scootergr.. 1320
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-08-05 20:54

Hej
Jeg har oprettet mig en hjemmeside.. Som kører fint og alt det
der. Jeg har oprettet den sådan at hver eneste tekstboks har en
specifik <div>. Det er jo dumt! Ved jeg godt. Jeg har delt alt
ind i nyheder, overskrifter, m.m. Jeg tror jeg har omkring 100
som hedder <div id="nyhed"> hvor der efter nyhed så er alle
tallene fra 1 til 100. Det er jo dumt, og er besværligt at rette
i. Derfor vil jeg gerne ha' lavet det med class. Sådan at alle
nyheder bare hedder <div class="nyhed"> og så i min css fil har
jeg ÈN som hedder nyhed, istedet for 100! Jeg kan dog ikke få det
til at virke. Jeg har læst artiklen på html.dk under css
tutorials, men det hjalp ikke vitterligt. Håber nogen kan
hjælpe.. På forhånd tak!

Mvh Jesper Poulsen
http://p0ulsen.frac.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-08-05 21:07

Jesper Poulsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> til at virke. Jeg har læst artiklen på html.dk under css
> tutorials, men det hjalp ikke vitterligt. Håber nogen kan

Hej Jesper

Når at man bruger id fra en css fil skal din reference være <div
id="navnet"> og sådan ser det ud i din css fil #navnet{Her er din
kode}

Men hvis du bruger class fra en css fil, skal din reference være
er din kode}

Håber at du kan forstå det :)

Mvh
Martin Jørgensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-08-05 00:15

Jesper Poulsen skrev:

> nyheder bare hedder <div class="nyhed"> og så i min css fil har
> jeg ÈN som hedder nyhed, istedet for 100!

Den kan se sådan ud:

..nyhed {
   border: solid;
}

Bemærk punktummet. Det er det der afgør at det er en klasse.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   http://fiduso.dk/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-08-05 13:58

> Den kan se sådan ud:
>
> ..nyhed {
>    border: solid;
> }

Okay. Tak. Forskellen på id og class er, hvis jeg har forstået det
korrekt, at id er til en "unik" ting. Altså man må ikke skrive <div
id="nyhed"> 2 gange. Men man må gerne skrive <div class="nyhed">
så mange gange man vil.. Ikke ?

Fra : Christoffer

Dato : 27-08-05 14:23

"Jesper Poulsen" <JepperP14@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> korrekt, at id er til en "unik" ting. Altså man må ikke skrive <div
> id="nyhed"> 2 gange. Men man må gerne skrive <div class="nyhed">
jep

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-08-05 17:16

> jep

Godt.. Tak!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-08-05 23:43

Christoffer wrote:
> "Jesper Poulsen" <JepperP14@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Nej, et id må kun bruges én gang på en side. Det kan du næsten høre af din
egen fortolkning, at et id er unikt. Det vil du også få at vide, hvis du
forsøger at validere en side, hvor du har brugt det samme id 2 eller flere
gange.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-08-05 14:43

> [...]
> forsøger at validere en side, hvor du har brugt det samme id 2 eller flere

Ja, det var osse det jeg prøvede at sige. Men tak.