Cynthia Says - men hvad?
Fra : Preben Larsen

Dato : 30-08-05 21:02

Hej gruppe!
Her er et lille uddrag af en test hos
http://www.contentquality.com/ - og nedenunder den del af koden,
der bliver henvist til i den første "Failure":

10.5 Until user agents (including assistive technologies) render
adjacent links distinctly, include non-link, printable characters
(surrounded by spaces) between adjacent links.
Rule: 10.5.1 - All Anchor elements not surrounding images cannot
be directly adjacent.
Failure - Anchor Element found at Line: 52, Column: 7 is directly
adjacent to the Anchor element that precedes it.
Failure - Anchor Element found at Line: 65, Column: 7 is directly
adjacent to the Anchor element that precedes it.
Failure - Anchor Element found at Line: 66, Column: 7 is directly
adjacent to the Anchor element that precedes it.

praksis</a>
(linje 52) <a href="#kontakt">&raquo; Kontak til dette
websted</a>

Kan nogen sige mig, hvad der står her på godt dansk!?

mvh
Preben Larsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Haase

Dato : 30-08-05 22:00

Preben Larsen skrev dette den 30-08-2005 22:02:

> [...]
> Failure - Anchor Element found at Line: 52, Column: 7 is directly
> adjacent to the Anchor element that precedes it.
[SNIP]
> Kan nogen sige mig, hvad der står her på godt dansk!?

Der står såmænd bare at du skal have nogle tegn omkranset af mellemrum,
mellem dine links, som ikke er del af dine links. Grunden hertil er,
såvidt jeg ved, så diverse browsere kan finde ud af, hvornår de enkelte
links begynder og slutter.

--
Michael Haase

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 31-08-05 17:13

In news:<ae37f$4314c85b$3e3d8433$13860@news.arrownet.dk>
Michael Haase typed:

> [...]
> Grunden hertil er, såvidt jeg ved, så diverse browsere kan finde ud
> af, hvornår de enkelte links begynder og slutter.

Det er sådan set rigtigt nok men koden &nbsp; som er et blanktegn der
ikke ombrydes løser problemet. Problemet er knyttet til en ældre praksis
hvor man brugte [] omkring menupunkter, så man har fra den tid valgt, at
der skal være "noget" der adskiller to links ud over et blanktegn, et af
de mest brugte talesyntese programmer Jaws kan godt adskille links, selv
om der ikker er noget som helst der skiller dem. Det er et punkt, hvor
man godt kan diskutere om det har nogen berettigelse overhovedet mere i
standarden.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Preben Larsen

Dato : 31-08-05 20:47

Hej Johnny Winther Ronnenberg

> [...]
> om der ikker er noget som helst der skiller dem. Det er et punkt, hvor
> man godt kan diskutere om det har nogen berettigelse overhovedet mere i

Vil du give os et konkret eksempel på, hvorledes problemet afhjælpes på
nedenstående stump html-kode. Fejlen er her rapporteret på linje 52!
Angående "standarden" så skilter rigtig mange sider med AAA - mindre er det
rene fordærv, hvis man læser om berettiglesen af denne test på Cynthia
Says..!?

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 01-09-05 17:04

In news:<4316094d$0$18637$14726298@news.sunsite.dk>
Preben Larsen typed:
> [...]
> 52! Angående "standarden" så skilter rigtig mange sider med AAA -
> mindre er det rene fordærv, hvis man læser om berettiglesen af denne

Ja der hvor du har indsat "(linie 52)" indsætter du "&nbsp;" istedet.
Hvis det skal leve helt op til standarden sætter du et almindeligt
mellemrum på hver side. Lad os lige gentage hvad punktet der giver
fejlen siger.

> 10.5 Until user agents (including assistive technologies) render
> adjacent links distinctly, include non-link, printable characters
> (surrounded by spaces) between adjacent links.

Denne betingelse i reglerne og i testen burde være bortfaldet, for
browserne kan godt adskille links og har kunnet genem de sidste to tre
versioner. Så efter min mening er det her i orden at "snyde
validatoren", for det opstillede krav giver ingen mening mere. Såvidt
jeg husker rigtigt skal man tilbage til version 2 og 3 af IE og NS for
at støde på problemet med links uden adskiller og derfra stammer det at
sætte [ links ] i knækparanteser, det var simpelthen tidens løsning på
problemet

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg