Nybegynder uden båd
Fra : brian

Dato : 14-08-05 19:42

Hej gutter

efter en eftermiddag med surfen på nettet efter klubber og en
gennemtrawling af denne gruppe stiller jeg lige et forsigtigt
spørgsmål.

Jeg leder efter mulighed for at komme igang med sejlsport.
Og mine forudsætninger er som følger.

Kan alene håndtere en ålborg jolle eller tunø jolle.
Kan selv håndtere en lille hobbycat katemaran.

Jeg er lærenem

Jeg kunne godt tænke mig om der var nogen steder at henvende sig for
en gut på 34 år der gerne vil sejle men har en kone der bliver søsyg
på Århus - odden. (Så jeg får nok ikke lov at købe en 30" familiebåd)

Det eneste jeg pt ikke har prøvet er at gå tur på bådebroerne ved Egå
marine eller Kaløvig bådlaug men der står nok ikke så mange skildte om
at besætningsmedlemmer søges til weekend ture.

Er der overhovedet nogle der gerne vil have en ekstra med eller er der
nogle der klubmæssigt har både/joller til rådighed for folk der gerne
vil prøve lidt inden de køber en jolle/båd og bare går igang. (ville
nok være lidt sikkerhedsmæssigt uforsvarligt)

Nå men jeg vil gerne på vandet og lære så håber at du måske kan hjælpe
med kontakt til relevant person/klub

Med venlig hilsen

Brian Jørner

Fra : Torben Bach

Dato : 14-08-05 21:21

brian wrote:

> [...]
> Og mine forudsætninger er som følger.
>
> Kan alene håndtere en ålborg jolle eller tunø jolle.
> Kan selv håndtere en lille hobbycat katemaran.

Du er godt på vej, og hvis det er noget, du gerne vil, så er det bare med at
komme i gang.
En af måderne at komme i nærheden af folk med sejlbåde er at deltage i
aftenundervisningen med henblik på duelighedsbeviset. Her vil du helt
sikkert komme i kontakt med flere, der rent faktisk mangler en gast i ny og
næ og på den måde får du afprøvet dit sejlergén.

> Jeg kunne godt tænke mig om der var nogen steder at henvende sig for
> en gut på 34 år der gerne vil sejle men har en kone der bliver søsyg
> på Århus - odden. (Så jeg får nok ikke lov at købe en 30" familiebåd)

Mit eget sejlergén blev grundlagt, når jeg var i lystbådehavnen i Århus og
så div. både af forskellig art. Drømmen var der.
Min kone kunne gå i panik på Rørvig-Hundested færgen, hvis der var
krusninger på havet. Hendes far var kaptajn og forliste med mus og mand, da
hun var 6 år gammel.
Altså ikke noget om at snakke om sin drøm, selvom adskillige kolleger er
sejlere (bor nu tæt ved Kattegat og Isefjorden).
Tilfældet ville, at en af mine kolleger solgte en lille sejlbåd, som han
havde nusset og pudset en hel vinter, men p.g.a. forflyttelse nåede han ikke
selv at bruge den. Det fortalte jeg min kone, som spontant spurgte til, hvad
den kostede o.s.v. og hvorfor jeg ikke havde omtalt, at båden var til salg.
Det havde jeg jo ikke, men det korte af det lange: Hun sagde, at hvis jeg
ønskede mig en sejlbåd, så kunne jeg jo bare købe en. I løbet af fjorten
dage havde jeg fundet "min" båd og sejler nu på 3. sæson.
Husk, når du når så vidt. Lad være med at tage konen med, hvis det tegner
sig til ubehageligheder, vind, bølger o.s.v. Start i det små og tage hende
med, når du er sikker på, at det bliver en god tur, så vænner hun sig til
miljøet, og hendes grænser flyttes langsomt, men sikkert.
Hvis du ikke farer med lempe, så ender du med at være solo-sejler hele vejen
igennem. Det er såmænd også godt, men det er nu rart at dele oplevelserne
sammen.
Min kone er blevet bidt af sejlads og i dag har vi været på en 7 timers tur,
som var helt enestående bortset fra en kraftig landbrise og deraf følgende
bølger på 1 - 1 1/2 meter, men hendes grænser er flyttet i løbet af 2
sæsoner.

> [...]
> vil prøve lidt inden de køber en jolle/båd og bare går igang. (ville
> nok være lidt sikkerhedsmæssigt uforsvarligt)

Mange sejlklubber har ugentlige sejladser, og mange steder er der faktisk
mulighed for at komme med som gast.

Held og lykke. Håber at mit indlæg vil være til inspiration og eftertanke.
Mit sejlerliv startede, da jeg var 57 år, men lad nu være med at vente så
længe. Jeg har i hvert fald ærgret mig en del over, at jeg ikke startede
noget før. Lige nu har jeg en svenskbygget 23 fods sejlbåd, men føler mig
ret sikker på, at når jeg går på pension om godt 3 år, så har jeg en lidt
større sejlbåd, selvom jeg nødigt vil af med den jeg har nu.

Med venlig hilsen
Torben.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-08-05 12:42

"brian" <brian@(fjern_dette_med_parentes)joerner.dk> skrev

> Nå men jeg vil gerne på vandet og lære så håber at du måske kan hjælpe
> med kontakt til relevant person/klub

Du skal bare melde dig ind i den nærmeste/bedste sejlklub, og hvis de
tilbyder sejlerskole, så meld dig også til det. Det giver dig dels praktisk
erfaring samt muligheden for at udvikle et netværk. Når først du er inde i
varmen, så er det nemt at finde folk at sejle med.

Claus

Fra : Steffen Skov

Dato : 15-08-05 14:34

"brian" <brian@(fjern_dette_med_parentes)joerner.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nok være lidt sikkerhedsmæssigt uforsvarligt)
>
> Nå men jeg vil gerne på vandet og lære så håber at du måske kan hjælpe

Hej Brian
Meld dig ind i "sejlklubben Bugten" i Århus Lysbådehavn. De har et par
Folkebåde der bruges til undervisning og medlemmerne kan leje dem til ferien
eller weekenden. Det er da et alternativ for en bådløs kommende sejler.
Se deres hjemmeside:
http://www.bugten.dk/

Hilsen
Steffen (tidl.medlem)