hvor er mine kanter i FF
Fra : pepss

Dato : 22-08-05 17:25

Hejsa NG

på siden http://novelle.cafe-flirt.dk/test/ har jeg i IE en "ramme" om de 4
kasser men når man ser siden i FF er de der ikke. er der nogen der kan se
hvad der er galt?
cssén liger i http://novelle.cafe-flirt.dk/test/style/stylenovelle.css

ps. er der nogen der gider kikke på siden og fortælle hvordan den ser ud i
opera. (jeg kan ikke få den til at køre på min purter)

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-08-05 23:08

pepss skrev:

> på siden http://novelle.cafe-flirt.dk/test/ har jeg i IE en
> "ramme" om de 4 kasser men når man ser siden i FF er de der
> ikke. er der nogen der kan se hvad der er galt?

Det er body-elementet der ikke udvides - fordi alt dit indhold er
absolut positioneret. Hvis du sætter height: 100% på html og body,
bliver rammen udvidet til at dække viewporten, men den dækker ikke
evt. scroll.

Kender du højden på indholdet, kan du også sætte den direkte på
body - evt. som min-height, så du ikke spolerer noget på mindre
skærme.

> ps. er der nogen der gider kikke på siden og fortælle hvordan
> den ser ud i opera.

Opera 8 viser siden på samme måde som Firefox.

> (jeg kan ikke få den til at køre på min purter)

Hvad er problemet?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 23-08-05 17:43

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev

> Det er body-elementet der ikke udvides - fordi alt dit indhold er
> absolut positioneret.

er det en dårlig idé at bruge absolut positioneret?

> Hvis du sætter height: 100% på html og body,
> bliver rammen udvidet til at dække viewporten, men den dækker ikke
> evt. scroll.

tja... det kan jeg vel aldrig værre sikker på der ikke bliver brug for....

> Kender du højden på indholdet, kan du også sætte den direkte på
> body - evt. som min-height, så du ikke spolerer noget på mindre
> skærme.

det gør jeg desværre kun på forsiden

> Opera 8 viser siden på samme måde som Firefox.

okay takker

> Hvad er problemet?

det er nok bare min gamle computer der er alt for lille og alt for mange
programmer...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-08-05 23:34

pepss wrote:
> Hejsa NG
>
> på siden http://novelle.cafe-flirt.dk/test/ har jeg i IE en "ramme"
> om de 4 kasser men når man ser siden i FF er de der ikke. er der
> nogen der kan se hvad der er galt?

Jeg kan se, at din side sætter IE i quirks-mode, fordi du har et linjeskift
før DTD. Fjerner du det linjeskift, går IE i standards-mode og viser sikkert
siden på samme måde som FF.

Desuden kan jeg ikke se i din css, at du overhovedet har indsat en
definition for hverken <div class="kant_v"> eller <div class="kant_h">

Jeg kan i øvrigt ikke forstå den måde, du har bygget det hele op. Lav en
boks, der omslutter de fire grå bokse midt på siden. Giv denne boks en
margin-left og margin-right svarende til de menuer, du har i siderne og en
border:1px solid #fff;position:relative; - så kan du positionere dine runde
hjørner i forhold til denne boks.

Ud over de to runde hjørner har du ikke brug for position:absolute; nogen
steder. Start med at indsætte di to bokse i toppen af siden med float:left.
Indsæt så alt i højre side indsat i en kasse med defineret bredde og
float:right;. Indsæt så den venstre menu på samme måde, blot med
float:left:. Slut af med den midterste kasse som beskrevet her over.

Nej, den ligger i http://novelle.cafe-flirt.dk/style/stylenovelle.css

> ps. er der nogen der gider kikke på siden og fortælle hvordan den ser
> ud i opera.

På samme måde som i FF.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-08-05 00:16

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg kan se, at din side sætter IE i quirks-mode, fordi du har
> et linjeskift før DTD.

Nej - det er ikke korrekt (tjek selv med pageInfo -
<http://www.hintzmann.dk/articles/favelets/pageinfo/>)

Whitespace før DTD'en påvirker ikke IE's doctypekontakt (men alt
andet gør).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-08-05 00:44

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Nej - det er ikke korrekt (tjek selv med pageInfo -
> <http://www.hintzmann.dk/articles/favelets/pageinfo/>)

Det ser sådan ud, ja.

> Whitespace før DTD'en påvirker ikke IE's doctypekontakt (men alt
> andet gør).

Jeg er da ellers netop her i gruppen blevet belært om det modsatte: Alt
andet end intet før DTD vælter IE's måde at vise siden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-08-05 10:29

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg er da ellers netop her i gruppen blevet belært om det
> modsatte: Alt andet end intet før DTD vælter IE's måde at vise
> siden.

Det er i så fald en fejl - eller også er der bare divergerende
opfattelser hvad "intet" er.

For lige at slå det helt fast: Alt andet end white-space
(mellemrum, linjeskift, tabulator og den slags) før en DTD-
angivelse får IE til at gå i quirksmode.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 23-08-05 17:53

"Erik Ginnerskov" skrev

> Desuden kan jeg ikke se i din css, at du overhovedet har indsat en
> definition for hverken <div class="kant_v"> eller <div class="kant_h">

ups det er noget fra en prøve jeg ikke har fået slettet

> [...]
> margin-left og margin-right svarende til de menuer, du har i siderne og en
> border:1px solid #fff;position:relative; - så kan du positionere dine

JA DA! det er ikke sådan når man ikke kan se skoven for bare træ... jeg
kunne ikke finde en måde at lave en lodret line selvom jeg da tit har gjort
det.....

> [...]
> float:right;. Indsæt så den venstre menu på samme måde, blot med
> float:left:. Slut af med den midterste kasse som beskrevet her over.

det vil jeg da forsøge mig med men der kommer nok flere spårgsmål til det!

> Nej, den ligger i http://novelle.cafe-flirt.dk/style/stylenovelle.css

sorry en ren tange torsk!

> På samme måde som i FF.

okay takker!