Kan man opdatere links centralt ved hjælp ~
Fra : Thor

Dato : 19-08-05 16:36

Jeg er godt klar over, at css primært bruges til styring af
layout, så hvis nogen synes jeg spørger dumt, håber jeg på
forhånd at I tilgiver mit nybegynderspørgsmål.

Det jeg gerne vil vide er, om man på samme måde som man kan styre
layoutet centralt via et stylesheet, også kan ændre indholdet
centralt, hvis det går igen på flere html-dokumenter. Hvis man
f.eks. skal ændre/opdatere adressen på et link som går igen på
alle eller mange af siderne på ens site, kan man så indrette
siderne sådan, at det kan gøres et centralt sted fra, f.eks. i et
stylesheet? Og i så fald hvordan (jeg har kort overvejet om man
f.eks. kunne bruge class til noget)?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-08-05 17:48

Thor skrev:

> [...]
>alle eller mange af siderne på ens site, kan man så indrette
>siderne sådan, at det kan gøres et centralt sted fra, f.eks. i et

Nej, det er ikke muligt.

Brug noget serverside, hvis det er muligt på dit webhotel, til at
inkludere indhold med

Det kan være ssi, asp eller php.
--
Knud

Fra : Thor Ravnsborg

Dato : 19-08-05 20:41

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Nej, det er ikke muligt.
>
> Brug noget serverside, hvis det er muligt på dit webhotel, til at
> [...]

Mange tak for svarene. Mit webhotel understøtter ssi og php, men jeg
tror måske alligevel jeg venter med at implemetere dette til senere,
da behovet for nuværende trods alt er begrænset. Hvis sitet vokser,
er det dog rart at vide, hvad der skal til for at få sat mere skik på
sagerne.

Gør det forresten siden "tungere" at benytte ssi, eller har det ingen
betydning for hastigheden på indlæsningen af sitet?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-08-05 21:16

Thor Ravnsborg skrev:

>Gør det forresten siden "tungere" at benytte ssi, eller har det ingen
>betydning for hastigheden på indlæsningen af sitet?

Ingen, måske i teorien et par milisekunder, men jeg tror ingen
vil mærke det, selv med alm. modem.
--
Knud

Fra : Kristian Thy

Dato : 19-08-05 22:17

Quoth Knud Gert Ellentoft:

> Ingen, måske i teorien et par milisekunder, men jeg tror ingen
> vil mærke det, selv med alm. modem.

Eftersom ssi afvikles på serveren skulle man tro at hvis nogen kunne
mærke forskel vil det være dem med de hurtigste forbindelser. Det sker
jo inden brugeren overhovedet begynder at hive noget ned, hvadenten han
gør det med modem eller adsl. Tidsforøgelsen - hvis der er en målbar
sådan - er altså konstant, uanset hvad brugeren har af forbindelse.

\\kristian
--
"Power is only given to the man who dare stoop to pick it up. Nothing
more is needed, except courage. From the moment this truth had dawned

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-08-05 22:54

Thor Ravnsborg wrote:

> Mange tak for svarene. Mit webhotel understøtter ssi og php, men jeg
> tror måske alligevel jeg venter med at implemetere dette til senere,
> da behovet for nuværende trods alt er begrænset.

Så kompliceret er det da heller ikke at bruge ssi på php-sider. Det kan
faktisk læres på et par minutter:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp forklarer generelt om at inkludere
f.eks. en menu på alle sider.

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp#php viser, hvordan syntaksen er,
hvis det er på en php-server.

Når først man er begyndt, kan man slet ikke undvære den behagelighed ikke at
skulle opdatere samtlige sider, hvis et enkelt menupunkt skal ændres - der
er nemlig kun en fil at skulle rette noget i.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-08-05 08:32

Thor Ravnsborg skrev:

>Mange tak for svarene. Mit webhotel understøtter ssi og php, men jeg
>tror måske alligevel jeg venter med at implemetere dette til senere,

Det er ikke klogt. Hvis du gør det nu mens det hele er småt og
overskueligt, så har du tjek på det når skidtet bliver stort og
indviklet.

>Gør det forresten siden "tungere" at benytte ssi, eller har det ingen
>betydning for hastigheden på indlæsningen af sitet?

Det gør dem 'tungere', men ikke noget du behøver spekulere på.

Jeg lagde et site om fra selvstændige HTML-filer til filer der
genereres dynamisk (altså dannes af serveren når der er én der
spørger efter dem). F'ør stod de 'øjeblikkeligt' på skærmen. Nu
tager det måske et halvt sekund.

I dag er let vedligeholdelse og brugervenlighed vigtigere end
(små) besparelser på serverarbejdstiden.

--
Bertel

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 20-08-05 20:04

In news:<pqmdg1hr2mr8t54pbc8ucv0p20ah68lii9@news.stofanet.dk>
Bertel Lund Hansen typed:

> Det er ikke klogt. Hvis du gør det nu mens det hele er småt og
> overskueligt, så har du tjek på det når skidtet bliver stort og
> indviklet.

Enig.

> Det gør dem 'tungere', men ikke noget du behøver spekulere på.

Negativ, i ren båndbredde har de samme vægt, forsinkelsen skyldes at
serveren skal bruge tid på at montere siden. Med den styrke moderne
servere har, så vil det ikke gøre nogen forskel om så brugeren sidder
på et 33.6K modem. (Disse findes stadigt i stort tal i Østeuropa og
Kina)

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-08-05 17:05

Den 19-08-05 17.36 skrev Thor følgende:

> Det jeg gerne vil vide er, om man på samme måde som man kan styre
> layoutet centralt via et stylesheet, også kan ændre indholdet
> centralt, hvis det går igen på flere html-dokumenter.

Hvis serveren understøtter det, kan du bruge SSI. Tjek denne tutorial:
http://html.dk/tutorials/ssi/

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sunbird: gratis kalender som du kan dele med andre.