Problemer med design
Fra : moso97ad

Dato : 26-08-05 15:34

r brug for et godt råd. Skal lave en hjemmeside, som I kan se på flg. link
http://www.frontmedia.dk/test/, men der er nogle problemer med siden.

1. Mine links samt teksten i bunden vil jeg meget gerne have centreret
horizontalt og vertikalt, hvordan kan jeg det?

2. I Mozilla udvider min top sig, når jeg skriver 'annoncesalg til
kvalitetsmedia'. Det skal den ikke, hvordan undgår jeg det?

3. Hvordan fastlåser jeg i det hele taget størrelsen på min 4 div'er, det
vigtigte er nok min top samt det store hvide tekstfelt?

Håber I kan hjælpe, eller det ved jeg I kan

--
Mvh.
Morten

moso97ad-no-spam@yahoo.dk
(fjern -no-spam)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-08-05 15:58

moso97ad wrote:
> [...]
>
> 1. Mine links samt teksten i bunden vil jeg meget gerne have centreret
> horizontalt og vertikalt, hvordan kan jeg det?

Tilføj denne kodelinje i både #nav og #bottom i css:

padding-top:5px;

> 2. I Mozilla udvider min top sig, når jeg skriver 'annoncesalg til
> kvalitetsmedia'. Det skal den ikke, hvordan undgår jeg det?

Prøv at lægge en <span></span> rundt om den tekst.

> 3. Hvordan fastlåser jeg i det hele taget størrelsen på min 4 div'er,
> det vigtigte er nok min top samt det store hvide tekstfelt?

Det store hvide felt skal have tilføjet en overflow:auto; i css, så vil
højden ikke blive ændret af eventuel mere indhold. Der kommer i stedet en
lodret scrollbar i højre side af det hvide felt.

Ellers er det bare at definere height og width i css.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : moso97ad

Dato : 26-08-05 20:52

> [...]
> lodret scrollbar i højre side af det hvide felt.
>
> Ellers er det bare at definere height og width i css.

Hej Erik,

Det vil jeg prøve.

Mvh.
Morten

Fra : moso97ad

Dato : 27-08-05 18:16

> Prøv at lægge en <span></span> rundt om den tekst.

Jeg har ændret lidt i min kode, da der også skulle en dropdown menu på
siden
http://www.frontmedia.dk/Morten/. Det fungerer fint i IE, men i Netscape
og
Mozilla, går det galt i højreside. Toplogoet udvider sig og kanten
forsvinder.

En løsning af det med toplogoet forsøgte jeg at løse med Eriks forslag om
span, men det ser ikke ud til at virke.

Er der nogen der har et godt råd

Mvh.
Morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-08-05 23:40

moso97ad wrote:

> [...]
> Netscape og
> Mozilla, går det galt i højreside. Toplogoet udvider sig og kanten

Læg din reviderede side ud. Så er det lettere at se, hvor langt du er nået.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 28-08-05 07:20

moso97ad skrev:

> [...]
>
> En løsning af det med toplogoet forsøgte jeg at løse med Eriks
> forslag om span, men det ser ikke ud til at virke.

Det med en dropdown menu, prøv at tage et kig på www.webdesign101.dk
eller www.htmldog.com og led efter son of suckerfish. MÅDEN man laver
dorp downs på i dag, er med lister. Ikke at din metode er forkert, men
det gør det nok lidt lettere at overskue. (og med IE7 kan vi helt undgå
javascripts og diverse .htc indstillinger, og alt er stylet og lavet i
css. vi glæder os som små børn :) )

Claus

Fra : moso97ad

Dato : 28-08-05 22:15

"Claus Jacobsen" <Claus@spammigikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det gør det nok lidt lettere at overskue. (og med IE7 kan vi helt undgå
> javascripts og diverse .htc indstillinger, og alt er stylet og lavet i

Hej Claus,

Det er første gang, at jeg laver sådan en dropdown menu, så jeg var helt på
bar bund.
Vil dog tage et kig på de links, som du henviser til, for jeg er
interesseret i at lave det på den letteste måde.

Mvh.
Morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-08-05 21:01

moso97ad wrote:

> En løsning af det med toplogoet forsøgte jeg at løse med Eriks
> forslag om span, men det ser ikke ud til at virke.

Jeg har nu haft tid til at lege lidt med det. Tilføj denne linje i css til
din blok #top:

background-repeat: no-repeat;

Så skulle din top opføre sig ordentligt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : moso97ad

Dato : 28-08-05 22:13

> [...]
> din blok #top:
>
> background-repeat: no-repeat;
>
> Så skulle din top opføre sig ordentligt.

Tak for hjælpen med toppen. Det virkede sørme, nu mangler jeg bare at få
teksfeltet fil også at opføre sig ordentligt i netscape.

Mvh.
Morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-08-05 22:59

moso97ad wrote:

> nu mangler jeg bare at
> få teksfeltet fil også at opføre sig ordentligt i netscape.

Hvad præcis er problemet?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : moso97ad

Dato : 28-08-05 23:12

> Hvad præcis er problemet?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov
> http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
> http://html-faq.dk/

Det må være den varme linie

Hvis jeg åbner siden www.frontmedia.dk/Morten i Netscape eller Mozilla, så
forsvinder rammen i højre side i tekstfeltet, men det skyldes måske, at jeg
har sat en scroller på?

En anden ting jeg lige skal høre dig om er, at hjemmesiden ikke er optimal,
hvis man ser den i en skærmopløsning på mindre end 1024x768. Kan man få
siden til at tilpasse sig automatisk på brugerens skærm, eller vil en
løsning være, at jeg bare laver designet om, så den minimum kan ses i
800x600?

Mvh.
Morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-08-05 23:53

moso97ad wrote:

> Det må være den varme linie

;)

> Hvis jeg åbner siden www.frontmedia.dk/Morten i Netscape eller
> Mozilla, så forsvinder rammen i højre side i tekstfeltet, men det
> skyldes måske, at jeg har sat en scroller på?

Jeg ser ikke nogen scroller i FF. Men i IE ser jeg noget hvidt noget, der
ser ud som om du har pillet ved scrollbarens udseende. Vær rar at lade være
med det. Scrollbaren er brugernes værktøj, ikke en del af din hjemmeside.

> [...]
> optimal, hvis man ser den i en skærmopløsning på mindre end 1024x768.
> Kan man få siden til at tilpasse sig automatisk på brugerens skærm,

Ja, nøjes med at sætte bredde på en fælles div, som indeholder alt det andet
og sæt bredden på den i procenter. Så tilpasser det sig automatisk. Det
giver så bare et problem med den gif, du har som baggrund i #top.

> at jeg bare laver designet om, så den
> minimum kan ses i 800x600?

Så skal du sætte bredden ned til ca. 760px. Husk så at få flyttet det røde
felt i højre side af din topgif, så det ikke bliver klippet af.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : moso97ad

Dato : 31-08-05 20:40

> [...]
> være
> med det. Scrollbaren er brugernes værktøj, ikke en del af din

OK!

> Så skal du sætte bredden ned til ca. 760px. Husk så at få flyttet det
røde
> felt i højre side af din topgif, så det ikke bliver klippet af.

Jeg har nu sat bredden til 760, synes det så bedre ud.

Har dog stadig et problem i Mozilla og Netscape, som jeg ikke kan finde en
løsning på.
Se på http://www.frontmedia.dk/Morten/reflexioner.htm. Menuen i toppen
kommer til at fylde 2 linier, men den skal være på én ligesom i IE.
Hvordan
kan jeg løse det problem???

Iøvrigt takker for al den hjælp du har givet Erik. Det er jo lige før jeg
skylder en omgang

Mvh.
Morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-09-05 21:14

moso97ad wrote:

> [...]
> Se på http://www.frontmedia.dk/Morten/reflexioner.htm. Menuen i toppen
> kommer til at fylde 2 linier, men den skal være på én ligesom i IE.

Find det sted i din css, hvor der står:

.menublock,
.display
{
float:left;
width: 152px;
}

og ret det, så der står:

.menublock,
.display
{
float:left;
width: 108px;
}

> Iøvrigt takker for al den hjælp du har givet Erik. Det er jo lige før
> jeg skylder en omgang

Hvor og hvornår? ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-08-05 21:30

moso97ad skrev:
> Har dog stadig et problem i Mozilla og Netscape, som jeg ikke
> kan finde en løsning på.
> Se på http://www.frontmedia.dk/Morten/reflexioner.htm.

Din indledende kommentar (<!-- saved from
url=(0022)http://internet.e-mail -->) får IE til at vise siden i
quirksmode, mens Firefox og Opera viser den i standardmode.
Start med at slette den kommentar (og tjek om det ændrer udseendet
i IE).

Du har desuden fejl i din xhtml-kode - ikke store fejl, men store
nok til også at forhindre validering af din css-kode. Prøv at
validere siden (xhtml + css) og vend tilbage når det er på plads.
Se evt. hvordan og hvorfor her: <http://www.html-faq.dk/1005.asp>,
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>.

NB: Hvorfor bruger du xhtml 1.1? Hvis man gerne vil følge
webstandarderne - og også vil have IE til at vise siden - bør man
holde sig til xhtml 1.0 (eller html). Se forklaringen her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/#ikke_xhtml11>
--
Jens Gyldenkærne Clausen