Bilyn - er det virkelig så lallet, når det~
Fra : Jan Vennike

Dato : 16-08-05 20:24

Hej NG

Jeg har flere gange fået synet biler, dengang det var statens bilinspektion
der stod for det og de var godt nok grundige, uanset bilens alder (har både
prøvet med en 4 år gammel og en 23 år gammel).

Men forleden dag var Lupo'en blevet 4 år og skulle til syn, så det blev min
første oplevelse med et privat bilsyn og magen til lal har jeg ikke set.

1. Forlygter: I "gamle" dage hev de altid det der måleapparat frem for at se
at lygterne var i justering - skete ikke her. Man kiggede bare på om de
lyste.
2. 2 minutters inspektion af bunden på bilen - er det virkelig standarden ??
3. Måling af udstødning: Jeg mente at diesel biler skulle have 3 x bundgas
op til begrænseren - her fik den 1 gang.
4. Jeg var lidt nervøs for mine fordæk. For det første ligger de liiige over
de 1.6 mm mønsterdybde (bliver skiftet til vinterdæk snart og nye på til
foråret) og for det andet er de profil 50 istf 45, hvilket bringer dem op
omkring de 4 % for store. Ingen af delene blev overhovedet kommenteret.

Alt i alt 10 minutter senere var kareten synet og jeg var 399 kr fattigere
og følte mig egentlig lidt "snydt". Jeg havde på fornemmelsen at de var mere
interesseret i mine penge end i min bil - andre med samme fornemmelse ??

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : ena

Dato : 16-08-05 20:29

Næ - jeg har derimod oplevet en meget venlig behandling nu efter det er
"privat" og for øvrigt er det præcis de samme folk der syner i min synshal
som før.

Ventetid oplever jeg heller ikke mere - det var der ofte før.

Fra : Søren Helskov

Dato : 16-08-05 20:34

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG

en masse bla bla bla

Da jeg skulle have synes min dengang 6årig bil som dengang også var statens
bilinspektion blev den også synet på 10min.
Jeg tror ikke de er ligeså grundige med nyere biler end som med gamle. For
her 6år senere var de næsten 25min om synet incl de
var ude og køre i den hvilket de ikke har gjort før...

Venligst

Fra : test

Dato : 16-08-05 21:02

> [...]
> mere interesseret i mine penge end i min bil - andre med samme fornemmelse

Har fået bedre og venligere service siden det er blevet privatiseret. Så jeg
kan ikke sige andet end at næste gang vælger du den synshal fra, det har du
jo ret til. Og evt fraråder ham til alle andre. Så går det jo helt af sig
selv hvis han er sådan over for alle. Ikke mange er villige til at sætte
deres sikkerhed over styr bare for at få bilen igennem.

vh
me

Fra : Teddy

Dato : 16-08-05 23:51

> [...]
> op omkring de 4 % for store. Ingen af delene blev overhovedet kommenteret.
1. Mange synsfolk ser på deres væg om lygtene står lige, og ved ca hvor de
skal stå - hvis de er det mindste i tvivl - så vær ganske rolig for at
apperatet kommer frem.
2. Hvor lang tid ønsker du at de skal se i bunden på en 4 år gammel bil af
Tysk fabrikat ?? De ser efter om bærekugler, styrekugler, manchetter er ok,
og ser efter rust. - på så lille en bil som en LUPO jo er, tager det skutte
mange øjeblikke at overskue.
3. Underligt at undre/brokke sig over at synsmanden ikke totalt mishandler
din dyrtkøbte mini. hvis målingen er ok 1. gang, så skal den ikke prøves
mere - det med de 3 gange har du misforstået fuldstændigt. de MÅ prøve 3
gange hvis de 2 første forsøg viser for stort udslip ( pg.a løsrivelse af
gamle sodreter overalt i forbrændingen/udstødningen )
4. Hvis de virkelig er så slidte som du siger, så er de nok ikke for store
mere. Spøg til side, mener du at de er 4% større end originalt, så er
det jo inden for de tilladte 5%, men hvis de er ialt 9% større end standart,
så har de selvfølgelig overset det. fred være med det. men synsmanden skal
jo først notere dæksliddet hvis det er under 1,6 mm.

ps) salget/frigivelsen af det gamle SBI er, efter min mening, det bedste og
måske eneste der i rigtig mange år er sket til glæde for billismen i DK. i
dag kan man køre til syn uden at bestille tid- og komme til med det samme !,
man kan i de fleste tilfælde få en kop kaffe mens man venter på at bilen
bliver synet,,,, før i tiden let 1½-3 mdr ventetid... gad man at holde på
chancen, så så man tit en gammel led stodder i vinduet stå og glo på uret,
for at se om der snart var pause - istedet for at få synet chancerækken.
var man fræk nok til at skynde på synsmanden.. hehe.. så var man sku sikker
på ikke at komme ind den dag.

Teddy
www.smallblock.dk

Fra : Robert Andersen

Dato : 17-08-05 14:25

> [...]
> mere interesseret i mine penge end i min bil - andre med samme fornemmelse

Hvor er det henne ? det er lige _der_, jeg vil have min felicia '96 synet
næste gang )

/Robert

Fra : Finn

Dato : 17-08-05 14:47

"Robert Andersen" <rowand@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er det ikke bare endnu en pengemaskine ? i stil med fotovognene, som kun kan
parkeres på cykelstier og lign, sent om aftenen - og måler lige ved
byskiltet hvor der er 50km/t...

fik selv synet vores bil i sidste uge - helt uden bemækrninger... selv om
der nok burde have været i hvert fald een bemærkning

Finn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-08-05 15:47

Finn skriver:

> er det ikke bare endnu en pengemaskine ? i stil med fotovognene, som kun kan
> parkeres på cykelstier og lign, sent om aftenen - og måler lige ved
> byskiltet hvor der er 50km/t...

Seriøst ?

Til 400 kr/bil, tror du da det giver fedt overskud, når der er betalt
bygninger, personale og administration ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 17-08-05 18:09

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Til 400 kr/bil, tror du da det giver fedt overskud, når der er betalt
> bygninger, personale og administration ?

Hvis de tager gennemsnitligt 15 min. alt inklusiv, er timelønnen da ikke
helt skidt. Jeg ved ikke hvad en sysnmand skal have i løn, men det ligger
vel næppe og roder meget over 150,- i timen.

/Brian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 17-08-05 18:44

Brian wrote:

> Hvis de tager gennemsnitligt 15 min. alt inklusiv, er timelønnen da ikke
> helt skidt. Jeg ved ikke hvad en sysnmand skal have i løn, men det ligger
> vel næppe og roder meget over 150,- i timen.

Nu er der jo andre udgifter end bare til den synsmand der kigger på din
bil... Hvis vi siger 15 minutter i gennemsnit, så er det 4 biler pr.
time, 1600kr er altså hvad de får pr. kunde. De skal så betale for
lokaler (medmindre de måske er købt for 1kr eller lign... men mener ikke
at staten ligefrem forærede SBI væk) til både synshal og kontor inkl. de
folk der sidder og tager imod dig (receptionen, rengøring osv). De skal
betale el og varme (tvivler på at synshallerne er de bedst opvarmede
lokaler i hele verdenen). Derudover mener jeg at synsfolk konstant skal
på uddannelse som også koster dels arbejdsfortjeneste samt betaling for
selve uddannelsen.

Så jeg syntes egentlig ikke det er så voldsomt dyrt.

Thomas

Fra : Brian

Dato : 17-08-05 19:00

Thomas Rasmussen wrote:

> Nu er der jo andre udgifter end bare til den synsmand der kigger på
> din bil...

Det er klart....

> [...]
> osv). De skal betale el og varme (tvivler på at synshallerne er de
> bedst opvarmede lokaler i hele verdenen).

Synes du selv det du remser op, bør koste 1600 - løn til synsmanden, Pr.
time ?

Jeg ved udemærket det er en forretning de driver - jeg tror bare det er en
god en
af slagsen sålænge vi ikke snakker de små nystartede.

/Brian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-08-05 17:38

Brian wrote:

> [...]
> god en
> af slagsen sålænge vi ikke snakker de små nystartede.

Det kommer jo an på hvor mange millioner de har måtte poste i at købe
rettighederne til det. Ingen tvivl om at det nok er en fornuftig
forretning (ellers havde de jo ikke valgt at købe den) men om det er
urimelig, måske...

Man skal have alle tallene på bordet før man kan vurdere om det er for
dyrt. AFAIK så laver de også andre ting end syn samt at de nok ikke har
fuld belægning hele tiden, hvilket er en stor joker i regnskabet, Iflg.
dem selv (applusbilsyn.dk) så syner de omkring 1mio biler pr. år,
hvilket giver en omsætning i bilsyn på 390mio kr, mange penge, men for
en landsdækkene virksomhed, så ved jeg ikke om det er voldsomt.

1mio bilsyn om året, antaget der er 200 arbejdsdage på et år, giver 5000
bilsyn om dagen, antaget de arbejder 8 timer pr dag bliver det til 625
syn i timen på landsplan, de har 125 haller, så giver det 5 syn i timen
pr. hal... mener at de fleste "rigtige" haller har minimum 3 baner, dvs.
de mindst er 3 folk på arbejde der skal dele de 5 syn pr. time. Så man
kan ikke helt sige at de "tjener" 1600 pr mand pr time

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-08-05 21:51

Brian skriver:

> Hvis de tager gennemsnitligt 15 min. alt inklusiv, er timelønnen da ikke
> helt skidt. Jeg ved ikke hvad en sysnmand skal have i løn, men det ligger
> vel næppe og roder meget over 150,- i timen.

Nej, hvad koster udstyret han står ved ?

Hvad koster bugninger, service på lift, justering og test af deres
prøveaparater.

Manden skal også have pension, ferie og forsikringer

Hvad koster det at sende en synsindkaldelse ud til dig ?

Hvem ordner papirarbejdet ?

Hvem ordner hjemmesiden ?

Alt det skal også betales.....

Kan du gøre det billigere er Danmark et frit land og du kan starte
virksomhed.....

http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 17-08-05 22:20

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Nej, hvad koster udstyret han står ved ?

Reelt set har han jo ikke mere end en bremsetester, en 4-gas/røggasmåler og
en lift. Ingen af delene koster en bondegård, men holder mange år.

> Kan du gøre det billigere er Danmark et frit land og du kan starte
> virksomhed.....

Jeg kan da godt se at det er trangt for de små nystartede - sådan er det jo
i alle brancher. Men du kan ikke overbevise mig om at de 1600,- en enkelt
man kan rive ind i timen, ikke kan betale for det. Ellers skal mange
værksteder
da til at justere deres timepriser - og de har udstyr for mange flere penge
end
en synshal.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-08-05 22:23

Brian skriver:

> Reelt set har han jo ikke mere end en bremsetester, en 4-gas/røggasmåler og
> en lift. Ingen af delene koster en bondegård, men holder mange år.

Og en lygtemåler ?

> Jeg kan da godt se at det er trangt for de små nystartede - sådan er det jo
> i alle brancher. Men du kan ikke overbevise mig om at de 1600,- en enkelt
> man kan rive ind i timen, ikke kan betale for det.

Selvfølgelig kan det betale det, ellers var der sku ingen der havde sagt
ja tak til at overtage det, men en decideret "pengemaskine" som Finn
antager det at være tror jeg næppe at det er.

> Ellers skal mange værksteder
> da til at justere deres timepriser - og de har udstyr for mange flere penge
> end en synshal.

Nogle af dem fakturerer også flere timer ud end der er mandskab til. Det
er vidst ingen hemmelighed....

Fra : Brian

Dato : 17-08-05 22:40

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Og en lygtemåler ?

Nåja - så skal vi vist også tage hammer og kuglepen med.

> Selvfølgelig kan det betale det, ellers var der sku ingen der havde
> sagt ja tak til at overtage det, men en decideret "pengemaskine" som
> Finn antager det at være tror jeg næppe at det er.

Nææ, for de udfører et stykke arbejde for de 400,- det er jo ikke ligesom
de hvidpladede kassevogne med en gammel gut omme bagi

> Nogle af dem fakturerer også flere timer ud end der er mandskab til.
> Det er vidst ingen hemmelighed....

Nææ, det er meget normalt at en mekaniker "arbejder" 11 timer om dagen.
Men der er stadig et pænt spring.

/Brian

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-08-05 03:55

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev

> Hvad koster det at sende en synsindkaldelse ud til dig ?

Det ved jeg ikke, men spørg færdselsstyrelsen., da det er dem der gør det!

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Martin Vollert

Dato : 17-08-05 23:32

Også skrev Vollert
> Finn skriver:

> Seriøst ?
>
> Til 400 kr/bil, tror du da det giver fedt overskud, når der er betalt
> bygninger, personale og administration ?

Jeg mener da at huske at der var et solidt overskud for SBI sidste år. du
forventer vel heller ikke at en privat virksomhed som Applus vil overtage en
underskuds forretning. ?
Men 400 kr/bil og 3 baner til syn af gangen det er ca 4800kr i timen + de
tunge køretøjer de koste jo noget mere at syne.
--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : ena

Dato : 17-08-05 18:31

Synstiden afhænger også af hvad det er for en bil man syner - er det en
dårligt holdt gammel slæde går de ekstra grundigt til værks - kommer man med
en 4 år gl velholdt bil er der knap så meget at komme efter og det kan man
som bilkyndig hurtigt se.

Jeg var til syn med min 320d for første gang (4år) den er hysterisk velholdt
overalt - også nedenunder - synsmanden løftede den op så efter slør i
styreforbindelser fik en snak med mig (er selv gammel BMW mekaniker) og
sagde at den var meget flot overalt så han gad ikke se efter rust da der
intet var så synet tog vel 7-10 minutter hvorefter jeg kørte nysynet hjem.

Jeg synede så en kundes Punto i dag - den var ikke velholdt - men jeg havde
lavet det der var nødvendigt for at syne den - det tog 20 minutter da han
gik grundigt til værks (samme synsmand som med min 320d) - det er vel
profesionelt efter min mening. En næsten ny meget velholdt bil er der ingen
grund til at "fordybe" sig i udover et par stikprøver af styreforbindelser
mv. en fagmand kan hurtigt se om en bil er velholdt eller bare "almindeligt"
holdt eller dårligt holdt.

De har i øvrigt en liste over hyppigst forekomende fejl på enhver bilmodel -
og det er det de går efter.

Alt i alt er jeg yderst tilfreds med den profesionelle måde mit synssted
(Roskilde) arbejder på - og som fagmand har jeg fuld tillid til dem.

De er efter privatiseringen blevet meget høflige og venlige at omgås - og
der er aldrig ventetid. Tidligere var der et par gnavne elementer som man
ikke skulle komme ind til på en dårlig dag - så blev man sku selv i dårligt
humør - og ventetid var der masser af.

Fra : Jan Vennike

Dato : 17-08-05 18:42

Tak for jeres kommentarer.

Jeg syntes også at synsmanden var meget mere venlig end normalt - tænk at
blive budt på kaffe mens der synes (som jeg dog afslog, jeg ville hellere
følge med i hvad der skete).

Og tænk at kunne få sin bil synet med 2 dages varsel - reelt kunne jeg have
fået en tid dagen efter kl 8 om morgenen, men der havde jeg selv en aftale.

Men jeg vil stadig fastholde at i forhold til sidst, hvor jeg synede en 4 år
gammel bil hos Statens Bilinspektion, er det blevet meget mere "løst".
Dengang fik jeg stadig målt forlygterne med måleapparat og de gik ophæng
m.v. meget mere efter.