Endnu et scroll problem
Fra : Rune Thougaard

Dato : 14-08-05 23:21

http://www.rtk-design.dk/rod/e/

På siden her er der et lille problem når man gør browser vinduet mindre i
højden, så kommer der ikke en scollbar før man "rammer" content-div'en. Og
det betyder at jeg ikke kan scrolle ned og se min bottom-bar div.
Jeg har prøvet at sætte en display:block; på min bottom-bar, men uden held.

Det skal lige siges at dette problem opstår ikke i firefox. Så hvad er der
dog galt?

Rune.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-08-05 23:26

Rune Thougaard wrote:
> [...]
> bottom-bar div.
> Jeg har prøvet at sætte en display:block; på min bottom-bar, men uden

Prøv at validere din side:

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//www.rtk-design.dk/rod/e/

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Rune Thougaard

Dato : 14-08-05 23:41

> Prøv at validere din side:
>
> http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//www.rtk-design.dk/rod/e/

Nu er siden valid efter at have fjernet: scroll="auto" - men det hjalp kun
på mit ene problem med den vandrette scroll-bar.
Den laver stadig en lodret scroller når den komme op og rammer min content,
hvor det var meningen at den skulle lave scroller ved min bottom-bar.

Rune

Fra : Phillip

Dato : 15-08-05 09:17

Rune Thougaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Det skal lige siges at dette problem opstår ikke i firefox. Så hvad er der

har ik så meget med sagen at gøre :P men sikke et fedt design!!! virkelig
flot!!

jeg kan ikke finde ud af at ligge tingene som jeg vil have det dreamweaver
det gåraltid galt den il aldrig som jeg vil :(

meget flot design!!

undskyld forstyrrelsen :D men den var positiv

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Thougaard

Dato : 15-08-05 10:25

"Phillip" <philliplind@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> det gåraltid galt den il aldrig som jeg vil :(
>
> meget flot design!!
>
> undskyld forstyrrelsen :D men den var positiv

Tak! Men der mangler jo en del på det du kan se, fordi det ikke skal være
såå offentligt endnu. Men du kan da kigge en gang på www.rtk-design.dk som
er mit firma.

Rune

Fra : stroemer

Dato : 15-08-05 11:06

Rune Thougaard skrev:
> "Phillip" <philliplind@yahoo.dk> wrote in message

> Tak!
Selv tak
Men du kan da kigge en gang på www.rtk-design.dk som
> er mit firma.
>
> Rune
Hej Rune !
Kan overhovedet ingen ting se på din hjemmeside, bruger Firefox
Står bare og loader hele tiden :(

--
Mvh stroemer
ps. fjern "GRØN" fra min email adresse.

Fra : Rune Thougaard

Dato : 15-08-05 12:10

> Hej Rune !
> Kan overhovedet ingen ting se på din hjemmeside, bruger Firefox
> Står bare og loader hele tiden :(

Ja, jeg ved det godt, nu har jeg lige fixet det, men jeg glæder mig til den
gang hvor jeg kan få fornyet min egen side, men tiden går med kundernes
sider lige p.t. men det er vel også godt nok.

Rune

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-08-05 17:11

stroemer <eljessenGRØN@lite.dk> skrev:

> Kan overhovedet ingen ting se på din hjemmeside,
> bruger Firefox Står bare og loader hele tiden :(

Jeg ser en masse sort tekst på mørkeblå baggrund, som
er næsten umuligt at læse - og en masse scrollbarer på
kryds og tværs.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 15-08-05 18:01

In news:<4300be85$0$18641$14726298@news.sunsite.dk>
Allan Vebel typed:

> Jeg ser en masse sort tekst på mørkeblå baggrund, som
> er næsten umuligt at læse - og en masse scrollbarer på
> kryds og tværs.

Så prøv tilbageknappen, øv den virkede ikke ;-(

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-08-05 19:40

Allan Vebel wrote:

> Jeg ser .... en masse scrollbarer på
> kryds og tværs.

Tja, sådan går det, når websmeden insisterer på at lave siden i en bredde på
1024 px uden smålig hensyntagen til, at brugerne kun har deres browser åben
i 800×600 px.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Rune Thougaard

Dato : 15-08-05 21:35

> [...]
> på
> 1024 px uden smålig hensyntagen til, at brugerne kun har deres browser

Ja sorry to say guys, men når jeg får tid, og mit firma bliver
momsregistreret og skifter navn lover jeg der kommer helt andre boller på
suppen. Men tror mig, det er ikke nemt i det offentlige system at blive
momsregistreret når man en under 18 år.

Men IE og 1024x768 skulle kunne gøre det...

Rune.

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-08-05 22:05

Rune Thougaard <rune@rtk-design.dk> skrev:

> Men IE og 1024x768 skulle kunne gøre det...

Der kommer også vandret scrollbar - både på hele
siden og under logoet.

> ikke nemt i det offentlige system at blive
> momsregistreret når man en under 18 år

Det har vel ikke noget at gøre med baggrundsfarver
og scrollbarer

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rune Thougaard

Dato : 16-08-05 01:22

> Der kommer også vandret scrollbar - både på hele
> siden og under logoet.

Så sæt den helt op til 1280x1024 så virker den, det gør den hvertfald hos
mig

Skal nok lave et nyt design snart :)

Rune.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-08-05 16:16

Rune Thougaard wrote:

> Så sæt den helt op til 1280x1024 så virker den, det gør den hvertfald
> hos mig

En helt forkert konklusion. Det tilkommer ikke den, som laver en webside, at
afgøre, hvilken størrelse brugerens browser skal være åbnet i.

Lav i stedet siden, så den automatisk tilpasser sig brugerens valg af
browservinduestørrelse. Så tilgodeser du også de 2-3 procent af brugerne,
som endnu må trækkes med en skærm, som kun kan vise op til 800×600 px.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Rune Thougaard

Dato : 16-08-05 17:53

> [...]
> browservinduestørrelse. Så tilgodeser du også de 2-3 procent af brugerne,
> som endnu må trækkes med en skærm, som kun kan vise op til 800×600 px.

Ja, jeg ved det, men som sagt, jeg har mange andre web-designs som kommer
før mig selv.

Fra : Rune Thougaard

Dato : 15-08-05 21:42

http://www.rtk-design.dk/rod/e/
> [...]
> held.
>
> Det skal lige siges at dette problem opstår ikke i firefox. Så hvad er der

Jeg prøver lige igen, da vi kom lidt over i et andet emne, men er der nogle
som kan hjælpe?

Rune.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-08-05 16:38

Rune Thougaard wrote:
> [...]
> bottom-bar div.
> Jeg har prøvet at sætte en display:block; på min bottom-bar, men uden

Hvis du i stedet for at definere en bredde og en relativ position på alle
sidens enkeltblokke lagde det hele ind i en fælles div, som du satte den
ønskede bredde og positionering på, ville problemet ikke opstå:

#indhold {
width:675px;
margin:auto;
}
div.banner {
margin-top:5px;
border:1px solid #879b9d;
}
div.top-menu {
height:20px;
margin-top:5px;
border:1px solid #879b9d;
}
div.content {
height:420px;
margin-top:5px;
border:1px solid #879b9d;
background-color:#ffffff;
}
div.bottom-bar {
width:675px;
height:15px;
margin-top:5px;
border:1px solid #879b9d;
background-color:#CAD2D3;
text-align:right;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Rune Thougaard

Dato : 19-08-05 15:57

> Hvis du i stedet for at definere en bredde og en relativ position på alle
> sidens enkeltblokke lagde det hele ind i en fælles div, som du satte den
> ønskede bredde og positionering på, ville problemet ikke opstå:

> [...]

http://www.rtk-design.dk/rod/e/

Jeg forstår det ikke, hvordan kan denne side stadig blive fint centreret
uden at bliver bliver defineret nogle steder i min CSS, og ja, et eller
andet sted ved jeg godt selv at det er margin:auto; der gør dette. men
men... Hvorfor virker det så ikke med noget som simpelt som dette:

<head>
#indhold {
width:500px;
margin:auto;
}
div.content {
height:500px;
border:1px solid black;
}
</head>

For mit at se er det nøjaktig samme princip som du lige har vist mig, men
min content-div bliver bare ikke centreret her.

Hjælp mig med at forstå.

Rune.

Fra : Rune Thougaard

Dato : 19-08-05 16:19

Rune Thougaard wrote:

> Hvis du i stedet for at definere en bredde og en relativ position på alle
> sidens enkeltblokke lagde det hele ind i en fælles div, som du satte den
> ønskede bredde og positionering på, ville problemet ikke opstå:

> [...]

Det hjalp på mit problem. Men, nu laver den bare en vandret-scrollbar,
hvilket den jo helst ikke skal gøre...
Hvordan løser det dettet lille problem?

Rune.

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-08-05 21:05

Rune Thougaard <rune@rtk-design.dk> skrev:

> nu laver den bare en vandret-scrollbar

Fjern overflow:auto; fra body,html{ - så forsvinder den.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk