Cement interiør til saltvand?
Fra : Alex W

Dato : 23-08-05 16:39

Har nogle herinde prøvet at opbygge cement interiør i saltvand.

Det jeg tænker på er, at bygge revskelettet af beton hvidt cement og grus
eller måske cement og kalksten.
Slipper man godt fra sådan noget?

/Alex W

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-08-05 19:49

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse
> Har nogle herinde prøvet at opbygge cement interiør i saltvand.
>
> Det jeg tænker på er, at bygge revskelettet af beton hvidt cement og grus
> eller måske cement og kalksten.
> Slipper man godt fra sådan noget?

Jeg har ikke selv forsøgt mig ud i det. Men har skrevet/snakket med nogle
som har.
Det er ikke bare lige sådan at gøre. Selve opbygningen er der ikke noget
svært i, men når det hele er
hærdet, skal det vaskes ud i ferskvand. Cementen gør at Phen i vandet
bliver meget høj, og det skal ferskvandet
klare. Alt efter hvormeget cement(tykkelse) du har brugt, kan det tage fra
3 uger til flere måneder.

I Tyskland er der kommet et nyt middel som hedder Riffcement, som ikke
skulle have den ulempe med den høje ph.
Det skal blot blandes op med vand. En væsenlig ulempe ved det er dog
prisen!! 30-35 ? pr. kilo.

Carsten

Fra : Alex W

Dato : 23-08-05 21:13

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skulle have den ulempe med den høje ph.
> Det skal blot blandes op med vand. En væsenlig ulempe ved det er dog

Hej Carsten

Det er da ikke så galt, hvis man kun bruger det til at lime faxe kalk sammen
til et rev.
Jeg vil søge på google og se hvor man kan få fat på sådan noget.

Tak for tips og ide.

/Alex W

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-08-05 22:35

> [...]
> sammen til et rev.
> Jeg vil søge på google og se hvor man kan få fat på sådan noget.

Du behøver ikke søge så længe!
http://www.hobbyriff.de/shop/de/dept_325.html

De har også tørrede rengjorte "levende" sten, som er langt bedre i et
saltvandsakvarie, end faxekalk.
Faxekalk er nok en af de mest kompakte sten vi kan få fat i, og trods at
den er billig pr. kilo, bliver selv en sten på håndboldstørrelse ganske dyr.
De sten som hobbyriff sælger er meget lettere og fylder derfor langt mere
pr. kilo.
Hobbyriff sælger dem også som plader, og det til en ganske billigpris.
Stenene har den meget store fordel frem for faxekalk, at de i løbet af kort
tid, bliver som levende sten der ikke har været tørrede, på grund af deres
porøsitet, noget som de massive faxekalksten aldrig bliver.

Carsten