Afstemning virker ikke! Hjælp!
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-08-05 16:41

Hej
Jeg har lavet en afstemning på min side.

http://p0ulsen.frac.dk

Jeg har et enkelt problem, som er rimelig væsentligt eftersom det
er en afstemning. Hvordan får jeg den videre en bare til at lave
nogle Radio Buttons og skrive nogle spørgsmål ? Se hjemmesiden.
Er der nogen som evt har en guide til at lave en afstemning ? Jeg
vil gerne ha' det sådan, at den skal gå videre hvis man nu
vælger:

Jeg er ligeglad, vil bare se resultaterne!

Hvorefter man trykker stem, at den så viser i procent hvor mange
som har stemt. Og på hvad de har stemt! Håber nogen kan hjælpe..
På forhånd tak.

Mvh Jesper Poulsen
http://p0ulsen.frac.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 20-08-05 17:26

Start med at læse dette: http://www.html.dk/artikler/00011/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-08-05 22:53

> Start med at læse dette: http://www.html.dk/artikler/00011/

Jo tak, det har/havde jeg gjort. Men fik ikke super meget mere ud af
det. Jeg kan ikke se mig til hvad jeg skal skrive i min <form
method="get" action="??"> </form> .. Nogen som ved det ? <form
method="get" action="??"> er vel korrekt med method="get" da det er
data som skal sendes til URL'en og ikke skjules for brugeren som det
bliver med post ?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-08-05 21:07

Jesper Poulsen wrote:
> Hej
> Jeg har lavet en afstemning på min side.
>
> http://p0ulsen.frac.dk
>
> Jeg har et enkelt problem, som er rimelig væsentligt eftersom det
> er en afstemning.

Jeg forstår ikke, at du overhovedet spørger. Du har tidligere på måneden
fået at vide, at din afstemning skal være i en <form> for at kunne virke. Du
har bare ikke lavet den nødvendige ændring endnu. Brug nu en halv til en hel
time på at læse og forstå den side, Jens Peter henviste til. Og lav så din
formular.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-08-05 22:59

> Jeg forstår ikke, at du overhovedet spørger.

Jo, grunden til jeg spørger er såmen at jeg ikke kunne finde ud af det. Og jo
jeg har sat <form> ind, men fik den bare ikke lige uploadet. Det beklager jeg.

>Du har tidligere på måneden
> fået at vide, at din afstemning skal være i en <form> for at kunne virke. Du
> har bare ikke lavet den nødvendige ændring endnu.

Jo, jeg har. Kig selv efter. Det er kun forsiden som er lavet om, da jeg ikke
vil til at rette i det hele før jeg ved hvordan forsiden (index.html) fungere.

>Brug nu en halv til en hel time på at læse og forstå den side, Jens Peter
>henviste til. Og lav så din formular.

Ja, det har jeg gjort. Men jeg kan ikke se hvordan jeg skal komme videre ? Hvad
skal jeg skrive her i <form method="???" action="???"> </form>
Det skal se sådan her ud ikke: <form method="get" action="???"> </form> ?
Er ikke sikker så det er derfor jeg spørger. Håber virkelig du kan hjælpe!

Mvh Jesper Poulsen
http://p0ulsen.frac.dk

PS

Undskyld jeg osse skrev det i PHP gruppen, men var lidt i tvivl om hvilken
gruppe spørgsmålet var mest relateret til !

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 21-08-05 00:02

Jesper Poulsen wrote:

> Jo, jeg har. Kig selv efter. Det er kun forsiden som er lavet om, da jeg ikke
> vil til at rette i det hele før jeg ved hvordan forsiden (index.html) fungere.

Når du ikke har haft den uploadet før, har vi jo ikke kunnet se det.

> Ja, det har jeg gjort. Men jeg kan ikke se hvordan jeg skal komme videre ? Hvad
> skal jeg skrive her i <form method="???" action="???"> </form>
> Det skal se sådan her ud ikke: <form method="get" action="???"> </form> ?

I stedet for ??? skal du skrive den side, som informationerne skal
sendes til. Hvis din side der viser resultatet af afstemninger er
vote.php skal der stÅ:
action="vote.php"

Men det er da beskrevet i linket jeg gav.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-08-05 00:30

Jesper Poulsen wrote:

> Jo, jeg har. Kig selv efter. Det er kun forsiden som er lavet om, da
> jeg ikke vil til at rette i det hele før jeg ved hvordan forsiden
> (index.html) fungere.

Det havde du altså ikke gjort tidligere på natten. Det var da derfor, jeg
skrev, som jeg gjorde.

> Ja, det har jeg gjort. Men jeg kan ikke se hvordan jeg skal komme
> videre ? Hvad skal jeg skrive her i <form method="???" action="???">
> </form>

Som Jens Peter har skrevet, skal du i action fortælle, hvad der skal ske,
når formen submittes. Ellers sker der ikke noget.

> Undskyld jeg osse skrev det i PHP gruppen, men var lidt i tvivl om
> hvilken gruppe spørgsmålet var mest relateret til !

I første omgang drejer det sig om en formular, der ligger på en html-side.
Det har absolut ingen relevans i php-gruppen.

Men hvis det script, der skal behandle data fra formularen, er lavet med
php, kan du spørge i php-gruppen, hvis scriptet ikke fungerer.

Da et php-script ikke kan ses, hvis man ikke har ftp-adgang til serveren,
vil det være en god ide at lave en kopi af scriptet, hvor du udskifter .php
med .txt og linker til den txt-fil. Det giver php-hajerne mulighed for at
kigge scriptet efter i sømmene.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-08-05 10:52

> Det havde du altså ikke gjort tidligere på natten. Det var da derfor, jeg
> skrev, som jeg gjorde.

Ja, det er korrekt. Beklager :)

> Som Jens Peter har skrevet, skal du i action fortælle, hvad der skal ske,
> når formen submittes. Ellers sker der ikke noget.

Jeg vil gerne ha' lavet en afstemning som er lidt 'ala' den der er på
html.dk.
Altså der står:

Hvor køber du primært hardware?

(radio knap) I almindelig butik
(radio knap) På nettet

Stem

Så trykker jeg:

På nettet og derefter Stem.

Så viser den igen:

Hvor køber du primært ny hardware?

I almindelig butik

(34%)

På nettet
(66%)

Og et cirkeldiagram nedenfor, vist med farver rød og gul (Gul=på nettet,
rød=I almindelig butik)

Allernederst står der :

Baseret på 441 stemmer.

Det er sådan noget jeg gerne vil ha'. Jeg har ingen anelse om hvordan man
laver scriptet til det. Så det ville jeg gerne ha' lidt hjælp til. Er der
noget som skal ind i MySQL ?

> Det har absolut ingen relevans i php-gruppen.
Nej, okay. Det kan jeg godt se.

> [...]
php
> med .txt og linker til den txt-fil. Det giver php-hajerne mulighed for at

Ja, men problemet ligger i, jeg ved slet ikke hvordan jeg skal lave
scriptet!

Opsummering:

***Hjælp til at lave script til afstemning***

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-08-05 15:24

Jesper Poulsen wrote:

> Opsummering:
>
> ***Hjælp til at lave script til afstemning***

Det skal med meget stor sandsynlighed laves med noget serverside-script. På
frac.dk kan du kun bruge php, så prøv at spørge i php-gruppen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/