Alger
Fra : johnDenmark

Dato : 05-06-01 18:19

Mit akvarium overbegros af 5-10 mm lange tynde alger både på planter, sten,
glas, m.m.

Jeg har et 55 . akvarium med passende mængde planter og fisk. Der udskiftes
5-10 l. vand pr. uge. Fiskene overfodres ikke og lyset er tændt ca. 10-11
timer pr dag. Akvariet står i et rum med nordvendt vindue og derfor ikke
meget naturligt lys (ingen direkte sol). Der er et filter med et
skumgummimedie som kører hele tiden og filteret rengøres varsomt ved hvert
vandskift - noget filtermedie sidder tilbage.

Hvad bør der gøres for at holde algerne nede og hvad kan problemet være??

John

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 05-06-01 19:04

"johnDenmark" <johndenmark@yahoo.com> writes:

> [...]
> [-SNIP-]
> Hvad bør der gøres for at holde algerne nede og hvad kan problemet være??

Det kunne være fordi du overfodrer dine fisk. Hvis det der (en del
af) problemet, så kan du sikkert godt gætte hvordan man undgår det ;)

/Esben

Fra : Fam. Pranskau-Wester~

Dato : 17-06-01 21:55

Hej John
Jeg har haft det samme algeproblem som jeg ikke kunne få has på men så fik
jeg et råd af en gammel akvarie-freak som jeg gerne vil give videre. du
køber noget ganske almindeligt brintogilte hos apoteket sammen med en
engangssprøjte så trækker du 25ml op i sprøjten og sprøjter det omhyggeligt
på algerne mens de er i akvariet, 1 minut efter vil du se en masse iltbobler
forlade algerne og når du har gjort dette en gang om dagen i en uge vil du
se algerne forsvinde, fiskene og planterne tager overhovedet ikke skade af
denne behandling.
MVH.
Steen Pranskau-Westermann.