højde af div med float img
Fra : Leonard

Dato : 28-08-05 20:22

Her: http://test.dhf-net.dk/
kan I se mit problem, som jeg har rodet med før, men aldrig fundet en
god løsning på.
Billedet er højere end den div det er placeret i og rager derfor ned
over i den div nedenunder. Da det er meningen at sitet skal opdateres
vha noget CMS, så ved jeg aldrig hvormeget tekst der er, jeg kan dog
aflæse billedets højde hvis det hjælper.
Men jeg vil gerne have div'en til at opføre sig som en tabelcelle, der
udvider sig i højden alt efter indholdet, også efter det floatede
billede.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Martin Hintzmann

Dato : 28-08-05 20:40

Leonard wrote:
> Her: http://test.dhf-net.dk/
> kan I se mit problem, som jeg har rodet med før, men aldrig fundet en
> god løsning på.

Sæt overflow til hidden på boksen.

..forside {
overflow:hidden;
}

--
Martin Hintzmann
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Martin Hintzmann

Dato : 28-08-05 20:42

Martin Hintzmann wrote:

> Sæt overflow til hidden på boksen.
>
> .forside {
> overflow:hidden;
> }

Glemte at sige at IE (that old piece of shit) skal have et ekstra hack
før det virker...

* html .forside {
   height:1%;
}

Ovenstående sætter hasLayout på boksen.
.... så skulle det også virker i gamle IE

--
Martin Hintzmann
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Leonard

Dato : 28-08-05 20:56

Martin Hintzmann <no@spam.invalid> wrote:

>... så skulle det også virker i gamle IE

Næsten, for der sker noget underligt når musen bevæges hen over
teksterne ved siden af billedet ... i IE, altså.

Fra : Martin Hintzmann

Dato : 28-08-05 23:23

Leonard wrote:

> Næsten, for der sker noget underligt når musen bevæges hen over
> teksterne ved siden af billedet ... i IE, altså.

Du er så stødt ind i endnu en IE fejl (må den brænde op i h.....)
Det er en peek-a-boo bug som du kan løse med position relative.

Læs mere bug'en her:
http://www.positioniseverything.net/explorer/peekaboo.html

--
Martin Hintzmann
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-08-05 21:28

Leonard wrote:
> Her: http://test.dhf-net.dk/

> Billedet er højere end den div det er placeret i og rager derfor ned
> over i den div nedenunder.

Jeg har kigget på siden med både IE 6 og FF 1.0.4 og både i 800×600px og
1024×768px. I alle fire tilfælde opførte dit billede sig eksemplarisk og
udvidede den omgivende div nedad efter behov.

Men du bør overveje at tildele billedet lidt margin-left. I IE ved stor
browser går tekstlinjerne helt tæt på billedet.

Skulle du fortsat selv se problemer, kan du efter teksten i den første div
indsætte en ekstra div, som du giver definitionen clear:both;

Eller du kan prøve at kigge på clearfix:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/float.asp#clearfix

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Leonard

Dato : 29-08-05 08:48

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Jeg har kigget på siden med både IE 6 og FF 1.0.4 og både i 800×600px og
>1024×768px. I alle fire tilfælde opførte dit billede sig eksemplarisk og
>udvidede den omgivende div nedad efter behov.

Det er fordi du ser på den version, hvor jeg har fulgt Martins råd,
men den var stadig gal når musen kom over teksterne ved siden af
billedet.

>Skulle du fortsat selv se problemer, kan du efter teksten i den første div
>indsætte en ekstra div, som du giver definitionen clear:both;

Og det klarede så situationen.

Fra : Leonard

Dato : 03-09-05 18:17

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Og det klarede så situationen.

Også alligevel ikke.
Jeg har stjålet CSS herfra:
http://bluerobot.com/web/layouts/view_css.asp?layout=layout3
og derefter tilføjet lidt for at få billederne til at kunne floate.

I IE virker det nu, men i FF sker der noget underligt, hvis jeg ændrer
bredde på mit browservindue: http://test.dhf-net.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 03-09-05 20:42

Hej Leonard!
> [...]
> og derefter tilføjet lidt for at få billederne til at kunne floate.
>
> I IE virker det nu, men i FF sker der noget underligt, hvis jeg ændrer

Jeg tror, at dit problem skyldes, at du bruger "position:absolute" på både
venstre-menu-, højre-menu- og indholds-div'ene...

Det er lidt lige som at blæse med mel i munden, at positionere noget
absolut, samtidig med, at man vil have det til at flyde....

Jeg ville nok lave noget i stil med dette:

#hoejremenu {
float:left;
width:30%;
o.s.v.
}

#venstremenu {
float:left;
width:20%;
margin-right:2%;
o.s.v.
}

#indhold {
float:left;
width:40%;
margin-right:2%;
o.s.v.
}

Jeg har ikke testet det, men vil mene, at det ikke giver samme problem, når
man ser siden i små vinduer...

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/
http://www-mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/

Fra : Leonard

Dato : 03-09-05 21:17

"Dennis Munding" <mail@invalid.com> wrote:

> [...]
>
>Det er lidt lige som at blæse med mel i munden, at positionere noget
>absolut, samtidig med, at man vil have det til at flyde....

Nu er det jo kun den i midten der skal give sig, men du ledte mig på
sporet, så nu virker det.

Ændrede #indhold til kun at have margin-top: 100px, da det eneste den
skal er at skabe luft i toppen ...

Fra : Dennis Munding

Dato : 04-09-05 20:37

Hej Leonard!"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er det jo kun den i midten der skal give sig, men du ledte mig på
> sporet, så nu virker det.

Synes nu ikke, at det viker særlig godt...
Hvis man minimerer vinduet, kommer din højre <div> til at ligge inde under
Set i MozillaFirefox 1.0.4.

> Ændrede #indhold til kun at have margin-top: 100px, da det eneste den
> skal er at skabe luft i toppen ...

Ok - du har fået plads til menuen på den måde...
Men personligt ville jeg kigge lidt mere på bredde angivet i %, og s fjerne
"position:absolute"...

Fra : Leonard

Dato : 04-09-05 20:43

"Dennis Munding" <mail@invalid.com> wrote:

>Men personligt ville jeg kigge lidt mere på bredde angivet i %, og s fjerne
>"position:absolute"...

og sådan er vi jo forskellige
Jeg ønsker ikke at menuerne i siderne ændrer størrelse, så jeg kan
ikke bruge % på dem.