Underlige links!! Hvad med farven ?
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-08-05 18:35

Hej
Jeg har lavet nogle links og givet dem:

a:link {
   color: grey;
}

.. det fungere osse fint nok, og alt det der. MEN!! Når jeg åbner
min hjemmeside i Internet Explore, bliver de pludselig blå og
lilla'.
Hvad kan det skyldes ? De er fine og grå i Mozilla.
Håber nogen kan hjælpe, da det ser meget dumt ud i IE!!

På forhånd tak.

Mvh Jesper Poulsen
http://p0ulsen.frac.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 29-08-05 18:39

Jesper Poulsen skrev:

> [...]
> lilla'.
> Hvad kan det skyldes ? De er fine og grå i Mozilla.
> Håber nogen kan hjælpe, da det ser meget dumt ud i IE!!

Links findes i 4 tilstande. a:link (normalt), a:hover (når musen er
over), a:active (når man er på den aktuelle side, kan differentieres i
forhold til a:link) a:visited (links man har besøgt) jeg vil skyde på,
at du ikke har stylet hverken a:active eller a:visited, gør du det, vil
du heller ikke få blå og lilla farver på dine links. (husk at style dem
i følgende rækkefølge: LoVe HAte altså: :link, :visited, :hover,
:active)

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-08-05 18:45

Sådan her ser det ud:

a {
text-decoration:none;
}

a:link {
   color: grey;
}
a:visited {
   color: grey;
}

a:hover {
   color: #9F474B;
}
a:active {
   background-color: #300000;
}

.. den øverste er for at fjerne understregningen af links.. Sådan har de
hele tiden set ud og det er, skulle jeg mene, som Claus sagde ?

Hvad er problemet ?

Mvh Jesper Poulsen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-08-05 18:56

Jesper Poulsen <jepperp14@hotmail.com> writes:

> Sådan her ser det ud:
>    color: grey;
> Hvad er problemet ?

Måske at "grey" ikke er en CSS farve. Det er "gray" til gengæld.
<URL:http://www.w3.org/TR/CSS21/syndata.html#value-def-color>

Der er sikkert browsere der accepterer flere farveord end disse (fx
den skrækkelige samling "X colors"), men det behøver de ikke.

(X colors: <URL:http://sedition.com/perl/rgb.html>)

/L

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-08-05 19:09

> Måske at "grey" ikke er en CSS farve. Det er "gray" til gengæld.
> <URL:http://www.w3.org/TR/CSS21/syndata.html#value-def-color>

Okay, tak. Det hjalp.

Mvh Jesper Poulsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-08-05 22:41

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Måske at "grey" ikke er en CSS farve. Det er "gray" til gengæld.

Forskellen på Uk-engelsk og US-engelsk. I html/css-sammenhæng skal man bruge
US-engelsk. Alternativt i dette tilfælde kan man definere farven med
HEX-kode eller som RGB

gray = #808080; = rgb(128,128,128);

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 30-08-05 18:23

In news:<431380e1$0$18638$14726298@news.sunsite.dk>
Erik Ginnerskov typed:

> Forskellen på Uk-engelsk og US-engelsk. I html/css-sammenhæng skal
> man bruge US-engelsk. Alternativt i dette tilfælde kan man definere
> farven med HEX-kode eller som RGB
>
> gray = #808080; = rgb(128,128,128);

Det var i sin tid NetScape der satte navne på de websikre farver, man
kan ikke forudsætte, at alle browsere kan forstå dem.

Farver bør derfor specificeres med enten hex eller rgb notation

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-08-05 22:40

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Det var i sin tid NetScape der satte navne på de websikre farver, man
> kan ikke forudsætte, at alle browsere kan forstå dem.

Hvis man holder sig til de 16 standardfarver: black, gray, silver, white,
navy, blue, green, lime, maroon, red, olive, yellow, teal, aqua, purple og
fuchsia, burde alle browsere forstå det.

Det er også de eneste farvenavne, der er valide. Alt andet brokker
validatorerne sig over.

> Farver bør derfor specificeres med enten hex eller rgb notation

Den er i hvert fald altid skudsikker, uanset nuance - også ved validering.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 31-08-05 08:54

Erik Ginnerskov wrote:

> Hvis man holder sig til de 16 standardfarver: black, gray, silver, white,
> navy, blue, green, lime, maroon, red, olive, yellow, teal, aqua, purple og
> fuchsia, burde alle browsere forstå det.

Gad vide om begge stavemåder (den amerikanske og den britiske) for grå
virker?

Jeg har brugt 'grey' og det virker vist uanset browser.

Mikkel

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-08-05 14:33

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

>Jeg har brugt 'grey' og det virker vist uanset browser.

Hos mig virker det ikke i IE.
--
Knud

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 31-08-05 14:45

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Hos mig virker det ikke i IE.

Hm... du har jo ret! FF og Opera godtager grey, men ikke IE. Jeg var
faktisk ikke opmærksom på, at ordet også kunne staves med a. Endnu
engang er det amerikanerne der bestemmer

Mikkel

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 31-08-05 17:04

Erik Ginnerskov skrev:

> Forskellen på Uk-engelsk og US-engelsk. I html/css-sammenhæng skal
> man bruge US-engelsk. Alternativt i dette tilfælde kan man definere
> farven med HEX-kode eller som RGB
>
> gray = #808080; = rgb(128,128,128);

Jep og det er også derfor det hedder color og ikke colour som på UK :)

Claus