iso-latin-1 eller iso-8859-1 ?
Fra : Jonas C. Voss

Dato : 05-06-01 14:42

Hej

Jeg har tidligere gemt mine html-dokumenter i iso-latin-1. Nu ville jeg
så gerne have min side valideret med w3c's maskine, men den kunne ikke
validere latin-1 dokumenter. Derfor gemte jeg så det hele i iso-8859-1
karaktersættet og uploadede det. Nu kommer det mærkelige, w3c vil nu
gerne validere, og siden ser også fin ud herhjemmefra [MacOS 9.1DK IE5
og NN 4.73]. Men når jeg tester den på en WinNT maskine med IE5.5, er de
danske bogstaver lavet om til mærkelige tegn og bogstaver.

Hvad siger folk, har i haft samme problem?
Og hvor vigtigt er det, at definere inde i dokumentet [med et meta-tag],
om man bruger det ene eller det andet tegnsæt?

PFT

--
MVH/Regards, Jonas
http://go.to/geografi [mostly in Danish]

Fra : mola

Dato : 05-06-01 14:56

Det hjælper voldsomt, hvis man ikke kun retter sin frame-side...

mvh
mola

Fra : Jesper Harder

Dato : 05-06-01 19:28

SCRATCHTHISjc@voss.tf (Jonas C. Voss) writes:

> [...]
> så gerne have min side valideret med w3c's maskine, men den kunne ikke
> validere latin-1 dokumenter. Derfor gemte jeg så det hele i iso-8859-1

latin-1 er det samme som iso-8859-1 -- det er bare to navne for samme
tegnsæt. Din editor burde ikke lave om på siden fordi gemmer som det ene
eller det andet.

> [...]
> fin ud herhjemmefra [MacOS 9.1DK IE5 og NN 4.73]. Men når jeg tester
> den på en WinNT maskine med IE5.5, er de danske bogstaver lavet om til

Hjælper det hvis du går ind i menuen View -> Encoding -> More og vælger
"Western European (ISO)"?

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 05-06-01 20:06

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> wrote:

> latin-1 er det samme som iso-8859-1 -- det er bare to navne for samme
> tegnsæt. Din editor burde ikke lave om på siden fordi gemmer som det ene
> eller det andet.

Men det gør den. Jeg tror det er en mac-ting, noget med ASCII at gøre.
Fandt denne skrivelse om det <
http://ppewww.ph.gla.ac.uk/~flavell/iso8859/iso8859-mac.html>. Ihvert
fald ændrer min editor [Pagespinner] alle æøå til deres ASCII-pendanter
når jeg gemmer dokumentet lokalt.

> Hjælper det hvis du går ind i menuen View -> Encoding -> More og vælger
> "Western European (ISO)"?

Nej, det prøvede jeg, men det ændrede nada.

Fra : mola

Dato : 05-06-01 20:30

> Nej, det prøvede jeg, men det ændrede nada.

Nej - selvfølgelig ikke. Men kig nu på kilden til dit dokument :

<title>[ G E O G R @ F I ] - Ressourcer p nettet</title>

Det har da vist ikke meget med et ISO tegnsæt at gøre. Du har godt nok
ændret din frame-side til ISO, men ikke de sider du loader i dine frames.

mvh
mola

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 05-06-01 21:14

mola <mola@vip.cybercity.dk> wrote:

> Nej - selvfølgelig ikke. Men kig nu på kilden til dit dokument :
>

> <title>[ G E O G R @ F I ] - Ressourcer p nettet</title> <meta
> http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-Latin-1"> <meta
> name="keywords" content="geografi, k¯benhavns universitet, ....

> Det har da vist ikke meget med et ISO tegnsæt at gøre.

Ja, det var fordi jeg ændrede det så man kunne læse siden. Selvfølgelig
ikke så smart når der er venlige folk der gerne vil hjælpe en med ens
problemer, sorry. Jeg har nu ændret det til 8859-1 fætteren igen. Er det
bedre?

> Du har godt nok ændret din frame-side til ISO, men ikke de sider du loader
> i dine frames.

Eh? Min frames side har slet ingen <meta> med charset-indstillinger
[doh!]. Har det betydning for de sider der indlæses i dem?

Tak for hjælpen.

Fra : mola

Dato : 05-06-01 22:31

> [...]
> ikke så smart når der er venlige folk der gerne vil hjælpe en med ens
> problemer, sorry. Jeg har nu ændret det til 8859-1 fætteren igen. Er det

Meget.

> Eh? Min frames side har slet ingen <meta> med charset-indstillinger
> [doh!]. Har det betydning for de sider der indlæses i dem?

Nej, men jeg lagde mærke til, at tegnene var korrekt kodet (fx. &aring; i
stedet for Mac-tegnet for å) i din frame-side, og det er DET der gør hele
forskellen. Det er knap så vigtigt at angive meta-koden for tegnsættet, da
de fleste browsere nok fortolker ISO-tegnsæt korrekt alligevel.

mvh
mola

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 05-06-01 22:48

> [...]

> forskellen. Det er knap så vigtigt at angive meta-koden for tegnsættet, da
> de fleste browsere nok fortolker ISO-tegnsæt korrekt alligevel.

OK, tusind tak for hjælpen (-:

Fra : Jesper Harder

Dato : 05-06-01 20:45

SCRATCHTHISjc@voss.tf (Jonas C. Voss) writes:

> Nej, det prøvede jeg, men det ændrede nada.

Hvis det drejer sig om det link du har i din signatur, er fejlen at
tegnsættet ikke er angivet helt rigtigt. Der skal stå:

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 05-06-01 21:14

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> wrote:

For det første, tak for hjælpen. Det er nederdrægtigt når man tror det
ser pænt ud alle steder, og finder ud af, at det kun er hjemme på ens
mac det ser pænt [spar eventuelle æble-kommentarer (-:]

> Hvis det drejer sig om det link du har i din signatur, er fejlen at
> tegnsættet ikke er angivet helt rigtigt. Der skal stå:

Ja, det var fordi jeg ændrede det tilbage til iso-latin-1, så man kunne
læse det. Rimelig dumt når venlige mennesker prøver at hjælpe en. Nu har
jeg lavet det til 8859-1 igen, hjælper det på det?

Fra : Jesper Harder

Dato : 05-06-01 23:21

> [...]

> læse det. Rimelig dumt når venlige mennesker prøver at hjælpe en. Nu har
> jeg lavet det til 8859-1 igen, hjælper det på det?

Nej. Den version du havde før (da jeg så den), virker fint hvis du
bruger ovenstående linje. Bemærk at det skal være "charset=iso-..." og
ikke "charset-iso-...".

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 06-06-01 00:22

> Nej. Den version du havde før (da jeg så den), virker fint hvis du
> bruger ovenstående linje. Bemærk at det skal være "charset=iso-..." og
> ikke "charset-iso-...".

Herre jemini! Sikke et rodo og trykfejlen var ikke den eneste grund til
det, jeg nævner i flæng: Min uvidenhed, forkert opsat ftp-klient [den
var sat til oversætte iso-8859-1 latin tegnsættet til gud ved hvad når
man overførte filer], sætternissens åreknuder m.m.m.

Tusind tak for hjælpen, den er yderst værdsat (-: