Tabeller og transparency
Fra : Bjørn

Dato : 30-08-05 11:39

Hej,

Jeg har en hjemmeside hvor på jeg har 2 tabeller.

A's definition:
background='graphics/background.jpg' style="background-repeat: no-repeat;
border-left: medium none #9BBB2D; border-right: medium none #9BBB2D;
border-top-style: none; border-top-width: medium; border-bottom-style: none;
border-bottom-width: medium">

B's definition:
Alpha(Opacity=80, FinishOpacity=80, Style=2, StartX=0, StartY=0,
FinishX=100, FinishY=100);" border='1' align='center' width='750'
style="border-collapse: collapse" bordercolor="#9BBB2D" cellspacing='2'
cellpadding='2'>

Tabellen B er så placeret inden i A. A's baggrundsbillede ses som vandmærke
i tabellen B.

Mit problem er så at jeg i B vil have placeret et forgrundsbillede - men
dette billede arver gennemsigtigheden fra B. Dvs vandmærket skinner også
igennem på de billeder jeg placerer i tabellen...

Hvordan kan dette undgåes? :)

--
Mvh Bjørn :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-08-05 12:02

Bjørn skrev:

> Jeg har en hjemmeside hvor på jeg har 2 tabeller.

Må vi se den online. Det er svært at gennemskue koden uden en
eksempelside.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bjørn

Dato : 30-08-05 12:30

> Må vi se den online. Det er svært at gennemskue koden uden en
> eksempelside.

Selvfølgelig :)

Jeg har dog modificeret ret kraftigt på indholdet af siden, for bedre at
kunne vise hvad fejlen er:

http://www.norgaardsweb.dk/test/?side=arbejdsomraader&id=10

Tabellen A er med den hvide baggrund med 3 streger.

B er tabellen med billedet af min nevø der vasker min bil :)

Meningen er så at jeg ikke vil kunne se stregerne på billedet af bilen, men
i resten af B.

Var det forståeligt?

--
Mvh Bjørn :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-08-05 16:53

Bjørn wrote:

> http://www.norgaardsweb.dk/test/?side=arbejdsomraader&id=10

Prøv at starte med at tilføje siden en Document Type Declaration og en
tegntabeldefinition:

http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/dtd.asp

Derefter validerer du din side, så den følger standarderne, I øjeblikket
optræder fejlen i IE men ikke i FF.

http://validator.w3.org/ - validering af html
http://jigsaw.w3.org/css-validator/ - validering af css

Ret de fejl, du får melding om og vend så tilbage med problemet. Får du
problemer med at rette nogle af fejlene, kan du selvfølgelig spørge om det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-05 20:01

> Ret de fejl, du får melding om og vend så tilbage med problemet. Får du
> problemer med at rette nogle af fejlene, kan du selvfølgelig spørge om
det.

Så er jeg her igen :)

Følgene finder CSS-validatoren fejl i:
[...]

Fejlen består i:
Parse Error - Opacity=80, FinishOpacity=80, Style=2, StartX=0, StartY=0,
FinishX=100, FinishY=100

Umiddelbart er jeg ingen CSS-haj, så er må jeg have lidt hjælp :) Det ser ud
umiddelbart ud til at Alpha() ikke må tage parametre, men for mig virker
dette ikke logisk.

HTML validatoren fandt flere fejl, men umiddelbart er der kun 1 jeg kan
sætte en finger på driller i forbindelse med transparancy:
Line 73 column 138: there is no attribute "ALLOWTRANSPARENCY".

- hvis ikke man må bruge allowtransparency, hvad må man så? :)

På forhånd tak :)

--
Mvh Bjørn :)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-08-05 20:39

"Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> skrev:

>Line 73 column 138: there is no attribute "ALLOWTRANSPARENCY".
>
>- hvis ikke man må bruge allowtransparency, hvad må man så? :)

Allowtransparency er en IE-only ting, som er opfundet af MS,
fordi de ikke understøtter transparent ordentlig (= samme måde,
som Firefox/Mozilla, hvor man blot sætter background til at være
transparent i css).

Iøvrigt understøtter Opera slet ikke transparens i iframes.
--
Knud