hjælp til at styre de der bokse i css
Fra : Hanne Svensmark

Dato : 20-08-05 08:57

Hej alle!

Jeg har siddet og øvet mig i CSS-tutorialen på denne side - det
meste fungerer fint. Men jeg kan ikke få den til at styre højde
og bredde i mine bokse.

Jeg arbejdet via style-sheet som jeg har kodet således:

#boks1 {height: 10px; width: 300px; }

#billede1 {float: left; width: 50px;}

- og så har jeg brugt div til at få det til at virke på selve
siden. Men i boks-definitionen er det kun bredden der virker,
højden lader rammen omslutte teksten uanset hvad jeg skriver - i
billedet er det kun float, selvom jeg bevidst har sat en mindre
bredde end billedet har.

Kan nogen forklare mig hvor det er jeg går vild?

Vh Hanne Svensmark

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-08-05 21:15

Hanne Svensmark wrote:
> Hej alle!
>
> Jeg har siddet og øvet mig i CSS-tutorialen på denne side

Hvilken side? jeg sidder og læser nyheder i et postprogram, der er ikke
nogen websider synlige her.

Du læser godt nok nyheder via html.dk's interface til usenet, men det er
altså ikke alle, som gør det.

> [...]
>
> - og så har jeg brugt div til at få det til at virke på selve
> siden. Men i boks-definitionen er det kun bredden der virker,

Lad os se siden, så er det meget nemmere. Ryst op med et link til problemet.
;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Hanne Svensmark

Dato : 20-08-05 21:57

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvilken side? jeg sidder og læser nyheder i et postprogram, der er ikke
> nogen websider synlige her.
>
> Du læser godt nok nyheder via html.dk's interface til usenet, men det er
> altså ikke alle, som gør det.

Det skal jeg huske - jeg tænker bare at det ser da sådan som jeg gør. Men det
er altså CSS-tutorialen på html.dk jeg har været ved at øve mig i.

> Lad os se siden, så er det meget nemmere. Ryst op med et link til problemet.
> ;)

Jeg havde nu slet ikke lagt det på nettet, for det er kun noget jeg har lavet
for at lære, men her er det:

http://www.svensmark.net/oeveside/legebokse.htm

Jeg ved ikke om det hjælper til at gennemskue problemet for du kan vel ikke se
mit style-sheet?

og mit problem er som sagt at jeg ikke kan få rammen om listen over mine
fortræffeligheder til at blive højere end teksten

og at jeg ikke kan styre bredden på djævlen i venstre øverste hjørne.

Når jeg har lært det dukker der sikkert nye problemer op

Vh Hanne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-08-05 00:18

Hanne Svensmark wrote:

> http://www.svensmark.net/oeveside/legebokse.htm
>
> Jeg ved ikke om det hjælper til at gennemskue problemet for du kan
> vel ikke se mit style-sheet?

Jo vist så. Browseren kan hente det, så kan jeg også se det. Men i din
legebokse.htm bruger du 'id="boks1"' to gange. Man må kun bruge et id én
gang på en side. Ellers skal det ændres til en class, som i css indledes med
et . i stedet for #

Prøv lige at rette det, så vender jeg tilbage senere på dagen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Hanne Svensmark

Dato : 21-08-05 17:07

> [...]
> et . i stedet for #
>
> Prøv lige at rette det, så vender jeg tilbage senere på dagen.

Jeg har ændret det til class, men det løser ikke mit problem med højden på
boks1
- og i øvrigt heller ikke det med bredden på øverste venstre billede?
Vh Hanne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-08-05 22:34

Hanne Svensmark wrote:

> Jeg har ændret det til class, men det løser ikke mit problem med
> højden på boks1

Du har det ekstra problem, at du ikke har sat en Document Type Declaration
på siden. Uden den viser forskellige browsere din side meget uens.

Indsæt denne kodelinje øverst på siden, før <html> :

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

og indsæt denne kodelinje efter <head>:

Prøv derefter i et grafikprogram at lave et billede som du vil have din side
til at se ud. Jeg hælder til, at det skal være cirka som IE viser siden lige
nu - Firefox viser siden meget anderledes. Læg din tegning ud på nettet og
giv et link til billedet.

Jeg beklager, at det bliver så besværligt, men når siden vises så
forskelligt i IE og FF, er det vanskeligt at forstå præcis hvad du ønsker.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Hanne Svensmark

Dato : 22-08-05 15:48

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg beklager, at det bliver så besværligt, men når siden vises så
> forskelligt i IE og FF, er det vanskeligt at forstå præcis hvad du ønsker.

Du er meget hjælpsom - tak for det - men da lige det her kun er noget jeg
laver for at lære at styre brugen af css stylesheet, vil jeg ikke spilde mere
af din tid med det lige nu. Men stil trygt på, jeg vender tilbage når jeg har
konkrete spørgsmål i forbindelse med side-design af mere seriøs karakter.

Og så skal jeg nok huske 'grundkodningen'

Venlig hilsen
Hanne