Ældre Søfolk - sved
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-08-05 10:42

Ældre søfolk husker sikkert de svedestykker som fyrbødere havde
om halsen, og som de (og alle os andre) brugte når vi tog bad.
De slår alt hvad der findes af moderne børster m.m.
Hvor kan man købe dem ?
jeg har søgt forgæves i skibshandeler, findes de slet ikke mere.
Eventuelt en opskrift. De var sikkert af bomuld, på størrelse med
en gulvklud, og med masker på ca. 10 mm
mvh Ebbe

ebbeh@mail1.stofanet.invalid

udskift invalid med dk

Fra : Steven

Dato : 23-08-05 12:05

Hej Ebbe,

Et morsomt spørgsmål, selv om det ikke lige har med slægtsforskning at gøre.

Du kunne måske overveje at indkøbe et par netundertrøjer. De er lavet af
bomuld og maskestørrelsen er nok ikke helt ved siden af

M.v.h.

Steven

Fra : K. H. Hansen

Dato : 23-08-05 12:26

Du skal nok have fat i kokkeudstyrsforretning, kokke brugte og bruger måske
stadig disse svedeklude.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-08-05 14:05

On Tue, 23 Aug 2005 13:05:05 +0200, "Steven"
<ccc98484@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hej Ebbe,
>
>Et morsomt spørgsmål, selv om det ikke lige har med slægtsforskning at gøre.

Undskyld, jeg tog fejl af genealogi, og nostalgi

>Du kunne måske overveje at indkøbe et par netundertrøjer. De er lavet af
>bomuld og maskestørrelsen er nok ikke helt ved siden af

Du siger noget !, det må prøves
mvh Ebbe

Fra : Jørgen Miltø

Dato : 23-08-05 21:32

Hej i Gruppen.
Ja det har ikke meget med slægtsf at gøre.
men jeg var 15 år da jeg mønstrede som lem,perelev på en Nordmand der
sejlede med Spidsbergen kul, noget støvet sort møg, og dengang havde jeg
som
de andre i Maskinen en sådan halsklud, men jeg ved at de ikke bruges mere,
men dengang købte jeg dem hos vores Hovmester som fik dem via
skibsprovianteringen, altså en Skibsudstyrsforretning.
Nu er jeg snart de 70 år, og jeg længtes ikke tilbage til den tid som
elev.
Med venlig hilsen
Jørgen Miltø.

Fra : Finn Rune Jensen

Dato : 28-08-05 11:14

Nutidens søfolk bruger skam stadig svedeklude og de bliver købt i østen,
men
meget har ændret sig, for bare gå ind i en seven-elleven, her ligger de
vacumpakket og på køl.....

Hilsen fra en sømand

Finn Rune Jensen

www.finnrune.dk

Fra : ebbeh@mail1.stofanet~

Dato : 28-08-05 16:56

Hej Finn,
det er da en vits, ikke ?
mener du vafler ?
mvh Ebbe

Fra : Kjell Skåden

Dato : 28-08-05 19:10

Forsøk denne http://www.twingine.com/search.php?q=svedeklude

--
Kjell Henry Skåden
http://home.online.no/~old.navy/index.html

Fra : ebbeh@mail1.stofanet~

Dato : 29-08-05 15:02

On Sun, 28 Aug 2005 20:09:41 +0200, Kjell Skåden
<old.navy@online.no> wrote:

>Forsøk denne http://www.twingine.com/search.php?q=svedeklude

Tak for forsøget, men det er vist ikke lige denne sort af klude
Mvh Ebbe