'Løsen' til web site?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 18-08-05 15:09

Jeg er i færd med at oprette en 'klasseside' for min 'gamle' gymnasieklasse.
Da siden indeholder personoplysninger, vil 'nogle' gerne have adgangen
begrænset - ikke med 'bruger-ID/adgangskode', men med en slags (fælles for
alle) 'løsen'.
Jeg har ikke så megen serverplads til rådighed, så der skulle helst finden
en 'mini'-løsning!
Jeg har overhovedet ingen viden om den slags - i hvilken retning skal jeg
søge??
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-08-05 16:58

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/pass.asp
--
Knud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-05 20:55

Hans Henrik Hansen skrev:

> [...]
>Da siden indeholder personoplysninger, vil 'nogle' gerne have adgangen
>begrænset - ikke med 'bruger-ID/adgangskode', men med en slags (fælles for

Det kan laves nemt hvis serveren lukker for at fremmede kan få en
oversigt over en mappe. Det gør de fleste servere (tjek det
først).

Hvis du undlader at lægge en default HTML-fil (de hedder ofte
index.htm), men eksempelvis kalder indgangsfilen for xp45blt9.htm
og sørger for at der slet ikke linkes til den noget steds fra, så
kan man ikke se en snus hvis man ikke gætter filnavnet rigtigt.
Robotterne kan heller ikke se noget.

Den beskyttelse er fint nok til 'almindelig' sikring.

--
Bertel

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-08-05 21:09

Bertel Lund Hansen skrev:

>Det kan laves nemt hvis serveren lukker for at fremmede kan få en
>oversigt over en mappe. Det gør de fleste servere (tjek det
>først).

Mam kunne jo lave en indexside, som alle godt må se (og mappen
kan jo også bare hedde xp45blt9, det vil jo være lige så svært at
gætte som sidenavnet).
--
Knud

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 18-08-05 21:44

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det kan laves nemt hvis serveren lukker for at fremmede kan få en
> oversigt over en mappe. Det gør de fleste servere (tjek det
> først).

Jo, det ser ud til at være tilfældet.

> [...]
> og sørger for at der slet ikke linkes til den noget steds fra, så
> kan man ikke se en snus hvis man ikke gætter filnavnet rigtigt.

Med fare for at stille et (meget) 'dumt' spm.: Forudsættes det så ikke, at
brugerne skal kunne huske 'xp45blt9.htm' - eller det tilsvarende?? :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-08-05 21:50

Hans Henrik Hansen wrote:

> Med fare for at stille et (meget) 'dumt' spm.: Forudsættes det så
> ikke, at brugerne skal kunne huske 'xp45blt9.htm' - eller det
> tilsvarende??

Jo, hvis de vil ind på siden. Men hvis du vil lave et login af en slags,
skal de vel også huske kodeordet. Jeg kan ikke rigtig få øje på forskellen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 18-08-05 22:35

Erik Ginnerskov wrote:
> Jo, hvis de vil ind på siden. Men hvis du vil lave et login af en slags,
> skal de vel også huske kodeordet. Jeg kan ikke rigtig få øje på
> forskellen.

Forskellen er vel [da det nu heller ikke er koden til kælderen under Ft.
Knox, det her drejer sig om! :)], at jeg kan vælge et kodeord, som
(mnemoteknisk) vil være let for klassekammeraterne at huske(/associere sig
frem til) - men ganske besværligt for andre! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-05 07:01

Hans Henrik Hansen skrev:

> [...]
>(mnemoteknisk) vil være let for klassekammeraterne at huske(/associere sig
>frem til) - men ganske besværligt for andre! :)

Jo, men så tag det kodeord, tilføj .html - og vips så har du det
filnavn du skal bruge.

Du kan kalde filen lige hvad der passer dig, bortset fra et
filnavn som serveren vil servere automatisk. Det er navne som
index.htm(l) og default.htm(l).

Det er rigtigt som Knud skriver at du også kan lægge sådan en
fil. deri skriver du så den afvisning som fremmede skal se -
eller evt. laver en hel stribe sider som de gerne må se, blot
helt uden link til de hemmelige filer.

--
Bertel

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 19-08-05 09:33

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> fil. deri skriver du så den afvisning som fremmede skal se -
> eller evt. laver en hel stribe sider som de gerne må se, blot

OK, jeg er vist med på den nu - tak for hjælpen til jer alle! :)
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-08-05 13:29

Hans Henrik Hansen skrev:

>Med fare for at stille et (meget) 'dumt' spm.: Forudsættes det så ikke, at
>brugerne skal kunne huske 'xp45blt9.htm' - eller det tilsvarende?? :)

Mon ikke brugerne vil tilføje siden til ders foretrukne?
--
Knud

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 19-08-05 22:46

Knud Gert Ellentoft wrote:
> Mon ikke brugerne vil tilføje siden til ders foretrukne?

Jo, selvfølgelig - men det funker jo kun derhjemme! :)

--
med venlig hilsen
Hans