvende til navigation.
>>Der er ifølge Kort og Matrikelstyrelsen, som har udviklet det, kun
>>et planlægnings- og informationsprogram for støtte under sejlads.
>>Styrken ligger i alle grundlæggende informationer om aktiviteter
>>til lands og til søs. Kort og billeder over havne giver gode
>>informationer inden anløb. Bevaringsværdige fyr og afsnittet om
>>søopmåling er heller ikke noget som man studerer når man sejler.
>>
>>Inden du sejler ud skal din båd være udrustet med forskellige ting
>>prøv at se i dette link: http://www.sejlernet.dk/regel1.htm
>>Det giver et fingerpeg om hvad der bør være ombord. Ud fra dette
>>indhold af udrustning bør du lægge dit sikkerhedsniveau.
>>
>>Med venlig hilsen
>>
>>Harding
>>
>
>
> Okay, han er jo ikke på vej jorden rundt, så ro på nu.
>
> Udover selvfølgelig et par erfarne gaster er det bedste råd nok at studere
> vejr-udsigten. Og så tage konsekvensen og blive i havn hvis det ikke ser så
> godt ud.
>
> Mvh
> Bent
>
> Og god tur selvfølgelig.
>
>
Helt enig med Bent !
Lad være med at skulle være i Helsingborg på en bestemt dag efter
afsejling !! - og lad være med for lange dagsmarcher.
Så tager du chancer du ikke burde hvis vejret driller (det gør det tit!).
Blæser det i havn, så blæser det mindst 30% mere ude på søen.
Papirsøkort, Kommas Havnelods, en lille MB/LB-transistorradio til
vejrudsigterne, og allerhelst mindst een mere med med sejlererfaring.
Hav altid (!!!!!!) redningsvest på, og er du tvunget til at gennemføre
alene, så er det en god ide at have en ca 25 meter tovende
(flydetovværk) slæbende efter båden i rum sø. Skulle du dratte overbord
har du en god chance for at gribe tovet før båden er væk. Det trick
anvendes af mange singlesejlere, men ellers følg Elvstrøms vise ord om
at falde over bord: "Lad være"!
Og husk at have (mobil)-kontakt med een i land. Fortæl hvor du sejler
hen hver dag, hvornår du mener du er fremme og hvornår du ringer igen !
God vind
Søren Hedemand
37 år ved rorpinden

Steen Elm (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 02-09-05 16:37

Tak for alle de gode råd.

Jeg har taget fri fra mandag til torsdag og jeg SKAL ikke komme fredag, men
ville gerne, så jeg tager det helt roligt og tager det som en oplevelse. Går
det helt i kludder, kan jeg sejle ind til en havn og få båden transporteret
over land i stedet. Jeg kender ikke rigtigt nogen der sejler, så derfor
bliver turen alene. Jeg har selvfølgelig også planlagt både redningsvest,
livline og 2 mobiltelefoner. Men angående søkort. Hvorfor er et papirskort
bedre ? Det er vel det samme de har scannet ind ? Forskellen er vel bare at
med en GPS kan man også se hvor man er. Selvfølgelig er det godt at have
hvis strømmen går.

Steen



Soren H (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Soren H


Dato : 02-09-05 16:58

Steen Elm wrote:
> Tak for alle de gode råd.
>
> Jeg har taget fri fra mandag til torsdag og jeg SKAL ikke komme fredag, men
> ville gerne, så jeg tager det helt roligt og tager det som en oplevelse. Går
> det helt i kludder, kan jeg sejle ind til en havn og få båden transporteret
> over land i stedet. Jeg kender ikke rigtigt nogen der sejler, så derfor
> bliver turen alene. Jeg har selvfølgelig også planlagt både redningsvest,
> livline og 2 mobiltelefoner. Men angående søkort. Hvorfor er et papirskort
> bedre ? Det er vel det samme de har scannet ind ? Forskellen er vel bare at
> med en GPS kan man også se hvor man er. Selvfølgelig er det godt at have
> hvis strømmen går.
>
> Steen
>
>
Du ka da osse klare dig på den måde du beskriver, og plotnings-track'et
fra GPS'en er da en stor hjælp til at overbevise dig selv om at du ikke
er ved at ende som en berømt russisk ubåd ved Karlskrona.
Jeg/vi har da haft ganske stor fornøjelse af vores bærbare med DLS og
udtag fra GPS'en nede på kortbordet denne sommer, men som gammel sejler
har man en indgroet mistillid til alt det dér elektronik, - men
selvfølgelig: Et papirkort ka da osse blæse overbord.
Nu sejler du jo langs kysten hele vejen, og man må gå ud fra at den
svenske klippekyst ikke sådan former sig om gennem årene, så der er nok
ganske god overensstemmelse mellem dit DLS og papirkort.
Mvh
Søren Hedemand
"Det er menneskeligt at sejle!"

Bent Pedersen (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Bent Pedersen


Dato : 02-09-05 20:21


"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev i en meddelelse
news:qk_Re.32897$d5.187884@newsb.telia.net...
> Tak for alle de gode råd.
>
> Jeg har taget fri fra mandag til torsdag og jeg SKAL ikke komme fredag,
> men
> ville gerne, så jeg tager det helt roligt og tager det som en oplevelse.
> Går
> det helt i kludder, kan jeg sejle ind til en havn og få båden
> transporteret
> over land i stedet. Jeg kender ikke rigtigt nogen der sejler, så derfor
> bliver turen alene. Jeg har selvfølgelig også planlagt både redningsvest,
> livline og 2 mobiltelefoner. Men angående søkort. Hvorfor er et papirskort
> bedre ? Det er vel det samme de har scannet ind ? Forskellen er vel bare
> at
> med en GPS kan man også se hvor man er. Selvfølgelig er det godt at have
> hvis strømmen går.
>
> Steen
>
>

Når du ikke har sejlet så meget vil jeg nu råde dig til at tage selskab med.
Alene ved havne-manøvrer, med en båd du ikke kender, i en fremmed havn...det
holder ikke. Så gør det ikke så meget hvis makkeren ikke har sejlet før.
M.h.t. søkort syntes jeg nu man har et bedre overblik på papir-kortet.

Hvor langt er der egentlig?

mvh
bent



Steen Elm (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 02-09-05 20:48


"Bent Pedersen" <bentp@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4318a605$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev i en meddelelse
> news:qk_Re.32897$d5.187884@newsb.telia.net...
> > Tak for alle de gode råd.
> >
> > Jeg har taget fri fra mandag til torsdag og jeg SKAL ikke komme fredag,
> > men
> > ville gerne, så jeg tager det helt roligt og tager det som en oplevelse.
> > Går
> > det helt i kludder, kan jeg sejle ind til en havn og få båden
> > transporteret
> > over land i stedet. Jeg kender ikke rigtigt nogen der sejler, så derfor
> > bliver turen alene. Jeg har selvfølgelig også planlagt både
redningsvest,
> > livline og 2 mobiltelefoner. Men angående søkort. Hvorfor er et
papirskort
> > bedre ? Det er vel det samme de har scannet ind ? Forskellen er vel bare
> > at
> > med en GPS kan man også se hvor man er. Selvfølgelig er det godt at have
> > hvis strømmen går.
> >
> > Steen
> >
> >
>
> Når du ikke har sejlet så meget vil jeg nu råde dig til at tage selskab
med.
> Alene ved havne-manøvrer, med en båd du ikke kender, i en fremmed
havn...det
> holder ikke. Så gør det ikke så meget hvis makkeren ikke har sejlet før.
> M.h.t. søkort syntes jeg nu man har et bedre overblik på papir-kortet.
>
> Hvor langt er der egentlig?
>
> mvh
> bent


Måske, men der er ingen. Der er ca. 130 sømil



Harding E. Larsen (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 02-09-05 20:34

Steen Elm <steenelm@comhem.se> skrev:
>Tak for alle de gode råd.
>
>Jeg har taget fri fra mandag til
>torsdag og jeg SKAL ikke komme fredag, men
>ville gerne, så jeg tager det helt
>roligt og tager det som en oplevelse. Går
>det helt i kludder, kan jeg sejle ind
>til en havn og få båden transporteret
>over land i stedet. Jeg kender ikke
>rigtigt nogen der sejler, så derfor
>bliver turen alene. Jeg har
>selvfølgelig også planlagt både
>redningsvest,
>livline og 2 mobiltelefoner. Men
>angående søkort. Hvorfor er et papirskort
>bedre ? Det er vel det samme de har
>scannet ind ? Forskellen er vel bare at
>med en GPS kan man også se hvor man
>er. Selvfølgelig er det godt at have
>hvis strømmen går.
>
Vejrudsigten for mandag til onsdag kan du se på DMI.
Der loves 5 m/s fra sydøst mandag og tirsdag. Det kan give lidt sø
modsø i "Nordens Biscayen". Du skulle meget gerne være/have
passeret Ystad inden onsdag. Onsdag kommer vinden fra sydvest 6
m/s med nogen regn og der er en rimelig lang tur til Falsterbo
Kanalen. Der er flere muligheder for at søge havn undervejs om
vejret skulle være for dårligt. Vær opmærksom på gennemsejlingen
af Falsterbo Kanalen. Slusen kan være oppe selvom det ser ud som
om du direkte kan sejle igennem. Se på lyssætningen evt. kontakt
brovagten på VHF´en eller på telefon. Turen op til Øresundsbroen
burde ikke volde de store problemer. Vær opmærksom på at der i
området fra Klagshamn og op til Malmø kan der være en kraftig
strøm somi styrke er bestemt af dybderne.

M.h.t. anvendelse ad DLSK prøv at se i den medfølgende bog. Her er
der gode informationer "Før du sejler", "Når du sejler", "Hvis
uheldet er uden". Læg især mærke til: "Grundlaget for al sikker
navigering er søkort og farvandsbeskrivelse. Derfor siger loven,
at skipperen skal have de ajourførte søkort, sejlhåndbøger mm med
ombord, som er nødvendige i forhold til den planlagte sejlads.
Man gå behændigt uden om det at skrive at DLSK er et søkort eller
et navigationsredskab. Forordet er: Denne lille håndbog kan sammen
med Det levende Søkort hjælpe dig med at forbedre din sikkerhed
til søs.
Der skrives ikke at produktet er erstatning for søkort.
Vær opmærksom på at du skal sejle med baggrund i reglen i
søfartsreglerne om at man skal anvende al de til rådighed værende
hjælpemidler for sikker sejlads.
Anvendte du et rigtigt elektronisk navigationsprogram ville du
også blive præsenteret for en box med retningslinier der bl.a.
indeholder en pasus om at produktet kun skal være et hjælpemiddel
og ikke erstatter søkort. Det skal man klikke positivt på for at
programmet kører videre.
Der er ingen udgivere af disse produkter som vil tage ansvaret i
forhold til afvigelser fra de autoriserede opdaterede søkort.

En hel anden ting er at disse elektroniske produkter, under
normale omstændigheder, er ret stabile og og er det som du med
stor glæde og tilfredshed kan anvende. Husk at udprintning af
søkortdele fra DLSK ikke kan betragtes som søkort.

Læg også mærke til DLSKbogens afsnit om "Udstyr om bord".
Selvom en anden skribent påpeger at det ikke er en jordomsejling
du skal ud på og derfor nedtoner udstyrsmængden ombord. Så må jeg
pointere at det nok er bedre at se til den anbefalede udrunstning
end til den mere slappe holdning m.h.t. at have det fornødne
udstyr ombord.

Vær også opmærksom på at livliner ombord ikke er det samme som
slæbeliner. Livliner ombord skal være så korte at du ikke kan
komme udenbords.

Vær også opmærksom på algoritmen i din opbygning af sikkerheden
ombord i dit fartøj.
Hvor stort er dit forbrugsbatteri, hvor mange timer kan du aflade
med det forbrug som GPS, PC evt. lys og andet trækker.
Kender du batteriets tilstand? forventer du at kunne lade op i de
havne du frekventerer. Har du lader ombord, har du tilstrækkelig
lange ledninger og stikkombinationer til at kunne få strøm ombord.
Er der et anvendeligt backup batteri i hhv. PC og GPS. Hvor mange
timer kan de køre? Er de ladede helt op inden hver dags sejlads.
o.s.v, o.s.v. Der er mange ting som du skal tage i betragtning.

Trods alle disse formaninger som er meget positivt ment, så må du
have en rigtig god tur.
Du må meget gerne skrive om din tur efterfølgende.

Mvh/Harding


Steen Elm (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 02-09-05 20:59

Harding,

Mange tak for en overordenlig brugbar vejledning. Jeg tror jeg tager og
printer den ud og tager med den med mig. Jeg har godt tænkt på det med
strømmen og jeg ved faktisk ikke hvordan det ser ud med det, så jeg må kigge
på det når jeg kommer.

Jeg skal nok sige hvordan det ender.....hvis jeg kan...

Steen





"Harding E. Larsen (slet 72GZN)" <harding@72GZNlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11256898590.658045442996077@dtext.news.tele.dk...
> Steen Elm <steenelm@comhem.se> skrev:
> >Tak for alle de gode råd.
> >
> >Jeg har taget fri fra mandag til
> >torsdag og jeg SKAL ikke komme fredag, men
> >ville gerne, så jeg tager det helt
> >roligt og tager det som en oplevelse. Går
> >det helt i kludder, kan jeg sejle ind
> >til en havn og få båden transporteret
> >over land i stedet. Jeg kender ikke
> >rigtigt nogen der sejler, så derfor
> >bliver turen alene. Jeg har
> >selvfølgelig også planlagt både
> >redningsvest,
> >livline og 2 mobiltelefoner. Men
> >angående søkort. Hvorfor er et papirskort
> >bedre ? Det er vel det samme de har
> >scannet ind ? Forskellen er vel bare at
> >med en GPS kan man også se hvor man
> >er. Selvfølgelig er det godt at have
> >hvis strømmen går.
> >
> Vejrudsigten for mandag til onsdag kan du se på DMI.
> Der loves 5 m/s fra sydøst mandag og tirsdag. Det kan give lidt sø
> modsø i "Nordens Biscayen". Du skulle meget gerne være/have
> passeret Ystad inden onsdag. Onsdag kommer vinden fra sydvest 6
> m/s med nogen regn og der er en rimelig lang tur til Falsterbo
> Kanalen. Der er flere muligheder for at søge havn undervejs om
> vejret skulle være for dårligt. Vær opmærksom på gennemsejlingen
> af Falsterbo Kanalen. Slusen kan være oppe selvom det ser ud som
> om du direkte kan sejle igennem. Se på lyssætningen evt. kontakt
> brovagten på VHF´en eller på telefon. Turen op til Øresundsbroen
> burde ikke volde de store problemer. Vær opmærksom på at der i
> området fra Klagshamn og op til Malmø kan der være en kraftig
> strøm somi styrke er bestemt af dybderne.
>
> M.h.t. anvendelse ad DLSK prøv at se i den medfølgende bog. Her er
> der gode informationer "Før du sejler", "Når du sejler", "Hvis
> uheldet er uden". Læg især mærke til: "Grundlaget for al sikker
> navigering er søkort og farvandsbeskrivelse. Derfor siger loven,
> at skipperen skal have de ajourførte søkort, sejlhåndbøger mm med
> ombord, som er nødvendige i forhold til den planlagte sejlads.
> Man gå behændigt uden om det at skrive at DLSK er et søkort eller
> et navigationsredskab. Forordet er: Denne lille håndbog kan sammen
> med Det levende Søkort hjælpe dig med at forbedre din sikkerhed
> til søs.
> Der skrives ikke at produktet er erstatning for søkort.
> Vær opmærksom på at du skal sejle med baggrund i reglen i
> søfartsreglerne om at man skal anvende al de til rådighed værende
> hjælpemidler for sikker sejlads.
> Anvendte du et rigtigt elektronisk navigationsprogram ville du
> også blive præsenteret for en box med retningslinier der bl.a.
> indeholder en pasus om at produktet kun skal være et hjælpemiddel
> og ikke erstatter søkort. Det skal man klikke positivt på for at
> programmet kører videre.
> Der er ingen udgivere af disse produkter som vil tage ansvaret i
> forhold til afvigelser fra de autoriserede opdaterede søkort.
>
> En hel anden ting er at disse elektroniske produkter, under
> normale omstændigheder, er ret stabile og og er det som du med
> stor glæde og tilfredshed kan anvende. Husk at udprintning af
> søkortdele fra DLSK ikke kan betragtes som søkort.
>
> Læg også mærke til DLSKbogens afsnit om "Udstyr om bord".
> Selvom en anden skribent påpeger at det ikke er en jordomsejling
> du skal ud på og derfor nedtoner udstyrsmængden ombord. Så må jeg
> pointere at det nok er bedre at se til den anbefalede udrunstning
> end til den mere slappe holdning m.h.t. at have det fornødne
> udstyr ombord.
>
> Vær også opmærksom på at livliner ombord ikke er det samme som
> slæbeliner. Livliner ombord skal være så korte at du ikke kan
> komme udenbords.
>
> Vær også opmærksom på algoritmen i din opbygning af sikkerheden
> ombord i dit fartøj.
> Hvor stort er dit forbrugsbatteri, hvor mange timer kan du aflade
> med det forbrug som GPS, PC evt. lys og andet trækker.
> Kender du batteriets tilstand? forventer du at kunne lade op i de
> havne du frekventerer. Har du lader ombord, har du tilstrækkelig
> lange ledninger og stikkombinationer til at kunne få strøm ombord.
> Er der et anvendeligt backup batteri i hhv. PC og GPS. Hvor mange
> timer kan de køre? Er de ladede helt op inden hver dags sejlads.
> o.s.v, o.s.v. Der er mange ting som du skal tage i betragtning.
>
> Trods alle disse formaninger som er meget positivt ment, så må du
> have en rigtig god tur.
> Du må meget gerne skrive om din tur efterfølgende.
>
> Mvh/Harding
>



HKN (03-09-2005)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 03-09-05 08:38



>>
> Vejrudsigten for mandag til onsdag kan du se på DMI.
> Der loves 5 m/s fra sydøst mandag og tirsdag. Det kan give lidt sø
> modsø i "Nordens Biscayen". Du skulle meget gerne være/have
> passeret Ystad inden onsdag. Onsdag kommer vinden fra sydvest 6
> m/s med nogen regn og der er en rimelig lang tur til Falsterbo
> Kanalen. Der er flere muligheder for at søge havn undervejs om
> vejret skulle være for dårligt. Vær opmærksom på gennemsejlingen
> af Falsterbo Kanalen. Slusen kan være oppe selvom det ser ud som
> om du direkte kan sejle igennem. Se på lyssætningen evt. kontakt
> brovagten på VHF´en eller på telefon. Turen op til Øresundsbroen
> burde ikke volde de store problemer. Vær opmærksom på at der i
> området fra Klagshamn og op til Malmø kan der være en kraftig
> strøm somi styrke er bestemt af dybderne.

Slusen er kun åben 1 gang i timen - klokken hel.
Bemærk at der ved mange af de havne du kan søge ind til langs kysten, ofte
er sejlrender (fremgår af kortet), men at du ikke skal tro at der er meget
margin ud til sten m.m. I det hele taget er det ikke et farvand hvor det
er
smart at sejle helt ind under kysten i.

Det er i mine øjne ikke et farvand for en urutineret sejler.

Jeg er glad for at det ikke er min båd, som ligger ved siden af den
anløbningsplads du vælger når du kommer i en havn.

"just my 2 cents"

-Henrik


--
I am using the free version of SPAMfighter for private users.
It has removed 3 spam emails to date.
Paying users do not have this message in their emails.
Try www.SPAMfighter.com for free now!



Steen Elm (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 04-09-05 05:45

> Slusen er kun åben 1 gang i timen - klokken hel.
> Bemærk at der ved mange af de havne du kan søge ind til langs kysten, ofte
> er sejlrender (fremgår af kortet), men at du ikke skal tro at der er meget
> margin ud til sten m.m. I det hele taget er det ikke et farvand hvor det
> er
> smart at sejle helt ind under kysten i.
>
> Det er i mine øjne ikke et farvand for en urutineret sejler.

Så er det godt at man ikke bor der, for så kunne man vel ikke sejle ? Sælger
har lært sig at sejle i denne båd i disse farvande, så umiddelbart burde det
være muligt. Åhus havn er vel ikke lige en drøm for en nybegynder, men jeg
håber da at sælger giver et par tips.

> Jeg er glad for at det ikke er min båd, som ligger ved siden af den
> anløbningsplads du vælger når du kommer i en havn.
>
> "just my 2 cents"

Vi skal vel alle begynde et sted og Åhus, Kivik,Simrishamn eller Ystad er
vel ikke værre havne end Råå, Kyrkbacken, Borstahusen eller Mölle ? Jeg har
flere gange prøvet at lægge til med sejl og det burde vel være noget nemmere
med motor ?

Steen



ThomasB (04-09-2005)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 04-09-05 08:36

"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev i en meddelelse
> Vi skal vel alle begynde et sted og Åhus, Kivik,Simrishamn eller Ystad er
> vel ikke værre havne end Råå, Kyrkbacken, Borstahusen eller Mölle ?

I sidste uge (torsdag) krydsede vi fra Mölle til Helsingør i 13 m/sek SØ
vind.
Det tog 12(!) timer, og strømmen løb op til 2-3 knob imod os. (4 knob ud for
Helsingør)

Fra Mölle kunne vi lige præcis holde Gilleleje, og fra Gilleleje kunne vi
lige præcis holde Viken
Da vi var kommet til Hornbæk, krydsede vi helt inde under kysten, hvor
idvandet løber mod strømmen, eller er meget svag.

Til gengæld springer vinden irriterende inde under kysten, og ved bakker kan
der stå en stiv vind.

Det ville være løgn at påstå at det var en behagelig tur.

Ja, faktisk besluttede vi at gutterne kun måtte drikke én øl i timen, ellers
ville de have været skummet over

> Jeg har
> flere gange prøvet at lægge til med sejl og det burde vel være noget
> nemmere
> med motor ?

Ja, brug motoren når du kommer ind i fremmede havne. De fleste havne er
efterhånden så fyldt op med broer, at der er meget lidt plads til at
manøvrere for sejl. Men når du kender havnen er det ikke noget i vejen for
at sejle ind (og ud) for sejl.



Carsten Holck (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 02-09-05 21:02

Steen Elm said the following on 02-09-2005 17:36:
> Tak for alle de gode råd.
>
> Jeg har taget fri fra mandag til torsdag og jeg SKAL ikke komme fredag, men
> ville gerne, så jeg tager det helt roligt og tager det som en oplevelse. Går
> det helt i kludder, kan jeg sejle ind til en havn og få båden transporteret
> over land i stedet. Jeg kender ikke rigtigt nogen der sejler, så derfor
> bliver turen alene. Jeg har selvfølgelig også planlagt både redningsvest,
> livline og 2 mobiltelefoner. Men angående søkort. Hvorfor er et papirskort
> bedre ? Det er vel det samme de har scannet ind ? Forskellen er vel bare at
> med en GPS kan man også se hvor man er. Selvfølgelig er det godt at have
> hvis strømmen går.
>
Papirsøkort er ikke nødvendigvis bedre end elektronisk, det er noget
andet og det kan kun erstattes hvis du har et professionelt ECDIS system
med backup system osv. osv. - hvilket nok koster mere end du har givet
for din båd
Hvis du ikke har opdaterede søkort ombord overholder du ikke de mest
basale regler for sikker sejlads.
Kig iøvrigt på vagtholdsbekendtgørelsen (Bekendtgørelse nr 240 af 27/4
1998 "Bekendtgørelse om vagthold i skibe")


/carsten

Claus Tersgov (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 03-09-05 10:33


"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev

> Jeg har planlagt at købe en båd i Åhus og sejle den hjem til Helsingborg.
> Jeg har være på en uge sejlskole, men har aldrig sejlet alene før. Nogle
> gode råd ?
> Båden er på 7 meter.
> Jeg har Det levande Sjökortet 2 Åhus-Strömstad og Bærbar med GPS.

Få en erfaren skipper/besætning til det. Man sejler ikke en total ukendt båd
så langt som uerfaren......

Claus



ThomasB (03-09-2005)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 03-09-05 11:14

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
>> Jeg har planlagt at købe en båd i Åhus og sejle den hjem til Helsingborg.
>> Jeg har være på en uge sejlskole, men har aldrig sejlet alene før. Nogle
>> gode råd ?
>> Båden er på 7 meter.
>> Jeg har Det levande Sjökortet 2 Åhus-Strömstad og Bærbar med GPS.
>
> Få en erfaren skipper/besætning til det. Man sejler ikke en total ukendt
> båd
> så langt som uerfaren......

Hvorfor ikke?



Claus Tersgov (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 03-09-05 11:21


"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev

> > Få en erfaren skipper/besætning til det. Man sejler ikke en total ukendt
> > båd
> > så langt som uerfaren......
> Hvorfor ikke?

Fordi man ikke er rigtig klog..

Når man er nødsaget til at skulle spørge andre om, hvordan man griber sådan
en sejltur an, så er man ganske enkelt ikke kompetent til at føre båden på
betryggende vis!

Og når det endda er en total ukendt og fremmed båd, så burde det give sig
selv.

"Et er søkort at forstå........" fortsæt selv...

Claus



Steen Elm (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 03-09-05 11:37


> Når man er nødsaget til at skulle spørge andre om, hvordan man griber
sådan
> en sejltur an, så er man ganske enkelt ikke kompetent til at føre båden på
> betryggende vis!

Jeg troede det med at søge råd var det vi gjorde her ? Betyder det at der
ikke er nogen herinde der kan sejle ? Jeg spurgte om gode råd for en bestemt
tur, ikke om hvordan man sejler en båd.

> Og når det endda er en total ukendt og fremmed båd, så burde det give sig
> selv.
>
> "Et er søkort at forstå........" fortsæt selv...

Vi får vel at se.....

Steen



Claus Tersgov (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 03-09-05 16:52


"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev

> Jeg troede det med at søge råd var det vi gjorde her ? Betyder det at der
> ikke er nogen herinde der kan sejle ? Jeg spurgte om gode råd for en
bestemt
> tur, ikke om hvordan man sejler en båd.

Og du fik også det allerbedste råd!

Men den absolut begrænsede erfaring, du har og uden at have sejlet alene
før, så begiver man sig ikke ud i kattegats bølger med hurtigfærger,
trafikseparering i øresund osv. Og *slet* ikke i en båd, man ikke har det
fjerneste kendskab til.

Det er halsløs gerning og er direkte tåbeligt!

Hvad pokker vil du gøre, hvis du får haveri midt i kattegat?

Claus



Steen Elm (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 03-09-05 17:38


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:4319c5cc$0$18649$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev
>
> > Jeg troede det med at søge råd var det vi gjorde her ? Betyder det at
der
> > ikke er nogen herinde der kan sejle ? Jeg spurgte om gode råd for en
> bestemt
> > tur, ikke om hvordan man sejler en båd.
>
> Og du fik også det allerbedste råd!
>
> Men den absolut begrænsede erfaring, du har og uden at have sejlet alene
> før, så begiver man sig ikke ud i kattegats bølger med hurtigfærger,
> trafikseparering i øresund osv. Og *slet* ikke i en båd, man ikke har det
> fjerneste kendskab til.
>
> Det er halsløs gerning og er direkte tåbeligt!
>
> Hvad pokker vil du gøre, hvis du får haveri midt i kattegat?
>
> Claus
>
>

Claus, for faen. Jeg skal sgu ikke til Kattegat. Det kan jeg godt se ikke
ville være smart. Jeg har ikke tænkt mig at sejle længere ud fra kysten ind
jeg kan komme hurtigt ind hvis jeg ikke føler at jeg har styr på det.
Allerede i Kivik vil jeg have en god ide om dette og vil kunne sejle ind i
havnen der.

Steen



Claus Tersgov (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 04-09-05 10:02


"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev

> Claus, for faen. Jeg skal sgu ikke til Kattegat. Det kan jeg godt se ikke
> ville være smart. Jeg har ikke tænkt mig at sejle længere ud fra kysten
ind
> jeg kan komme hurtigt ind hvis jeg ikke føler at jeg har styr på det.

Skriver du ikke, at du skal sejle fra Århus til Helsingborg?

Men du vil måske sejler hele vejen syd om fyn og sjælland?

Claus



Claus Tersgov (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 04-09-05 10:06


"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev

> Claus, for faen. Jeg skal sgu ikke til Kattegat. Det kan jeg godt se ikke

Ok, nu forstår jeg bedre efter at have set Herman's indlæg. Jeg har desværre
fuldstændig læst det som Århus-Helsingborg, hvilket naturligvis er noget
ganske andet.

Beklager misforståelsen..

Claus



Harding E. Larsen (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 04-09-05 14:35

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev:
så begiver man sig ikke ud i
>kattegats bølger med hurtigfærger,
>trafikseparering i øresund osv. Og
>*slet* ikke i en båd, man ikke har det
>fjerneste kendskab til.
>
>Det er halsløs gerning og er direkte tåbeligt!
>
>Hvad pokker vil du gøre, hvis du får
>haveri midt i kattegat?
>
>Claus

Nu rabler det igen, Steen skal sejle fra Åhus som ligger i
Hanøbugten til Hälsingborg.

Mvh/Harding


ThomasB (03-09-2005)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 03-09-05 13:47

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
>> > Få en erfaren skipper/besætning til det. Man sejler ikke en total
>> > ukendt
>> > båd
>> > så langt som uerfaren......
>> Hvorfor ikke?
>
> Fordi man ikke er rigtig klog..

Sikke et godt argument.

> Når man er nødsaget til at skulle spørge andre om, hvordan man griber
> sådan
> en sejltur an, så er man ganske enkelt ikke kompetent til at føre båden på
> betryggende vis!

Men det er jo netop pointen i at spørge - nemlig' at få råd.

Steen har taget sejlerkusus, han har livliner, GPS, og 2 mobiltelefoner.

Hvad er det værste der kan ske?

> Og når det endda er en total ukendt og fremmed båd, så burde det give sig
> selv.

Det er en meget god måde at lære båden at kende på.

> "Et er søkort at forstå........" fortsæt selv...

Ja, mange sejlere vil gerne gøre deres hobby til en større videnskab,
samtidig kan de en masse drabelige historier der kan få selv den mest
optimistiske begynder til at få kolde fødder.

Vi taler altså ikke om blue water sejlads, men om en bette tur.






Claus Tersgov (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 03-09-05 16:54


"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev

> Steen har taget sejlerkusus, han har livliner, GPS, og 2 mobiltelefoner.

Så er han også godt udrustet!

Navnlig de to mobiltelefoner vil gøre gavn midt ude i kattegat!

Claus



Steen Elm (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 03-09-05 17:39


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:4319c651$0$18646$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev
>
> > Steen har taget sejlerkusus, han har livliner, GPS, og 2 mobiltelefoner.
>
> Så er han også godt udrustet!
>
> Navnlig de to mobiltelefoner vil gøre gavn midt ude i kattegat!
>
> Claus
>
>

Hvordan i alverden er det lige du får mig til Kattegat ??? Det må da være
Østersøen, så vidt jeg er bekendt.

Steen



Herman Persson (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Herman Persson


Dato : 03-09-05 19:12


"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev i en meddelelse
news:SkkSe.145585$dP1.501864@newsc.telia.net...
>
> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
> news:4319c651$0$18646$14726298@news.sunsite.dk...
>> Navnlig de to mobiltelefoner vil gøre gavn midt ude i kattegat!
>>
>> Claus
>>
>>
>
> Hvordan i alverden er det lige du får mig til Kattegat ???

Det fik jeg også, indtil nogen skrev om Falsterbo Hvis man læser lidt
hurtigt, sætter man det manglende 'r' ind i Åhus.

Hilsen Herman.


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 2581 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



Steen Elm (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 04-09-05 06:14

Århus ? Den fejl ville man ikke have lavet hvis man havde læst nogle af de
andre indlæg i tråden

Der bliver ingen Off-shore til mig i år. Liste hjem fra Åhus, en tur til Ven
og en tur til Gilleleje er vist hvad det kan blive til i denne sæson. Jeg
har tilmeldt mig navigationskursus her i efteråret og så skal der til
gengæld også sejles igennem næste sæson

Steen



> > Hvordan i alverden er det lige du får mig til Kattegat ???
>
> Det fik jeg også, indtil nogen skrev om Falsterbo Hvis man læser lidt
> hurtigt, sætter man det manglende 'r' ind i Åhus.
>
> Hilsen Herman.



ThomasB (04-09-2005)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 04-09-05 11:55

"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev i en meddelelse
> Århus ? Den fejl ville man ikke have lavet hvis man havde læst nogle af de
> andre indlæg i tråden
>
> Der bliver ingen Off-shore til mig i år. Liste hjem fra Åhus, en tur til
> Ven
> og en tur til Gilleleje er vist hvad det kan blive til i denne sæson. Jeg
> har tilmeldt mig navigationskursus her i efteråret og så skal der til
> gengæld også sejles igennem næste sæson

Gilleleje er efter min mening røvkedelig og fiskelugtende..

Ven er da meget hyggelig, meeeen..

Råå, Viken og Mölle er klart mine favoritter.

Især Mölle.. Den er meget sydlandsk.
Vær opmærksom på indsejlingen, den er lidt tricky hvis man ikke har været
der før.
Gå ind nordfra og hold overét båkerne. Mellem den grønne bøje og molen
ligger der nogle grimme sten, så hold godt ind til land. Lig der ikke hvis
der er N-NW vind over 8 m/sek, så ligger man alt for uroligt i havnen.

Kommer du til Råå, så glem lystbådehavnen og hold til bagbord, så kommer du
ind i kanalen hvor der er læ og rigtigt hyggeligt.



Steen Elm (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 04-09-05 17:35

Thomas,

Tak for vejledningerne.

Jeg har familie i Gilleleje, så derfor går en af de første turen nok dertil.

Du har ret i at den gamle havn i Råå er hyggeligere end den nye. Det er nok
her jeg vælger at sejle ind når jeg kommer hjem fra Åhus, så jeg ikke skal
ligge og fjolle rundt mellem færgerne, selvom Norra Hamnen er en dejlig havn


Steen



"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
news:431ad296$0$18638$14726298@news.sunsite.dk...
> "Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev i en meddelelse
> > Århus ? Den fejl ville man ikke have lavet hvis man havde læst nogle af
de
> > andre indlæg i tråden
> >
> > Der bliver ingen Off-shore til mig i år. Liste hjem fra Åhus, en tur til
> > Ven
> > og en tur til Gilleleje er vist hvad det kan blive til i denne sæson.
Jeg
> > har tilmeldt mig navigationskursus her i efteråret og så skal der til
> > gengæld også sejles igennem næste sæson
>
> Gilleleje er efter min mening røvkedelig og fiskelugtende..
>
> Ven er da meget hyggelig, meeeen..
>
> Råå, Viken og Mölle er klart mine favoritter.
>
> Især Mölle.. Den er meget sydlandsk.
> Vær opmærksom på indsejlingen, den er lidt tricky hvis man ikke har været
> der før.
> Gå ind nordfra og hold overét båkerne. Mellem den grønne bøje og molen
> ligger der nogle grimme sten, så hold godt ind til land. Lig der ikke hvis
> der er N-NW vind over 8 m/sek, så ligger man alt for uroligt i havnen.
>
> Kommer du til Råå, så glem lystbådehavnen og hold til bagbord, så kommer
du
> ind i kanalen hvor der er læ og rigtigt hyggeligt.
>
>



Claus Tersgov (04-09-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 04-09-05 09:58


"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev

> Hvordan i alverden er det lige du får mig til Kattegat ??? Det må da være
> Østersøen, så vidt jeg er bekendt.

Og ovenstående er jo netop årsagen til, at jeg skriver, at du *IKKE* er
kompetent til at sejle denne tur!!

Claus



ThomasB (04-09-2005)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 04-09-05 11:05

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
>> Hvordan i alverden er det lige du får mig til Kattegat ??? Det må da være
>> Østersøen, så vidt jeg er bekendt.
>
> Og ovenstående er jo netop årsagen til, at jeg skriver, at du *IKKE* er
> kompetent til at sejle denne tur!!

Claus, du trænger til en lur




ThomasB (04-09-2005)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 04-09-05 08:24

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
>> Steen har taget sejlerkusus, han har livliner, GPS, og 2 mobiltelefoner.
>
> Så er han også godt udrustet!

Ja, til kystsejlads er han.

> Navnlig de to mobiltelefoner vil gøre gavn midt ude i kattegat!

Nu skal han ikke til Kattegat, men sejle langs kysten fra Åhus til
Helsingborg.

Fortæl mig nu; hvad er det værste der kan ske?



Steen Elm (06-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 06-09-05 14:32

Hej

Efter at have købt og beset min nye båd, besluttede jeg, af flere årsager at
lade den transportere på lastbil istedet. For det første var udvalget af
sejludstyr (og generekt andet) begrænset i Åhus. Jeg kunne ikke få de søkort
jeg skulle bruge og ikke nogen rigtig livline. Båden var ikke rigtigt
udrustet til tursejlads, bla. var der ikke udstyr til opladning af
batteriet, ferskvandssystemer var ikke koplet til og ingen elektrisk lys. Da
jeg så i morges vågnede op i tæt tåge besluttede jeg mig til at ringe til et
"åkeri". Det koster mig så ca 4000, men jeg tror det var den rigtige
beslutning. Jeg kunne ikke tænke mig at ligge i tåge midt i Østersøen uden
strøm til GPS'en. I øvrigt bekræftede sælger min vurdering at jeg skulle ca
2 sømil ud fra kysten før jeg kunne begynde at gå mod syd og indtil kysten
og det er lidt længere ud end jeg brød mig om.

Men nu kan jeg så gå og glæde mig til min Magnifik Midget, "Line" kommer til
byen, for så skal der sejles. Korte ture !

Steen



Carsten Holck (07-09-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 07-09-05 10:03

Steen Elm wrote:
> Hej
>
> Efter at have købt og beset min nye båd, besluttede jeg, af flere årsager at
> lade den transportere på lastbil istedet. For det første var udvalget af
> sejludstyr (og generekt andet) begrænset i Åhus. Jeg kunne ikke få de søkort
> jeg skulle bruge og ikke nogen rigtig livline. Båden var ikke rigtigt
> udrustet til tursejlads, bla. var der ikke udstyr til opladning af
> batteriet, ferskvandssystemer var ikke koplet til og ingen elektrisk lys. Da
> jeg så i morges vågnede op i tæt tåge besluttede jeg mig til at ringe til et
> "åkeri". Det koster mig så ca 4000, men jeg tror det var den rigtige
> beslutning. Jeg kunne ikke tænke mig at ligge i tåge midt i Østersøen uden
> strøm til GPS'en. I øvrigt bekræftede sælger min vurdering at jeg skulle ca
> 2 sømil ud fra kysten før jeg kunne begynde at gå mod syd og indtil kysten
> og det er lidt længere ud end jeg brød mig om.
>
> Men nu kan jeg så gå og glæde mig til min Magnifik Midget, "Line" kommer til
> byen, for så skal der sejles. Korte ture !
>
> Steen
>
Hej,

Tillykke, jeg er overbevist om at det var en overordentlig
fornuftig/seriøs beslutning.
At du føler dig utryg ved at være 2sm fra kysten viser også at du har
handlet fornuftigt, når du får noget mere routine vil du opleve at det
vender, så du føler dig utryg ved at være *nærmere* end 2sm fra land
IMO er det et eksempel på "rettidig omhu"
TIllykke med din nye båd og jeg er sikker på at du nok skal få glæde af
den - Jeg tror at din beslutning viser at det næppe er dig vil får at se
http://forsvaret.dk/SOK/S%C3%B8redning/

Velkommen på havet..

/carsten

Steen Elm (10-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 10-09-05 20:49

Jeg ved ikke om jeg ville være decideret utryg, men jo længere man kommer ud
jo mindre chance er der for at mobilen virker og så har jeg kun sejlet i et
område hvor man aldrig er mere en 1 sømil fra kysten

En fordel ved at have sejlet den hjem ville jo også være at jeg så nu ville
have en båd MED mast på som jeg kunne sejle i istedet for at sidde her og
skrive

Steen

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
news:431eacd8$0$84014$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Steen Elm wrote:
> > Hej
> >
> > Efter at have købt og beset min nye båd, besluttede jeg, af flere
årsager at
> > lade den transportere på lastbil istedet. For det første var udvalget af
> > sejludstyr (og generekt andet) begrænset i Åhus. Jeg kunne ikke få de
søkort
> > jeg skulle bruge og ikke nogen rigtig livline. Båden var ikke rigtigt
> > udrustet til tursejlads, bla. var der ikke udstyr til opladning af
> > batteriet, ferskvandssystemer var ikke koplet til og ingen elektrisk
lys. Da
> > jeg så i morges vågnede op i tæt tåge besluttede jeg mig til at ringe
til et
> > "åkeri". Det koster mig så ca 4000, men jeg tror det var den rigtige
> > beslutning. Jeg kunne ikke tænke mig at ligge i tåge midt i Østersøen
uden
> > strøm til GPS'en. I øvrigt bekræftede sælger min vurdering at jeg skulle
ca
> > 2 sømil ud fra kysten før jeg kunne begynde at gå mod syd og indtil
kysten
> > og det er lidt længere ud end jeg brød mig om.
> >
> > Men nu kan jeg så gå og glæde mig til min Magnifik Midget, "Line" kommer
til
> > byen, for så skal der sejles. Korte ture !
> >
> > Steen
> >
> Hej,
>
> Tillykke, jeg er overbevist om at det var en overordentlig
> fornuftig/seriøs beslutning.
> At du føler dig utryg ved at være 2sm fra kysten viser også at du har
> handlet fornuftigt, når du får noget mere routine vil du opleve at det
> vender, så du føler dig utryg ved at være *nærmere* end 2sm fra land
> IMO er det et eksempel på "rettidig omhu"
> TIllykke med din nye båd og jeg er sikker på at du nok skal få glæde af
> den - Jeg tror at din beslutning viser at det næppe er dig vil får at se
> på http://forsvaret.dk/SOK/S%C3%B8redning/
>
> Velkommen på havet..
>
> /carsten



Torben Henriksen (10-09-2005)
Kommentar
Fra : Torben Henriksen


Dato : 10-09-05 21:43

Hej Steen

Stol aldrig på din mobil når du er til søs måske kan den række
måske ikke, mobilen er beregnet til samtaler på landog intet andet.
For et par dage siden sejlede jeg hjem fra Spodsbjerg til Langø
en tur på 11,5 n/m midtvands ville jeg afprøve mobilen, resultat
noget skratten og et par enkelte ord det var alt.
Tag et VHF/DSC kursus og køb en radio, det er det eneste
der dur. Og tillykke med dit nye skiv'

vh/Torben H

"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev i en meddelelse
news:xMGUe.33485$d5.188760@newsb.telia.net...
> Jeg ved ikke om jeg ville være decideret utryg, men jo længere man kommer
> ud
> jo mindre chance er der for at mobilen virker og så har jeg kun sejlet i
> et
> område hvor man aldrig er mere en 1 sømil fra kysten
>
> En fordel ved at have sejlet den hjem ville jo også være at jeg så nu
> ville
> have en båd MED mast på som jeg kunne sejle i istedet for at sidde her og
> skrive
>
> Steen
>



Egon Stich (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 11-09-05 12:15


"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev i en meddelelse
news:xMGUe.33485$d5.188760@newsb.telia.net...
> Jeg ved ikke om jeg ville være decideret utryg, men jo længere man kommer
ud
> jo mindre chance er der for at mobilen virker og så har jeg kun sejlet i
et
> område hvor man aldrig er mere en 1 sømil fra kysten
>
> En fordel ved at have sejlet den hjem ville jo også være at jeg så nu
ville
> have en båd MED mast på som jeg kunne sejle i istedet for at sidde her og
> skrive
>
> Steen
>
> "Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
> news:431eacd8$0$84014$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Steen Elm wrote:
> > > Hej
> > >
> > > Efter at have købt og beset min nye båd, besluttede jeg, af flere
> årsager at
> > > lade den transportere på lastbil istedet. For det første var udvalget
af
> > > sejludstyr (og generekt andet) begrænset i Åhus. Jeg kunne ikke få de
> søkort
> > > jeg skulle bruge og ikke nogen rigtig livline. Båden var ikke rigtigt
> > > udrustet til tursejlads, bla. var der ikke udstyr til opladning af
> > > batteriet, ferskvandssystemer var ikke koplet til og ingen elektrisk
> lys. Da
> > > jeg så i morges vågnede op i tæt tåge besluttede jeg mig til at ringe
> til et
> > > "åkeri". Det koster mig så ca 4000, men jeg tror det var den rigtige
> > > beslutning. Jeg kunne ikke tænke mig at ligge i tåge midt i Østersøen
> uden
> > > strøm til GPS'en. I øvrigt bekræftede sælger min vurdering at jeg
skulle
> ca
> > > 2 sømil ud fra kysten før jeg kunne begynde at gå mod syd og indtil
> kysten
> > > og det er lidt længere ud end jeg brød mig om.
> > >
> > > Men nu kan jeg så gå og glæde mig til min Magnifik Midget, "Line"
kommer
> til
> > > byen, for så skal der sejles. Korte ture !
> > >
> > > Steen
> > >
> > Hej,
> >
> > Tillykke, jeg er overbevist om at det var en overordentlig
> > fornuftig/seriøs beslutning.
> > At du føler dig utryg ved at være 2sm fra kysten viser også at du har
> > handlet fornuftigt, når du får noget mere routine vil du opleve at det
> > vender, så du føler dig utryg ved at være *nærmere* end 2sm fra land
> > IMO er det et eksempel på "rettidig omhu"
> > TIllykke med din nye båd og jeg er sikker på at du nok skal få glæde af
> > den - Jeg tror at din beslutning viser at det næppe er dig vil får at se
> > på http://forsvaret.dk/SOK/S%C3%B8redning/
> >
> > Velkommen på havet..
> >
> > /carsten
>
Hej.
Tillykke med skivet.
Og så:
Stol ALDRIG på mobilen.
Der er flere steder, end man kan få noget selskab til at indrømme, hvor der
intet signal er..!!
Også helt inde under land.
Ja selv på land..!!
Prøv f.ex. bøgeskoven på stevns.
Ligeledes store dele af Bøgestrømmen.
Jeg er sikker på, at andre kan oplyse om tilsvarende rundt omkring i vore
farvande.
Der er ingen vej uden om, vil man være sikker på kommunikation:
VHF...!!!
Tag dig et certifikat, og køb en VHF.

MVH
Egon



Steen Elm (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 11-09-05 14:17


"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
news:GSVUe.52$487.19@news.get2net.dk...
>
> "Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev i en meddelelse
> news:xMGUe.33485$d5.188760@newsb.telia.net...
> > Jeg ved ikke om jeg ville være decideret utryg, men jo længere man
kommer
> ud
> > jo mindre chance er der for at mobilen virker og så har jeg kun sejlet i
> et
> > område hvor man aldrig er mere en 1 sømil fra kysten
> >
> > En fordel ved at have sejlet den hjem ville jo også være at jeg så nu
> ville
> > have en båd MED mast på som jeg kunne sejle i istedet for at sidde her
og
> > skrive
> >
> > Steen
> >
> > "Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
> > news:431eacd8$0$84014$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > > Steen Elm wrote:
> > > > Hej
> > > >
> > > > Efter at have købt og beset min nye båd, besluttede jeg, af flere
> > årsager at
> > > > lade den transportere på lastbil istedet. For det første var
udvalget
> af
> > > > sejludstyr (og generekt andet) begrænset i Åhus. Jeg kunne ikke få
de
> > søkort
> > > > jeg skulle bruge og ikke nogen rigtig livline. Båden var ikke
rigtigt
> > > > udrustet til tursejlads, bla. var der ikke udstyr til opladning af
> > > > batteriet, ferskvandssystemer var ikke koplet til og ingen elektrisk
> > lys. Da
> > > > jeg så i morges vågnede op i tæt tåge besluttede jeg mig til at
ringe
> > til et
> > > > "åkeri". Det koster mig så ca 4000, men jeg tror det var den rigtige
> > > > beslutning. Jeg kunne ikke tænke mig at ligge i tåge midt i
Østersøen
> > uden
> > > > strøm til GPS'en. I øvrigt bekræftede sælger min vurdering at jeg
> skulle
> > ca
> > > > 2 sømil ud fra kysten før jeg kunne begynde at gå mod syd og indtil
> > kysten
> > > > og det er lidt længere ud end jeg brød mig om.
> > > >
> > > > Men nu kan jeg så gå og glæde mig til min Magnifik Midget, "Line"
> kommer
> > til
> > > > byen, for så skal der sejles. Korte ture !
> > > >
> > > > Steen
> > > >
> > > Hej,
> > >
> > > Tillykke, jeg er overbevist om at det var en overordentlig
> > > fornuftig/seriøs beslutning.
> > > At du føler dig utryg ved at være 2sm fra kysten viser også at du har
> > > handlet fornuftigt, når du får noget mere routine vil du opleve at det
> > > vender, så du føler dig utryg ved at være *nærmere* end 2sm fra land

> > > IMO er det et eksempel på "rettidig omhu"
> > > TIllykke med din nye båd og jeg er sikker på at du nok skal få glæde
af
> > > den - Jeg tror at din beslutning viser at det næppe er dig vil får at
se
> > > på http://forsvaret.dk/SOK/S%C3%B8redning/
> > >
> > > Velkommen på havet..
> > >
> > > /carsten
> >
> Hej.
> Tillykke med skivet.
> Og så:
> Stol ALDRIG på mobilen.
> Der er flere steder, end man kan få noget selskab til at indrømme, hvor
der
> intet signal er..!!
> Også helt inde under land.
> Ja selv på land..!!
> Prøv f.ex. bøgeskoven på stevns.
> Ligeledes store dele af Bøgestrømmen.
> Jeg er sikker på, at andre kan oplyse om tilsvarende rundt omkring i vore
> farvande.
> Der er ingen vej uden om, vil man være sikker på kommunikation:
> VHF...!!!
> Tag dig et certifikat, og køb en VHF.
>
> MVH
> Egon
>
>

Det har såmænd også været min intension hele tiden, men det er jo en
langsommelig historie så indtil jeg kan få et certifikat, må jeg bruge
mobilen de steder hvor det er muligt.



Claus Tersgov (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 11-09-05 15:43


"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev

> Det har såmænd også været min intension hele tiden, men det er jo en
> langsommelig historie så indtil jeg kan få et certifikat, må jeg bruge
> mobilen de steder hvor det er muligt.

Det tager en weekend eller tre aftener...

Hvis det hele tiden har være din intension, så kunne du jo have taget
certifikatet, inden du købte båd, navnlig hvis du har planer om at sejle
alene

PS kan du ikke kigge her: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
så du kan lære at klippe overflødig tekst fra. Du citerer hundrede linjer
hvoraf de fleste er overflødige, mens du selv kun skriver tre...

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit
Se billeder her: www.myboat.dk/blok.htm
Kom med nogle bud!



Steen Elm (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Elm


Dato : 11-09-05 16:47

> Det tager en weekend eller tre aftener...
>
> Hvis det hele tiden har være din intension, så kunne du jo have taget
> certifikatet, inden du købte båd, navnlig hvis du har planer om at sejle
> alene

Det er såmænd meget enkelt. Jeg ville gerne ud at sejle mens jeg stadig
kunne huske noget af det fra sejerskolen. Hvad hjælper det at jeg kan bruge
en VHF radio hvis jeg har glemt hvordan man sejler en båd ?

Steen



Bjarke Christensen (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 11-09-05 19:21

Hvis du har en smule "flair" for at lære, så behøver du ikke engang et
kursus.

Læs bøgerne *grundigt* og test dig selv på www.duelighed.dk. Så er det bare
til eksamen og bestå.

Det kan du snildt fikse her i de mørke vinteraftener og stige ned i båden
til foråret som en "VHF klar" mand.

Bjarke

"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> wrote in message
news:zjYUe.33547$d5.188806@newsb.telia.net...
>> Det tager en weekend eller tre aftener...
>>
>> Hvis det hele tiden har være din intension, så kunne du jo have taget
>> certifikatet, inden du købte båd, navnlig hvis du har planer om at sejle
>> alene
>
> Det er såmænd meget enkelt. Jeg ville gerne ud at sejle mens jeg stadig
> kunne huske noget af det fra sejerskolen. Hvad hjælper det at jeg kan
> bruge
> en VHF radio hvis jeg har glemt hvordan man sejler en båd ?
>
> Steen
>
>



Claus Tersgov (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 11-09-05 23:39


"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev

> Det er såmænd meget enkelt. Jeg ville gerne ud at sejle mens jeg stadig
> kunne huske noget af det fra sejerskolen. Hvad hjælper det at jeg kan
bruge
> en VHF radio hvis jeg har glemt hvordan man sejler en båd ?

Mon ikke det er for sent

Claus

--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit
Se billeder her: www.myboat.dk/blok.htm
Kom med nogle bud!



Egon Stich (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 11-09-05 21:31


"Steen Elm" <steenelm@comhem.se> skrev i en meddelelse
news:67WUe.33535$d5.188720@newsb.telia.net...
>
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> news:GSVUe.52$487.19@news.get2net.dk...
> >
>
> Det har såmænd også været min intension hele tiden, men det er jo en
> langsommelig historie så indtil jeg kan få et certifikat, må jeg bruge
> mobilen de steder hvor det er muligt.
>
Seelvfølgelig
Men nu kommer der snart en laaaang kedelig vinter, hvor man kan pusle med
tanker om hvilket udstyr man vil anskaffe, samt tage diverse certifikater.
God vind.

MVH
Egon



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste