Elektroniske søkort - vektorbaserede...
Fra : Keld Rosenberg

Dato : 25-08-05 12:40

Hej gruppe

Nogen der har kendskab til et "prisbilligt" system (applikation +
vektorkort) til afvikling på en pc...???

Som tillige indeholder en eller anden form for elektronisk
opdateringsmulighed af kortene...

Hilsen Keld

"prisbilligt" definerer skriveren selv

Fra : Lars Holst

Dato : 25-08-05 13:20

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> said in news:430dadee$0$68390
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> [...]
> vektorkort) til afvikling på en pc...???
>
> Som tillige indeholder en eller anden form for elektronisk

Må jeg være frimodig og spørge til hvorfor det _skal_ være vektorbaserede?

--
Lars Holst

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 25-08-05 15:03

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> $edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Må jeg være frimodig og spørge til hvorfor det _skal_ være vektorbaserede?

Det må du gerne...

De kortsystemer jeg har set er for de flestes vedkommende rasterbaserede
kort, a la DLS..

For nyligt var jeg ude at sejle med vektorkort, og der oplevede jeg
funktionalitet som ikke findes i rasterkort, såsom at kunne definere en
"sejlervej" med en specifik vanddybde; zoom funktionen der ikke bare zoomer
grafikken op til noget ulæseligt og muligheden for at definere de lag jeg
vil se på kortet..

Derudover vil jeg gætte på at opdateringsdelen bør være ulig meget nemmere
at håndtere med vektorkort, der jo lever på toppen af en database.. om man
så må sige..

Rasterkort-opdateringen kræver jo at man downloader et fuldt kort... hvis
det altså bliver rettet...

Ovenstående er jo mine påstande, som jeg da meget gerne ser imødegået...

Jeg er i "slutfase" fsva. det at vælge system...

Hilsen Keld

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 25-08-05 15:35

Maxsea, SeaPro eller måske Oziexplorer.

MaxSea og SeaPro kan næsten "gå" på vandet, de kan bruge flere typer kort.
Ozi er yderst prisbillig og slet ikke så ringe endda.

Det lyder som om du vil have C-Map kvalitet til ingen penge.. det findes
desværre ikke :-/
Vektor kort købes typisk i pakker og kræver ofte licens, hvorimod Raster
kort kan ofte fåes enkeltvis eller hentes på nettet.

Mvh
Leon

Fra : Troels Hansen

Dato : 25-08-05 16:43

Leon Hulstroem (4220) wrote:

> Maxsea, SeaPro eller måske Oziexplorer.
>
> MaxSea og SeaPro kan næsten "gå" på vandet, de kan bruge flere typer kort.
> Ozi er yderst prisbillig og slet ikke så ringe endda.

Raymarine laver også et system, som dog nok vil virke bedst hvis man i
forvejen har raytheon/raymarine instrumenter i båden, men til gengæld
kan samle alle instrumenter på din pc.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-08-05 09:47

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev

> Må jeg være frimodig og spørge til hvorfor det _skal_ være vektorbaserede?

Jeg kan naturligvis ikke svare på hans vegne, og i øvrigt har jeg næsten
ikke en dyt begreb om elektroniske kort.

Men, det jeg har set af vektorkort er, at dels er filerne langt mindre og
giver derfor flere muligheder. F.eks. kan man arbejde i mange lag og derfor
have flere forskellige visninger. Eksempelvis kan man fjerne fyrvinkler,
bøjer, dybkurver, tekst, ligesom man kan zoome uendeligt. Dertil kommer, at
vektorgrafik er langt hurtigere end bitmap.

Så vektorgrafik har mange fordele..

Jeg har set Flemming's Torps system, og det var dælme smart...

Claus

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 26-08-05 13:53

> [...]
> vektorgrafik er langt hurtigere end bitmap.
>
> Så vektorgrafik har mange fordele..
>
> Jeg har set Flemming's Torps system, og det var dælme smart...

Ganske enig

Men hvad er Flemmings system for noget ?????

Keld

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-08-05 09:33

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> skrev

> Men hvad er Flemmings system for noget ?????

Det er Flemming jo egentlig meget bedre til at forklare end jeg er, men jeg
kan da gøre et forsøg.

Kortene er baseret på en god, halvdyr kortplotter. Der har han så tilsluttet
en speciel boks, som kan trække kortene ud af plotteren og overføre dem til
en pc. Så er det muligt via et program på pc'en at bruge kortene som et
komplet navigationssystem inkl. gps osv. Det smarte er, at man kan arbejde
uafhængigt på de to systemer.

Men det er helt sikkert ikke et alternativ til DLSK, fordi det er næppe
billigt. Men det er til dato det smarteste og mest anvendelige og brugbare
kortsystem, jeg har set.

Jeg kan desværre ikke huske navnet på plotteren

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-05 15:55

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en
meddelelse news:431025df$0$18648$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> anvendelige og brugbare
> kortsystem, jeg har set.
>
> Jeg kan desværre ikke huske navnet på plotteren

Hejsa,

Nu må jeg vist se at komme på banen - i en pause imellem
matchracetransmissionen fra Malmø ... På min sejlerferie har
jeg godt nok adgang til Internettet (via GPRS), men det er
meget langsomt og kostbart, da jeg skal betale kr. 15,- pr
MB som up/downloades, så jeg har stort set indstillet mine
"sejlads-nyhedsgruppe-læse-skrive-aktiviteter", når jeg er
på sejlerferie.

Men lad mig forsøge at give et resumé af *mine* overvejelser
og beslutninger vedr. Elektroniske Søkort.

Mange af læserne i denne nyhedsgruppe kan sikkert huske
nogle tråde fra tidligt i min søgefase, som gik på evt.
anvendelse af min lille Medion PPC som
"repeater/kortplotter" i cockpittet. Der kom mange
konstruktive svar, men min konklusion var, at det ikke var
en langsigtet løsning for mit vedkommende, og jeg ville ikke
investere i det nødvendige programmel på kort sigt.

Mit udgangspunkt var, at jeg fra sejlads i en tidligere
sejlbåd havde anskaffet DLSK for Danmark, Vest-Sverige og
Syd-Norge og at jeg for stort set samme område havde
anskaffet de tyske papir-søsportskort, hvor der medfølger et
udmærket navigationsprogram fra Maptech - Navigator Lite -
samt en kortkopi på CD ROM. Begge systemer (som er baserede
på rasterkort) kunne uden problemer fungere som kortplotter
på en windows notebook koblet til en Garmin (den gamle - hed
den 120 ?) GPS. So far so good. Bortset fra, at jeg fik
ødelagt min gamle HP Notebook PC, da den bestemt ikke kunne
lide Kattegats salte vand ...

Da jeg købte min "nye-brugte" båd var der ved kortbordet
installeret en kortplotter af mærket Raymarine - den hedder
Raychart 530 Plus - og der medfulgte "søkort-chips" af
mærket C-Map (som er vektorbaserede) dækkende stort set
samme område som Maptech kortene. Derudover var der -
synligt fra "rorpindspladsen" - instrumenter for log,
ekkolod, vindmåler og autopilot, sammenkoblet i et SeaTalk
Net og integreret med kortplotteren, som kan fungere som
repeater for alle de nævnte instrumenter.

Nu var jeg således i besiddelse af "tre kortsystemer", som
hver for sig er udmærkede.

DLSK er et "lukket system" - dvs. ikke kompatibelt med noget
andet navigationssoftware, jeg kender og kan - såvidt jeg
har forstået - kun køre på Windows PC - dvs. ikke på en
PPC/PDA og kan ikke læse andre kort og kortene kan ikke -
uden konvertering - anvendes i andre applikationer. Men vi
har anvendt det til ruteplanlægning og søkortplotter og DLSK
har en række faciliteter, der kan glæde den, der gerne vil
vide noget om "hop-i-land-mulighederne" - eller om havne og
deres faciliteter, fyr m.v. og man kan lægge sine egne noter
ind om f.eks. god ankerpladser, god ture osv.

Maptechs system - selv om det er navigator Lite - har lidt
flere faciliteter og der findes software, der kan køre på
PPC/PDA, således at man via CD'en og PC'en kan lægge kort
ned på sin PPC. Maptechs kort dækker stort set "hele
verden", så med deres programmel og kort har man en
langsigtet løsning. Kortene er af god kvalitet, brugerfladen
enkel at bruge - findes dog ikke på dansk - men på Tysk
eller Engelsk. Men en glimrende løsning som kan dække de
fleste lystsejleres behov.

Kombinationen af Raymarine-udstyr og C-Map kort er - stadig
efter min personlige og dermed subjektive mening - de to
ovenstående overlegen på flere punkter.

Lad mig lige bemærke, at når jeg ikke har ytret mig endnu
tidligere i denne tråd skyldes det, at Keld Rosenborg
efterlyste en "billig" løsnig - og selv om alt jo som
bekendt er relativt, skal jeg indrømme, at
Raymarine-C-Map-løsningen ikke er billig ... så den er nok
ikke svaret på Kelds ønske. Men da mit navn blev inddraget i
tråden nogle gange - og mange gruppemedlemmer tidligere har
givet mig gode idéer, synes jeg, at jeg skylder gruppen at
videregive mine erfaringer til gruppen.

Da jeg ofte nyder at sejle single - og min kone også nyder,
at jeg sejler single(!) - var mit ønske at have adgang til
søkorplotteren fra cockpittet. Ihukommende min gamle HP
notebooks skæbne oppe i Kattegat, ville jeg helst have en
løsning, der beskyttede min PC fra sejladsens naturlige
element: Saltvand og fugt ... Da den oprindelige
installation af kortplotteren i båden var en nydelig løsning
omkring kortbordet, ville jeg ikke ændre på det. Derfor
opstod tankerne om en PPC/PDA-baseret løsning eller en
"rigtig cockpit-monitor", så jeg havde adgang til en
kortplotter i cockpittet.

Efter megen hjælp og inspiration fra gruppen her, blev
beslutningen, at jeg købte en 17" Aldi skærm (Medion til kr.
1.468). Min søster, som bor i Canada og kom til Danmark i
forbindelse med min gamle mors fødselsdag, havde også købt
mig en dejlig gave: Et interface imellem mit Raymarine
system og en PC samt Raymarines navigationssoftware - RNS
5.0. Selvom der på pakken står: "Made in England" koster det
ca. det halve i USA/Canada ... ... Lad mig indrømme, at jeg
ikke var villig til at betale de priser, man tager i Danmark
.... og slet ikke til at investere i Raymarines "maritime
monitor" - tjek evt. selv priserne på Aage Hempels
hjemmeside ...
http://www.aagehempel.dk/marine/marineelektronik.htm

Nu var problemet, hvordan jeg kunne få adgang til at kigge
på skærmen uden at den ville "drukne i saltvandssprøjt" ...
Min idé blev at placere den lige under nedgangslugen fra
cockpit til kahytten bag en rude, da det ikke var muligt at
sætte den længere fremme - f.eks. under sprayhood'en - pga.
af "broen" med de fire instrumenter.

En - for de fleste deltagere i denne gruppe bestemt ikke
ukendt, men temperamentsfuld, bidragyder (se ovenstående
indlæg) og handyman - har ydet uvurderlig hjælp med at
konvertere mine ønsker til en praktisk og overkommelig
løsning. Svaret blev en solid vinklet ramme af rustfrit stål
og en tyk glasrude (>10mm) og Sikaflex i betydelige mængder
samt rustfri skruer og møtrikker. Båden er konstrueret
således at skærmen lige netop kan stå imellem skottet mod
cockpittet og trappen ned til kahytten.

Vinklen er ikke ideel, da ruden næsten er lodret.
Notebook'en er monteret i kortbordet hvor også kabler til
kortplotter er gemt godt af vejen. Til notebooken er koblet
en trådløs USB mus (med solbatterier! - fra thansen ... du
ved: Så kører det for dig ...) ...

Med applikationen RNS 5.0, hsb2-interfacet til kortplotteren
og dermed adgang til C-Map kortene i kortplotteren og
skærmen, der kan ses fra cockpittet, har jeg stort set fået
mine ønsker opfyldt ...

Som det er diskuteret i tråden oven for, er C-Map kortene
baseret på vektor-teknologi - og uden på nogen måde at være
ekspert, synes jeg det er en rigtig smart teknologi.
Rasterkort ligner det, vi er vant til: Papirsøkortene og når
man zoomer ind forstørres elementerne i kortet, ligesom at
bruge en lup. Med vektor-teknologien virker zoom lidt
anderledes og man kan faktisk zoome ind fra et verdenskort
til bådens aktuelle placering i havnen og der indlægges
flere lag i kortene, så man f.eks. kan afgøre, om man vil se
fyrkarakterer eller ej, hvilke detaljer man vil se på land,
antal dybdekurver osv. Har man radar, kan også disse
informationer vises på samme skærm. Og endnu mere avanceret:
Med adgang til Internettet og bestemte vejrstationer kan
data om vind og vejr samt tidevand også indlægges ...
Muligheder, som ikke er aktuelle for mit vedkommende ... Der
er "sømløs" forbindelse imellem kortene, så man ikke selv
skal indlæse nye kort, når man bevæger sig ud over siden i
et givent kort.

På PC'ens monitor og den eksterne skærm kan man også vælge,
hvilke data, man vil have adgang til lige fra vandets
temperatur og den aktuelle position til den beregnede tid
til næste waypoint osv. osv. Man kan indlægge ruter og
waypoints og den kan styre autopiloten.

Men, men, men, ... Det er ikke den ideelle løsning. Der er
jo nok en grund til at "kortplotterskærmene" er meget dyre
.... Der skal rigtig meget kontrast og lys til for at man kan
se detaljer i dagslys - for ikke at tale om solskin ... Min
løsning er bestemt ikke anvendelig i direkte sollys, er
acceptabel ved overskyet og helt fantastisk, når solen er
nede eller lavt over horisonten ... og som nævnt er det ikke
ideelt med den nærmest lodrette vinkel. Musen fungerer fint
og zoom-funktionen, som man bruger rigtigt meget, virker via
scrolling-hjulet på musen, så man ikke skal lede efter
"soft-keys" på skærmen. Man kan (som f.eks. i et regneark)
simultant have mange kortstørrelser i forskellige vinduer og
hurtigt skifte imellem dem, med et enkelt klik. F.eks. (1)
Kattegat, (2) Kattegat Nord (3) oversigt over indsejlingen
ved Hals Barre, (4) detaljer omkring Hals Barre, (5) Kort
over havnen i Hals. Applikationen har indbygget tre
forskellige "lysstyrker og farvekombinationer: Daylight,
Dusk, og Night", så man behøver ikke at kunne justere
skærmens lysstyrke på anden måde - og det kan gøres via
musen. Applikationen kan køre med to kort ad gangen og
PC-applikationen kører helt uafhængigt at kortplotteren.
Dvs. er man flere, kan navigatør sidde ved kortplotteren og
se på det hun (evt. han) har lyst til og rorgænger har de
samme muligheder uden at de to "forstyrrer hinanden" ...

Og så så må jeg - omend nødtvungent - indrømme, at jeg
skulle have fulgt Hardings råd om krympning og isolering
m.v. mere grundigt. For at nå det hele inden ferien havde
jeg bare samlet monitorstikket og forlængerstikket og "gemt"
samlingen inde bag toilettet ... Ja, der var tåbeligt ...
det rustede og medførte dårlig forbindelse, så det skal jeg
have ændret på, men ellers er jeg meget tilfreds med denne -
lidt utraditionelle - "cockpit-søkort-plotter-løsning", hvis
økonomi ligger mindst ti gange under, hvad en "rigtig
maritim monitor" ville have kostet.

Men husk, at mit udgangspunkt var, at der *var* installeret
Raymarine instrumenter og der blev medleveret C-Map kort, da
jeg købte båden ... så mine overvejelser har ikke gået på,
om jeg skulle anskaffe de ret dyre C-Map kort. Men i dag må
jeg indrømme, at jeg er meget begejstret for den løsning.

Om jeg ville have investeret så mange penge i vores gamle
båd med den gode gamle Garmin, PC interface-kabel og et
enkelt kompas ... samt DLSK og Maptechs kort ...???

Det ved jeg ikke, men da Raymarine/C-Map-systemet fulgte med
i købet af den brugte båd ville jeg aldrig drømme om *ikke*
at bruge og udbygge den løsning, som det primære
elektroniske navigationssystem på båden. Men papirkortene er
så langt fra blevet overflødige. De er fortsat uundværlige.

Undskyld de mange ord, men måske kan andre bruge mine
erfaringer - og den ikke interesserede er sikkert stået af
for længe siden ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

PS - og for at træerne ikke skal vokse ind i himlen, må jeg
modstræbende indrømme, at på trods af alt det elektroniske
legetøj (som dog ikke altid er slået til), måtte jeg lide
den tort, at ramme noget "meget hårdt" lige nord for Stevns
Klint - AV! ... så godt gammelt sømandsskab og rettidig omhu
kan ingenlunde erstattes af selv det dyreste grej.

Fra : john

Dato : 28-08-05 20:50

Hej Flemming

Tak for et utroligt læseværdigt indlæg!!!

Nu til min kommentar.

Jeg havde fornøjelsen af i sommer at besejle Travemünde/Lübeck og Wismar kun
på elektroniske kort (Maptech).

Historien er, at mine forældre (som har sejlet hele deres liv, og som nu i
alder af 75 ikke har hverken PC eller GPS ombord) de havde købt en kort
pakke fra NV. Den ineholdt også en CD-rom som de jo ikke havde noget at
bruge til, men istedet for at smide den ud, så spurgte de om Jeg kunne bruge
den til noget.

Vi sejler normalt på gode gammeldags papir kort, men har dog i anden
forbindelse en bærbar PC ombord.

Da så vejret ville, at vi skulle en tur omkring Fehmarn, Lübeck og Wismar,
så havde vi ikke lige specialkort til det, men vi havde jo CD'en. I maskinen
med den og vupti pludselig var vi på elektroniske kort. ganske vist uden GPS
forbindelse, da Jeg har valgt at GPS'en er koblet til VHF'en, men det var en
detalje.

Specialkortene gjorde jobbet, ingen problemer i det, men i guder hvor var
det frustrerende ikke at kunne se dataljer samtidig med, at man har
overblikket.

Altså zoome ind så afmærkningen ind over grundene til Wismar var tydelig,
men så forsvandt overblikket. Derefter zoome ud for at få overblikket, men
så blev detaljerne "usynlige".

Kort sagt oplevede jeg den elektroniske verden som dybt frustrerende, og jeg
savnede et godt gammeldags søkort, der giver overblik og detaljer i et hug!!

Jeg ved ikke om andre også oplever den frustration, eller det kun er mig der
er "for godt vant"??

Hilsen John

Der bestemt ikke afviser fordelene i at have adgang til alle de specialkort
som man ellers ikke rigtig får sig "taget sammen" til at købe, men som nok
vil kombinere med en pæn samling store gedigne papir kort til at få
overblik.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-08-05 21:41

john <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev:

>Specialkortene gjorde jobbet, ingen
> [...]

Hej John,

Det er da ikke noget problem.
Klik på værktøjslinien i Window, Klik på "New cart window", klik
på "Tile horisontal" eller "Tile vertikal" og du får delt skærmen
i to vinduer efter behag.
Det ene vindue kan du zoome ud på og dermed have overblikket og på
det andet vindue kan du zoome ind og dermed have detailvinduet.
Jeg anser Offshore navigator for et rimeligt godt og alsidigt
navigationsprogram.
Hvert program har sine fordele og ulemper. Jeg har testet mange
programmer og Offshore er meget godt sammenlignet med mange
programmer fra samme tidsrum.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-05 22:46

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse
> Hej Flemming
>
> Tak for et utroligt læseværdigt indlæg!!!

Tak - det glæder mig at det var af værdi for nogen ...

> Nu til min kommentar.
>
> Jeg havde fornøjelsen af i sommer at besejle
> Travemünde/Lübeck og Wismar kun på elektroniske kort
> (Maptech).

Her må jeg løfte min gamle "pædagogiske pegefinger" ... Hav
altid papirkort over de farvande du besejler!

> [...]
> pludselig var vi på elektroniske kort. ganske vist uden
> GPS forbindelse, da Jeg har valgt at GPS'en er koblet til

Det behøver vel ikke at være et enten eller ... min GPS
supporterer både VHF, kortplotter og PC ...
Men jeg kender jo ikke dit system, så måske jeg tager fejl

> [...]
> Wismar var tydelig, men så forsvandt overblikket. Derefter
> zoome ud for at få overblikket, men så blev detaljerne

Fidusen ved Windows er jo netop, at man kan køre i
forskellige vinduer, så man hurtigt kan skifte imellem disse
Det er også en indbygget facilitet i DLSK - et oversigtskort
og et detailkort efter eget valg ...

> Kort sagt oplevede jeg den elektroniske verden som dybt
> frustrerende, og jeg savnede et godt gammeldags søkort,
> der giver overblik og detaljer i et hug!!

Skal jeg være helt ærlig synes jeg også mine papirkort giver
det bedste overblik, og jeg synes faktisk først de
elektroniske kort viser deres værdi, hvis de også fungerer
på en PC/kortplotter koblet på en GPS-enhed ...

> Jeg ved ikke om andre også oplever den frustration, eller
> det kun er mig der er "for godt vant"??

Jeg synes også det er besværligt ... Jeg har mest glæde af
"Find Skib" knappen - og så når jeg f.eks. lægger rute eller
waypoints ind. Som rene søkort ville jeg stadig foretrække
papirkortene ... Som jeg skrev i laaange indlæg fungerer mit
navigationssystem RNS 5.0 som et regneark ... der kan jeg
have et antal kort liggende i forskellige målestoksforhold
og lynhurtigt skifte imellem dem. I Windows kan du jo
arbejde med split screen eller flere bagved hinanden
liggende skærmbilleder.

> [...]
> "taget sammen" til at købe, men som nok vil kombinere med
> en pæn samling store gedigne papir kort til at få
Det er jo ivirkeligheden også det, de tyske søsportskort
tilbyder: Papirkort, CD med de samme kort i elektronisk form
og en havnelods for de farvande, kortserien dækker. Og med
søsportskort i "mappe" skal man jo også ind imellem bladre
og lede efter det rigtige ...

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 28-08-05 23:15

<snip en hel masse...>

Tak for input Flemming...

Interessant læsning.

Min tråd startede ud med vektor-siden, men det lader til at hovedparten af
deltagerne i tråden her i nyhedsgruppen kører med rasterkort...

Det der frustrerer lidt er uigennemskueligheden når man forsøger at se
præcist hvad en vektor-kortpakke koster... (f.eks. ved Kort- og
Matrikelstyrelsens samarbejdspartner fsva. elektroniske søkort,
Primar-Stavanger....). Som jeg har læst C-MAPs hjemmeside, ser det ud som om
man skal betale 5000 kr for 3 kortpakker, hvis man vil have dækket de danske
farvande af... Og så vil jeg da nok kigge MEGET på DLS eller Offshore
Navigator Lite fra Maptech.... som begge kan købes for under en tusse...
(den sidste ved jeg dog ikke lige om det er med kort der dækker danske
farvande, eller om de skal købes separat...??)...

Hilsen Keld

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-05 00:24

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> skrev i en
meddelelse
> <snip en hel masse...>
>
> Tak for input Flemming...
>
> Interessant læsning.

Tak!

> [...]
> dog ikke lige om det er med kort der dækker danske
> farvande, eller om de skal købes separat...??)...

Hej Keld,

Jeg tøvede også med at gå ind din tråd, da jeg synes at
rasterkort er "dyrt, men dejligt", og du spurgte om der var
nogen, der kendte et "prisbilligt" system. Prøv dog at kigge
på denne side:
http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?cPath=103_107_236&products_id=1360
(nu ved jeg ikke om denne lange linie kommer på én linie ...
men håber du kan finde det),
men som jeg læser det, der betegnes kort 5 / M EN-C253
Danmark og Vestsverige dække det meste af Danmark med
undtagelse af Limfjorden og Jyllands vestkyst fra Thyborøn
og sydpå - og Vestsverige for en samlet udgift på DKK
1.895,- . Det er et såkaldt Wide kort.

Du skal huske, at såfremt du vil dække hele Danmark med de
tyske søsportskort, skal du ialt anskaffe tre (3) serier,
men så får du også store dele af de nordtyske farvande, som
John har beskrevet i sit indlæg samt Hanöbugten op til
Karlskrona og Bornholm. Og så skal du ikke glemme, at den på
CD'en inkluderede navigationspakke, som er ganske udmærket,
er altså med i prisen ...

Jeg er stødt på et program lavet i Australien, som kan
downloades gratis, men jeg har ikke selv prøvet det, men
prøv at kig på
http://www.digiboat.com.au/ , hvor du kan læse mere om det.
Det kan læse C-Map kort og der er også demo-søkort, som kan
downloades. Måske det kan give dig et indtryk af
faciliteterne i et navigationsprogram til PC med
vektorbaserede søkort. Deres hjemmeside er meget illustrativ
og interessant.

Inden jeg besluttede mig for Raymarines system gik jeg ind
på deres hjemmeside www.raymarine.com og dérfra kan man
downloade en demoversion af deres navigationsprorammel RNS
5.0 (det er faktisk hele programmet ... tæt på 100MB, så du
skal ikke have en sløv modemforbindelse ...) og prøve det på
sin PC - også med nogle demo søkort ... men den
programmelpakke koster i DK lige knap fem kilo ... men jeg
ønskede jo at integrere mit Raymarinesystem med
navigationsprogrammet ... så derfor var det jo heldigt, at
min søster fra Canada kom forbi med en pakke ...

Jeg ved ikke om du ved det, men der er også mulighed for at
samle de tre "levende søkort" - Danmark, Sydnorge og
Vestsverige i ét program, så man fra dette program har
adgang til alle tre søkortserier ... men det bliver faktisk
nogenlunde samme udgift som det omtalte C-Map kort.

En meget populær navigationspakke er Oziexplorer, som også
kan downloades i demoversion fra
http://www.oziexplorer.com/ - og man kan så for U$85 købe
det fulde program, som opdateres uden yderligere udgift ...

Håber ovenstående kan give lidt inspiration i din søgen ...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-08-05 07:41

Du kan få mine er faringer med Mapsource vektorkort. Det koster mellem 2200
og 3000 kr for "hele" Danmark (minus 2/3 af Jyllands vestkyst + den del af
Sverige der støder op til sundet + 1/2delen af den tyske nordkyst) afhængig
af om du køber i en web eller murstensbutik.

Opdateringer (når du har lyst) koster 750 kr for hele pakken.

Sammenligner man med nogle af de "billigere" systemer, hvor man skal have
2-4 sæt for at dække det samme, så er det faktisk ikke så galt. Det er i
hvert fald *meget* billigere end når man skal have opdateret sine
papirsøkort.

Jeg har også været dlsk, ozi og at par andre billige løsninger igennem. På
nær dlsk, som virker glimrende, så skal man være mere interesseret i
computerteknikken end i at sejle, for man komme til at bruge en del tid på
det før det virker.

Der er iøvrigt *ingen* af de systemer jeg har set der har så glimrende havne
og brobeskrivelser som dlsk. På det punkt er dlsk unikt.

Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-08-05 07:47

Hmm det ser faktisk ud til det dækker lidt mere. Jeg har nok bare ikke været
så langt væk.

Se
http://www.garmin.com/cartography/bluechart/region.jsp?RegionPK=7094&cd=Atlantic
kort MEU021R

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-08-05 13:09

> [...]

danske
> farvande af... Og så vil jeg da nok kigge MEGET på DLS eller Offshore

Vektorkort er nødvendigvis meget dyrere end bitmap. Der er meget mere
arbejde i at lave dem, fordi det hele jo skal tegnes manuelt.

Men når teknikken og navnlig rammen bliver mere udbredt/billigere i
dedikeret hardware, så bliver bitmap kort sikkert også mere udbredt og
mere anvendelige.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-08-05 13:23

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> skrev

> Min tråd startede ud med vektor-siden, men det lader til at hovedparten af
> deltagerne i tråden her i nyhedsgruppen kører med rasterkort...

Jeg aner desværre ikke, om det er et fornuftigt alternativt, men jeg sidder
lige og roder med dette:

www.myboat.dk/chart.jpg
www.myboat.dk/chart2.jpg

Prisen kender jeg ikke, men du kan jo kigge på nettet.

Claus

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 30-08-05 16:05

> [...]
>
> www.myboat.dk/chart.jpg
> www.myboat.dk/chart2.jpg
>
> Prisen kender jeg ikke, men du kan jo kigge på nettet.

Winchart, er hvis jeg husker rigtigt et Norsk produkt der bruger C-Map kort
(vektor), det hører ikke til de billigste systemer.
Winchart er i samme klasse som MaxSea og SeaPro2000 osv.
Og er nok lidt "overkill" med en Pro version til familiar tur brug.
Jeg syntes bare det er lidt ærgeligt at det ikke kan tage flere kort
formater ala BSB.

Jeg har i mine forældres tidligere båd, sejlet med Seiwa Explorer MK-II Plus
med C-map NT+ sat til en 15" Relisys TFT (12v fladskærm).
Det system var utroligt lækkert men også utrolig dyrt. Skærmen kunne ses
uden problemer. Det er jo ikke uden grund at der på næsten alle kortplottere
er en TFT skærm.

Mvh
Leon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-08-05 10:02

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev

> [...]
> Winchart er i samme klasse som MaxSea og SeaPro2000 osv.
> Og er nok lidt "overkill" med en Pro version til familiar tur brug.

Som sagt kender jeg det slet ikke, da jeg endnu ikke har ville prøve det.
Det er en kammerats, som skal have det installeret på en ny bærbar.
Desværre har systemet en diskette, som kun kan installeres fem gange i alt,
og der er kun een installation tilbage, fordi han måtte bruge de andre på
en gammel bærbar, som tit gik ned/istykker.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-05 10:17

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en
meddelelse news:4315717c$0$18636$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> og der er kun een installation tilbage, fordi han måtte
> bruge de andre på
> en gammel bærbar, som tit gik ned/istykker.

På en C-Map hjemmeside - kan ikke lige huske hvor - læste
jeg for nogen tid siden en kort erfaringsudveksling om
Winchart, som en af C-Map brugerne havde købt. Han var ikke
helt tilfreds og fik en henvisning til det Australske system
SOB ... (nej, nej - ikke det!) - det betyder
Software-On-Board - som kunne downloades gratis fra
http://www.digiboat.com.au/

Hans tilbagemelding til det pågældende Forum var meget
positiv og han skrev, at han fortrød, at han havde købt
Winchart ... FWIW

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-08-05 13:04

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> Vinklen er ikke ideel, da ruden næsten er lodret.

Du skal bare have fat i en LCD skærm!

De kan ses fra alle vinkler med fuldt lysudbytte modsat den TFT skærm, du
har nu. Prøv at kigge i f.eks. føtex, næste gang du kommer der. De har flere
modeller, men de kan snildt fås billigere andre steder.

Claus

Fra : Carsten Holck

Dato : 30-08-05 13:10

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> har nu. Prøv at kigge i f.eks. føtex, næste gang du kommer der. De har flere
> modeller, men de kan snildt fås billigere andre steder.

FYI:
TFT (Thin Film Transistor) _er_ en LCD (Liquid Crystal Display) og
blandt dem der giver bedst kontrast

/carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-08-05 13:30

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev

> TFT (Thin Film Transistor) _er_ en LCD (Liquid Crystal Display) og
> blandt dem der giver bedst kontrast

Det er ligegyldigt ordkløveri, og det handler iøvrigt ikke om kontrast, men
om vinkler. I praksis er der en ganske betydelig forskel. At alle skærme har
samme grundlæggende teknik ændrer ikke på, at der i daglig tale er stor
synsforskel på TFT, LCD og plasma skærme.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-05 15:04

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en
meddelelse news:431450a4$0$18639$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> samme grundlæggende teknik ændrer ikke på, at der i daglig
> tale er stor
> synsforskel på TFT, LCD og plasma skærme.

Når jeg sidder agerude ved rorpinden er den nuværende skærm
acceptabel - dvs. noget med 30 - 40 grader er OK, men sidder
man længere fremme ville det være rart at kunne se på
skærmen i en vinkel (op ned) fra 50 - 65 grader ...

Er der 17"-fladskærme (jeg aner ikke om det hedder TFT eller
LCD eller plasma ...), der med godt lys og god kontrast kan
klare det - uden at billedet blivere svagt og sløret? Altså
til priser, der ligger under f.eks. DKK 3000,-?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-08-05 10:13

> [...]

> klare det - uden at billedet blivere svagt og sløret? Altså
> til priser, der ligger under f.eks. DKK 3000,-?

Ja, det er ikke noget problem. De bliver hovedsagligt brugt til TV, fordi
de er en lille smule mindre skarpe. Men jeg er overbevist om, at du sagtens
vil blive tilfreds med eeen af de nyeste modeller. Navnlig når du ikke er så
tæt på.

Teknologien stormer jo frem, så i de mindre opløsninger 800x600 og 1024x768
kan du godt få et brugbart resultat.

Prøv evt at se på dem i føtex eller andre steder. Du kan jo bare prøve at
købe een i føtex og så teste den, du har jo 14 dages returret.

Min kammerat har lige købt et stort Medion 34" LCD TV, og når det kører PC
har det absolut et flot og brugbart billede.

Det eneste er, at det ikke kan køre de højere opløsninger.

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-08-05 08:27

> [...]
>samme grundlæggende teknik ændrer
>ikke på, at der i daglig tale er stor
>synsforskel på TFT, LCD og plasma skærme.

For at give et mere nyanceret billede af skærmopbygningen er der
her et link til en udmærket artikel.

http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=3653

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-08-05 15:31

Dejlig operationel artikel som kan sætte tankerne i gang.

Jeg vil dog anbefaler at man ikke tror for blindt på indholdet. Hvis
forfatteren ikke ved at en TFT skærm er en speciel type LCD skærm, så er der
måske også andet han har misforstået.

Jeg får det lidt lige som med "modem eksperter" i gamle dage, når de
afslørede at de ikke kendt forskel på BAUD og Bit/sec.

"LCD
Liquid crystal display. LCDs use two layers of polarizing material separated
by a liquid crystal solution. An electric current passed through the liquid
causes the crystals to align so that light cannot pass through them. Each
crystal, controlled individually, acts like a shutter. Color LCDs use two
basic techniques for producing color: Passive matrix is the less expensive,
and active matrix, also called Thin Film Transistor (TFT), provides a
sharper image."

Hvis der ellers er andre ting her i livet man er i tvivl om "hvad er?", så
kan jeg på det varmeste anbefale http://en.wikipedia.org

/Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 8A2F2)" <harding@8A2F2larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11254734340.465822126862193@dtext.news.tele.dk...
snip

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-05 17:59

skrev i en meddelelse
> [...]
> sharper image."
>
> Hvis der ellers er andre ting her i livet man er i tvivl
> om "hvad er?", så kan jeg på det varmeste anbefale

Kniber det med det Engelske, kan man evt. ty til:
http://da.wikipedia.org/wiki/Forside

> "Harding E. Larsen (slet 8A2F2)"
> <harding@8A2F2larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> snip

Mit konkrete problem er ikke hvad teknologien hedder, men
hvilket resultat, den giver. Dvs.: Hvilken skærmteknologi
giver et meget lysstærkt image, så man kan se skærmbilledet
i dagslys, som kan ses fra vinkler, der er ganske langt fra
at være vinkelrette på skærmens overflade? - Og vil den være
skarp og kontrastrig nok til, at man kan se detaljerne i et
søkort? Og så må den ikke koste mere end et par tusser ...

Teori er fint, men jeg ville jo gerne høre fra nogle af
gruppens læsere, som måtte have praktiske erfaringer fra det
maritime miljø ...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-08-05 20:05

Jeg har prøvet to slags LCD skærme i båden: PSTN og TFT. Jeg har klart de
bedste erfaringer med TFT. PSTN (passive) LCD skærme er billigere men ikke
lysstærke nok, når solen skinner på dem. Efterhånden som TFT er blevet
billigere er de af samme årsag er de ved at forsvinde fra markedet.

Hvis man kigger på kortplotterere i den dyre ende (over 10.000 kr) så er de
*eller* baseret på farve TFT skærme.

Der er derfor *intet* der kan få mig talt fra at TFT skærme er den optimale
løsning.

Når det så er sagt, så er det væsentligt at bemærke, at der er stor forskel
på *kvaliteten* af TFT skærme. Nogle er "optimeret" til at være meget
billige, nogle er optimeret til brug i sollys, nogle er optimeret til
hastighed og nogle er optimeret for stor synsvinkel. Desværre er det jo
sådan at det er det som mange mennesker efterlyser (og dermed vil betale
for), som bliver billigt (well "betalbart") og det er ikke nødvendigvis det
som vi bådfolk har behov for. TV anvendelse driver fx stor synsvinkel.
Computerfolk og TV anvendelse driver fx hastigheden op. Sidstnævnte har vi
*ingen* glæde af i bådene.

Det ene du efterlyser god synsvinkel.Det er overkommeligt at få opfyldt i en
billig skærm, da både computerfolk og specielt TV anvendelse også
efterspørger dette. - og så kan man jo heldigvis se det i en butik med det
blotte øje. Alle mine TFT skærme (fx den Samsung Syncmaster 152B jeg ser på
lige nu) ses glimrende i en vinkel der er "mere flad" end 45 grader på
skærmen bliver først mørk når du er under30 grader.

Det andet du efterlyse, nemlig lysstyrke i sollys er meget sværere.
Kortplottere er skide dyre (undskyld) fordi de anvende en TFT type optimeret
til at kunne ses i stærk sollys og mange billige TFT skærme fra
"netto-agtige butikker" vil have problemer med dette. Selv min IBM Thinkpad
T40 (ganske dyr bærbar) er lidt svær at se i stærkt sollys. Det er ikke kun
"urimelig profit", når en god kortplotter koster over 10.000 kr

/Bjarke

snip

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-08-05 20:07

Sorry, der skulle stå:

"Hvis man kigger på kortplotterere i den dyre ende (over 10.000 kr) så er de
*ALLE* baseret på farve TFT skærme."

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-09-05 09:37

> [...]

> skarp og kontrastrig nok til, at man kan se detaljerne i et
> søkort? Og så må den ikke koste mere end et par tusser ...

Og det er netop en LCD skærm. Hvis de ikke gav lys nok, så var de jo helt
uanvendelige til tv, og de giver samme lys i alle vinkler.

Så sælg du bare din medion billigt (gerne til mig) og køv et LCD tv..

Claus
Claus

Fra : Carsten Holck

Dato : 31-08-05 21:33

Bjarke Christensen said the following on 31-08-2005 16:31:
> [...]
> sharper image."
>
> Hvis der ellers er andre ting her i livet man er i tvivl om "hvad er?", så

Jeps, eller skriv "define LCD" i google det giver ret mange *præcise* svar.

/carsten

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-05 13:12

Tak for den idé - det vidste jeg ikke!

--

meddelelse news:43144a80$0$18648$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-08-05 13:32

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> Tak for den idé - det vidste jeg ikke!

De bliver primært brugt til tvskærme, men de fleste af dem kan jo køre
1024x768 eller måske bedre.

Claus

Fra : Steffen Skov

Dato : 30-08-05 14:54

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> De bliver primært brugt til tvskærme, men de fleste af dem kan jo køre
> 1024x768 eller måske bedre.
>
> Claus

I sommer havde Netto et 17" til 1995 kr. med en aller h....
tilslutningsmuligheder. Føtex har nu det samme til samme pris. Jeg bruger
det til både TV og PC-monitor.
Hilsen
Steffen

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-05 14:57

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en
meddelelse news:43145120$0$18637$14726298@news.sunsite.dk...

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> De bliver primært brugt til tvskærme, men de fleste af dem
> [...]
Mener du, at der måske også er muligheder for bedre "lys- og
kontrastforhold" i en LCD-skærm i forhold til min nuværende
TFT-skærm? Jeg er jo ikke afhængig af en meget hurtig
opdateringsfrekvens ... så stærkt går det jo heller ikke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-08-05 10:21

> [...]

> TFT-skærm? Jeg er jo ikke afhængig af en meget hurtig
> opdateringsfrekvens ... så stærkt går det jo heller ikke

Det tror jeg helt sikkert. LCD skærme opgives med lysudbyttet i candela, så
det er nemt at sammenligne de enkelte modeller, og de store modeller har
f.eks. kontrastforhold på 3000:1 eller endda bedre. Når det er til fjernsyn
er det jo ret væsentligt, at det kan ses i dagslys..

Claus

Fra : Carsten Holck

Dato : 30-08-05 13:33

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-08-05 09:50

> [...]
>lidt utraditionelle - "cockpit-søkort-plotter-løsning", hvis
>økonomi ligger mindst ti gange under, hvad en "rigtig

Hej Flemming,
Ja de enkle råd, der samtidigt er billige at gennemføre med det
samme, giver lang levetid af installationen.
Specifikationerne som jeg laver til flyindustrien, hvor de samme
kontaktproblemer eksisterer, forbedrer også installationerne i
både tilsvarende. Påvirkningsmiljøet er af samme karakter.

> [...]
>Klint - AV! ... så godt gammelt sømandsskab og rettidig omhu
>kan ingenlunde erstattes af selv det dyreste grej.

Var det en bundgarnspæl eller hjemmeværnets ammunitionsaffald du
ramte?

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-05 10:29

"Harding E. Larsen (slet QYGFI)"
<harding@QYGFIlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kontaktproblemer eksisterer, forbedrer også
> installationerne i
> både tilsvarende. Påvirkningsmiljøet er af samme karakter.

Det må være et eksempel til advarsel for andre - mon ikke
det hører til i kategorien: Erfaringspædagogik?
Har du - nu "jeg har dig" en idé til, hvordan man renser
han- og ikke mindst hun-stik, så rust og andet skidt
forsvinder. Det er et monitorforlængerkabel, så der er mange
tynde hanner, der går ind i ligeså mange hunner ... og jeg
vil jo nødigt skære de eksisterende stik af ...

> Var det en bundgarnspæl eller hjemmeværnets
> ammunitionsaffald du
> ramte?

Jeg så det ikke, men de lokale fiskere fortalte mig, at der
ude ved 4 - 6 meter kurven ligger nogle store kridtblokke,
som ikke er afmærket i de nye søkort (? - jeg kender ikke
selv farvandet i det område - desværre) - men det føltes
fuldstændig som at gå på en af "de hårde drenge" i den
svenske skærgård ... de giver sig ikke en millimeter og slår
afsindig hårdt ... Så desværre skal båden repareres og står
pt. på land ... æv ...

Fra : Carsten Holck

Dato : 31-08-05 11:16

Flemming Torp wrote:
> [...]
> tynde hanner, der går ind i ligeså mange hunner ... og jeg
> vil jo nødigt skære de eksisterende stik af ...

Der er to dele i problemet stikket, og kablet. Hvis stikket er støbt, må
man nok formode at kablet er OK.
Hvis stikket er tæret er der ikke ret meget at gøre, selvfølgelig kan du
forsøge forsigtig mekanisk rensning (glasbørste, piberenser,
kontaktspray, tandpasta osv.) evt fylde stikket med siliconefedt
(blikkenslagerens hanefedt f.ex) inden du samler det, men det bliver
aldrigt rigtigt godt/pålideligt. Så når du alligevel har båden på land
for rep ;-( så få skiftet forlængerkablet og stikkene, nu du alligevel
ikke kan sejle. Alt andet vil give dig problemer før eller siden -
formentlig før

/carsten

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-05 12:31

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en
meddelelse

SNIP
> [...]
> du alligevel
> ikke kan sejle. Alt andet vil give dig problemer før eller

Hej Carsten - tak for input. Du har - desværre - nok ret ...
Begge kabler er støbt i begge ender, dvs. det ene sidder
også "fast" i monitoren. De har kun siddet i båden i to
måneder.
Da jeg ikke aner, hvor mange ledere, der bruges og ikke
kender "koden", har jeg vægret mig ved at klippe dem af ...
Jeg har samlet stikkene igen efter min primitive "rensning"
og der *er* forbindelse, men jeg har ikke fundet en god måde
at rense stikkene ordentligt på, og tager man for hårdt fat,
så bøjer de små hanstik og jeg kan ikke se, hvordan
"hun-stikkene" har det efter piberenseren har været der ...
Jeg håbede - lidt naivt på - at man kunne nedsænke dem i en
eller anden "mirakelvæske" - og vupti så var de som nye igen
.... meeen jeg ved jo, at miraklernes tid er ovre ... men der
kunne jo sidde én sejler med forstand på de dele med en
rigtig god løsning uden at jeg igen skal splitte båden ad og
sætte et nyt kabel fra kortbordet ind bag skottet og rundt
om toilettet, ind bag motoren, ind i agterkahytten og
tilbage op til monitoren, der står under nedgangslugen ...
Håber er jo lysegrønt ...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-08-05 13:23

> [...]
>om toilettet, ind bag motoren, ind i agterkahytten og
>tilbage op til monitoren, der står under nedgangslugen ...

Hej Flemming,

> [...]
>tynde hanner, der går ind i ligeså mange hunner ... og jeg
>vil jo nødigt skære de eksisterende stik af ...

Der er nu intet som et nyt stik. (Skift stik og afklib nogle cm
ledning indtil rent kobber fremkommer).
For at forebygge fremtidige overfladebelægninger gør det ikke
noget at sprøjte med lidt kontaktpleje, når det gælder denne type
stik.

Der findes mange kontaktplejemidler som sælges i Danmark beregnet
på produktion, service og vedligeholdelse.
De fleste er af aerosoltypen.
De aktive stoffer er f.eks. kemiske rensemidler,
korrosionsbeskyttende additiver, olie, lakker, pigmenter.
Opløsningsmidlerne kan f.eks. være Alkohol, vand, organiske
opløsningsmidler.
Drivgasserne er f.eks. Kuldioxid (CO2), propan, butan,
tetrafluorethan.
Man kan f.eks vælge produkter fra Kontakt Chemie der forhandles
gennem de fleste stumpeforretninger.

F.eks. Kontakt 60, der er et oxidløsnende rensemiddel til alle
slags kontakter. Fjerner oxid- og sulfidlag. Reducerer høj
overgangsmodstand og spændingsfald. Løsner rust. Syrefri.
Nedsætter friktion. Beskytter mod korrosion. Angriber ikke
konstruktionsmaterialer. Beget brandfarligt.

Kontakt 61. Beskytter nye og afrensede kontakter (K60) mod
korrosion. Anvendes også som smøremiddel til finmekanik. Renser
kontakter og elektriske sammenkoblinger. Størkner ikke. Meget
brandfarligt.

Kontakt WL. Opløser og fjerner olie og fedtstoffer. Afrenser
kontaktbelægninger opløst af K60. Indeholder opløsningsmiddel til
vask og affedtning af elektroniske dele. Angriber ikke
kunststoffer og almindelige kostruktionsmaterialer. Fordamper på
15 min. uden restprodukter. Meget brandfarligt.

Tuner 600. Specialrens til fine kontakter. Renser alle slags
tunere, finger-touch kontakter, printconnectorer, guldkontakter,
og andre fine kontakter i computer- og radioudstyr. Ændrer ikke
frekvens- og kapacitetsværdier i følsomme tunerkredsløb. Ikke
elektrisk ledende. Tørrer hurtigt og efterlader ingen rester.
Meget brandfarligt.

Kontaktrenseolie EML. En blanding af et ultrarent rengøringsmiddel
og Electrolube kontaktsmøremiddel til restfri fjernelse af
oxydrester og snavs. Mindsker kontaktmodstanden, idet det forøger
kontaktoverfladen og samtidigt danner en beskyttelsfilm, der giver
langtidsbeskyttelse mod korrosion og gnist-erosion.
Udviklet til glidende/roterende tuner, potentiometre, mod slid,
glidende kontakter, slæberinge, slæberingskul og kommutator o.s.v.

Kontaktrense- & oliepen. Kunststofpen med kontaktolie. Dysen
muliggør præsis påføring og docering i afbrydere, omskiftere,
relæer o.s.v.

Kontaktfedt SGB. Denne fedt smelter ikke og vandrer ikke bort fra
vandrette flader. Forbedrer kontaktydelsen, idet det forøger den
virksomme kontaktflade. De fleste kunststoffer og gummityper
angribes ikke (lav en prøve først). Reducerer
kontaktkontamination, da det hverken indeholder silicone eller
hydrocarboner. Reducerer kontaktslid ved at forhindre lysbuer. God
mekanisk smøring.

> [...]
>svenske skærgård ... de giver sig ikke en millimeter og slår
>afsindig hårdt ... Så desværre skal båden repareres og står

Det var da yderst kedeligt.
Ud for kalkbruddet nord for Mandehoved er der et område der når
helt ud til dybdekurven hvor der kun er 1,9 meter ifølge søkortet.
Eller var det helt inde ved broen hvor der tidligere blev udskibet
kalk?
Hvad siger din log?
Du må have sejlet inden for afmærkningslinien for bundgarn..eller?

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-05 15:09

"Harding E. Larsen (slet OK93A)"
<harding@OK93Alarsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

SNIP

> [...]
> ikke
> noget at sprøjte med lidt kontaktpleje, når det gælder

Hej Harding,
Tak for gode råd. Jeg er desværre lidt uvidende om det med
kabler, men hvordan finder jeg ud af, hvilke ledninger, jeg
forbinder med hvem? Alle stik er "svejsede" og
monitorstikket sidder fast i skærmen - og jeg har ingen
anelse om, hvilke ben, der bruges. Så hvis jeg klipper
stikkene af, står jeg med to ledninger med x ledere ... og
hvad så?

> [...]
> Drivgasserne er f.eks. Kuldioxid (CO2), propan, butan,
> tetrafluorethan.
> Man kan f.eks vælge produkter fra Kontakt Chemie der

Stumpeforretninger? - Sorry, Harding - never heard of that
.... er det mindre elektronikforretninger?

> [...]
> Nedsætter friktion. Beskytter mod korrosion. Angriber ikke
> konstruktionsmaterialer. Beget brandfarligt.

Det lyder som noget i den retning, jeg kunne prøve ...

> [...]
> Renser
> kontakter og elektriske sammenkoblinger. Størkner ikke.

og så en gang med det her bagefter?

> [...]
> eller
> hydrocarboner. Reducerer kontaktslid ved at forhindre

Der er jo nok at vælge imellem - vil du give en konkret
anbefaling i mit tilfælde, hvis jeg nu vil prøve at
rense/beskytte først?

> Det var da yderst kedeligt.

Ja, det er mildt sagt ...

> [...]
> søkortet.
> Eller var det helt inde ved broen hvor der tidligere blev

Nej det var SØ for det punkt, du nævner. Jeg kan se min
track på kortplotteren, som viser, at jeg var i pæn afstand
fra det omtalte 1,9 m punkt, som er i søkortet ... og jeg
var heller ikke særligt tæt på udskibningsbroen ... det var
ikke ret langt fra det med fire sømærker afmærkede område,
hvor der løber noget "stærkstrømsnoget"

Tak for din hjælp!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-09-05 09:10

> [...]
>anelse om, hvilke ben, der bruges. Så hvis jeg klipper
>stikkene af, står jeg med to ledninger med x ledere ... og

Hej Flemming,
Det kan være svært/umuligt hvis ledningen klippes over, der findes
produktionsmæssigt billige løsninger hvor ledningerne i kablet
ikke er farvede eller nummererede og kun i den modsatte ende af
stikket er produceret i forskellige længder der passer til
monteringsstedet, og lige til de perfekt mærkede o.s.v.
Når man anvender helstøbte enheder er det en god, billig og tæt
konstruktion, undtagen fra forsiden af plugget. Designet er under
ingen omstændigheder til andet end indendørs brug i en normal
atmosfære (uden høj fugtighed).
Er det muligt for dig at åbne monitoren og se ledningsindgangen og
mærkemetoden her. Det giver også mulighed for at måle hvilke ben
ledningerne går ud til; men er du ikke bekendt med at lave sådan
noget, vil jeg råde dig til at få hele kablet skiftet af en person
som kan udføre arbejdet. Få evt. lavet én lang ledning således at
du ikke har samlinger på uheldige steder.

>Stumpeforretninger? - Sorry, Harding - never heard of that
>... er det mindre elektronikforretninger?

Ja det er en forretning som sælger elektrisk/elektroniske
komponenter til private. Har du mulighed for at handle med de
store f.eks. RS, det tidligere Radio Parts, Elfa, o.s.v. fås det
nok lidt billigere.

> [...]
>
>og så en gang med det her bagefter?

>Der er jo nok at vælge imellem - vil du give en konkret
>anbefaling i mit tilfælde, hvis jeg nu vil prøve at

Jeg synes du skal prøve med Kontakt 60. Du skal regne med at
påføre og aftørre flere gange. Det er ikke noget med et par dråber
og pist væk så er alt i orden.
Når du har renset/smurt skal du samle stillene et antal gange for
at opnå en rimelig god og lav kontaktmodstand igen.

> [...]
>var heller ikke særligt tæt på udskibningsbroen ... det var
>ikke ret langt fra det med fire sømærker afmærkede område,

De fire lokalafmærninger står nordvest for Kalkgrunden hvor dybden
er opgivet til 4,5 m. Er du sikker på at du ikke har været inden
for bundgarnsafmærkningen på vej ind til Bøgeskov havn?

Prøv at spørge hos Farvandsvæsnet om de har nogen informationer og
om der er skrevet noget i efterretninger for søfarende.

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-09-05 09:54

> [...]

> anelse om, hvilke ben, der bruges. Så hvis jeg klipper
> stikkene af, står jeg med to ledninger med x ledere ... og

Et ganske almindelig multimeter eller et batteri og en lommelygtepære, så er
det nemt at måle ledere/ben ud.

Kabelforbindelserne kan du se her:
http://www.hardwarebook.net/connector/index.html

Ellers kig forbi i midten af næste uge, så skal jeg skifte kablet for dig,
jeg har tonsvis af vga-kabler på værkstedet.

Claus

Fra : Carsten Holck

Dato : 01-09-05 12:19

Flemming Torp wrote:
> [...]
> anelse om, hvilke ben, der bruges. Så hvis jeg klipper
> stikkene af, står jeg med to ledninger med x ledere ... og

Det vil være bedst hvis du gør det således:
1) skifter hele forlængerkablet, det kan ikke betale sig kun at skifte
stikket
2) skifter hele kablet i monitoren med et kabel med støbt stik, hvis du
kun skifter stikket, så har du et stik der ikke er vand/fugt tæt på
kabelsiden, evt., og det er nok den bedste løsning, kan du skifte
monitorens kabel med et langt nok kabel og derved undgå den ekstra
samling - det gør du ved at købe et nyt langt nok forlængerkabel,
klipper det overflødige stik af og lodde kablet fast i monitoren.
Stik er altid noget der giver anledning til problemer, næsten uanset
hvor gode/dyre de er.
Der er en grund til at højkvalitetsstik koster som tommelfingerregel
1500.- for huset + 150.- pr. pin

/carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-09-05 09:46

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> Jeg håbede - lidt naivt på - at man kunne nedsænke dem i en
> eller anden "mirakelvæske" - og vupti så var de som nye igen

Køb noget "autosol" crome rens og pisk det sammen med noget terpentin til
passende konsistens, og sæt så stikket i blød 24 timer. Så er jeg sikker på,
at de bliver fine. Rens evt med noget sprit.

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-09-05 14:31

> [...]
>passende konsistens, og sæt så
>stikket i blød 24 timer. Så er jeg sikker på,
>at de bliver fine. Rens evt med noget sprit.

Nu rabler det igen for CT.
Autosol indeholder Ammoniak som er meget aggresivt over for de
materialer som pins og sockets er lavet af.

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-09-05 08:27

"Harding E. Larsen (slet 2SZAS)" <harding@2SZASlarsen.tdcadsl.dk> skrev i

> Nu rabler det igen for CT.
> Autosol indeholder Ammoniak som er meget aggresivt over for de
> materialer som pins og sockets er lavet af.

Sikke noget vrøvl, det er kun dig, som med dine dybt besynderlige og
surrogatvidenskabelige tilgang til tingene, som ikke kan finde ud af den
slags!

Vi taler om et billigt monitorstik som er rustet og ikke et eller andet til
NASA's rumfærge, men det er nok for meget for langt, at du kan forstå den
slags.

Hvad er det, du mener der vil ske med stikket som er rustangrebet?

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-09-05 10:46

> [...]
>slags!
>
>Vi taler om et billigt monitorstik
>som er rustet og ikke et eller andet til

Hvordan kan det være at sejlere i Lynetten, når dit navn bliver
nævnt, får et fjernt blik i øjet og siger: Den provokatør
beskæftiger vi os ikke med.

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-09-05 14:44

"Harding E. Larsen (slet EB83M)" <harding@EB83Mlarsen.tdcadsl.dk> skrev i

> Hvordan kan det være at sejlere i Lynetten, når dit navn bliver
> nævnt, får et fjernt blik i øjet og siger: Den provokatør
> beskæftiger vi os ikke med.

Ja, mudderkastning det har du altid været god til. Slap de saglige
argumenter op?

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-08-05 19:47

Mine undersøgelse da jeg købte endte med konklusionen, at hvis man skal være
*lovlig* og betale for kortene (softwaren er jo rimelig billig eller
gratis), så koster alle vektor systemerne næsten det samme.

Jeg er enig i din argumentation vedr. vektorkort. Har man prøvet det en gang
er man overbevist. Rasterbaserede kort har ikke andre fordele en "gensynets
glæde" da det ligner det søkort der ligger nede i kortbordet.

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 26-08-05 07:19

> [...]
> gang er man overbevist. Rasterbaserede kort har ikke andre fordele en
> "gensynets glæde" da det ligner det søkort der ligger nede i kortbordet.

Og hvilket system valgte du så ?

Keld

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-08-05 19:08

Garmins Mapsource. - men en væsentlig driver var at jeg også var fristet af
Garmins gps'er/plottere og man får altså *meget* "ease-of-use" når ens
kortsystem og isenkram er fra samme producent.

Fra : Peter

Dato : 27-08-05 12:18

istensen" >
- - - - -
> [...]
> gang er man overbevist. Rasterbaserede kort har ikke andre fordele en
> "gensynets glæde" da det ligner det søkort der ligger nede i kortbordet.

Blot den tilføjelse, at den formidable "Zoom-funktion" kan forlede svage
sjæle til tro på en nøjagtighed der ikke reelt er til stede.
Det er normalt angivet som "Overzoom" el. lign.

Og så lige en ting mere:
Vektoriserede kort "går igennem menneskehænder" en ekstra gang, og dermed
øges fejlmulighederne. Jeg mener at huske fra udenlandske fagblade, at der
af og til er opdaget ret graverende fejl. Fejl der er kommet til under
arbejdet med vektoriseringen.

Ud over det har jeg i praksis oplevet MaxSea som et glimrende system.

Mange hilsener / Peter