"Kristine Gazel" <kgazel@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:523f2$4303a077$3e3d8e23$2756@news.arrownet.dk...
> Hejsa
> Nu hvor vi er ved det med friskoler.
> Så har jeg hørt at man nærmest skal skrive sit barn op ved fødslen - er
> det korrekt?
> Vi har talt om at Elisabeth muligvis ikke skal i den lokale kommuneskole,
> Vesterbro Ny Skole. Den er lige blevet sammenlagt af to skoler, så vi
> afventer udviklingen af den som samlet skole.
> Er der nogen herinde, der har erfaringer med den?
>
> Men hvis det er rigtigt at det er svært at få en friskoleplads hvis man
> ikke skriver barnet allerede nu, må vi jo til at tænke på det - selvom jeg
> synes det er lidt tidligt.
>
> Hvilke overvejelser har I gjort jer, da I valgte friskoler/privatskoler
> hhv. kommuneskoler?
>
> Mvh Kristine Gazel
Vi havde også hørt det med at skrive op tidligt - men det havde skolen ikke
*GG*
De lød ihvertfald underlige da jeg ringede og fortalte at jeg havde en knægt
på et år - om det var for sent at skrive ham op.
Næh, det var det ikke....... Og udfra tonen at dømme, kunne vi nok også have
ventet et år mere.
De fortalte at det primært var på 5.-10. klassetrin at der var stor
søgning/venteliste.
Og så er der de skoler (især indre by), hvor man helst skal møde op med en
dugfrisk vandrejournal i hånden for at være (nogenlunde) sikker på at komme
i betragtning. *SS*
Grunden til at vi valgte at skrive sønnemand op til privatskole er, at det
område vi bor i er ret.....hmmmmm...... (hvordan siger man det her pænt så
man ikke lyder som racist, for det er jeg langtfra).... farverigt må være
ordet. Og kommuneskolerne afspejler denne befolkningssammensætning i højeste
grad. Faktisk er der op til flere klasser på den lokale som ikke har en
eneste etnisk dansker ud af 28 elever.
Igen, ikke et ondt ord om anden etnisk herkomst (så var vi ikke flyttet til
Ishøj), men alligevel.....
Jeg har en ide om at knægten skal have de bedst mulige forudsætninger for at
klare sig godt, og det er måske svært i en klasse hvor halvdelen måske ikke
mestrer det danske sprog så godt, og den anden halvdel opfører sig som om de
ejer hele verden og tyrraniserer klassen, fordi læreren har travlt med at
bruge ekstra tid på de svage elever.
Det seneste er, at der i flere klasser er sat en ekstra lærer på - blot
fordi en lærer ikke er nok til at holde styr på eleverne.
På privatskolen er der skam også børn af anden etnisk herkomst, men de
kommer med større sandsynlighed fra mere velfungerende familier og
forældrene må også have en bagtanke med at sende dem i den skole fremfor i
den kommunale.
For lige at lave et mindre sidespring, så blev jeg faktisk superglad da jeg
så at ud af 12 børn i hans vuggestue er de 8 eller 9 af anden e. h.
Man hører jo så meget om at det er svært at få de mødre til at sende deres
børn i pasning, fordi de for størstedelens vedkommende går hjemme, og at man
presser på for at få børnene i børnehave, hvorimod vuggestuen stadig er mere
frivillig.
Det tyder på at de virkelig gør en indsats for at få deres børn integreret
både sprogmæssigt og kulturelt helt fra starten, istedet for at holde dem
hjemme (som deres kultur jo lægger op til)
hvorved de måske får større problemer når de når børnehave/skolealderen.
Hov, det blev et lidt længere sidespring som egentlig ikke er SÅ relevant
for debatten, men det pressede altså på......
/ellisa