script til øreafrunding
Fra : hygum

Dato : 19-08-05 08:17

Er der nogen, der har en php-function eller lignende php, der kan
øreafrunde en integer?

Fra : Christian Hansen

Dato : 19-08-05 09:46

Hej hygum

hygum wrote:
> Er der nogen, der har en php-function eller lignende php, der kan
> øreafrunde en integer?

Pænt er det ikke men :

function mround($belob) {
$afrund = array(0,25,50,75);
foreach ( $afrund as $value ) if( $belob - $value >= -13 && $belob
- $value <= 13) return $value;
}//mround

Baseret på http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad024/

Mvh Christian

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 19-08-05 09:46

"hygum" <thomashygum@gmail.com> writes:
> Er der nogen, der har en php-function eller lignende php, der kan
> øreafrunde en integer?

function oere_afrund($oerer) {
$oerer += 12;
return $oerer - $oerer % 25;
}
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl
http://consult-perl.dk

Fra : Christian Hansen

Dato : 19-08-05 10:42

Det er meget bedre end mit forslag - og mit forslag laver faktisk også
en fejl, fordi jeg har sat >= og <= på begge betingelse.

Godt tænkt.

Mvh Christian

Fra : hygum

Dato : 20-08-05 11:24

Det ser kun ud til at virke i de fleste tilfælde. Kan det passe, at
funktionen afrunder 1856 øre til 1851?

Fra : hygum

Dato : 20-08-05 13:59

Nu har selv lavet en, der virker hver gang. Jeg er stolt. Den afrunder
alt i formatet xxxx.xx

læg mærke til "lillemønt" detaljen!

Jeg tror ikke, den virker for negative beløb, fordi floor funktionen
efter sigende ikke virker for negative beløb.

function afrund($belob) {
$mønter=array("0","0.25","0.5","0.75","1");
$dec=$belob-floor($belob);
foreach ($mønter as $mønt) {$abs=abs($mønt-$dec);
if ($abs<0.125) {break;} elseif ($abs==0.125) {if (!$lillemønt)
{$lillemønt=1;} else {break;};};
};
$belob=floor($belob)+$mønt;
return $belob;
};

Fra : Rander

Dato : 20-08-05 15:35

20 Aug 2005 05:59:06 -0700 brugte hygum 19 linier på at fortælle dette til
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

>Nu har selv lavet en, der virker hver gang. Jeg er stolt. Den afrunder
>alt i formatet xxxx.xx

Jeg fandt lige en i kommentarerne for round på php.net, som jeg har
tilpasset lidt:

function afrund ($belob); {
   $belob = round (4 * $belob) / 4;
   return $belob;
}

Det er jo egentlig logisk nok, men det var absolut ikke lige så simple
baner jeg tænkte i da jeg så dit oprindelige spørgsmål.

På php.net er det brugt til at afrunde schweizer-franc, der skal rundes af
til 0.05 - der gangede og dividerede den blot med 20 (20*0.05=1).

http://rander.dk (temporarily down!)

Ingen har nogensinde begået selvmord, mens de var ved at læse en god
bog, men mange har, mens de var ved at prøve at skrive en. (Robert Byrne)

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 20-08-05 20:31

"hygum" <thomashygum@gmail.com> writes:
> Det ser kun ud til at virke i de fleste tilfælde. Kan det passe, at
> funktionen afrunder 1856 øre til 1851?

Nej. Vis noget kode.

Fra : hygum

Dato : 21-08-05 08:40

Til Lars Balker: Nej det er rigtigt, jeg må selv have lavet en fejl i
håndteringen af funktionens resultat, når 1856 bliver til 1851.

Til Rander: Enkelt og genialt!