Trailertips?
Fra : mlt

Dato : 22-08-05 15:56

Hej.

Har nogen et par tips til hvordan man får båden til lettere at rulle af
traileren(en Inter 900kg)?
Jeg synes det kræver et alt for hårdt pres/rokken på båden for at få den i
vandet(en ryds 485 på godt 500kg brutto).

mvh. Michael

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-05 17:11

"mlt" <mlt@husbygningHXZ.dk> skrev
> [...]
> Jeg synes det kræver et alt for hårdt pres/rokken på båden for at få den i
> vandet(en ryds 485 på godt 500kg brutto).

Har du prøvet at smørre dine ruller, det kunne godt lyde som om de var løbet
tørre for fedt!

Der kan også være mærker i dem, især hvis båden opbevares på traileren hele
året, så kan trykket fra båden gøre dem flade, og så skal der skubbet til
for at få dem til at rulle.

Du kan evt. hæve dem lidt højere foran så båden står lidt højere med
stævnen.

På min Brenderup som kun er 1 år gl. har jeg prob. med at de bøsninger som
sidder i enderne på rullerne presses ud og dermed støder på beslaget, det
får dem også til at gå lidt strammere.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : mlt

Dato : 22-08-05 21:25

Jeg har nu hævet den forreste rulle og den midterste rulle, så nu står båden
lidt mere skråt bagud på traileren. Håber det hjælper.
Jeg vil også lige smøre rullerne, selvom traileren er helt ny fra maj i år.
Men det er underligt at trailerproducenterne ikke smører dem fra fabrikken
af, synes jeg. De er lidt for nærrige med servicen synes jeg...

Men jeg tror du det bliver svært at få fedtet til at blive inde omkring
rullerne, for der er jo en åbning i hver side af plastikdelen inde i rullen.
Fedtet bliver vel presset ud efter forholdsvis kort tid, eller hvad er
erfaringen?

Mvh Michael

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 14:28

> [...]
> rullen.
> Fedtet bliver vel presset ud efter forholdsvis kort tid, eller hvad er

Jeg plejer at tage akslen ud og smørre den med fedt. det holder min. et år
ved jævnlig brug.
Det nemmeste er at gøre det en dag man er ude og sejle alligevel, så skal
man ikke bøvle med båden på traileren.

> Men det er underligt at trailerproducenterne ikke smører dem fra fabrikken
> af, synes jeg. De er lidt for nærrige med servicen synes jeg...

Ja det har også undret mig, ligeledes at de par enkelte bolte og møtrikker
der er ikke er rustfrie, jeg gav gerne 500,- mere hvis det var tilfældet.

Fra : mlt

Dato : 23-08-05 16:41

Ja, jeg prøver det. Tak for hjælpen!

Michael

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 22-08-05 18:54

Hej Michael

Et par gange om året, får rullerne på vores trailer, et godt pust superlube.
Virker også godt når båden skal trækkes op igen.
Se det her http://www.lytek.dk/shop/default.asp?ProductID=297

Mvh
Henning

Fra : mlt

Dato : 22-08-05 21:26

OK jeg prøver et par gange med noget der ligner det du anbefaler. Jeg har
godt nok noget alm. fedt til almen motor brug, men om det er godt at bruge
på plastik er jeg ikke sikker på. Så jeg prøver det du anbefaler. Tak for
svarene!

mvh Michael